Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

Permalänk

När jag började cykelpendla för ca 6 år sen märkte jag ganska snabbt att dieselbilar verkligen stinker som faen speciellt VW så ganska skönt om man kunde bli av med dom.

Personligen tror jag på elbilar sen jag såg att Tesla har en räckvidd på förvånansvärda 60-70 mil i Svensk stadstrafikfart och kan laddas relativt snabbt också dock måste priserna ner rejält vilket jag tror kommer hända dom närmaste åren.

Klippt och klistrat i texten så mycket att det blev nästan oläsligt :D
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Håller helt med. "Snåldieseln" är samma lögn som den påstådda "rena kolen/clean coal" är i nord amerika. Det är hög tid att vi gör oss av med detta elände.

Nu kommer i och för sig ekonomin för eldrift att utkonkurera allt vad förbränning heter inom ett årtionde, men det är i alla fall bra att införa förbud, oavsett om det blir effektivt eller symboliskt; det ger traditionella tillverkare tid på sig att ställa om innan mattan dras ut under fötterna på dom.

Fossila bränslen måste bort. Oavsett om man ser det från ekonomiska skäl, globala miljön, lokala miljön (så som luftkvalitet), rikssäkerhet.

Jag undrar om det finns några siffror då?

Googlar man på antal bilar i världen hittar man detta:
"The US publisher Ward's, estimates that as of 2010 there were 1.015 billion motor vehicles in use in the world. "

1 miljard bilar i världen. 2010. Oklart hur många det är nu?
Vad kommer inte kostnaden av naturresurser vara att ersätta alla dessa med elbilar?
Sen så ska det finnas energiproduktion att ladda alla dessa 1 miljarder bilar. Sålänge man fortsätter elda med kol eller kärnkraft för att ladda bilen så är det kanske inte så bra?

"Stadig ökning av antalet bilar i Sverige. I slutet på 2015 fanns det närmare 4,7 miljoner personbilar i trafik i Sverige."
Ponera att vi på nått magiskt sätt till 2020 skulle byta samtliga 4,7 miljoner bilar i sverige till el.
Frågan är då, skulle kraftnäten klara av att leverera den ström som behövs för att ladda alla dessa bilar dagligen?

Jag säger inte att det inte går, jag eftersöker bara nån läsning där någon som är insatt i detta har gjort en kalkyl på om/hur det ska fungera?

Vi har vissa problem redan idag.
Flera i mitt garage där jag bor har laddhybrider. Trots att garaget byggdes 2015 (!) så finns det bara elstolpe vid 5 av 90 platser. Ägaren av garaget vägrar bekosta utbyggnad själv och hänvisar till att "det får väl staten lösa".
I cykelrummet finns det inte heller el för elcyklarna. Folk har börjat hänga ut förlängningssladdar genom fönster för att ladda.
Samma sak här. "Vi har inget ansvar att installera el i cykelrummet för dom boende" yrkar hyresvärden på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag undrar om det finns några siffror då?

Googlar man på antal bilar i världen hittar man detta:
"The US publisher Ward's, estimates that as of 2010 there were 1.015 billion motor vehicles in use in the world. "

1 miljard bilar i världen. 2010. Oklart hur många det är nu?
Vad kommer inte kostnaden av naturresurser vara att ersätta alla dessa med elbilar?
Sen så ska det finnas energiproduktion att ladda alla dessa 1 miljarder bilar. Sålänge man fortsätter elda med kol eller kärnkraft för att ladda bilen så är det kanske inte så bra?

"Stadig ökning av antalet bilar i Sverige. I slutet på 2015 fanns det närmare 4,7 miljoner personbilar i trafik i Sverige."
Ponera att vi på nått magiskt sätt till 2020 skulle byta samtliga 4,7 miljoner bilar i sverige till el.
Frågan är då, skulle kraftnäten klara av att leverera den ström som behövs för att ladda alla dessa bilar dagligen?

Jag säger inte att det inte går, jag eftersöker bara nån läsning där någon som är insatt i detta har gjort en kalkyl på om/hur det ska fungera?

Vi har vissa problem redan idag.
Flera i mitt garage där jag bor har laddhybrider. Trots att garaget byggdes 2015 (!) så finns det bara elstolpe vid 5 av 90 platser. Ägaren av garaget vägrar bekosta utbyggnad själv och hänvisar till att "det får väl staten lösa".
I cykelrummet finns det inte heller el för elcyklarna. Folk har börjat hänga ut förlängningssladdar genom fönster för att ladda.
Samma sak här. "Vi har inget ansvar att installera el i cykelrummet för dom boende" yrkar hyresvärden på

Här kan man läsa lite om detta.
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170529/el...

Jag har varit inne på liknande spår, vad händer klockan 5 varje dag då alla kommer hem och stoppar sladden i uttaget. El finns säkert då många industrier stänger ner men tyvärr är inte näten utbyggda i villakvarter och lägenhetsområden.
Samtidigt att byta ut alla sveriges bilar kommer ta sin tid och alla har inte heller råd med en nyare bil. Ser många som åker runt i bilar från 80-talet fortfarande och det var över 30 år sen. Räkna då med att det kommer ta minst 50 år att byta ut dessa bilar, hur många nya batteristandarder har kommit under denna tid och hur många batterier har behövt bytas ut.
Batterier är inte den bästa tillverkningen heller och att tillverka en bil är inte något som är miljövänligt.

Tanken med elbilar är säkert jättebra men det trodde våra politiker om E85 också. Hur bra funkade detta på vintern? Hur bra mådde våra bilar av det? Hur mycket var inte oljebolagen tvugna att lägga på ombyggnad av mackar då det fanns lag på att minst en pump skulle vara E85?
Batterier, hur bra funkar de på vintern? Har läst någon test av Tesla på vinterväg och plötsligt så var det inte 60mil du kom utan endast drygt 40mil. Alla mackar runt om i landet måste återigen bygga om för att sätta upp uttag, dra nya ledningar och allt annat. Skulle det vara fullt på alla laddstationer så pratar vi inte tre minuter som det tar att tanka en bil utan kanske 30 min om det är snabbladdning och längre vid normal laddning. Bilresan upp till fjällen kan mycket väl bli några timmar längre. Kommer folk klara av det när man vet hur stressade alla är?

Elbilar är bra men något mer måste till för att göra detta perfekt, så är det bara. När får vi bilen som går på vatten?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Förmånsbil och tjänstebil är samma sak. Skillnaden är att förmånsbil får du köra privata resor med och bli beskattad per mil.

Tjänstebil får endast användas i tjänst och används alltså innanför tullarnas tider på ett ungefär:

Vardagar 06:30 - 18:30

Helger är helt fritt.

Förmånsbil (en tjänstebil med möjligheten att köra privat) används således utanför dessa tider högst troligt då majoriteten jobbar 8-17 eller 9-18.

Dvs det finns knappt tullavgifter på privat körning. Du menar att man ska införa det på toppen av allt? Herregud säger jag bara.

Tjänsteresor med privat bil är en helt annan femma. Det är avdrag du får göra med privat bil i tjänst där företaget betalar ett genomsnittligt pris på vad tullavgifter, bensin, slitage m.m kostar för dig som står för bilen.

Det är ni som blandar ihop tjänsteresor med privat bil, tjänstebil och sedan förmånsbil.

Menar ni kanske att det inte är tullavgift för en personen när den gör privat resa med förmånsbil? Du menar att personen som gör den körningen ska stå för tullavgiften. Men då kan lika gärna företaget betala ut 70 kr extra om dagen till denne. Det är verkligheten.

Ingen kommer ta ett jobb om den ska betala 70 kr per dag i tull privat även om du tvunget måste ha bilen hem för att du dagen efter aldrig vet om du ska till kontoret eller direkt till en kund.

Det är ju 10% av din nettoinkomst. Då ska du ha bra betalt för att gå med på det.

Nej, nu har du fel igen, vad får du allt ifrån? Tjänstebil är en bil som körs i tjänsten och inget annat. Du får inte köra privat med tjänstebil på helgen. Du får inte köra privat med tjänstebilen på kvällen. Du får köra i tjänsten och kör du inte i tjänsten så ska du förmånsbeskattas (undantag kan göras, 10 tillfällen per år eller högst 100 mil, det som infaller först). Då har du en förmånsbil.

Att åka från hemmet till kontoret är INTE en tjänsteresa, det är en privat resa. Resa från hem till tjänsteställe är ALLTID en privat resa. Jobbar du hemma och åker till en kund som inte är ditt tjänsteställe så handlar det om en privat resa, jag antar att man kan hävda att sträckan till tjänstestället ska subtraheras från sträckan till kund, men så flexibla är inte skatteverket så då får man fuska med körjournalen eller åka till kontoret först).

Ja, jag menar att den som kör PRIVAT in till jobbet ska betala trängselavgiften. Den som kör i tjänsten till jobbet får förstås trängselavgiften betald av företaget. Vill företaget kompensera för det med en löneökning så får företaget väl göra det, men i de fall företagen inte vill ta en ökad lönekostnad (70kr + inkomstskatt + arbetsgivaravgifter) blir det dyrare för den enskilde bilisten, vilket kommer att få fler att lämna sin förmånsbil hemma. Önskat resultat uppnått.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Håller helt med. "Snåldieseln" är samma lögn som den påstådda "rena kolen/clean coal" är i nord amerika. Det är hög tid att vi gör oss av med detta elände.

Nu kommer i och för sig ekonomin för eldrift att utkonkurera allt vad förbränning heter inom ett årtionde, men det är i alla fall bra att införa förbud, oavsett om det blir effektivt eller symboliskt; det ger traditionella tillverkare tid på sig att ställa om innan mattan dras ut under fötterna på dom.

Fossila bränslen måste bort. Oavsett om man ser det från ekonomiska skäl, globala miljön, lokala miljön (så som luftkvalitet), rikssäkerhet.

Och exakt denna besatthet är vad som gör att man gör dumma tillfälliga lösningar, istället för att lösa problemet. Okej.. vi tar bort dem, sen vad?

Vad ska du köra allt på?
Hur ska du frakta allt?
Hur ska du få energi? (Datorn du skriver detta på tex)

Vi kan inte idag ersätta allt med en sol-farm hos bonde X för han odlar mat som vi faktiskt vill äta. Vi trycker redan in vind-kraftverk i alla ställen vi kan, och det räcker inte. Vi lägger ner kärnkraften, som hade varit det enda andra sättet att producera el för el-bilarna i den uträckning vi behövt.

Så vad sker?
Jo vi stänger ner allt och importerar el från kolkraftverk i polen/Tyskland, som förorenar så in i helvetes mycket mer... för du skulle ha bort fosila bränslet. Grattis till den mest idiotiska lösningen du kunde gjort.

Min lösning? Satsa på att bygga bort den istället. Gynna hybrider, el-drivna lösningar, bygg ut våg-kraftverken som var planer på, starta om kärnreaktorna tills vi kan bygga bort kraven. Och dra ner behovet av fosila bränslen... då har du en hållbar lösning som faktiskt kan fungera. Det är inte enkelt, och det kommer kräva uppoffringar, men det bör kunna gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, jag menar att den som kör PRIVAT in till jobbet ska betala trängselavgiften. Den som kör i tjänsten till jobbet får förstås trängselavgiften betald av företaget. Vill företaget kompensera för det med en löneökning så får företaget väl göra det, men i de fall företagen inte vill ta en ökad lönekostnad (70kr + inkomstskatt + arbetsgivaravgifter) blir det dyrare för den enskilde bilisten, vilket kommer att få fler att lämna sin förmånsbil hemma. Önskat resultat uppnått.

Korrekt.
Tyvärr är det vääääääääldigt många företag som betalar.

Där jag jobbade sist så lyckades folk förhandla till sig både garageplats och betalda tullar.
Andra hade tjänstebilar där förmånsvärdet även vägdes upp av jobbet.
På samma sätt så blev ju dom anställda förmånsbeskattade för garageplatsen också, även det vägdes upp av företaget.

Skulle säga att av alla jag känner som kör genom biltull till jobbet så får 95% tullen betald av företaget, och då är det inga konsulter eller liknande, det är kontorsnissar som pendlar fram och tillbaka till jobbet. Antingen med privat bil, eller med nån form av bil från företaget, spelar ingen roll om det kallas tjänstebil/förmånsbil/whatever-bil, dealet den anställda har är att företaget täcker 100% av alla kostnader så den anställde kör gladeligen runt i bilen 24/7.

Detta är t ex min teori om varför den nya tullen på essingeleden känns helt meningslös för att minska bilar, jag känner som sagt ingen som pendlar den vägen som betalar tullen själv. Det enda som hände var att det blev en kalldusch för deras företag som helt plötsligt fick 15:- * 2 resor per dag * 20 arbetsdagar i månaden = 600:- mer per bilkörande anställd per månad att hosta upp.

Jag vet till och med folk där företaget betalar bensinen(!) för pendling.

Givetvis så gör inte alla företag detta. Dom gör det inte heller för dom vill, utan för dom måste.
Jag har nu i min senaste runda av jobbsök tackat nej till 3 företag rakt av just pga att dom inte kan erbjuda mig detta (bil + parkering). Finns inte en chans att jag tar ett jobb där jag både behöver köra bil dit (pga att kommunaltrafiken dit suger) och sen betalar för det själv. Alternativet att då sitta och nöta av 1h+ enkel väg i kommunaltrafik finns inte heller, då väljer jag att ta ett jobb med bättre resväg.
Tillslut blir det så svårt för dessa ställen att anställa kompetent arbetskraft att dom helt enkelt ger med sig och börjar betala.

Återigen, detta gäller självfallet inte "alla", men det är riktigt jäkla många som har det bra med förmåner.
Lägg därtill alla som på nått sätt jobbar som säljare, hantverkare, whatever. Alla dessa har ju både bil och tull som en inräknad kostnad i sin affärsidé.
T ex min farsgubbe, han kör nu på äldre dagar nån typ av "kontroll"-arbete inom byggsektorn. Självfallet fakturerar han både restid, milkostnad och tullar på kunderna.

Men visst, nån skillnad det kanske blir?
Men med tanke på att jag senast jag åkte från norra länken över essingen ner till gullmarsplan satt fast i köer i 45 minuter(!) så känns det inte direkt som att antalet pendlande bilar minskar märkbart?

(För er som inte vet så är det en 11 min drive enligt google maps utan köer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vasadu:

Då förstår jag bättre vad du menar. Alltså att det är besvärligare och sämre på alla sätt att välja "rätt"... Och då gör man inte de. Håller helt med dig där. Känns konstigt att de ska drabba den enskilde om den bryr sig tillräckligt när hela samhället ändå premierar de som struntar i de. Är ju trots allt totala resultatet som räknas.

Sen tror jag förstås att om miljöpartiet fått som de ville skulle bensinen kostat 40 kr litern och etanolen bara 20 kr. Men då bryr sig inte de andra partierna eller väljarna tillräckligt för att förändra så mycket. Och jag håller helt med dig att det ska inte vara upp till individen att ta smällen och få betala mer för att göra rätt.

Sen när det gäller moral i jämförelse med att använda datorer så tror jag det är så enkelt att för varje timme du kör din värstingdator med 1000W nätdel och inte kör bil så är det en stor tillgång för miljön. Och dessutom går din dator att köra på vatten och vindkraft osv... Men förstår även här vad du menar. Bör behandla allt miljöskadligt lika... är det riktigt dåligt så ska man visa det tydligt, och inte klacka ner på enskilda bilister. Och håller med dig där. Närmaste exemplet är kolkraft, användning av stål, och till viss del aluminum och att flyga som påverkar klimatet mycket.

När det gäller din syn att vi är redan körda så håller jag med dig också... men inte helt. Jag tror inte människor och inte politiker vill tillräcklig mycket... möjligen undantaget är miljöpartiet. Men det finns inte miljöpartier som har majoritet i alla länder, så därför kommer det inte gå ändå hur mycket vi än gör här. Men det jag tänker att man nog bör försöka en del ändå av två skäl... Dels kanske man kan få klimatförändringen att gå långsammare så de blir lättare att hantera förändringarna. Men också för att om vi till exempel bygger mycket järnväg, då är vi som land bättre förberedda när energi blir mer en bristvara. Då kan Sverige vara effektiv jämfört med andra länder för redan har system som kräver väldigt lite ström för vad det gör (typ transporterar varor och människor). Drar väldigt lite ström per person att åka tåg från Stockholm till Göteborg typ.

Och finns mycket floskler riktade till vissa väljare för man ska bli vald. Detta ersätter riktig politik som faktiskt skulle göra stora skillnader. Men det gäller fler områden än bara miljöpolitik.

Problemet är mycket att det inte finns ekonomiska intressen att värna om miljön medans resurser som styr världen är det som förstör den och bränsle är ett stort problem oavsett om det är bensin, disel, e85 för även om e85 kan framställas av naturliga förnybara resurser är det inte ett bra rent bränsle och är i slutänden ungefär lika lortig som alternativen

Ser man till miljözoner och trängselavgifter handlar det mer om att hora in pengar/politik än miljö och är marginella skillnader som syns men för att lösa problemen lär man tänka globalt från konsumtion där utgångspunkten är kvalitet inte kvantitet och arbeta oss bort från fosilt bränsle och fracking till att styra up företag i asiatiska länder och på lokalnivå subventionera t.e.x elbilar hela ledet för att få ner priser och en snabb övergång vilket blir lite moment 22 men bra i längden

Det behövs som du säger riktiga politiker som inte är rädda för sanningen och har utgångspunkten att göra rätt över jaga röster men är inga som törs för dom tror det är politiskt självmord och människor tycker för mycket om att skryta om sina bilar, telefoner, datorer och är för inpräntade med att skaffa sig det senaste ett placebo till lycka då vi saknar ett syfte som tidigare generationer haft och lever istället i våran lilla låtsas värld och skapar låtsas syften

men även om allt skulle gå vägen är vi för sent ute och jag tror människan är dum i huvudet i så många nivåer att vi aldrig kommer kunna styra upp miljön och skulle det gå kommer andra problem som överbefolkning och vi är snart vid max gränsen 9 miljarder och jorden kan inte hålla mer än så och kanske kommer ett ww3 om dom sista resurserna som rensar ur lite men vi är körda ändå och om 200år är det irl fallout

Trötta dyslektiker ska inte skriva långa utsvävningar som blir röriga utav helvete men men poängen är att ska man tänka på miljön lär man tänka större och även om vi gör det så kommer det antagligen vara försent och vi är körd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Återigen, detta gäller självfallet inte "alla", men det är riktigt jäkla många som har det bra med förmåner.

En annan anställd borde i det fallet kunna begära snarlika belopp i ren löneökning, vilket åtminstone betyder att den som väljer bensin och p-plats får betala för det i jämförelse med sina kollegor. Att den som har råd kan göra det bekvämt för sig är förstås inget nytt.

Resultatet av trängselavgifternas införskaffande var att trafiken minskade, men Stockholm växer och fler som flyttar in betyder fler bilister. Det är bara att fortsätta arbetet att göra det dyrare att vara privatbilist. Det behöver givetvis kompenseras med [kraftigt] förbättrad kollektivtrafik, men privatbilism är inte en attraktiv lösning för stadssamhällen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Nej, nu har du fel igen, vad får du allt ifrån? Tjänstebil är en bil som körs i tjänsten och inget annat. Du får inte köra privat med tjänstebil på helgen. Du får inte köra privat med tjänstebilen på kvällen. Du får köra i tjänsten och kör du inte i tjänsten så ska du förmånsbeskattas (undantag kan göras, 10 tillfällen per år eller högst 100 mil, det som infaller först). Då har du en förmånsbil.

Att åka från hemmet till kontoret är INTE en tjänsteresa, det är en privat resa. Resa från hem till tjänsteställe är ALLTID en privat resa. Jobbar du hemma och åker till en kund som inte är ditt tjänsteställe så handlar det om en privat resa, jag antar att man kan hävda att sträckan till tjänstestället ska subtraheras från sträckan till kund, men så flexibla är inte skatteverket så då får man fuska med körjournalen eller åka till kontoret först).

Ja, jag menar att den som kör PRIVAT in till jobbet ska betala trängselavgiften. Den som kör i tjänsten till jobbet får förstås trängselavgiften betald av företaget. Vill företaget kompensera för det med en löneökning så får företaget väl göra det, men i de fall företagen inte vill ta en ökad lönekostnad (70kr + inkomstskatt + arbetsgivaravgifter) blir det dyrare för den enskilde bilisten, vilket kommer att få fler att lämna sin förmånsbil hemma. Önskat resultat uppnått.

Åter igen missläses min text.

Tjänstebil: Företaget köper/leasar en bil som får används i tjänst, punkt slut.

Förmånsbil: Företaget köper/leasar en bil som får användas i tjänst och privat

Tjänsteresor med privat bil: Du köper/leasar en bil som du får betalt av företaget för att använda i tjänst, samt får du köra på egen bekostnad privat, givetvis.

Kör du från hem till kund: Tjänsteresa och du beskattas därför inte.
Kör du från hem till kontor: Privat resa, du beskattas per mil.

Kör du från Kontor till hem: Privat resa, du beskattas per mil.
Kör du från Kund till hem: Tjänsteresa, du beskattas därför inte.

Så om jag förstår DIG rätt nu så menar du att vid fallen där privatpersonen beskattas så borde den även betala för tull? Dom som når maxtaket för tullkostnad i tjänst varje dag, ska du beskattas privat sedan utöver det då eller vad är din tanke?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

En annan anställd borde i det fallet kunna begära snarlika belopp i ren löneökning, vilket åtminstone betyder att den som väljer bensin och p-plats får betala för det i jämförelse med sina kollegor. Att den som har råd kan göra det bekvämt för sig är förstås inget nytt.

Resultatet av trängselavgifternas införskaffande var att trafiken minskade, men Stockholm växer och fler som flyttar in betyder fler bilister. Det är bara att fortsätta arbetet att göra det dyrare att vara privatbilist. Det behöver givetvis kompenseras med [kraftigt] förbättrad kollektivtrafik, men privatbilism är inte en attraktiv lösning för stadssamhällen.

Jag tror inte du förstår hur många som faktiskt behöver ha bil. Men du är kanske sån som bättrar säkerheten efter terrordåd, skaffar varningssystem efter tsunamin osv?

Jag behöver bilen 5% av dagen, men när jag väl behöver den så kan jag inte stå utan. Därför har jag förmånsbil och åker tumba till bromma, och sedan hem, varje dag. Företaget betalar allt jag och betalar förmånsvärde och några kronor för milen hem.

Men jag kan samtidigt inte vara utan bil, och inget tåg eller buss kommer någonsin att ersätta det. Aldrig.

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med detta så länge dem ger en rabatt för att byta ut sin nuvarande bil till något snällt. Dieselen är bara att förbjuda i vanliga bilar. Gällande entusiast bilar är det nog inget problem då man oftast bara kör med de under en del av året och inge. A -> B bil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju helt sanslöst va korkade inlägg det har gjorts i den här tråden. Folk som klagar på att elförbrukningen går upp och det blir mer kolkraft i Polen/Tyskland pga det osv. Är ni helt hjärndöda eller vad är det med er? Man har redan idag räknat fram att en helt elektrifierad bilpark skulle öka elförbrukninegn i Sverige med ca 10%. Ja 10 jävla procent. Vi har redan idag ett elöverskott i Sverige på 10% och elproduktionen byggs ut kontinuerligt. Och ni nötter verkar tro att bensinen och diesel på nåt jävla magiskt sätt trollas fram i bensinpumpen. Ni kanske skulla ta reda på hur jäkla mycket utsläpp och föroreningar som orsakats innan bensinen/dieseln ens kommit in bilen. Men nä ni oroar er för batteritillverkningen för den är ju så hemskt. Ni har minsan läst att det går åt massa energi till att skapa en elbil men ni är dumma nog att inte fatta att det även sker under tillverkningen av en oljebrännare. Wow lixom?!
Ja det stämmer att det går ut mer energi under tillverkningen av en elbil men nu verkar inte ha fattat att bilen kommer köras också. Ni tänkte inte på det va?
Tyska testorganisationen TÜV gjorde en jämförande livscykelanalys mellan Mercedes B-klass Electric och vanliga bensindrivna versionen av samma bil. Ja enda skillnaden mellan bilarna var drivlinan. Vilken bil var bäst för miljön? Ja självklart elbilen!!!!! Även om den kör på den skitiga europeiska elmixen med stor andel kolkrafft!!!!

https://www.nyteknik.se/opinion/livscykelanalys-visar-elbilen...

https://www.daimler.com/images/sustainability/produkt/new-env...

Det är ju fan helt sannslöst vilka myter folk slänger sig med. Särskillt flera år efter att dom motbevisats.

Och sen att folk plötsligt oror sig för att "folk kommer hem från jobbet och laddar bilen samtidigt. Är ni med dumma i huvet? Har ni nån aning om hur mycket elförbrukningen redan går upp och ner under dagen VARJE DAG??? Att alla industrier drar igång på morgonen och stänger ner i slutet på dagen det glömmer folk visst. Nej men visst... Vi oroar oss för vad som händer när folk laddar sina bilar. Ja herrejävlar.

Och så folk kommer på att oj det kommer gå åt en jävla massa naturresurser att byta ut oljebrännarna mot eldrivna bilar. Vafan tror ni har skett varje år när oljebrännarna bytts ut mot nya oljebrännare??? Trodde ni att dom bara lagt på ny färg på dom gamla bilarna?????? Genomsnittslivslängden på bilar är ca 15-18år. Då kan även ni räkna ut att inom 18 år så är dom flesta av bilarna ni ser ute på vägarna idag redan skrotade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Det är ju helt sanslöst va korkade inlägg det har gjorts i den här tråden. Folk som klagar på att elförbrukningen går upp och det blir mer kolkraft i Polen/Tyskland pga det osv. Är ni helt hjärndöda eller vad är det med er? Man har redan idag räknat fram att en helt elektrifierad bilpark skulle öka elförbrukninegn i Sverige med ca 10%. Ja 10 jävla procent. Vi har redan idag ett elöverskott i Sverige på 10% och elproduktionen byggs ut kontinuerligt. Och ni nötter verkar tro att bensinen och diesel på nåt jävla magiskt sätt trollas fram i bensinpumpen. Ni kanske skulla ta reda på hur jäkla mycket utsläpp och föroreningar som orsakats innan bensinen/dieseln ens kommit in bilen. Men nä ni oroar er för batteritillverkningen för den är ju så hemskt. Ni har minsan läst att det går åt massa energi till att skapa en elbil men ni är dumma nog att inte fatta att det även sker under tillverkningen av en oljebrännare. Wow lixom?!
Ja det stämmer att det går ut mer energi under tillverkningen av en elbil men nu verkar inte ha fattat att bilen kommer köras också. Ni tänkte inte på det va?
Tyska testorganisationen TÜV gjorde en jämförande livscykelanalys mellan Mercedes B-klass Electric och vanliga bensindrivna versionen av samma bil. Ja enda skillnaden mellan bilarna var drivlinan. Vilken bil var bäst för miljön? Ja självklart elbilen!!!!! Även om den kör på den skitiga europeiska elmixen med stor andel kolkrafft!!!!

https://www.nyteknik.se/opinion/livscykelanalys-visar-elbilen...

https://www.daimler.com/images/sustainability/produkt/new-env...

Det är ju fan helt sannslöst vilka myter folk slänger sig med. Särskillt flera år efter att dom motbevisats.

Och sen att folk plötsligt oror sig för att "folk kommer hem från jobbet och laddar bilen samtidigt. Är ni med dumma i huvet? Har ni nån aning om hur mycket elförbrukningen redan går upp och ner under dagen VARJE DAG??? Att alla industrier drar igång på morgonen och stänger ner i slutet på dagen det glömmer folk visst. Nej men visst... Vi oroar oss för vad som händer när folk laddar sina bilar. Ja herrejävlar.

Och så folk kommer på att oj det kommer gå åt en jävla massa naturresurser att byta ut oljebrännarna mot eldrivna bilar. Vafan tror ni har skett varje år när oljebrännarna bytts ut mot nya oljebrännare??? Trodde ni att dom bara lagt på ny färg på dom gamla bilarna?????? Genomsnittslivslängden på bilar är ca 15-18år. Då kan även ni räkna ut att inom 18 år så är dom flesta av bilarna ni ser ute på vägarna redan skrotade.

Amen.

"Teslas laddstationer är alltid fulla så det kommer aldrig funka. Vad händer när man åker på semester och ska ladda och det står massa bilar och väntar på att få ladda"

Folk är rädda för drastiska förändringar och är vana med lååångsam utveckling 1960-2000. Idag är 2017-2020 mer utveckling än alla dom 40 åren tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Jag tror att de flesta av oss håller med om att vi skall minska våra avgaser för att förbättra vår närmiljö.

Problemet som jag ser är att staten inte har en röd tråd i hur de agerar eller förutom att allt är ideologiskt kopplat. I verkligheten där vi vanliga människor lever och verkar så styr inte ideologier utan vi önskar en långsiktigt samt tydlig plan. Användningen av morot och piska skall användas så att den på bästa sätt kan stödja förändringen mot renare transporter.

I normala fall när man pratar om förändringar så brukar nertrappningar eller upptrappningar var det bästa, nu så väljer regeringen att skära osten på mitten. I runda slängar så kommer förbudet att röra 60-80%(Sett lite olika siffror där av det stora intervallet) av personbilarna i Sverige. Varför inte börja hatt hyvla osten från toppen och kommunicera ut ändringen redan nu. Första ostskivan som hyvlas av är 2020 så får inte Euro1 köras i zonerna, Euro2 2021, Euro3 2022 osv. På detta sättet så får man en nedtrappning från de äldsta bilarna som förmodligen är de värsta bilarna. Att börja på Euro5 där det fortfarande finns bilar som är skattebefriade för att de är så miljövänliga känns väldigt fel, speciellt mot oss medborgare som gjort rätt och köpt en miljöbil. Hur kan en miljöbil idag vara så smutsig att den inte får köras 2020, hallå den röda tråden?

Sedan är min åsikt att moroten skall se till att de värsta fordonen skall bort från gatorna, inte som upplägget som diskuteras idag. Idag skall man subventionera de som har råd att köpa elbilar med upp till 60kkr, målgruppen för detta är troligen redan personer som kör nyare bilar vilka bör vara renare än de gamla. De som kör runt i en sämre bilar kommer inte med ett bidrag på 60kkr ha råd att köpa en elbil för flera hundra tusen. Om man däremot skulle ge ett skrotningsbidrag på 10kkr så skulle säkert flera kunna tänka sig att göra ett steg uppåt där vi blir av med sex av de västa bilar per ny elbil som bidraget ger.

Detta skulle enligt mig ge bättre miljöeffekt.

Samtidigt så är det inte våra välbetalda politiker som kör de sämre bilarna utan de kör förmodligen redan bättre och nyare bilar men skulle önska att köra el eller hybridbilar. Om dessa politiker kan slå två flugor i en smäll genom att få köra ännu mer miljövänligt samtidigt och besluta om bidrag till sig själva.

Uträkningarna ovan är endast exempel och skall tas som sådant.

Håller verkligen med om att det bör ske gradvis. Samtidigt är det ju onödigt att försöka komma åt bilar som bara går 100 mil per år, oavsett hur skadliga de är för miljön, men straffskattar man dem inte för hårt så får ju folk välja själva att behålla bilen än om de kan få pengar för att skrota och byta upp sig. Man vill ju inte heller göra det så attraktivt att skrota bilar som är någorlunda moderna att folk byter i onödan.

Det viktiga med att hålla det gradvis är väl för att priser på begagnade bilar inte ska dumpas på en sån nivå att de som just köpt en begagnad Passat Alltrack för 200kkr helt plötsligt förlorar nästan alla de pengarna för att marknaden kommer vara mättad med bilar som ingen vill ha, och då har ju ingen heller råd att byta upp sig till elbil. Dessa bilar kan fortfarande göra nytta om HVO slår igenom.

Samtidigt tycker jag man ska se på möjligheten att låta ROT/RUT innefatta service av bilar. Att hålla en motor fräsch gör att den går renare, och om service av bilar inte kostar lika mycket så kanske fler vågar lägga lite mer pengar på en lite modernare bil, eftersom det finns en trygghet att man lättare klarar eventuella reparationer, och då kanske man kan hålla andrahandsvärdena på en rimlig nivå så fler har råd att gå upp på elbil.

Finns ju många parametrar att tänka på. Själv tycker jag det är ett problem att bilar beskattas utifrån bilen och inte utifrån körandet. Om jag har en stor fyrhjulsdriven smutsig hemsk bil men kör 200 mil om året till och från stugan (där den behövs), varför ska jag då betala hutlösa summor i skatt? Samtidigt kan man inte lägga all skatt på drivmedlen eftersom de gör olika skada beroende på vilken bil de tankas i.

Var det inte på tal om att miltalet på bilen skulle stämmas av vid besiktning och påverka fordonsskatten? Antal mil gånger en faktor för bilens miljöklass t.ex. Om det nu är miljöpåverkan som ska avgöra så vore det väl ett rimligt sätt att beskatta bilar, eftersom det är körandet i kombination med bilens renhet som avgör hur mycket man faktiskt skadar miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Det är ju helt sanslöst va korkade inlägg det har gjorts i den här tråden. Folk som klagar på att elförbrukningen går upp och det blir mer kolkraft i Polen/Tyskland pga det osv. Är ni helt hjärndöda eller vad är det med er? Man har redan idag räknat fram att en helt elektrifierad bilpark skulle öka elförbrukninegn i Sverige med ca 10%. Ja 10 jävla procent. Vi har redan idag ett elöverskott i Sverige på 10% och elproduktionen byggs ut kontinuerligt. Och ni nötter verkar tro att bensinen och diesel på nåt jävla magiskt sätt trollas fram i bensinpumpen. Ni kanske skulla ta reda på hur jäkla mycket utsläpp och föroreningar som orsakats innan bensinen/dieseln ens kommit in bilen. Men nä ni oroar er för batteritillverkningen för den är ju så hemskt. Ni har minsan läst att det går åt massa energi till att skapa en elbil men ni är dumma nog att inte fatta att det även sker under tillverkningen av en oljebrännare. Wow lixom?!
Ja det stämmer att det går ut mer energi under tillverkningen av en elbil men nu verkar inte ha fattat att bilen kommer köras också. Ni tänkte inte på det va?
Tyska testorganisationen TÜV gjorde en jämförande livscykelanalys mellan Mercedes B-klass Electric och vanliga bensindrivna versionen av samma bil. Ja enda skillnaden mellan bilarna var drivlinan. Vilken bil var bäst för miljön? Ja självklart elbilen!!!!! Även om den kör på den skitiga europeiska elmixen med stor andel kolkrafft!!!!

https://www.nyteknik.se/opinion/livscykelanalys-visar-elbilen...

https://www.daimler.com/images/sustainability/produkt/new-env...

Det är ju fan helt sannslöst vilka myter folk slänger sig med. Särskillt flera år efter att dom motbevisats.

Och sen att folk plötsligt oror sig för att "folk kommer hem från jobbet och laddar bilen samtidigt. Är ni med dumma i huvet? Har ni nån aning om hur mycket elförbrukningen redan går upp och ner under dagen VARJE DAG??? Att alla industrier drar igång på morgonen och stänger ner i slutet på dagen det glömmer folk visst. Nej men visst... Vi oroar oss för vad som händer när folk laddar sina bilar. Ja herrejävlar.

Och så folk kommer på att oj det kommer gå åt en jävla massa naturresurser att byta ut oljebrännarna mot eldrivna bilar. Vafan tror ni har skett varje år när oljebrännarna bytts ut mot nya oljebrännare??? Trodde ni att dom bara lagt på ny färg på dom gamla bilarna?????? Genomsnittslivslängden på bilar är ca 15-18år. Då kan även ni räkna ut att inom 18 år så är dom flesta av bilarna ni ser ute på vägarna idag redan skrotade.

Väl rutet.

Folk väljer att tro på det som gynnar dem själva i väldigt stor utsträckning tyvärr. Vad som gäller i verkligheten spelar ingen roll.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Väl rutet.

Folk väljer att tro på det som gynnar dem själva i väldigt stor utsträckning tyvärr. Vad som gäller i verkligheten spelar ingen roll.

Bra sagt.. låt mig nu visa varför jag sa det jag sa ovan, och var verkligheten ni inte vill se är:
@FANTEN Exporterar... idag. Ja. Men kan du matte?
@oouhdawg Förändring vi kanske kan klara av då?

Här har du 2016s siffror, där exporten från 2015 gick ner med nästa 50%, och förbrukningen ökade som väntat.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/elproduktion...

Vi går plus, eller hur?

Låt oss dock ta in verkligheten:
https://www.nyteknik.se/energi/da-stangs-de-svenska-reaktorer...
Vi ska mao stänga av kärnkraften. Missade du det? Vad ska det ersättas med? Ska vi sätta alla invandrare på en cykel med dymo eller? Ingen räknade med den ökningen av befolkningen någonstans heller, eller hur? Byggbom? Det byggs rekordmycket nu på alla fronter, räknade ni med det?

Sen:
2017. Oskarshamn 1 ska stängas.
2019. Ringhals 2 ska stängas.
2020. Ringhals 1 ska stängas.

Bara mellan 2015 och 2016 behövdes 11% mer kärnkraft energi för att täcka behovet och 2016 är det hela 60,5TWh, dvs ca 1/3 av hela vårt energi behov på 150-160TWh/år.

Du föreslår att lägga till 10% på detta, så 170-ish plötsligt. Samtidigt så ska vi minska 2/3 av kärnreaktorerna som är igång. Denna matten går inte ihop. Och överskottet 2016 var hela 10TWh... Mao.. där är ingen marginal.

Både 2015 och 2016 hade vi mildra vintrar, vilket gör enormt för att minska förbrukningen, speciellt här i skåne. Vi är snart 100% beroende på importerad el i detta län, då allt som produceras görs i norr. Lägg till en hård vinter + för lite regn på sommaren/hösten så vattenmagasinen är tomma så ska du se på el-brist.

Och om du på allvar tror att det kostar inget allt att underhålla elnät så kan du titta på Sveriges järnvägar. De är mindre pålitliga än Fordar från 1970-talet just nu. Kontaktledningar rivs, lappas och lappas. Man faller efter i service osv.
Och nu tror ni på allvar att hela Sveriges bilpark bara "poff" kan bytas ut? Vi har inte ens 10% marginal 2016... än mindre utan kraftverken.

Nej... ni två har inget grepp om verkligheten hör jag. Ideala tankar.. ja. Men tittar inte framåt utom "det som gynnar dem själva" som väl sagt ovan.

Vad är min poäng? Du kan inte göra detta bytet "poff". Du måste bygga för att förbereda den, eller sluta stänga kärnkraften, precis som jag sa ovan. Det går att lösa, och utan tvekan vill jag också se hybrider/el-bilar ta över. Men det måste ske i en takt vi kan hantera också. Vi sågar av bron vi försöker gå på just nu, vilket är idiotiskt.

Jag önskar jag kunde ha el-bil, men min förening säger nej. Och jag kan inte ladda på jobb heller, så jag sitter med det bästa jag kan... hybridbil. Så förstå mig rätt när jag säger att jag gärna delar er ideologi, men jag ser också hindren som måste lösas först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bra sagt.. låt mig nu visa varför jag sa det jag sa ovan, och var verkligheten ni inte vill se är:
@FANTEN Exporterar... idag. Ja. Men kan du matte?
@oouhdawg Förändring vi kanske kan klara av då?

Här har du 2016s siffror, där exporten från 2015 gick ner med nästa 50%, och förbrukningen ökade som väntat.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/elproduktion...

Vi går plus, eller hur?

Låt oss dock ta in verkligheten:
https://www.nyteknik.se/energi/da-stangs-de-svenska-reaktorer...
Vi ska mao stänga av kärnkraften. Missade du det? Vad ska det ersättas med? Ska vi sätta alla invandrare på en cykel med dymo eller? Ingen räknade med den ökningen av befolkningen någonstans heller, eller hur? Byggbom? Det byggs rekordmycket nu på alla fronter, räknade ni med det?

Sen:
2017. Oskarshamn 1 ska stängas.
2019. Ringhals 2 ska stängas.
2020. Ringhals 1 ska stängas.

Bara mellan 2015 och 2016 behövdes 11% mer kärnkraft energi för att täcka behovet och 2016 är det hela 60,5TWh, dvs ca 1/3 av hela vårt energi behov på 150-160TWh/år.

Du föreslår att lägga till 10% på detta, så 170-ish plötsligt. Samtidigt så ska vi minska 2/3 av kärnreaktorerna som är igång. Denna matten går inte ihop. Och överskottet 2016 var hela 10TWh... Mao.. där är ingen marginal.

Både 2015 och 2016 hade vi mildra vintrar, vilket gör enormt för att minska förbrukningen, speciellt här i skåne. Vi är snart 100% beroende på importerad el i detta län, då allt som produceras görs i norr. Lägg till en hård vinter + för lite regn på sommaren/hösten så vattenmagasinen är tomma så ska du se på el-brist.

Och om du på allvar tror att det kostar inget allt att underhålla elnät så kan du titta på Sveriges järnvägar. De är mindre pålitliga än Fordar från 1970-talet just nu. Kontaktledningar rivs, lappas och lappas. Man faller efter i service osv.
Och nu tror ni på allvar att hela Sveriges bilpark bara "poff" kan bytas ut? Vi har inte ens 10% marginal 2016... än mindre utan kraftverken.

Nej... ni två har inget grepp om verkligheten hör jag. Ideala tankar.. ja. Men tittar inte framåt utom "det som gynnar dem själva" som väl sagt ovan.

Vad är min poäng? Du kan inte göra detta bytet "poff". Du måste bygga för att förbereda den, eller sluta stänga kärnkraften, precis som jag sa ovan. Det går att lösa, och utan tvekan vill jag också se hybrider/el-bilar ta över. Men det måste ske i en takt vi kan hantera också. Vi sågar av bron vi försöker gå på just nu, vilket är idiotiskt.

Jag önskar jag kunde ha el-bil, men min förening säger nej. Och jag kan inte ladda på jobb heller, så jag sitter med det bästa jag kan... hybridbil. Så förstå mig rätt när jag säger att jag gärna delar er ideologi, men jag ser också hindren som måste lösas först.

Inte illa att du kan läsa in en hel ideologi i något enstaka inlägg på ett forum.

Var har jag påstått att hela Sveriges bilpark "bara poff kan bytas ut"? Det är nog ingen som tror det. Men man måste pusha på utvecklingen, och det åt rätt håll.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Så när ska man förbjuda rökning på allmän plats? Sånt är inte heller bra för barnens lungor (eller mina).

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Miljön är viktig att skylla på för att fylla de ökade kostnaderna som massinvandringen och den höga arbetslösheten skapar.
Det fungerar så bra att skylla på miljön för folk är så pass dumma att de inte förstår bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Bra sagt.. låt mig nu visa varför jag sa det jag sa ovan, och var verkligheten ni inte vill se är:
@FANTEN Exporterar... idag. Ja. Men kan du matte?
@oouhdawg Förändring vi kanske kan klara av då?

Här har du 2016s siffror, där exporten från 2015 gick ner med nästa 50%, och förbrukningen ökade som väntat.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/elproduktion...

Vi går plus, eller hur?

Låt oss dock ta in verkligheten:
https://www.nyteknik.se/energi/da-stangs-de-svenska-reaktorer...
Vi ska mao stänga av kärnkraften. Missade du det? Vad ska det ersättas med? Ska vi sätta alla invandrare på en cykel med dymo eller? Ingen räknade med den ökningen av befolkningen någonstans heller, eller hur? Byggbom? Det byggs rekordmycket nu på alla fronter, räknade ni med det?

Sen:
2017. Oskarshamn 1 ska stängas.
2019. Ringhals 2 ska stängas.
2020. Ringhals 1 ska stängas.

Bara mellan 2015 och 2016 behövdes 11% mer kärnkraft energi för att täcka behovet och 2016 är det hela 60,5TWh, dvs ca 1/3 av hela vårt energi behov på 150-160TWh/år.

Du föreslår att lägga till 10% på detta, så 170-ish plötsligt. Samtidigt så ska vi minska 2/3 av kärnreaktorerna som är igång. Denna matten går inte ihop. Och överskottet 2016 var hela 10TWh... Mao.. där är ingen marginal.

Både 2015 och 2016 hade vi mildra vintrar, vilket gör enormt för att minska förbrukningen, speciellt här i skåne. Vi är snart 100% beroende på importerad el i detta län, då allt som produceras görs i norr. Lägg till en hård vinter + för lite regn på sommaren/hösten så vattenmagasinen är tomma så ska du se på el-brist.

Och om du på allvar tror att det kostar inget allt att underhålla elnät så kan du titta på Sveriges järnvägar. De är mindre pålitliga än Fordar från 1970-talet just nu. Kontaktledningar rivs, lappas och lappas. Man faller efter i service osv.
Och nu tror ni på allvar att hela Sveriges bilpark bara "poff" kan bytas ut? Vi har inte ens 10% marginal 2016... än mindre utan kraftverken.

Nej... ni två har inget grepp om verkligheten hör jag. Ideala tankar.. ja. Men tittar inte framåt utom "det som gynnar dem själva" som väl sagt ovan.

Vad är min poäng? Du kan inte göra detta bytet "poff". Du måste bygga för att förbereda den, eller sluta stänga kärnkraften, precis som jag sa ovan. Det går att lösa, och utan tvekan vill jag också se hybrider/el-bilar ta över. Men det måste ske i en takt vi kan hantera också. Vi sågar av bron vi försöker gå på just nu, vilket är idiotiskt.

Jag önskar jag kunde ha el-bil, men min förening säger nej. Och jag kan inte ladda på jobb heller, så jag sitter med det bästa jag kan... hybridbil. Så förstå mig rätt när jag säger att jag gärna delar er ideologi, men jag ser också hindren som måste lösas först.

Ett kärnkraft kostar i runda slängar 50-60 Miljarder kronor att bygga, sen tar dom en vinst för att ta igen det.
Reducerar vi kostnaden för migration med 30% så tar det 3 år att samla ihop pengarna till 3 kärnkraftverk

Det är bara ett litet exempel på hur lite det kostar att ändra om hela landets infrastruktur.
Vägrar man dock att ändra saker drastiskt för att vara PK och samla röster och drömma om allan-ballan teorier som inte funkar i praktiken så visst, då blir det ju skit av allt.

Skrivet av gabriel15:

Miljön är viktig att skylla på för att fylla de ökade kostnaderna som massinvandringen och den höga arbetslösheten skapar.
Det fungerar så bra att skylla på miljön för folk är så pass dumma att de inte förstår bättre.

Miljön är den bästa inkomstkällan som finns för länderna

Edit: "Dålig" miljö är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Kör du från Kontor till hem: Privat resa, du beskattas per mil.
Kör du från Kund till hem: Tjänsteresa, du beskattas därför inte.

Så om jag förstår DIG rätt nu så menar du att vid fallen där privatpersonen beskattas så borde den även betala för tull? Dom som når maxtaket för tullkostnad i tjänst varje dag, ska du beskattas privat sedan utöver det då eller vad är din tanke?

...Nej?

Kör du från kontor och hem så är det en privat resa och om du åker fler sådana än 10 per år eller totalt mer än 100 mil så är bilen en skattepliktig förmån. Då får bilen ett av skatteverket uträknat förmånsvärde och på det betalar du skatt. Om du kör 10 mil i månaden privat eller 100 mil spelar ingen roll, skatten är densamma. Du blir inte beskattad per körd privat mil. Du får betala skatten på förmånsvärdet + bränslekostnaden.

Ja, i de fall där du kör PRIVATA resor så ska du betala trängselavgift eller åtminstone förmånsskatt på trängselavgiften. I dagsläget är trängselavgiften inbakad i förmånsvärdet, det borde ändras. Den som kör igenom tullarna på väg till sitt tjänsteställe får betala avgiften.

Skrivet av oouhdawg:

Jag tror inte du förstår hur många som faktiskt behöver ha bil. Men du är kanske sån som bättrar säkerheten efter terrordåd, skaffar varningssystem efter tsunamin osv?

Jag behöver bilen 5% av dagen, men när jag väl behöver den så kan jag inte stå utan. Därför har jag förmånsbil och åker tumba till bromma, och sedan hem, varje dag. Företaget betalar allt jag och betalar förmånsvärde och några kronor för milen hem.

Men jag kan samtidigt inte vara utan bil, och inget tåg eller buss kommer någonsin att ersätta det. Aldrig.

Väldigt få "behöver" bil. Det är praktiskt, men problem som uppstår när man inte har bil går förstås att lösa. I ditt fall så hade en möjlig lösning förstås varit att flytta närmare jobbet. I dagsläget är det svårt, men i en lite bättre framtida värld så kan det vara möjligt. Att säga att "nej men jag är ett undantag som bara MÅSTE ha min bil" är fullt giltigt, men då får du också betala trängselavgifterna. Om jag får som jag vill, det vill säga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

...Nej?

Kör du från kontor och hem så är det en privat resa och om du åker fler sådana än 10 per år eller totalt mer än 100 mil så är bilen en skattepliktig förmån. Då får bilen ett av skatteverket uträknat förmånsvärde och på det betalar du skatt. Om du kör 10 mil i månaden privat eller 100 mil spelar ingen roll, skatten är densamma. Du blir inte beskattad per körd privat mil. Du får betala skatten på förmånsvärdet + bränslekostnaden.

Ja, i de fall där du kör PRIVATA resor så ska du betala trängselavgift eller åtminstone förmånsskatt på trängselavgiften. I dagsläget är trängselavgiften inbakad i förmånsvärdet, det borde ändras. Den som kör igenom tullarna på väg till sitt tjänsteställe får betala avgiften.

Väldigt få "behöver" bil. Det är praktiskt, men problem som uppstår när man inte har bil går förstås att lösa. I ditt fall så hade en möjlig lösning förstås varit att flytta närmare jobbet. I dagsläget är det svårt, men i en lite bättre framtida värld så kan det vara möjligt. Att säga att "nej men jag är ett undantag som bara MÅSTE ha min bil" är fullt giltigt, men då får du också betala trängselavgifterna. Om jag får som jag vill, det vill säga.

Du behöver läsa på lite angående förmånsbilar ser jag.
Du ska betala förmånsvärde på bilen varje månad.

Varje lön dras det 1200 kr NETTO i förmån. utöver det betalar jag ungefär 30% av 18 kr per körd mil privat. Detta beror lite på min förbrukning.

Har hybridbil så jag åker hem och till jobbet 100% på el idag. Därför är mitt förmånsvärde också lågt.

Med en tjänstebil får du som du nämner köra 100 mil per år vid 10 tillfällen. Men nu ska vi vara realistiska och inte gå enligt vänsterpolitiken. Vem kör mindre än 100 mil privat med en Tjänstebil om du får ta hem den.
Jag åker 8 mil privat bara tur/retur till jobbet . 2,5 vecka så har jag nått det.

Kör du mer än 100 mil och 10 tillfällen per år så ska du betala skatt på förmånsvärdet och bli beskattad per privat mil körd.

Jag har stenkoll då jag, vår ekonom samt hela företaget gått igenom detta i 1 års tid då vi startat upp nyligen och har annorlunda uträkningar iom el/hybrid-drift av bilarna etc.

Trängelavgifterna är ju betalda? Mitt företag betalar det åt mig. Precis som att dom kunde gett mig 70 kr och låtit mig betala det.

Socialademokratin är avundsjuk ser jag. Men du borde vara van att andra betalar för dig om du röster åt det hållet, så är det dubbelmoral jag beskådar?

Privat körning betalar jag endast skatt på ett schablonbelopp per mil. Jag betalar inte mitt bränsle. Det är ENDAST:

OBS ENDAST:

Hem -> Fast Jobbadress (kontor)

Fast jobbadress (kontor) -> Hem

Som är privat körning när det gäller resor till/från "jobbet".

Du kan mellanlanda hos en kund innan du åker till kontoret och således blir hela resan hemifrån till fast kontorsadress en tjänsteresa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte illa att du kan läsa in en hel ideologi i något enstaka inlägg på ett forum.

Var har jag påstått att hela Sveriges bilpark "bara poff kan bytas ut"? Det är nog ingen som tror det. Men man måste pusha på utvecklingen, och det åt rätt håll.

Okej, Ideologi är kanske fel val av ord. Och jag håller med att man måste pressa för det, men det måste också göras lite förberedelser för det.

Skrivet av oouhdawg:

Ett kärnkraft kostar i runda slängar 50-60 Miljarder kronor att bygga, sen tar dom en vinst för att ta igen det.
Reducerar vi kostnaden för migration med 30% så tar det 3 år att samla ihop pengarna till 3 kärnkraftverk

Det är bara ett litet exempel på hur lite det kostar att ändra om hela landets infrastruktur.
Vägrar man dock att ändra saker drastiskt för att vara PK och samla röster och drömma om allan-ballan teorier som inte funkar i praktiken så visst, då blir det ju skit av allt.

Och notera, vi har inte de 150Miljarderna. De är vad de kämpar för att hitta medel för med alla skatter de kan nu.

Dessutom tar det tid att bygga. Den vintern du sitter där, kan du inte magiskt fixa problemet heller. Därför säger jag att om de istället för att lägga ner dessa kraftverk, kanske borde ersätta/renovera iaf några av dem och då kunna fortsätta satsa på att få bort tex fosila bränslen. Med el-överskott kan du både göra vätgas och andra kemiska bränslen att köra på, om ren eldrift är ett problem. Vätgas kan tankas och användas i bränsleceller för effektiv användning där enda "avgaserna" är vatten.

Problemet är att vi kan inte göra allt på en gång. Vi måste bestämma oss för en riktning, spara/lägga ner, eller satsa/bygga. Vi kan inte göra båda. Så vi kan inte ändra drastiskt heller, tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Okej, Ideologi är kanske fel val av ord. Och jag håller med att man måste pressa för det, men det måste också göras lite förberedelser för det.

Och notera, vi har inte de 150Miljarderna. De är vad de kämpar för att hitta medel för med alla skatter de kan nu.

Dessutom tar det tid att bygga. Den vintern du sitter där, kan du inte magiskt fixa problemet heller. Därför säger jag att om de istället för att lägga ner dessa kraftverk, kanske borde ersätta/renovera iaf några av dem och då kunna fortsätta satsa på att få bort tex fosila bränslen. Med el-överskott kan du både göra vätgas och andra kemiska bränslen att köra på, om ren eldrift är ett problem. Vätgas kan tankas och användas i bränsleceller för effektiv användning där enda "avgaserna" är vatten.

Problemet är att vi kan inte göra allt på en gång. Vi måste bestämma oss för en riktning, spara/lägga ner, eller satsa/bygga. Vi kan inte göra båda. Så vi kan inte ändra drastiskt heller, tyvärr.

Jo dom 150 miljarderna har vi visst. Dom pengarna har vi lagt ut i år ju? Kan man ta från valutareserven för att betala migration så kan vi väl göra det för att betala infrastrukturen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jo dom 150 miljarderna har vi visst. Dom pengarna har vi lagt ut i år ju? Kan man ta från valutareserven för att betala migration så kan vi väl göra det för att betala infrastrukturen också?

Som sagt, säg det till våra järnvägar, pengarna har inte funnits till den infrastrukturen, och man har redan fått kapa ner en hel del projekt för att kompensera för dessa 150Mkr. De finns inte. De har lånats från en paniklösning och måste nu rättas till. Detta är problemet med politiker och många gånger visionärer... de har många idéer på hur det kan lösas, men ingen förstår att det kostar.

Låt oss nu lägga ner politikerveckan här och återgå till topic då vi kommer vara fast med bensin och diesel i ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Miljön är viktig att skylla på för att fylla de ökade kostnaderna som massinvandringen och den höga arbetslösheten skapar.
Det fungerar så bra att skylla på miljön för folk är så pass dumma att de inte förstår bättre.

Det är nog inte speciellt invandrare som sliter upp partiklar från asfalt och släpper ut avgaser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Då var det dags att få ner alla på jorden igen... (inte bara vissa foruminlägg uta även riktat till politikerna).

Fakta:
*Vissa/många _måste_ ha en bil.
*Avgaser är farligt.
*Vi har generellt sätt för hög belåningsgrad idag (på personnivå i detta fall).

Då till frågan.
Detta är vansinne pga de två skälen ovanför och jag skall förklara varför med ett exempel:

A. Nettan är ensamstående med två barn och måste ha en bil (varför behöver vi inte prata om).
B. Nettan har en ganska liten bostadsrätt med ganska hög belåningsgrad (som många andra idag).
C. Nettan har köpt en Volvo V70 av årsmodell 1999 för 10.000. Det är en kombi som är billig i drift om man ser till service och underhåll.

Med förslagen har Nettan tre alternativ:

1. Sälj bilen och köp en sprillans ny bil som hon egentligen inte behöver för att kunna ta sig till jobb/förskola.
Frågan är om hon ens får ta ett lån till med tanke på att hon är ensam och reda har ett lån på bostaden. Även om hon skulle kunna få ett lån så känns det bättre för barnen att hon lägger pengarna på dem i form av en kanske större lägenhet.
Vilken miljöpåverkan får det att _OM_ hon köper en ny bil medans den gamla "reas ut" och det slutar med att någon annan kö den?

2. Åk med bilen till utkanten av "miljözonen" för att sedan gå resten av biten. Var skall hon parkera? Vem bygger parkeringsplatser utanför zonerna? Vilken miljöpåverkan få detta? Det blir mindre fritid och mindre tid att spendera med barnen med allt från lek till läxhjälp.

3. Hon kan ju karske byta jobb eller byta förskola? Det är ju helt rimligt att tänka att hon valt en förskola längre bort bara för att göra det jobbigt för sig själv och barnen? Eller varför inte bara hitta ett nytt jobb? Allt bara för att vi har en "miljözon"?
Detta alternativ leder ju bara till jättestressade föräldrar vilket leder till mindre tid för barnen och därav en, enligt mig, större negativ effekt på barnen.

Vilket val hade ni valt?

Nej, bilar som är köpta och brukas skall få brukas så är det bara. Alla kan inte smälla upp 0.5m+ för en tessla. Att börja parata om leasing är bara larvigt i denna diskussion. Se i stället till att få ut flera miljö-bilar _BILLIGT_ på marknaden. På så sätt kan de som har råd/vill köpa en sprillans ny bil göra det. Denna bil kommer sedan vandra ner på begagnatmarknaden och till slut kan Nettan köpa sig en miljöbil, som förhoppningsvis leder till lägre drifts-kostnader _för henne_!

Det är den ända vägen att gå! Blir så jävla trött på detta tjat!
Har själv allergier för bla pälsdjur, hamnade på akuten många gånger per år i plugget för att alla andra hade djurhår på sig i skola. Men det var det ju ingen som förbjöd... Så jag vet hur det är att ha svårt att andas. Meckade bilar med pappa på sommarloven och mådde aldrig bättre (andnings-mässigt) än då. Sen kan man ju alltid diskutera varför allergier uppstår men det får vi ta en annan gång.

Ni som pratar om veteran/hobbybilar och undantag... Släpp det... Dessa idéer om miljözoner skall sågas direkt och skall inte bemötas halvvägs. Nettan med låg inkomst skall straffas samtidigt som de "med större pengapåse" kan åka på charterresa ett par/tre gånger per år (klimatpåverkan)?

Hela samhället är ju på vet åt helvete för att folk inte kan fostra sina barn längre. Säger inte att det är bara beror på att de vuxna blivit dumma i huvudet utan jag tror man lägger mindre tid på barnen. Är det något vi skall fokusera på I FÖRSTA HAND i samhället så är det barnuppfostran, skola, sjukvård och äldreomsorg. Man måste spendera tid med sina barn och ge dem en trygg uppväxt i all möjlig mån!

Som vanligt så är det bara ett inlägg för att få folk att reflektera lite.

EDIT:
Just ja, jätte bra att vår "alldeles för stora" poliskår skall få stå och stoppa bilar och kolla miljöklassning medans samhället rasar. Suuuper! Som sagt prioriteringarna är ju alldeles rätt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bra sagt.. låt mig nu visa varför jag sa det jag sa ovan, och var verkligheten ni inte vill se är:
@FANTEN Exporterar... idag. Ja. Men kan du matte?
@oouhdawg Förändring vi kanske kan klara av då?

Här har du 2016s siffror, där exporten från 2015 gick ner med nästa 50%, och förbrukningen ökade som väntat.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/elproduktion...

Vi går plus, eller hur?

Låt oss dock ta in verkligheten:
https://www.nyteknik.se/energi/da-stangs-de-svenska-reaktorer...
Vi ska mao stänga av kärnkraften. Missade du det? Vad ska det ersättas med? Ska vi sätta alla invandrare på en cykel med dymo eller? Ingen räknade med den ökningen av befolkningen någonstans heller, eller hur? Byggbom? Det byggs rekordmycket nu på alla fronter, räknade ni med det?

Sen:
2017. Oskarshamn 1 ska stängas.
2019. Ringhals 2 ska stängas.
2020. Ringhals 1 ska stängas.

Bara mellan 2015 och 2016 behövdes 11% mer kärnkraft energi för att täcka behovet och 2016 är det hela 60,5TWh, dvs ca 1/3 av hela vårt energi behov på 150-160TWh/år.

Du föreslår att lägga till 10% på detta, så 170-ish plötsligt. Samtidigt så ska vi minska 2/3 av kärnreaktorerna som är igång. Denna matten går inte ihop. Och överskottet 2016 var hela 10TWh... Mao.. där är ingen marginal.

Både 2015 och 2016 hade vi mildra vintrar, vilket gör enormt för att minska förbrukningen, speciellt här i skåne. Vi är snart 100% beroende på importerad el i detta län, då allt som produceras görs i norr. Lägg till en hård vinter + för lite regn på sommaren/hösten så vattenmagasinen är tomma så ska du se på el-brist.

Och om du på allvar tror att det kostar inget allt att underhålla elnät så kan du titta på Sveriges järnvägar. De är mindre pålitliga än Fordar från 1970-talet just nu. Kontaktledningar rivs, lappas och lappas. Man faller efter i service osv.
Och nu tror ni på allvar att hela Sveriges bilpark bara "poff" kan bytas ut? Vi har inte ens 10% marginal 2016... än mindre utan kraftverken.

Nej... ni två har inget grepp om verkligheten hör jag. Ideala tankar.. ja. Men tittar inte framåt utom "det som gynnar dem själva" som väl sagt ovan.

Vad är min poäng? Du kan inte göra detta bytet "poff". Du måste bygga för att förbereda den, eller sluta stänga kärnkraften, precis som jag sa ovan. Det går att lösa, och utan tvekan vill jag också se hybrider/el-bilar ta över. Men det måste ske i en takt vi kan hantera också. Vi sågar av bron vi försöker gå på just nu, vilket är idiotiskt.

Jag önskar jag kunde ha el-bil, men min förening säger nej. Och jag kan inte ladda på jobb heller, så jag sitter med det bästa jag kan... hybridbil. Så förstå mig rätt när jag säger att jag gärna delar er ideologi, men jag ser också hindren som måste lösas först.

I Sverige var den totala användningen av el, inklusive förluster vid överföring, 140 TWh år 2016. Sverige exporterade samtidigt 11,7 TWh år 2016.
10% av 140 TWh är 14 TWh. Så elförbrukningen kommer öka med ca 14 TWh på... ja hur många år? Tar det 18-20 år för att majoriteten av bilparken att bli elektrisk? Bara som en liten jämförelse för att få ett hum om tid för att bygga ut energiproduktion så producerade vindkraften 15,7 TWh förra året. 5 år tidigare (2011) producerade vindkraften 6 TWh. Det blir plus knappt 10 TWh på bara 5 år. Och nu pratar jag bara om vindkraft. Det finns andra energislag som även dom byggs ut.

Energiproduktionen år 2016 var 140(används i Sverige)+11,7 TWh(exporterade) år 2016= 151,7 TWh totalt producerades.
Och av detta så...
Ringhals 1 producerade 6,5 TWh 2016.
Ringhals 2 producerade 0,7 TWh 2016.
Oskarshamn 1 producerade 3,4 TWh 2016.
Totalt = 10,6 TWh kommer försvinna dom kommande 3 åren på att dessa 3 reaktorer stängs (detta är mindre än vad vi exporterade förra året).

Den så driftsäkra kärnkraften är idag nere på 44% tillgänglighet.

*micdrop*

Till det du skriver om att bilparken ska bytas ut "poff". Varför påstår du detta? Hur tänker man när man skriver och försöker förklara att det inte går att göra det över en natt. Det fattar ju alla och ingen INGEN har påstått att så kommer bli fallet. Ja det kommer ta år och denna omställningen började för flera år sen och fortsätta och det kommer bara gå fortare och fortare. Att fler elbilar säljs går hand i hand med att fler laddstationer byggs ut. Det ena gynnar det andra. Antalet laddstationer kommer byggas ut snabbare ju fler bilar det finns.
Och ja elnätet kostar att underhålla. Elnätsföretagen höjer ju avgifterna så mycket dom kan trots att vi knaptp har några elbilar. Så vad har detta med elbilarna att göra? Oavsett om elbilarna finns eller inte så behöver elnätet lagas, underhållas, förnyas och det kommer bara bli bättre än det varit förut. Utvecklingen går frammåt och det går bara fortare. Det vi ser nu med elbilarna är början på den välkända ketchupeffekten. Inom 5 - max 10 år så kommer elbilarna vara billigare än motsvarande fossilbil. Ingen kommer vilja ha en fossilbil när dom ser att folk dom känner har en och hur överlägsen den är. Då kommer dom snabbt glömma ångesten "tänk om det bli 30 minusgrader" för dom inser att det sker inte så ofta. Och den där skidresan 800km bort sker inte heller så ofta så att man måste ha den räckvidden. För dom så tvunget måste ha räckvidden och sova gott om natten med tanke på att vi kan få -30 grader vilken dag som helst så kommer det finnas hybdridbilar även i framtiden.

Du är rätt rolig som skriver att andra inte kan se frammåt. Din spåkula verkar inte kunna se mer än 4 sekunder fram i tiden. Du försöker sia om framtiden bara genom att se på hur saker ser ut idag. Ja elproduktionen byggs ut kontinuerligt, energieffektiviseringarna fortsätter, t.o.m. solkraft byggs ut i vårt nordliga solfattiga land. Du verkar tro att det enda som sker är att några kärnkraftverk ska stängas och att inget annat förändras.
En sånhär förändring behöver ske snabbare än vad det gör. Det finns inte en enkel lösning men att tex kunna ha zoner där man förbjuder oljebrännarna är en liten del av lösningen. Ta dom där oroliga "men tänk om det blir -30 grader" som exempel. Dom kommer istället tänka "men tänk om jag behöver köra in i en miljözon" och därför välja en bil som uppfyller miljökraven för att vara på den säkra sidan.

Och jag tänker inte gå på att framtiden med bilpooler där det kommer bli allt vanligare att man delar bil med andra i sitt bostadshus eller stadsdel plus självkörande bilar osv. Men poängen är att behovet av att ha en egen bil som står och samlar damm 99% av tiden kommer minska.

Permalänk
Medlem

Det var då dags! Hoppas det får folk att köpa mer miljövänliga bilar.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Samtidigt tycker jag man ska se på möjligheten att låta ROT/RUT innefatta service av bilar. Att hålla en motor fräsch gör att den går renare, och om service av bilar inte kostar lika mycket så kanske fler vågar lägga lite mer pengar på en lite modernare bil, eftersom det finns en trygghet att man lättare klarar eventuella reparationer, och då kanske man kan hålla andrahandsvärdena på en rimlig nivå så fler har råd att gå upp på elbil.

Finns ju många parametrar att tänka på. Själv tycker jag det är ett problem att bilar beskattas utifrån bilen och inte utifrån körandet. Om jag har en stor fyrhjulsdriven smutsig hemsk bil men kör 200 mil om året till och från stugan (där den behövs), varför ska jag då betala hutlösa summor i skatt? Samtidigt kan man inte lägga all skatt på drivmedlen eftersom de gör olika skada beroende på vilken bil de tankas i.

Var det inte på tal om att miltalet på bilen skulle stämmas av vid besiktning och påverka fordonsskatten? Antal mil gånger en faktor för bilens miljöklass t.ex. Om det nu är miljöpåverkan som ska avgöra så vore det väl ett rimligt sätt att beskatta bilar, eftersom det är körandet i kombination med bilens renhet som avgör hur mycket man faktiskt skadar miljön.

Bli politiker. Du har min röst! Kan rent spontant bara se fördelar med dessa förslag.

Skrivet av Paddanx:

Sen:
2017. Oskarshamn 1 ska stängas.
2019. Ringhals 2 ska stängas.
2020. Ringhals 1 ska stängas.

Bara mellan 2015 och 2016 behövdes 11% mer kärnkraft energi för att täcka behovet och 2016 är det hela 60,5TWh, dvs ca 1/3 av hela vårt energi behov på 150-160TWh/år.

Du föreslår att lägga till 10% på detta, så 170-ish plötsligt. Samtidigt så ska vi minska 2/3 av kärnreaktorerna som är igång. Denna matten går inte ihop. Och överskottet 2016 var hela 10TWh... Mao.. där är ingen marginal.

Både 2015 och 2016 hade vi mildra vintrar, vilket gör enormt för att minska förbrukningen, speciellt här i skåne. Vi är snart 100% beroende på importerad el i detta län, då allt som produceras görs i norr. Lägg till en hård vinter + för lite regn på sommaren/hösten så vattenmagasinen är tomma så ska du se på el-brist.

Stor del av folks åsikter kring energipolitiken baseras på okunskap om hur systemet faktiskt fungerar, vilket till viss del är politikers fel om du frågar mig. Visst, man kan bygga ut vindkraft t.ex., men bara till en viss gräns. Är vattenmagasinen fulla så går inte energin som vindkraften ersätter att lagra, varpå all fortsatt utökning är pengar i sjön.

Dessutom så går det inte att ersätta kärnkraften heller då den arbetar som baslast. Om man vill ersätta all kärnkraft med förnyelsebart och fortfarande ha en stabil baslast så är vattenkraften den enda tillräckligt stabila energiproducenten i dagsläget. Tyvärr så finns det inte tillräckligt med älvar i landet för att i princip fördubbla elproduktionen från vattenkraft.

Alternativen istället är då att göra sig mer beroende av import från övriga Europa (stor del kolkraft), bygga egna kolkraftverk, eller börja förlita oss på våra gamla oljeeldade kraftverk igen. Det sista skedde senast i Augusti då Karlshamnsverket gick igång som följd av att många reaktorer fortfarande står stilla. Ironiskt att man behöver elda med mer olja när man ersätter kärnkraften med förnyelsebar energi. Det finns en anledning till att kärnkraften har fått skattelättnader och att effektreserven har förlängts, vi behöver både kärnkraften och oljekraftverken i många år framöver oavsett hur gärna många skulle vilja att de försvann imorgon.

/random rabblande

Vill för övrigt nämna att jag tycker nivån på diskussionerna här och i en liknande tråd håller en väldigt bra och saklig nivå. Eloge för det!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."