Permalänk
Medlem

Project JDM | ITX scratch bygge!

Dags igen för ett nytt bygge och den här gången kommer ett projekt jag kallar "JDM" va i rampljuset. Huvudinspirationen bakom projektet är Japanska drifting bilar, radiatorn med framåt riktade slangar ska föreställa en oljekylare vilket var en detalj jag snabbt fastnade för. Och den andra store lilla saken var att bygget skulle va i mini-ITX format.
Efter några veckors planerande beslöt jag mig för att gå med en rör struktur som också passar in med temat. Här är några renders jag gjorde i Fusion 360 också ett stort tack till Alphacool, Bequiet och Teamgroupe som hjälpt till med hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Första updateringen.

Ett av de första problemen som uppstod var hur jag skulle göra hörn bitarna. Efter lite betänketid blev det att starta fusion göra en egen lösning. Jag gjorde 2 versioner men beslöt mig till sist för att köra med den enklare.

Ser helt bra ut redan efter första försöket!

Borttagning av support material.

Permalänk
Medlem

Påbörjar metal arbetet.

Jag kommer använda mig av 16/14mm'ers metallrör för stommen.

Testing testing.

Permalänk
Medlem

Tjusigt!

3d printade även mitt nuvarande chassi. Kör du med pla eller abs?

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

@grimboso: PLA, betydligt lättare att få bra resultatet åtminstone men min tevo tarantula. Skulle troligen behöva ha nåt slags skåp at ha den i för att kunna printa i ABS och få ett bra resultat.

Permalänk
Medlem

snyggt! kommer färg att få fäste på plasten?

Permalänk
Medlem

@BjK: Kommer nog gå bra har målat 3D-printade saker förut, utan problem

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att fästa dina fästen med rören?

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

@grimboso: Hade tänkt använda helt vanligt tvåkomponents

Permalänk
Medlem

@jokot: Låter som en smidig lösning!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Fortsätter med metal arbetet.

Börjar med upphängningen för radiatorn.

Dags att börja svetsa.

Permalänk
Medlem

Lite mer progress med fronten

Ett tunt lager med grund färg gjorde det lättare att se imperfektionerna.

Limmar fast hörn bitarna med helt vanligt två komponenters.

Permalänk
Medlem

Mer 3D printande

Om bygget heter JDM måste man ju själv klart ha en start nyckel. Tog en bra stund att klura ut ett sätt att fästa den men blev ju rätt snyggt till slut.

Näst upp på listan är bitarna som fäster plexi rören till ramen. Valet av plexi har att göra med ljust effekter men mer om det senare.

Till näst var det att fixa ett sätt att få fast moderkortet.

Och med modekortet på plats.

Permalänk
Medlem

Det börjar ta sig!

Dags för en uppdatering, har egentligen bara kvar en del sleevande och final assembly kvar.

Jag vill ha nån slags ljus effekter men ville inte ha nånting allt för flashy så jag tänkte att ja ska integrera ledsen i plexi rören under moderkortet.

Blev att 3D-printa lite mounts åt dom bakre 80mm's fläktarna och några fästen åt psu'n

Blev att testa så allting ryms.

Äntligen dags för lite färg.

Permalänk
Medlem

Nice. Coolt bygge, och annorlunda vilket är mycket uppfriskande!

Permalänk
Medlem

@hypermode: Yes tanken var att göra nånting annorlunda och det verkar jag i alla fall ha lyckats med

Permalänk
Medlem

Final assembly

Sista uppdateringen innan bilder på det färdiga bygget kommer upp.

Första gången jag böjt plexi,men det blev ju endå rätt bra.

Sleevade slangar <3

Moddad eisbaer klar för installation.

Permalänk
Medlem

Bilder av det färdigställda bygget

Stor tack till Alphacool, Teamgroup and be quiet! som hjälpte till med hårdvaran.

Imgur album av all bilder hittas HÄR

Framtida byggen publiceras först på sociala medier så glöm inte att följa
instagram: jokot.tech

Permalänk
Entusiast

Mycket stiligt! Ska själv snart sätta igång och svetsa ihop egna "chassin"... så trevligt med lite inspiration

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Man tackar, är själv rätt dålig på att svetsa så det blir att träna lite mer om det nu nån gång skulle bli lite varmare

Permalänk
Medlem

frääsigt! Ses vi på dreamhack casemods?

Permalänk

Bra och beskrivande bilder - fortsätt uppdatera, följer tråden