Datorbygget spårar ur, behöver tips och råd gällande komponentval

Permalänk

Datorbygget spårar ur, behöver tips och råd gällande komponentval

Hej, var över 10 år sedan jag senast byggde min egna dator men nu helt plötsligt kom suget tillbaka när jag kom över ett fint grafikkort.
Har aldrig vart någon expert i ämnet mer en hobbyamatör men för att inte blåsa 20-30k luften a la dynamit-Harry vänder jag mig mot er som faktiskt har en aning om vad ni snackar om (eller låter övertygande nog).
Idag sitter jag på en Barebone Gigabyte Brix Gaming som jag uppgraderat lite grann, duger väl gott som den är till CS och youtube... meeeeen varför inte bygga någon som kostar lite för mycket och tar alldeles för mycket plats? Jo för att jag är dum i huvudet förmodligen, men nog om det.

För att summera vad jag har idag som jag köpt och kommit över via äldre sponsrade projekt:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10684778/

Fråga mig inte hur jag har tänkt hittills för jag har inte tänkt för fem öre! Gått på känsla och mina 10 år gamla erfarenheter av vad man skulle ha där och då.

Och här får ni gärna stoppa mig för jag tänkte fylla på med följande:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10684795/

Det kommer redan nu bli åt helvete för dyr men det är inte det väsentliga i sammanhanget, (kanske kan få några tusenlappar för min gamla?) utan jag vill ha en dator som kommer kunna hänga med minst 5 år utan att jag behöver uppgradera den, gärna 10.

Men behöver man ljudkort?
Är det för mycket RAM?
Behöver man extern HDD på 1-2 TB? Laddar inte ner så mycket.
Ska man pilla in lite någon neon/belysning?
Räknade väldigt slarvigt och kom fram till att datorn kommer dra runt 500W, räcker nätagget då?

Kom med ris kom med ros alla kommentarer uppskattas!

§3.1 /moderator
Permalänk
Medlem

@lindzkoug: Nätagget kommer garanterat räcka, hade personligen tagit ett annat grafikkort, men om du vill åt aura sync är det väl bara Asus som gäller.
Hade nog själv hellre gått på något som detta:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10684834/

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tycker att du personligen ska vänta på Coffe Lake som kommer någon gång nästa månad. Då kan man iallafall säkerställa att du har det "senaste". De resterande delarna som du har lagt ihop ser lovande, kanske lite overkill men beror helt och hållet på vad du använda datorn till. Ska du bara spela så tror jag 16 GB RAM räcker, extern HDD kan alltid vara bra så slipper du dumpa allt i SSD'n, nätagget kommer räcka fint. Tror jag svarade på de mesta frågorna!

Lycka till,

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@lindzkoug: Nätagget kommer garanterat räcka, hade personligen tagit ett annat grafikkort, men om du vill åt aura sync är det väl bara Asus som gäller.
Hade nog själv hellre gått på något som detta:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10684834/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10684834/

Är ju lite fast med det här grafikkortet nu eftersom att redan sitter på det men vad är aura sync och är det något man vill ha?
Hur tänker du kring chassiet?

Skrivet av Cubiz:

Tycker att du personligen ska vänta på Coffe Lake som kommer någon gång nästa månad. Då kan man iallafall säkerställa att du har det "senaste". De resterande delarna som du har lagt ihop ser lovande, kanske lite overkill men beror helt och hållet på vad du använda datorn till. Ska du bara spela så tror jag 16 GB RAM räcker, extern HDD kan alltid vara bra så slipper du dumpa allt i SSD'n, nätagget kommer räcka fint. Tror jag svarade på de mesta frågorna!

Lycka till,

Vad kommer Coffe Lake kosta ungefär? Sen förstår jag att det är ganska mycket overkill hela bygget men better be safe then sorry tänker jag. 16 GB ram räcker misstänker jag också men när behöver man 32? Vid videoredigering?

Permalänk
Avstängd

@lindzkoug: Vänta på Coffe lake.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Uhm, Corsair's kablar passar endast deras nätagg, vill du ha extensions så välj Phanteks kablar från Inet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av lindzkoug:

Är ju lite fast med det här grafikkortet nu eftersom att redan sitter på det men vad är aura sync och är det något man vill ha?
Hur tänker du kring chassiet?

Vad kommer Coffe Lake kosta ungefär? Sen förstår jag att det är ganska mycket overkill hela bygget men better be safe then sorry tänker jag. 16 GB ram räcker misstänker jag också men när behöver man 32? Vid videoredigering?

Coffee Lake ligger på samma pris som nuvarande Kaby Lake, men fler kärnor, helt ärligt, sjukt värt. Du tittar på 4C/8T vs 6C/12T för samma peng, kanske någon hundring mer, inte några stora ökningar i de stora hela. Bara 1 månad bort nu, eller kör på Ryzen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Coffee Lake ligger på samma pris som nuvarande Kaby Lake, men fler kärnor, helt ärligt, sjukt värt. Du tittar på 4C/8T vs 6C/12T för samma peng, kanske någon hundring mer, inte några stora ökningar i de stora hela. Bara 1 månad bort nu, eller kör på Ryzen.

Har ju tyvärr redan köpt en processor men om jag kan göra mig av med den utan att göra någon större förlust är det intressant, när jag köpte den kollade jag även på Ryzen 1800x men välde 7700K, rätt eller fel? Kollade lite testar folk fick sämre FPS med Ryzen.

Permalänk
Medlem

@lindzkoug: Aura sync är Asus "RGB" mjukvara, och just ASUS grafikkort kan matchas till den, det innebär att man kan synca all AURA-sync RGB (om man t.ex skulle vilja ha breathig effekter, rainbow, etc) med varanadra, skulle du t.ex köpa ett PALIT 1080 Ti Jetstream kan du inte använda Aura sync till att styra dess RGB.
Valet av chassi var helt estetiskt, tycker personligen att det är snyggare.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Uhm, Corsair's kablar passar endast deras nätagg, vill du ha extensions så välj Phanteks kablar från Inet.

Almmänt tips här till den som funderar på andra kablar:

Läs på ordentligt så att de kablar du vill använda faktiskt passar ditt nätagg.
Brände själv en 512GB SSD för att en kompis jag fick ett Chassi av hade lämnat en strömkabel i. Han körde Corsair agg, jag hade precis köpt ett corsair agg. Hans kabel passade i mitt agg och hade kontakten som gick in i SSD´n i en bättre vinkel.
Däremot var polerna omkopplade gentemot mitt att så kortslöt SSD´n.

Permalänk
Medlem

Om du vill vara framtidssäker skall du absolut köra på Ryzen eller vänta på Coffee Lake. Båda tillverkarna har visat att ett kraftigt ökat antal kärnor är vad som gäller från och med nu.

Jag skulle nog gått på Ryzen då AMD har signalerat att deras marginaler är ganska låga, medans det är mycket välkänt att Intel's marginaler är enorma. AMD har även påpekat att deras socklar kommer stödjas i många år framöver medans Intel har en tendens att byta sockel lite hur som helst. Så om du tänker dig en mindre uppgradering av processorn vid något tillfälle framöver så är det endast AMD som stödjer det.

Därutöver - 32GB minne är overkill om du inte skall jobba med grafik/musik, 16 GB räcker mer än nog. ROG Maximus är också fasligt dyrt. Skulle nog köra en Gigabyte UD5 variant eller liknande om syftet är att hålla så länge som möjligt för en markant lägre peng. Du skall inte överklocka om du vill ha hållbarhet ändå. Släng ut några kronor på 2xHDD a 2TB och sätt dem i en speglad konfiguration så du har en säkrad lagringskapacitet för saker som inte behöver vara snabba.

Du kan antagligen spara en tusenlapp eller så om du väntar på en rabatt av grafikkort innan du köper. Om du kör Ryzen istället för i7 så kommer du också spara en hel del pengar på CPU/moderkort.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@lindzkoug: Aura sync är Asus "RGB" mjukvara, och just ASUS grafikkort kan matchas till den, det innebär att man kan synca all AURA-sync RGB (om man t.ex skulle vilja ha breathig effekter, rainbow, etc) med varanadra, skulle du t.ex köpa ett PALIT 1080 Ti Jetstream kan du inte använda Aura sync till att styra dess RGB.
Valet av chassi var helt estetiskt, tycker personligen att det är snyggare.

Tack för infon, är ganska säker på att mitt tangentbord är från Asus också och det vet jag har RGB, då kanske det kan synka också

Skrivet av willienelpson:

Almmänt tips här till den som funderar på andra kablar:

Läs på ordentligt så att de kablar du vill använda faktiskt passar ditt nätagg.
Brände själv en 512GB SSD för att en kompis jag fick ett Chassi av hade lämnat en strömkabel i. Han körde Corsair agg, jag hade precis köpt ett corsair agg. Hans kabel passade i mitt agg och hade kontakten som gick in i SSD´n i en bättre vinkel.
Däremot var polerna omkopplade gentemot mitt att så kortslöt SSD´n.

K*ken jag köpte bara ett par röda kablar för att det skulle passa med färgerna på moderkortet... Får ta och kolla upp det ordentligt innan jag också kokar min hårddisk.

Skrivet av Fey:

Om du vill vara framtidssäker skall du absolut köra på Ryzen eller vänta på Coffee Lake. Båda tillverkarna har visat att ett kraftigt ökat antal kärnor är vad som gäller från och med nu.

Jag skulle nog gått på Ryzen då AMD har signalerat att deras marginaler är ganska låga, medans det är mycket välkänt att Intel's marginaler är enorma. AMD har även påpekat att deras socklar kommer stödjas i många år framöver medans Intel har en tendens att byta sockel lite hur som helst. Så om du tänker dig en mindre uppgradering av processorn vid något tillfälle framöver så är det endast AMD som stödjer det.

Därutöver - 32GB minne är overkill om du inte skall jobba med grafik/musik, 16 GB räcker mer än nog. ROG Maximus är också fasligt dyrt. Skulle nog köra en Gigabyte UD5 variant eller liknande om syftet är att hålla så länge som möjligt för en markant lägre peng. Du skall inte överklocka om du vill ha hållbarhet ändå. Släng ut några kronor på 2xHDD a 2TB och sätt dem i en speglad konfiguration så du har en säkrad lagringskapacitet för saker som inte behöver vara snabba.

Du kan antagligen spara en tusenlapp eller så om du väntar på en rabatt av grafikkort innan du köper. Om du kör Ryzen istället för i7 så kommer du också spara en hel del pengar på CPU/moderkort.

Är Ryzen typ 1800X så mycket bättre än 7700K? Och överklocka nämner alla överallt, vad betyder det exakt? Får helt klart bli en HDD som backup, har en liggande hemma nämnligen.
Jo jag vet att maximus var lite kryddat pris men jag vet ärligt talat inte vad som symboliserar ett bra moderkort så jag tog ett rött för det var snyggt, sen tänkte jag att man får vad man betalar för, iallafall när det gäller Asus. Naivt tänkt kanske, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

@lindzkoug: Om du skippar ovanstående PSU och ´kablar får du detta för en tredjedel av summan rm750x. Bra omdömen, Semipassivt, kör själv ett klenare i samma serie på 550w och min fläkt har så vitt jag vet aldrig ens startat än. Dessutom dubbla garantitiden motför det du listade (10år)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindzkoug:

Tack för infon, är ganska säker på att mitt tangentbord är från Asus också och det vet jag har RGB, då kanske det kan synka också

K*ken jag köpte bara ett par röda kablar för att det skulle passa med färgerna på moderkortet... Får ta och kolla upp det ordentligt innan jag också kokar min hårddisk.

Är Ryzen typ 1800X så mycket bättre än 7700K? Och överklocka nämner alla överallt, vad betyder det exakt? Får helt klart bli en HDD som backup, har en liggande hemma nämnligen.
Jo jag vet att maximus var lite kryddat pris men jag vet ärligt talat inte vad som symboliserar ett bra moderkort så jag tog ett rött för det var snyggt, sen tänkte jag att man får vad man betalar för, iallafall när det gäller Asus. Naivt tänkt kanske, vad vet jag.

1800x är en dyr processor, deras syskon Ryzen 7 1700 och Ryzen 5 1600 är mer prisvärda alternativ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av lindzkoug:

Har ju tyvärr redan köpt en processor men om jag kan göra mig av med den utan att göra någon större förlust är det intressant, när jag köpte den kollade jag även på Ryzen 1800x men välde 7700K, rätt eller fel? Kollade lite testar folk fick sämre FPS med Ryzen.

Alltså det beror på hur man ser det.

Jag ser de så här:

Spel som bara använder upp till 4C/8T kommer absolut köras bättre på en quad i7, men bara lite (2-5%) sämre på Ryzen 5/7, men en applikation eller framtida spel som använder sig av 6C/12T eller ännu mer kommer absolut köras bättre på Ryzen, och kommer nog köras mycket sämre på en quad i7 (runt 20% sämre) Så det är mer att jag hellre offrar LITE spelprestanda och får fler kärnor. men om du precis har köpt den, du kanske kan få alla pengar tillbaka, kolla upp konsumentlagen, köpte du online har du 14 dagars öppetköp tror jag.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Nu är jag lat och orkar inte leta länkar, men jag har för mig att jag läste för ett par veckor sedan att Coffe lake (lanseringspriset) verkar bli dyrare än nuvarande priset på 7700k/7600k. Någon får väl rätta mig.

Permalänk
Medlem

Om han redan har CPU, moderkort, grafikkkort, och SSD... Varför ska han vänta på Coffe Lake, eller snegla på Ryzen 7?
Han behöver chassi, minne och PSU.

Visst, jag hade valt annorlunda från början, men han har ju redan bitarna som är svåra val. Sälja grejerna, för att köpa något annat, kommer inte ge bättre ekonomi. 7700K VS 1800X så ger 7700K bättre prestanda "i dag" och 1800X kommer ge bättre prestanda först när man använder 8 trådar (eller mer) fullt ut. Visst, jag hade valt en 1800X, eller möjligen 1900X, om jag skulle shoppa loss i dag, men med tanke på förlusten man får ta om man ska sälja av nya grejer... behåll grejerna som finns, och du kommer absolut inte bli missnöjd.

Skrivet av Bloodstainer:

men om du precis har köpt den, du kanske kan få alla pengar tillbaka, kolla upp konsumentlagen, köpte du online har du 14 dagars öppetköp tror jag.

Ja, har han öppet köp på grejerna är det ett fullgott alternativ. 1700, ett vettigt moderkort, och kylning, överklocka om ett par år när prestandan inte räcker till, och reservdelar är billiga.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om han redan har CPU, moderkort, grafikkkort, och SSD... Varför ska han vänta på Coffe Lake, eller snegla på Ryzen 7?
Han behöver chassi, minne och PSU.

Visst, jag hade valt annorlunda från början, men han har ju redan bitarna som är svåra val. Sälja grejerna, för att köpa något annat, kommer inte ge bättre ekonomi. 7700K VS 1800X så ger 7700K bättre prestanda "i dag" och 1800X kommer ge bättre prestanda först när man använder 8 trådar (eller mer) fullt ut. Visst, jag hade valt en 1800X, eller möjligen 1900X, om jag skulle shoppa loss i dag, men med tanke på förlusten man får ta om man ska sälja av nya grejer... behåll grejerna som finns, och du kommer absolut inte bli missnöjd.

Ja, har han öppet köp på grejerna är det ett fullgott alternativ. 1700, ett vettigt moderkort, och kylning, överklocka om ett par år när prestandan inte räcker till, och reservdelar är billiga.

Om han precis köpt in en 7700k för någon dag sen, så skulle jag absolut rekommendera att man väntar till Coffee Lake, vi pratar en lansering om mindre än en månad för mycket bättre prestanda för pengen.

edit: ursäkta, trodde du la fram ditt argument mot mig, formatet var inte lätt på telefon

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

@lindzkoug: Om du skippar ovanstående PSU och ´kablar får du detta för en tredjedel av summan rm750x. Bra omdömen, Semipassivt, kör själv ett klenare i samma serie på 550w och min fläkt har så vitt jag vet aldrig ens startat än. Dessutom dubbla garantitiden motför det du listade (10år)

Eftersom jag redan hade kablarna och tror att det kan bli snyggt med rött till rött så införskaffade jag precis ett Corsair HX850i 850W, hade glömt att kolla vad det vägde dock. Paketet vägde 4 kilo och bara agget nästan 3!!

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

1800x är en dyr processor, deras syskon Ryzen 7 1700 och Ryzen 5 1600 är mer prisvärda alternativ.

Skrivet av dannesthlm:

@Bloodstainer: Nu är jag lat och orkar inte leta länkar, men jag har för mig att jag läste för ett par veckor sedan att Coffe lake (lanseringspriset) verkar bli dyrare än nuvarande priset på 7700k/7600k. Någon får väl rätta mig.

Jag har precis samma uppgifter som dig, att Coffe Lake skulle vara några hundralappar dyrare än 7700K vid lansering, sedan läste jag att AMD dumpar priser på Ryzen 1800x fram tills lanseringen. Blev man ju inte direkt heller gladare av, snacka om att köpa fel processor vid fel tillfälle..........

Skrivet av -=Mr_B=-:

Om han redan har CPU, moderkort, grafikkkort, och SSD... Varför ska han vänta på Coffe Lake, eller snegla på Ryzen 7?
Han behöver chassi, minne och PSU.

Visst, jag hade valt annorlunda från början, men han har ju redan bitarna som är svåra val. Sälja grejerna, för att köpa något annat, kommer inte ge bättre ekonomi. 7700K VS 1800X så ger 7700K bättre prestanda "i dag" och 1800X kommer ge bättre prestanda först när man använder 8 trådar (eller mer) fullt ut. Visst, jag hade valt en 1800X, eller möjligen 1900X, om jag skulle shoppa loss i dag, men med tanke på förlusten man får ta om man ska sälja av nya grejer... behåll grejerna som finns, och du kommer absolut inte bli missnöjd.

Ja, har han öppet köp på grejerna är det ett fullgott alternativ. 1700, ett vettigt moderkort, och kylning, överklocka om ett par år när prestandan inte räcker till, och reservdelar är billiga.

Ja precis,många verkar missa vilka komponenter jag redan sitter på idag och jag är fortfarande kluven över processorn. Jag kan får nog inte pengarna tillbaka för jag har haft den lite för länge i mina ägor. Samtidigt vet jag inte hur svårt det är att sälja en helt ny i obruten kartong begagnat. Finns det en andrahand marknad?

Permalänk

UPDATE:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10700627/

Detta är nu införskaffat med den fantastiska motiveringen,
PSU: Hade redan köpt röda sladdar som bara passar till Corsairs PSU, och den där ska varit den tystaste dom hade. (Lurad, säkert!)

Minne: Stod att moderkortet klarade upp till 4133 MHz, vad det är för skillnad på det och 3000 MHz vet jag inte men tyckte dom var prisvärda. Okej, det var RGB som gjorde att jag tog dom i slutändan

Tankar? Chassi? Fläkt? Vad mer behövs? Något coolt Chassi ni kan rekommendera, maxpris ca 3000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindzkoug:

Samtidigt vet jag inte hur svårt det är att sälja en helt ny i obruten kartong begagnat. Finns det en andrahand marknad?

Ny CPU, i obruten förpackning, utan reklamationsrätt, eller garantier? Jo, du kan säkert få någon tia mer än det vanliga begagnatpriset. Jag hade betalat max halva priset för den. Kan du inte lämna tillbaka den för full ersättning är det inte aktuellt, behåll den, du kommer inte bli missnöjd.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av lindzkoug:

PSU: Hade redan köpt röda sladdar som bara passar till Corsairs PSU, och den där ska varit den tystaste dom hade. (Lurad, säkert!)

Tänkt på att det inte följer med någon 24-pinnars kabel i det där Sleevade kitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindzkoug:

Minne: Stod att moderkortet klarade upp till 4133 MHz, vad det är för skillnad på det och 3000 MHz vet jag inte men tyckte dom var prisvärda. Okej, det var RGB som gjorde att jag tog dom i slutändan

Tankar? Chassi? Fläkt? Vad mer behövs? Något coolt Chassi ni kan rekommendera, maxpris ca 3000 kr.

I vanligt användande lär du inte märka någon skillnad, så i mina ögon är det bortkastade pengar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ny CPU, i obruten förpackning, utan reklamationsrätt, eller garantier? Jo, du kan säkert få någon tia mer än det vanliga begagnatpriset. Jag hade betalat max halva priset för den. Kan du inte lämna tillbaka den för full ersättning är det inte aktuellt, behåll den, du kommer inte bli missnöjd.

Jo kvittot borde jag kunna få fram men jag kan inte gå tillbaka till butiken och be om pengarna tillbaka.
Hur lång garanti brukar t.ex. Intel ge på en sådan produkt?

Permalänk
Skrivet av MrMajestic:

Tänkt på att det inte följer med någon 24-pinnars kabel i det där Sleevade kitet.

Är det den som förser moderkortet med ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindzkoug:

Hur lång garanti brukar t.ex. Intel ge på en sådan produkt?

3 års garanti för ursprungsköparen, men Intel låter inte garantin följa med till begagnatöpare, så det känns ointressant i det här fallet. Du har även 3 års reklamationsrätt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av lindzkoug:

Är det den som förser moderkortet med ström?

Ja en av dom. Men det följer så klart med en med nätagget.

Permalänk
Medlem

Jääävlar vad många som inte ens läser vad han har skrivit.
Han har processor och grafikkort redan.

Det andra du valt funkar prima.

Jag skulle tagit billigare chassi. Typ valfritt fractal design.
Ska inte se ut som ett rymdskepp...

Kommer bli en helshysst dator! Bygg nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Jääävlar vad många som inte ens läser vad han har skrivit.

Facebook / Twitter skada. Ingen läser egentligen svaren där, så man behöver bara skriva något så man verkar vara "på" och sen spelar det ingen roll om man svarar på något i tråden eller inte. Det är bara en teori jag har, eftersom jag inte har Facebook, och twitter har jag bara för porrbilderna...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.