Apple tillkännager Watch 3 med 4G/LTE

Permalänk
Melding Plague

Apple tillkännager Watch 3 med 4G/LTE

Efter två generationer Apple Watch tar teknikjätten med Series 3 klivet till 4G/LTE och röstsamtal. Svenska konsumenter får dock inledningsvis nöja sig med en snabbare smart klocka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Telefon i klockan, hur länge har vi inte väntat? 40 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Telefon i klockan, hur länge har vi inte väntat? 40 år?

Skickades från m.sweclockers.com

52 år, om man utgår från seriefiguren Dick Tracy ( länk ), men jag såg nyss en video med en klocka från Samsung ( länk ) som lanserades 2009.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

52 år, om man utgår från seriefiguren Dick Tracy ( länk ), men jag såg nyss en video med en klocka från Samsung ( länk ) som lanserades 2009.

http://www.gsmarena.com/samsung_s9110-2885.php

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar inte LTE-modellen komma att säljas i Sverige.
Jag sitter med första generationens klocka och ser egentligen bara mobildata som ett skäl till uppgradering, får väl spara pengarna och vänta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det sades inget förväntat lanseringsdatum för Sverige eller? Ser likt föregående talare enbart mobildata som ett skäl till att uppgradera från min Series 0.

Permalänk

@Tanax: @Sysop: Finns, mig veterligen, ingen svensk operatör som erbjuder eSIM. Märkligt men typiskt Sverige gissar jag. Förmodligen kommer det bli ändring på detta iom den nya klockan. Noterar att 3 stödjer Apple Watch 3 i andra länder så där har vi förmodligen en leverantör som kommer att erbjuda det även här. Telia satsade nog på fel teknik.

Permalänk
Inaktiv

Bra att det kan bli lite fart på esim, aedan vill jag ej betala över 100kr/månaden för abonnemang till enbart klockan.
Men Apple är atora och de driver nu på utvecklingen.
Om 10 år kanske telefon i klockan sess som mer naturligt, ett stort ptoblem är dock batteriet. Klockan sitter dock ofta på enstor energikälla (människan). Men att öveeföra energin är ej det lättaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite skeptisk till en klocka som man måste ladda varje natt? Skulle vilja använda sleep tracking mojängen, högst en gång i veckan bör den laddas då. Men kan se hur det kunde vara smidigt för vissa med en klocktelefon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nya Apple Watch med LTE var det som skulle få mig att överge Android efter 5+ år men självklart ska det inte stödjas i Sverige. Esim är ju framtiden, hur kan svenska operatörerna vara så efter?

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

Detta är vad första klockan borde haft från start. Dock värdelös batteritid, tveksam om den ens håller en arbetsdag tills man kommer hem. Och såklart så kan man bara strömma musik från apple music, de kommer säkert inte tillåta spotify att göra samma sak.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är lite sugen på att köpa Airpods, och även om det skall komma en version 2 snart - så om jag fattar det rätt så har denna i princip bara stöd för trådlös laddning som den stora skillnaden ?

Oavsett, jag är inte den personen som alltid vill ha och behöver det senaste - men följer ändå med i utvecklingen. Därför tänkte jag ev. skaffa nuvarande generations Airpods och en Apple Watch 2 (om de droppar lite i pris iom de nya)

Men!, utav artikeln att dömma så är det en funktion med Apple Watch 3 att kunna para ihop Airpods med Apple Watch (utan att ha en telefon) - något som man inte kunde innan, eller ?
Som jag fattat det via div inlägg på reddit och övriga forum så är det möjligt redan idag att använda Airpods ihop med AppleWatch - utan en iPhone, åtminstone för en kortare period.

... Eller ?
Har jag missuppfattat något här ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag tyckte dom var riktigt kluriga när dom presenterade klockan, väldigt genomtänkt och en "detalj" som dom bara nämnde som en kort punkt var övervakningen/insamlandet av hjärtrytm. Detta kommer dom att klappa sig på brösten för nästa presentation tror ju jag.

Dom flaggade för att man väldigt enkelt ser varianter av arytmi och liknande (hjärtrytmrubbningar) när man övervakar puls och mäter den och att man då kan påtala det för användaren. Jag har en familjemedlem som har detta och vet att man kan ha det utan att märka det, och här kommer apple antagligen att ta åt sig äran, rätt eller fel, för att ha möjligen ha räddat x-tusen människor med äppleklockor. Väldigt klurigt presenterat, tyckte jag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arytmi

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jaaaaa! Detta kommer innebära att svenska operatörer äntligen kommer erbjuda e-Sim så att jag kan köpa en Gear S3 LTE. För svenska operatörer gör ju allt som Apple ber dom om så det här är enda chansen vi har till e-Sim.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag är lite sugen på att köpa Airpods, och även om det skall komma en version 2 snart - så om jag fattar det rätt så har denna i princip bara stöd för trådlös laddning som den stora skillnaden ?

Oavsett, jag är inte den personen som alltid vill ha och behöver det senaste - men följer ändå med i utvecklingen. Därför tänkte jag ev. skaffa nuvarande generations Airpods och en Apple Watch 2 (om de droppar lite i pris iom de nya)

Men!, utav artikeln att dömma så är det en funktion med Apple Watch 3 att kunna para ihop Airpods med Apple Watch (utan att ha en telefon) - något som man inte kunde innan, eller ?
Som jag fattat det via div inlägg på reddit och övriga forum så är det möjligt redan idag att använda Airpods ihop med AppleWatch - utan en iPhone, åtminstone för en kortare period.

... Eller ?
Har jag missuppfattat något här ?

Jag använder min Apple Watch S2 tillsammans med trådlösa hörlurar utan telefonen i närheten när jag är ute och tränar. Då använder jag även klockans GPS för att logga var jag varit. Det största problemet med detta är att det i nuläget endast är Apple Music som funkar och att klockan har begränsat lagringsutrymme (2gb om jag inte minns fel) för nedladdad musik.

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Jaaaaa! Detta kommer innebära att svenska operatörer äntligen kommer erbjuda e-Sim så att jag kan köpa en Gear S3 LTE. För svenska operatörer gör ju allt som Apple ber dom om så det här är enda chansen vi har till e-Sim.

Skickades från m.sweclockers.com

Säga vad man vill om Apple men det där är en sak som de gör bra. Väldigt många människor använder iPhone och nu får vi kanske äntligen möjlighet att använda oss av eSIM. Tex har väl Gear S3, Huawei Watch 2 och LG sport alla eSIM som idag inte går att använda i Sverige?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KeepRaffing:

Säga vad man vill om Apple men det där är en sak som de gör bra. Väldigt många människor använder iPhone och nu får vi kanske äntligen möjlighet att använda oss av eSIM. Tex har väl Gear S3, Huawei Watch 2 och LG sport alla eSIM som idag inte går att använda i Sverige?

Jag kör LG LTE med simkort i dock.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander: Yes, misstänkte att det skulle vara så i någon av klockorna. Är det nano? Antenn i armbandet?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KeepRaffing:

@tvelander: Yes, misstänkte att det skulle vara så i någon av klockorna. Är det nano? Antenn i armbandet?

Nano och antenn i hela armbandet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

@tvelander: Yes, misstänkte att det skulle vara så i någon av klockorna. Är det nano? Antenn i armbandet?

4G modellen av Huawei Watch 2 har nano-sim och e-sim med utbytbara armband (alltså antenn i klockan)

Gear S3 säljs i special-modell med LTE och e-sim i bla USA, men fungerar (vad jag vet) inte ens med LTE-banden i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jaaaaa! Detta kommer innebära att svenska operatörer äntligen kommer erbjuda e-Sim så att jag kan köpa en Gear S3 LTE. För svenska operatörer gör ju allt som Apple ber dom om så det här är enda chansen vi har till e-Sim.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas också på detta, kanske kan vara klart tills det kommer en Gear S4?

Permalänk

@tvelander: Har du användning av klockans LTE-funktioner eller är det mest en cool grej? Jag tror faktiskt att jag hade kunnat ha en del nytta av det och inte bara vid träning. Jag har använt Androidklocka i flera år men aldrig haft LTE. Saknar uppkopplingen faktiskt. Nu är jag låst till Apple eftersom jobbet köper grejerna till mig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KeepRaffing:

@tvelander: Har du användning av klockans LTE-funktioner eller är det mest en cool grej? Jag tror faktiskt att jag hade kunnat ha en del nytta av det och inte bara vid träning. Jag har använt Androidklocka i flera år men aldrig haft LTE. Saknar uppkopplingen faktiskt. Nu är jag låst till Apple eftersom jobbet köper grejerna till mig.

Ja kan svara i telefon utan ha telefonen med mig och SMS och annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag är lite sugen på att köpa Airpods, och även om det skall komma en version 2 snart - så om jag fattar det rätt så har denna i princip bara stöd för trådlös laddning som den stora skillnaden ?

Oavsett, jag är inte den personen som alltid vill ha och behöver det senaste - men följer ändå med i utvecklingen. Därför tänkte jag ev. skaffa nuvarande generations Airpods och en Apple Watch 2 (om de droppar lite i pris iom de nya)

Det är bara ett nytt fodral, ingen ändring av airpodsen.

Ni som har apple watch, samtal mm ska ju funka om man är ur range men på samma wifi men när jag googlade verkar en del påstå att det även fungerar på olika nät?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Om jag köper en Apple Watch Series 3 med LTE i USA, kommer den då att fungera med svenska operatörer när de har stöd för det?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av KeepRaffing:

Jag använder min Apple Watch S2 tillsammans med trådlösa hörlurar utan telefonen i närheten när jag är ute och tränar. Då använder jag även klockans GPS för att logga var jag varit. Det största problemet med detta är att det i nuläget endast är Apple Music som funkar och att klockan har begränsat lagringsutrymme (2gb om jag inte minns fel) för nedladdad musik.

Är det sagt att det även skall vara så för Apple Watch 3 ?... alltså att man bara kan köra musik via Apple Music ?
Spotify eller DI.FM hade ju varit kalas, men det är kanske att kräva för mycket.

För Apple Music kostar väl, oavsett om har en AW3 eller ej ?
(De fick ju det att låta lite som att det ingick till dem som köpte AW3 med orden "And it will include access to all 189472198476 music tracks on Apple Music" - eller något i den stilen, minns inte exakt..)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag sitter och tittar lite på Apple Watch 3 och sa de inte under keynote'n att den nya digitala kronan (alltså den man snurrar på) skulle vara röd ?, alla modeller skulle ha det.... ?
Detta var en detalj jag gillade skarpt!

(Videon startar vid 1:29 där själva kronan visas flera gånger.)

Kanske bara är så att de inte hunnit uppdatera sajten ännu (men det känns skumt med) - men jag ser inget utav det ovanstående... och varför är det så få alternativ på armband etc ?
https://www.apple.com/se/shop/buy-watch/apple-watch

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det sagt att det även skall vara så för Apple Watch 3 ?... alltså att man bara kan köra musik via Apple Music ?
Spotify eller DI.FM hade ju varit kalas, men det är kanske att kräva för mycket.

För Apple Music kostar väl, oavsett om har en AW3 eller ej ?

Ja, i dagsläget är det endast Apple Music som fungerar på Apple Watch, och Ja, det kostar 99:- /mån

Sedan kan ju Spotify komma till Apple Watch (de har sagt att det ska komma) men vi vet inte när.

Just nu ser det ut såhär med musik-streaming tjänster i offline läge på klockor:

*Apple Watch - endast Apple Music

*Klockor med Android Wear - endast Google Play Music

*Samsung Gear (Tizen) - endast Spotify

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pulver:

Ja, i dagsläget är det endast Apple Music som fungerar på Apple Watch, och Ja, det kostar 99:- /mån

Sedan kan ju Spotify komma till Apple Watch (de har sagt att det ska komma) men vi vet inte när.

Just nu ser det ut såhär med musik-streaming tjänster i offline läge på klockor:

*Apple Watch - endast Apple Music

*Klockor med Android Wear - endast Google Play Music

*Samsung Gear (Tizen) - endast Spotify

Visste att det skulle vara för bra för att vara sant annars...

Aja, stort tack för att du gjorde det hela lite enklare att förstå!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kanske bara är så att de inte hunnit uppdatera sajten ännu (men det känns skumt med) - men jag ser inget utav det ovanstående... och varför är det så få alternativ på armband etc ?
https://www.apple.com/se/shop/buy-watch/apple-watch

Röda pricken är bara på LTE-modellen.
Och du verkar vara väldigt ensam om att gilla den

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."