Acer avtäcker 48,5-tumsskärm med 4K UHD, IPS och HDR

Trädvy Permalänk
Cylon
Registrerad
Dec 1999

Acer avtäcker 48,5-tumsskärm med 4K UHD, IPS och HDR

Taiwanesiska Acer fortsätter trenden med stora och högupplösta skärmar avsedda för skrivbordet med modellen EB490QK, en 48,5-tumsmodell med 4K UHD IPS-panel och HDR.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Nån måste ju vara störst

Nåja, det finns väl en liten tanke bakom denna: den är ju i praktiken väldigt mycket samma som en fyrdubbel 1080p 24 tums skärm, så den får ju rätt normal DPI, för den som önskar det.

Nackdelen är att den blir så brutalt stor att ergonomin tar stryk! (dvs nackdelen blir nacken )

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Trodde den skulle bli dyrare. Kan kanske vara ett alternativ för de som vill ha en "TV utan TV-licens" för att koppla sin HTPC till. Men TV-licensen ska ju ändå tas bort så det argumentet försvinner väl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av ronnylov:

Trodde den skulle bli dyrare. Kan kanske vara ett alternativ för de som vill ha en "TV utan TV-licens" för att koppla sin HTPC till. Men TV-licensen ska ju ändå tas bort så det argumentet försvinner väl.

Precis min tanke. Perfekt för mig som bor litet och bara använder HTPC och Chromecast för mina behov, men om tv-licensen läggs på skatten så blir denna lite meningslös.

Fractal Design Define C | Asus Maximus VI Hero | Intel Core I7 4770K | Asus GTX 1080 Strix | Corsair Vengeance LP 32GB | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Evo 1TB | Noctua NH-U14S | ASUS PG278QR | Sennheiser HD 650 | Objective2+Odac | Røde NT-USB + Røde PSA1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Ser riktigt trevlig ut, älskar min BDM4065UC.
Hade denna haft G-Sync hade jag nog bytt direkt.

WS: 2600K@4,5ghz - 16GB - 500GB SSD - 19TB HDD - GTX 1070 8GB - XONAR DGX - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
HTPC: Lenovo Ideacentre Stick 300 - 42" FULLHD LCD
NAS: HP MicroServer Gen8 - 16TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av THB:

Ser riktigt trevlig ut, älskar min BDM4065UC.
Hade denna haft G-Sync hade jag nog bytt direkt.

Har också en BDM4065UC som jag är väldigt nöjd med.

Kör man ett program i fullskärmsläget så tycker jag det blir lite otydligare att läsa t.ex. menyraderna längst bort i hörnen.

Skulle även vilja att stora skärmar blir rejält kurvade/välvda. Gillar inte riktigt att skärmarna är så breda när de är helt platta. Ju bredare skärmarna är desto viktigare är krökningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010

Såg trevlig ut, sitter i tankarna att köpa en bildskärm istället för TV. 48" skulle nog räcka för min del

Bärbar: Macbook Pro 13" Retina Mid-2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av wirefire:

Skulle även vilja att stora skärmar blir rejält kurvade/välvda. Gillar inte riktigt att skärmarna är så breda när de är helt platta. Ju bredare skärmarna är desto viktigare är krökningen.

Beror faktiskt lite på vad man sysslar med det där, jag var av samma uppfattning tills jag provade en kurvad skärm och insåg direkt att min uppfattning om raka linjer och symmetri gick rakt åt helvete. Och när man sitter och gör tryckoriginal/reklamlayout t.ex. var det inte optimalt.

För spel och media däremot är det fett.

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Citat:

Sett till utgångar är den bestyckad med tre stycken HDMI-anslutningar samt en Displayport-anslutning och en VGA.

Seriöst?

Kunde den inte ha haft två DisplayPort åtminstone? Tre HDMI är absolut rimligt med tanke på att skärmen säkert gör sig utmärkt som "TV", men … en DP på en sådan här skärm?

Hade det varit mycket dyrare att bygga in två DP, @Laxpudding?

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Skojar ni eller? under 8000kr för 48" 4k? Det är fasiken inte dyrt det! Som tyskarna hade sagt, det är scheisse billigt.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Alling: Ja, det hade troligtvis kostat på en annan typ av kretsuppsättning som är dyrare eller har andra nackdelar som att det adderar till priset eller inte finns i tillräckliga mängder för den tidpunkt fabriksbanden ska rulla. De tillverkningsekonomiska förutsättningarna för den här typen av skärmar gör att det blir som det blir.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Ja, det hade troligtvis kostat på en annan typ av kretsuppsättning som är dyrare eller har andra nackdelar som att det adderar till priset eller inte finns i tillräckliga mängder för den tidpunkt fabriksbanden ska rulla. De tillverkningsekonomiska förutsättningarna för den här typen av skärmar gör att det blir som det blir.

Sett till priset samt GPU tillverkares gång ifrån CF/SLI lösningar så känns detta som en godkänd kompromiss...

Däremot VGA? Why?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Xinpei:

Däremot VGA? Why?

För att en del äldre laptops fortfarande dras med det. Och skärmen är nog tänkt att kunna fungera som presentationsskärm för företag. Skulle tro att VGA dessutom följde med på kuppen med den kretsuppsättningen som skärmen använder.
Men i princip är jag helt klart med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2002

120Hz pretty pls? Skulle tom godta 100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Dec 2003

Något jag undrar dock är varför inte alla skärmar som tillverkas är just skärmar. För ärligt talat hur många kan ens längre använda TV-delen? Då behöver man inte ens fundera på att ha olika skärmar för olika marknader, utvecklingen bara måste gå åt detta hållet. Eller tänker jag fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Xinpei:

Sett till priset samt GPU tillverkares gång ifrån CF/SLI lösningar så känns detta som en godkänd kompromiss...

Däremot VGA? Why?

Till företag, alla våra datorer på jobbet har VGA utgång. Även de helt nya.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

Tja beroende på vad som händer med TV licensen kanske det blir att man säljer sin TV ( har den enbart inkopplad till konsoler / dator ) och köper denna och tjänar tillbaka investeringen efter 4 år.

Trevligt att det dyker upp lite alternativ för detta.

Speldator: SB i7-2600k @ 4,5Ghz P8Z68-V Pro, 16GB DDR3, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Jag skulle säga att norden är något av ett undantag mot övriga världen i fråga om att den här typen av skärmar faktiskt når inbitna konsumenter i väldigt hög grad. Skärmarna hör egentligen till businessegmentet där pris slår prestanda. Målgruppen är presentationer och folk som äter kalkylark till lunch.

Min läppar – och säkert många andras läppar – skulle bli betydligt fuktigare ifall det fanns adaptiv synk (Freesync är väl den teknisk möjliga lösningen här) med 2x DP och 2x HDMI, högre ljusstyrka och lysdioder som tillåter större färgrymd. För det är mer i linje med vad som efterfrågas. Fast då hade inte 8000 kronor räckt långt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Desto mer jag läser om denna skärm desto mer sugen blir jag på att köpa en för att ersätta min ungefär hundra år gamla LG 42" 1080p TV och använda den tillsammans med en lämplig HTPC.

När jag bygger nytt nästa månad så kanske man skall låta min nuvaranda (datorn i sig) få bli HTPC med Windows 10 + Kodi eller enbart LibreELEC samt en Chromecast Ultra för Netflix samt Amazon Prime..

WS: 2600K@4,5ghz - 16GB - 500GB SSD - 19TB HDD - GTX 1070 8GB - XONAR DGX - 40" 3840x2160 - W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av JBerger:

Skojar ni eller? under 8000kr för 48" 4k? Det är fasiken inte dyrt det! Som tyskarna hade sagt, det är scheisse billigt.

Haha, brukar alltid köra denna när en kund tycker något är dyrt:

Mmm, det är jäkligt mycket pengar, men dyrt är det inte ...

Nuvarande stationär:
I7 5960x @4,5GHz : 64Gb DDR4 @ 2666MHz : Asus x99 deluxe : Gigabyte Titan x @ 1300/8000 : Samsung 2x256Gb 850 PRO ssd + 1x256Gb 950 PRO M.2 nvme : Corsair HX 750w : Cpu + Gpu i Custom loop från EK i ett NXTZ s340

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

För samma pengar får man en Philips 55PUS7181 - också 4K, också IPS, också HDR10 men är på 55 tum och kan ta emot TV-signaler och har Philips inbyggda sexiga backlight. Så frågan är hur viktig responstiden är för er. För en HTPC är väl Philipsen helt överlägsen? För en gamer så kan väl Acerns förmodade bättre responstid är värt förlusten av features.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

@zetruz, det är just TV-delen man INTE vill ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

När man läser HD-Ready... tänkte det kanske var låg pixeldensitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2002

Tråkigt att man inte kan nå samma volymer som på "TVs" så priset sänks.
En Samsung TV med 1000nits,HDR,4K är fortfarande betydligt mer prisvärd. Visst kan du tjäna lite responstid men är du inte HC gamer så lär det inte spela någon roll. Detta är på en 2016 års modell med...så årets modeller "bör" vara ännu bättre.

När ska skärmar komma ikapp TVs. "Förr" ledde skärmar utvecklingen nu är det TVs som leder. Tråkig utveckling.

Ryzen 7 1700X@3.9GHz, 4x8GB DDR4 2666MHz, Palit GeForce GTX 1080 GameRock, SSDs, Focusrite Scarlett Solo, Blue Snowball, MS LifeCam Studio.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av THB:

@zetruz, det är just TV-delen man INTE vill ha.

Nja, det är ju inte riktigt därför produkten finns till att börja med eftersom den inte direkt är skapad för den svenska marknaden.

(Och som andra nämnt verkar det ganska meningslöst att köpa produkt för att undvika TV-licensen vid det här laget.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Laxpudding:

Min läppar – och säkert många andras läppar – skulle bli betydligt fuktigare ifall det fanns adaptiv synk (Freesync är väl den teknisk möjliga lösningen här) med 2x DP och 2x HDMI, högre ljusstyrka och lysdioder som tillåter större färgrymd.

Här blev jag genuint nyfiken på en av grejerna du tog upp: Thomas, har du för egen del någon nytta alls av högre ljusstyrka än 300 nits på en sån här skärm? Eller menar du mer att det är något som alla verkar efterfråga? Och kan du isåfall se att någon som använder den som datormonitor på skrivbord (och som vill ha sin syn i behåll) egentligen har någon nytta av det?

Ljusstyrka är en spec som verkar gå upp lite år från år, men vad är egentligen syftet? Man vill ju inte bränna sönder ögonen iallafall...

Jo visst, för HDR så kan man ha nytta av högre peak ljusstyrka, det har jag full förståelse för, men det är väl i princip bortkastat på den här skärmen iallafall: den lär väl inte ha någon FALD liknande backlight, och lär väl med sin IPS panel inte kunna utnyttja den utökade kontrasten i HDR speciellt mycket iallafall? (eller tänker jag fel nu?)

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Citat:

HDR Ready

har vi lärt oss något från "HD Ready" eran, så vet vi att den typ klarar av att ta emot en signal , that's it! Nu är vi här igen. *suck*

2500K @ 4,5Ghz - 32GB RAM - 16GB Ram Cache - X-Fi - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? =)

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Roger W: På ett vanligt skrivbord behöver du sällan så mycket som 300 nits. Men för HDR sträcker sig specen till 10.000 nits. Så för att få imponerande HDR-bild behövs det betydligt mer än 300 nits. Men då kommer heller inte dagens IPS-paneler att hänga med i fråga om kontrastomfånget.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Nu börjar det likna vettig storlek, ska bli intressant att se vad de menar med HDR ready.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Svantesson666:

Något jag undrar dock är varför inte alla skärmar som tillverkas är just skärmar. För ärligt talat hur många kan ens längre använda TV-delen? Då behöver man inte ens fundera på att ha olika skärmar för olika marknader, utvecklingen bara måste gå åt detta hållet. Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt. Och de som har behov at TV-turner kan ju använda en box.

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm - 1000/1000 Fiber. EMS VCS 3