Edge crashar instant, Windows Store är trasig... Hjälp!

Permalänk
Medlem

Edge crashar instant, Windows Store är trasig... Hjälp!

Hej, sitter med ett problem som jag inte kunnat lösa trots konstant googlande, där många andra som har problemet verkar det som.

Vi kan börja från början, jag vill kolla på Netflix i 4k på datorn, det finns två sätt att göra detta, ett är att skaffa Netflix appen till windows, det andra är att starta webbläsaren "Edge" och kolla i den. Det finns tydligen ingen annan väg att gå, enligt netflix och andra källor.

Problemet är att varken Windows Store (som man tydligen MÅSTE gå igenom för att få netflix appen) och Edge inte fungerar på min dator.

Windows Store ger bara error 0x80072EE7 och ber mig kolla anslutningen, trots att jag sitter uppkopplad, jag har testat byta till googles DNS server som tydligen ska hjälpa men nix, jag har testat installera om store helt och sen via PowerShell installera om det igen, jag har testat göra en helt ny fräsch användare på datorn men nix, samma problem.

Ungefär samma problem med Edge, jag startar webbläsaren, IBLAND kan jag till och med se lite knappar på programmet, innan det stängs av, men oftast ser jag bara den blåa Edge loggan i 10 sekunder innan programmet, utan error, stängs av.
Även detta problemet har massor med andra människor, räcker med att googla "Edge shuts down after a few moments" så får man massa resultat, och även dom flesta lösningar är desamma som för store, installera om via powershell, ändra lite permissions för användare, mixtra med lite regnycklar... allt utan framgång.

Personligen känner jag att det inte riktigt är värt att installera om hela windows bara för att kunna glo netflix i 4k... Så jag tänker att jag ställer frågan här också, ifall någon vet något eller är bättre på google än mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Chromatic:

Har du uppdaterat datorn på sistone? Annars skulle jag köra en återställning men med "Behåll mina filer" så tar den bara bort Windows 10 och vissa drivrutiner: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-rec...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021