Permalänk

Bredbandsbolaget TV VIA FIBER Problem

Hej ska försöka installera min digitalbox från Bredbandsbolaget och har fiber, telefoni och tv via Bredbandsbolaget. Köpte nyligen en Netgear EX2700 N300 på Inet efter att en medlem på Sweclockers rekommenderat den.

Hur som helst har kopplat in min Netgear och Wifi funkar på den och , nätverksuttaget funkar när jag testat det. Men när jag kopplar in min digitalbox från Bredbandsbolaget påstår digitalboxen att det inte finns någon nätverksanslutning. Därför kan den inte ladda ner någon mjukvara. Jag får "Fel 4" och har googlat utan att komma fram till någon lösning och har testat att starta om router, Netgear, digitalbox.

Anledningen till att jag skaffa en Netgear var för att jag inte har möjlighet att dra en kabel genom hela huset.

Permalänk
Rekordmedlem

Data, tv och tele ligger ofta på egna nät och man har ofta en "tjänstefördelare" som matar ut respektive funktion på olika portar så du får helt enkelt inte ut tv via datauttaget.
du behöver troligen koppla förbi tjänstefördelaren och själv konfa upp vlanen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brukar inte funka att koppla in fibertv genom en egen router. Du får koppla in deras först och dra tv via den sedan koppla in din egna Netgear och köra internet/wifi genom den.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Extremaz: Okej ska prova det imorgon. Tack så mycket. Det är alltså bara första gången man startar digitalboxen som detta behöver göras?

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver alltid ha din TV-box kopplad till din leverantörs medskickade router, eller mediaomvandlare om den har tv-port. Undantaget är om din router, likt Asus har möjlighet att plocka ut rätt VLAN för TV. Funkar det inte med BBB:s router endast då? Eller är wifit så dåligt på den?

Permalänk
Skrivet av joalin:

Nej, du behöver alltid ha din TV-box kopplad till din leverantörs medskickade router, eller mediaomvandlare om den har tv-port. Undantaget är om din router, likt Asus har möjlighet att plocka ut rätt VLAN för TV. Funkar det inte med BBB:s router endast då? Eller är wifit så dåligt på den?

Hej jag märkte detta nu tyvärr efter att ha köpt min Netgear... De inga problem med Wifi men problemet är att Bredbandsbolaget lever på stenåldern fast det är 2017 och inte skickar med en digitalbox som har trådlöst nätverk medans mobiler, spelkonsoler etc har det nu mer. Har inte möjlighet att dra en kabel genom hela huset fört att få lite tv.

Edit *Bredbandsbolaget

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej jag märkte detta nu tyvärr efter att ha köpt min Netgear... De inga problem med Wifi men problemet är att Bredbandskollen lever på stenåldern fast det är 2017 och inte skickar med en digitalbox som har trådlöst nätverk medans mobiler, spelkonsoler etc har det nu mer. Har inte möjlighet att dra en kabel genom hela huset fört att få lite tv.

Kan du förtydlia detta inlägg, Bredbandskollen ? Vad är det du kallar router, är det möjligen tjänstefördelaren (en switch) ? Beskriv hur apparatkedjan ser ut efter optofibern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag köpte mig en Technicolor TG234 från bredbandsbolaget, då fungerar det trådlöst.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt heller. Om inte wifi var dåligt, vad ska du ha en Netgear range extender till? Eller är det bra med den nu då? Oavsett det så har inga tjänsteleverantörer trådlöst nätverk inbyggt i tvboxarna. Stenåldern, ja kanske det. Technicolor 234 används av flera leverantörer och de är rätt bra. Tror comhem har en dongel till tivo, men man behöver alltid lösa trådlöst själv. Kabel är det säkraste. Finns inget så irriterande som när det laggar. Med dagens 4k så blir wifi tyvärr lätt svajigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du inte kan dra kabel finns det homeplug som stödjer funktionen att koppla in tv där istället.

Ska funka bra har jag hört kräver dock att rummet med tv porten i fiberkonverteraren och det med tv boxen ligger på samma fas (ska inte förvexlas med samma säkring då det inte är ett krav.)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Anledningen till att jag skaffa en Netgear var för att kunna utnyttja nätverkskabel uttaget. En användare här på Sweclockers rekommenderade det.

Permalänk
Medlem

Aha ok. Ja tyvärr funkar inte det för tv. Dra kabel eller skaffa Technicolor 234. Vlanswitchar behöver du hjälp av någon kunnig för att lösa. För att de ska fungera tillsammans med din övriga utrustning behöver du en specifik tvport. Antingen i din tjänstefördelare, eller router. Ta hjälp av någon som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte exakt vad du har för burk från BBB men de brukar gå att brygga skiten och sen sätta dit en homeplug och dra det via elnätet till tv:n och routern.
När jag hade BBB så hade jag bara tv och bredband och inte ens de klarade de av.
Skulle aldrig skaffa BBB igen, de är svartlistade hos mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Eventuellt skippa boxen och kör med deras app och Chromecast.

Permalänk

@Stefflo: hur bryggar jag?

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

@Stefflo: hur bryggar jag?

Det ska finnas en inställning i BBB-burken. Brukar heta "Bridge". Googla annars på modellnamnet och brygga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Historien slutade med att jag ringde deras support och fick betala 500 kr för att få två så kallade Wifi Bryggor (Ruckus liknade) och min Netgear jag köpt på Inet var inte öppet köp på eftersom jag köpte i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Historien slutade med att jag ringde deras support och fick betala 500 kr för att få två så kallade Wifi Bryggor (Ruckus liknade) och min Netgear jag köpt på Inet var inte öppet köp på eftersom jag köpte i butik

När jag hade BBB så hade jag en GB switsh först och koppla sen in boxen från BBB för enbart använda den till TV, + min router till switshen funka hur bra som helst, Använda ISP routrar till nått annat än TV gör jag inte, de flesta har få inställningar ibland inget AC protokoll eller 5GHz band osv + tveksam räckvidd på wifi..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lånar tråden så jag slipper göra en till snarlik.
Har nyligen flyttat och nya bostadsrättsföreningen har BBB men förra boende tog med sig deras router vilket betyder att jag måste köpa BBB's router för att kunna ha internet och TV samtidigt.

Tänkte på om det kanske går att köra en switch från fiberuttaget så digitalboxen får internet direkt via fiberuttag -> switch -> digitalbox alltså. Sedan kopplar jag in min egna router i ett annat uttag i switchen. Går detta eller måste jag köpa BBB's egna?

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av erikzr:

Lånar tråden så jag slipper göra en till snarlik.
Har nyligen flyttat och nya bostadsrättsföreningen har BBB men förra boende tog med sig deras router vilket betyder att jag måste köpa BBB's router för att kunna ha internet och TV samtidigt.

Tänkte på om det kanske går att köra en switch från fiberuttaget så digitalboxen får internet direkt via fiberuttag -> switch -> digitalbox alltså. Sedan kopplar jag in min egna router i ett annat uttag i switchen. Går detta eller måste jag köpa BBB's egna?

Tack för all hjälp!

Om de inte har gjort nått specifikt lås så behöver du troligen konfa upp vlan själv, det är inte omöjligt men du får troligen inte så bra hjälp med det av operatören, du kan ju försöka ta reda på vilka vlan de använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om de inte har gjort nått specifikt lås så behöver du troligen konfa upp vlan själv, det är inte omöjligt men du får troligen inte så bra hjälp med det av operatören, du kan ju försöka ta reda på vilka vlan de använder.

Digitalboxen funkar om jag kopplar in den direkt i fiberuttaget. Är det fortfarande så att jag behöver trixa med VLAN och sånt om jag lägger till en switch mellan?

Kan i stort sett ingenting om sånt här så det kanske får bli en router från BBB...

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av erikzr:

Digitalboxen funkar om jag kopplar in den direkt i fiberuttaget. Är det fortfarande så att jag behöver trixa med VLAN och sånt om jag lägger till en switch mellan?

Kan i stort sett ingenting om sånt här så det kanske får bli en router från BBB...

Jag har ionte pysslat med BBB tv men det finns en del info att söka på om det och nån säger att de kör på vlan 46 men kan man inte hantera vlan (och kanske även wireshark för att ta reda på fakta) så kan det vara svårt att lösa sånt här med egenkonfade delar, det finns stors trådar på forumet om Telias tvtjänster och en specifikt för Asus prylar men lite info om övrigt som har med iptv att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikzr:

Digitalboxen funkar om jag kopplar in den direkt i fiberuttaget. Är det fortfarande så att jag behöver trixa med VLAN och sånt om jag lägger till en switch mellan?

Kan i stort sett ingenting om sånt här så det kanske får bli en router från BBB...

För mig funkade det med boxen kopplad till en switsh + egen router till samma switsh, dock var några år sen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

BBB har flera dynamiska ip

dra en egen sladd till boxern och en switch från uttaget och från den en kabel till boxer en till router