YouTube buffrar super segt - 250/100 fiber.

Permalänk
Testpilot

YouTube buffrar super segt - 250/100 fiber.

Hejsan gott folk!
De senaste veckorna (månaderna?) så har jag blivit flintskallig då jag slitit av allt hår p.g.a. detta problem!

Så vad är problemet?
Jo det är rätt simpelt faktiskt; YouTube laddar OTROLIGT segt för mig. Så fort jag ska kolla en video över 1080p så fryser videon var 3.e till var 5.e sekund, vilket är mer än irriterande.
1080p eller lägre funkar hur bra som helst, även 60fps videos. Men så fort man slår på 1440p/4K så säger YouTube "Nope!". Detta händer bara på YouTube, då Netflix eller annat 4K-stream material funkar utan problem!

Jag har testat följande:

  • Kört i Chrome, Edge & FireFox

  • Stängt av alla plugins (utom AdBlockers - uBlockOrigin/PrivacyBadger) - Edge körs utan plugins till 100%

  • Återställt båda mina routers

  • Stängt av/slagit på QoS i både router + program via dator

  • Kört med både Wifi och Ethernet kabel

  • Testat på 5st olika datorer + 2st telefoner + 1 surfplatta

  • Testat i Windows 10, Kali Linux och Ubuntu

  • Bytt ut kabel från vägguttag till samtliga routers

  • Kört direkt i vägguttaget

  • Satt statisk/dynamisk IP på respektive enheter

Relevant utrustning/spec:

  • Internet: 250/100 Fiber från Bahnhof

  • Router: ASUS N56U

  • Router #2: Tilgin HG2380

  • Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming

  • Moderkort #2: ASUS Sabertooth x58

  • Laptop: Lenovo Y700-15isk

  • Laptop #2: HP ProBook 6450b

  • Laptop #3: Äldre Sony VAIO

  • Skärm: 4K Philips Monitor

Detta problem håller på att driva mig till vansinne, så tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:

Snabb googling bara men har du testat detta? Verkar någorlunda relevant.
https://dottech.org/103278/how-to-make-youtube-videos-load-fa...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av adde76:

@Yatagarasu:

Snabb googling bara men har du testat detta? Verkar någorlunda relevant.
https://dottech.org/103278/how-to-make-youtube-videos-load-fa...

Testade precis det där, tyvärr kvarstår problemet "/

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam allafall.

4 kompisar med just bahnhof har otroliga problem med youtube (och annat överlag). 3 grannar som också har bahnhof har precis det problemet också. Ingen i denna by som har någon annan leverantör har något problem utan enbart just de som har bahnhof.

Så det är troligen bahnhof som är felet. Glhf att få det ut ur dom dock, prövade själv i flera månader men dom brydde sig inte alls. Byte till Telia och aldrig haft problem igen. Men som sagt, grannen 10m i från mig med bahnhof har så mycket problem att dom har sagt upp det och även dom byter till Telia nu.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Bredband2 250 Mbit här, samma visa här. Inte det minsta irriterande...

...........................................

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har själv 1000mbit från Bredband2 och samma skit här. Dock funkar det perfekt på mobilerna och på apple TV. Så någonting skumt på PC är det säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

Har själv 1000mbit från Bredband2 och samma skit här. Dock funkar det perfekt på mobilerna och på apple TV. Så någonting skumt på PC är det säkert

Du kan ju alltid köra en User Agent Switcher. Jag experimenterar lite med det just nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Höpgerklicka och tryck på statestik för nördar... vad står de på bandbredd?? Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Elghinnarisa:

Du är inte ensam allafall.

4 kompisar med just bahnhof har otroliga problem med youtube (och annat överlag). 3 grannar som också har bahnhof har precis det problemet också. Ingen i denna by som har någon annan leverantör har något problem utan enbart just de som har bahnhof.

Så det är troligen bahnhof som är felet. Glhf att få det ut ur dom dock, prövade själv i flera månader men dom brydde sig inte alls. Byte till Telia och aldrig haft problem igen. Men som sagt, grannen 10m i från mig med bahnhof har så mycket problem att dom har sagt upp det och även dom byter till Telia nu.

Hmm, dock har alla andra jag känner med fiber också Bahnhof och har inte detta problemet alls, tänkte först också att det kanske var på deras sida, men så verkar inte fallet vara för mig (iaf inte lokalt).

Skrivet av Aldric T:

Bredband2 250 Mbit här, samma visa här. Inte det minsta irriterande...

...........................................

Skrivet av Zynken:

Har själv 1000mbit från Bredband2 och samma skit här. Dock funkar det perfekt på mobilerna och på apple TV. Så någonting skumt på PC är det säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt o se att man inte är ensam!
Har ni pratat med Bredband2 något om detta?

Skrivet av MonkeN:

Höpgerklicka och tryck på statestik för nördar... vad står de på bandbredd?? Mvh

Ska kika vid tillfälle och återkommer!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Jag måste erkänna att jag drar mig för att kontakta deras support. Har inte direkt några goda erfarenheter där. Autosvar och svar i ligan "goddag yxskaft" verkar stå på dagsordningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Jag har liknande problem. Men för mej buffras videoklippen kanske högst en minut framåt. På jobbet buffras hela klippet om man väntar lite.

Permalänk
Avstängd

Bredband2 100/100MB-lina, samma sega buffring kan uppstå för mig med på Youtube.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Nästan samma problem

För mej buffras bara en kort bit hemma, medan på jobbet buffras hela klippet om man väntar lite. Har för övrigt mycket bra uppkoppling hemma.

Permalänk
Medlem

Det är troligen internetanslutningen, har haft liknande problem med ComHem. Det fixade sig efter samtal till support, varefter de enligt deras utsago "startade om" mitt abbonnemang på något sätt. Då började grejerna fungera igen.

Sedan har jag varit med om liknande grej igen, då hjälpte uppenbarligen inte detta. Då lade dom in någon felanmälan och gjorde felsökning som i slutändan korrigerade problemet.

Permalänk

Nja

Skrivet av dannesthlm:

Det är troligen internetanslutningen, har haft liknande problem med ComHem. Det fixade sig efter samtal till support, varefter de enligt deras utsago "startade om" mitt abbonnemang på något sätt. Då började grejerna fungera igen.

Sedan har jag varit med om liknande grej igen, då hjälpte uppenbarligen inte detta. Då lade dom in någon felanmälan och gjorde felsökning som i slutändan korrigerade problemet.

Nja jag undrar det. I så fall borde väl TS ha märkt att det går segt på andra hål och inte bara på YT. Har som sagt själv grym upp/nerladdnings hastighet men det krånglar med buffringen på YT.

Permalänk
Medlem

@janne6304:

Jag hade BARA problem på Twitch och SVT-play senaste gången som "upplysning". Allting annat gick utan problem. Tidigare gången gällde problemen bara ett fåtal tjänster också, inklusive Youtube. Jag fick båda gånger jättefina värden på t.ex. bredbandskollen.

Det är alltså väldigt tydligt att man kan ha problem med vissa tjänster och att det då kan bero på operatören (enligt mina erfarenheter).

Som parentes kan läggas till att det kan handla om hur mycket bandbredd och belastning operatören har med andra parter som de har nätavtal med, ibland kan det också finnas störningar på dessa förbindelser etc. Nätet är stort och komplicerat och bygger på många olika parter och länkar över värden. Det går inte att se nätet som en "klump" där man har max bandbredd till allting bara för att vissa saker fungerar bra.

Permalänk

Jag har liknande problem på både jobb och hemma.
Jobb IP-only 1000Mbit
Hemma Comhem 250/250.
Min hackar inte hela tiden men det tar lång tid att starta och kvaliten går kraftigt upp och ner.
3 datorer på jobbet och 2 hemma.
Chromcasten hemma har dock inte kvalitetsproblemet men tar lång tid att ladda.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha läst igenom tråden lite för snabbt här men jag tycker inte att jag sett någon kontrollera mot vilka servrar man kollar mot, bara youtube i allmänhet. Byt DNS, detta dyker upp imellanåt när google/youtube kastar runt sin data?

Tvinga din dator/telefon att gå mot en annan server och se om det släpper. Om alla, oavsett ISP går mot samma servrar så blir det såhär. Bahnhofs DNS:er pekas ut i alla routrar som propagerar detta till allas enheter hemma, ja... då är det ju samma för alla, exempelvis.

Förslagsvis, testa runt med ett par olika... kör statiskt och kör en /flushdns mellan varje byte.
8.8.8.8 / 8.8.4.4

Här är fler: https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har du kollat routingen ut mot YouTubes servrar?

Kolla med denna URL: http://redirector.c.youtube.com/report_mapping står det nåt med arn1 i adressen? I så fall är felet inte där, står det tex cph så går du via Danmark och då blir det buffring!

Detta fel med fel routing hade vi Telia kunder får några år sedan men har sedan fungerat bra nu i flera år!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version