Söker guidning i Televisionsdjungeln!

Permalänk

Söker guidning i Televisionsdjungeln!

Hej, nyligen flyttat och dags att köpa ny TV (står helt utan för tillfället så ej sugen att vänta på black friday/mellandags).

Problemet är att ju mer jag försöker läsa mig till och bestämma mig för vad jag bör köpa desto mer vilsen blir jag av allt jag läser. När jag började med mitt letande var en av de enda sakerna jag visste att jag ville att den skulle vara 100Hz. Nu förstår jag av vad jag läser och ser bl.a. http://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introduk... av @laxpudding att detta inte innebär den faktiska skärmuppdateringen utan snarare beror på interpolering och signalmodulering av bilden? Och att detta inte ens är något man bör ta hänsyn till då det är en väldigt godtycklig siffra från tillverkaren?

Anledningen att jag trodde mig vilja ha 100Hz är att jag ser på en hel del sport och ibland även någon stream med spel m.m. Och när jag köpte min förra TV (i butik för ca 5 år sedan) fick jag förklarat att 100Hz är ett måste för att det ska hacka mindre vid panoreringar, och nog tyckte jag mig se relativt stor skillnad mellan en skärm som kallades 50Hz och en som då kallades 100Hz (även om jag förstår att det delvis kan ha påverkats av produktplacering, vilka skärmar dom ställer bredvid varandra för jämförelse osv.).

Så hur ska man då värdera detta mellan skärmar? Är det snarare att läsa upp på vilken teknik som används för att förbättra bildkvalitén eller är det bara att lita på att man "får vad man betalar för" eller ungefärligt lita på tillverkaren att om dom kallar det "100Hz" vet man att dom lagt ner mödan med sin teknik att åtminstone förbättra flytet mellan frames på någorlunda sätt? (Tycker det är lite svårt att uttrycka mina tankar då jag inte är säker på terminologi, men hoppas att ni förstår vad jag menar).

Med denna generella fråga kan jag också avsluta med att fråga om köpråd. Jag är sugen på en 55 tummare, så mycket TV som möjligt till en rimlig prislapp. Hoppas kunna hålla det kring 7-8000 kr. Användningsområde är främst sport och alldagligt tevetittande, men även lite film och serier.

Några uppslag jag kikat på är:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55KU6075XXE/...
https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/266730-philips_...
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55uh...

Slutligen denna som är på rabatt till imorgon, men som tyvärr måste hämtas på annan ort då det är utgående sortiment:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PUS6501/phil...

städning
Permalänk
Bildexpert 📺

@mattiaswallin: Jag har ett svar på en väldigt snarlik fråga i tråden till artikeln:

#16958536

Kortfattat: läs inte in någon tekniskt relevans vid begrepp som ”50 Hz" eller "100 Hz" eller "200 Hz" eftersom det inte finns något teknisk relevans bakom. Olika produkter kommer att interpolera bilden med olika resultat oavsett vad tillverkaren hittar på för siffror.

Är du ute efter bra bild på sport bör du i första hand satsa på din bildkälla och välja ett HDTV-abonemmang där du finner den sport du tittar på. Detta har långt, långt större betydelse än vilken TV du köper.

Av de TV-apparater du länkar till är Samsungen det "säkra" köpet. Säkert på så sätt att man vet ungefär vad man får för typ av produkt. LG:n har jag varnat för en 15-20 ggr redan på forumet. Philiips modeller är "osäkra" på så sätt att det är väldigt svårt att läsa från produktbetecknignen vilken typ av LCD-panel, årsmodell och andra egenskaper de besitter. Philips har några riktiga usla modeller jämte andra som fungerar alldeles normalt.

Permalänk

@Laxpudding: Hej Thomas, tack för svaret! Hade faktiskt läst alla frågorna och svaren i din tråd. Och jag förstår hela ideén och dilemmat ang. "up-sampling"/interpolering av frames. Men en påföljande fråga, vissa tillverkare redovisar också i sina specar typ "uppdateringsfrekvens bakbelysning" (utöver en "uppdateringsfrekvens") som då kan ligga i t.ex. 50 eller 100 Hz. Kommer inte det påverka hur snabbt/bra skärmen klarar av att uppdatera och visa bilder i högre hastigheter (även om dom framesen som ska visas är interpolerade)? Eller menar du att den tekniska aspekten på detta aldrig kommer få någon påverkan då själva uppsamplingen/interpoleringen alltid kommer vara det kritiska för hur bra "uppdateringsfrekvens" man skulle uppleva?

Jag skriver lite grötigt och får inte fram min tanke på ett jättetydligt sätt. Men i grunden, finns det inget tekniskt i själva skärmen som faktiskt kommer påverka möjligheten att spela upp högre framerate? Hur panelen/bakbelysningen faktiskt fungerar för att producera den bild som ska visas på skärmen!

Angående TV har jag inte lyckats bestämma mig än, blir eventuellt en av Philipsmodellerna då jag tycker ambilight känns intressant att testa.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mattiaswallin: Problemet med TV-branschen är att det snackas som hejdundrande mycket gojja och påhittat technobabble som aldrig skulle accepteras om det handlade om exempelvis komponenter till datorer.

Jag gissar att vad du hört/läst om är att en del TV-apparater har en funktion för att släcka ned belysningen medan panelen uppdateras, alltså en form av eftersläpsreducering likt en del spelskärmar. Fast då anpassat för lägre frekvenser likt 50 och 60 Hz och med nedsläckning i 2x gånger den frekvensen för minska det synliga flimret. Detta är funktioner som måste aktiveras djupt nere i menyerna.

Sådana funktioner är bra för exempelvis datorgrafik, spel och testbilder som letar efter sådana problem, likt www.testufo.com

Fast på en TV med filmat material är effekten av liknande funktioner blygsam eller försumbar. Istället får man flimmer, lägre ljusflöde och ofta en lika hög latens som med interpolering aktivt. Så det hjälper inte ens för de som ska spela spel.

Permalänk

@Laxpudding: Det översta kan jag sannerligen skriva under på! Det enda jag som ändå är en "någorlunda insatt" konsument känner att jag kan lita på är typ upplösning, skärmstorlek och effektförbrukning. Alla andra kvantiteter och nummer är som du säger sjukt svårt att jämföra.

Tack för länken till den stora skärmguiden! Ska ta mig en kik där för att få mig en större förståelse! Tack så mycket för hjälpen.