Ny laptop med coil whine i viloläge, bör jag oroa mig? + Andra frågor och era åsikter.

Permalänk
Medlem

Ny laptop med coil whine i viloläge, bör jag oroa mig? + Andra frågor och era åsikter.

Hej, jag har köpt en Lenovo Yoga 510 och är relativt nöjd, men den har några fel som jag måste fråga er om och samtidigt få era åsikter om jag bör reklamera den då ni är mycket mer kunniga än mig.

* Det första är att den lider av Coil whine, inte något som är störande högt nog för att man ska tappa fokusen. Men det som oroar mig är att tjutet fortsätter även om dator är i viloläge och jag undrar om detta kan få några konsekvenser i längden? Dvs mot hårdvaran efter några månader av användning? Coil whine är ingenting nytt för mig när det kommer till datorer. Dock har det bara skett under användning.

* Det andra är en skum sak, när jag pratar med den inbyggda mikrofonen är ljudet MYCKET högre i höger öra än vänster, finns det något fix för det? Tänkte om man kan balansera den med hjälp av någon mjukvara men nu är ju majoriteten av laptops mikrofoner mono. (Har uppdaterat drivrutinerna)

* Det tredje är att högtalarna är ren skit och skärmen blöder lite här och där.

Den kostade 5500kr så de har ju dragit ner på kvaliteten för att få in en i5:a, ssd, ips, touch, mm. Men är detta något jag ska accpetera i slutändan enligt er? Hittar ingen laptop med samma specifikationer för ett liknande pris.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Permalänk
Medlem

Med så många problem verkar du ju ha fått ett dåligt exemplar, jag skulle då inte nöja mig så om jag vore du

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Med så många problem verkar du ju ha fått ett dåligt exemplar, jag skulle då inte nöja mig så om jag vore du

Coilwhine är mer regel än undantag på laptops, köpte 3 olika intel i5 baserade laptops, alla hade coilwhine o åkte tillbaks till butik.

Att högtalarna är skräp är inget konstigt i en så billig laptop.

Att skärmen blöder är även det helt normalt, det gör dom även i högre prisklasser.

Det enda som kan klassas som ett fel här är ju mikrofonen, som dock kan vara mjukvarurelayerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SueCia: Hur mycket är för mycket coil whine för dig?
Jag har nyligen köpt en Thinkpad X1 Carbon som är en helt fantastisk dator på alla vis, men om jag t.ex drar på en 4k-video så kan jag höra lite coil whine om det är tyst runtom mig och jag har örat riktat mot tangentbordet. I idle så kan jag höra lite whine om jag pressar örat mot punkten på tangentbordet där processorn sitter.
Dessa är aldrig något som jag har stött på problem kring, men för en absolut high end ultrabook så kan jag störa mig på att någon form av coil whine öht existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McEdvin:

@SueCia: Hur mycket är för mycket coil whine för dig?
Jag har nyligen köpt en Thinkpad X1 Carbon som är en helt fantastisk dator på alla vis, men om jag t.ex drar på en 4k-video så kan jag höra lite coil whine om det är tyst runtom mig och jag har örat riktat mot tangentbordet. I idle så kan jag höra lite whine om jag pressar örat mot punkten på tangentbordet där processorn sitter.
Dessa är aldrig något som jag har stött på problem kring, men för en absolut high end ultrabook så kan jag störa mig på att någon form av coil whine öht existerar.

Min upplevelse är att de flesta laptops har coilwhine i idlemode, brukar nästan alltid gå att lösa genom att t.ex dra igång spotify o spela musik, går t.o.m att muta musiken o coilwhinet försvinner ändå.

Men för att svara på din fråga, min sambo hörde inte coilwhinet ifrån lenovon jag köpte för 12k, men jag hörde det och kunde inte fokusera på något annat så jag skicka tillbaks den, tål nästan inget coilwhine alls.

Hade ett grafikkort förrut som hade REJÄLT högljutt coilwhine, av någon anledning var det som kraftigast under ett specifikt 3Dmark test, men efter ett par år så gav det med sig o slutade låta över huvud taget.

Var ett Radeon 9600.

Permalänk
Medlem

Gör tillverkare av komponenter skit idag, eller använder tillverkare det billigaste skit dom kan hitta? Ett fenomen jag aldrig upplevt själv men skrivs mycket om detta tycker jag. Hadd aldrig accepterat det på en dyr laptop, hade lämnat tillbaka, bör alla göra för att visa att det inte är ok

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Gör tillverkare av komponenter skit idag, eller använder tillverkare det billigaste skit dom kan hitta? Ett fenomen jag aldrig upplevt själv men skrivs mycket om detta tycker jag. Hadd aldrig accepterat det på en dyr laptop, hade lämnat tillbaka, bör alla göra för att visa att det inte är ok

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så fungerar detta då det är en väldigt liten andel användare som returnerar en dator pga. Coil whine, många bryr sig inte.

Vad jag förstått har coilwhine oftast med strömsparfunktioner i processorn att göra (nej det är inte processorn i sig som låter, det är strömförsörjningen till den)