Dator vill ej starta med både knapptryck och moderkort pins! (Oftast)

Permalänk
Medlem

@lordzehn:

Jag var och kikade på kablarna på NetOnNet, och både 1,5m och 2,5m hade samtliga 20 pin.
Jag tänkte att det kanske skulle vara värt att testa iallafall, dessutom vill jag ändå ha en längre sladd så tog en 2,5m.

Stängde av och satte på datorn 5 ggr utan problem. Detta kunde jag inte göra förut.
Efter dom 5 gångerna så tog det ca 10 sekunder för datorn att reagera efter jag klickade på startknappen. Likadant 2 ggr.
Ska se vad som händer efter el-sladden varit i datorn en längre tid, förhoppningsvis startar den!

Hursomhelst så har det blivit mycket bättre och jag kommer att uppdatera i tråden om något mer förändras.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alliie:

@lordzehn:

Jag var och kikade på kablarna på NetOnNet, och både 1,5m och 2,5m hade samtliga 20 pin.
Jag tänkte att det kanske skulle vara värt att testa iallafall, dessutom vill jag ändå ha en längre sladd så tog en 2,5m.

Stängde av och satte på datorn 5 ggr utan problem. Detta kunde jag inte göra förut.
Efter dom 5 gångerna så tog det ca 10 sekunder för datorn att reagera efter jag klickade på startknappen. Likadant 2 ggr.
Ska se vad som händer efter el-sladden varit i datorn en längre tid, förhoppningsvis startar den!

Hursomhelst så har det blivit mycket bättre och jag kommer att uppdatera i tråden om något mer förändras.

Hmm. konstigt jag köpte den jag länka och den är bara stiftad med 19.
Men hoppas det håller i sig för dig att det funkar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

Hmm. konstigt jag köpte den jag länka och den är bara stiftad med 19.
Men hoppas det håller i sig för dig att det funkar nu.

Visade sig att kabeln inte är kompatibel(?) med min skärm då skärmen blinkar konstigt med jämna intervaller, gamla sladden funkar bra, men problemet med att datorn inte går igång är nu som tidigare.. Det är intressant att den nya sladden ändå förändrade det till en början.

Jag vet inte hur jag ska gå härifrån, ska jag försöka hitta en 19-pin från nätet eller ska jag börja felsöka andra komponenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Avstängd

@Alliie: Kan vara så att du redan fått skador från att använt en 20 stiftad kabel. Så moderkort skärm eller gpu kan ha skadats. även andra saker som mus och tangentbord. Ja allt i datorn kan ha tagit skada, om du har haft en jäkla otur.

Själv hade jag turen på min sida och bara få strulande usb portar. Men det löstes med ett insticks kort.

https://www.dustinhome.se/product/5010368257/kabel-for-video-...
dyr men ska funka klockrent. Det svåra är att se om det är 19 eller 20 stift kopplade på kablarna.

edit:tillägg

Permalänk
Medlem

Helvete, jag tror en av mina Corsair-möss dog av skiten... vilket jävla tjafs!

Ska försöka hitta 19-pin och sen se hur datorn reagerar. Orkar fan inte 😭

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så fixade sig allt när jag bytte nätagg! Får se om det håller.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz