Testpilot: Phanteks Evolv Shift

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Evolv Shift

Härdat glas är ett återkommande inslag på årets chassin, och om Phanteks får bestämma ska detta gälla även små modeller. Testpiloten Simon Alling granskar en tämligen unik datorlåda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt chassi. Katastrof att de missade luck-problematiken.

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dom kunde lagt till 2 cm i toppen för I/O, lagt PSUn ner och tagit bort 10 cm i botten så hade det vart klart bättre enligt mig. Måste 95% av alla ITX chassin verkligen ha plats för 5 radiatorer och en halvmeter grafikkort?

Bra recension.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg! Hade varit drömchassit om det bara funnits någon mer 3,5-tums-plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På tok för många nackdelar för min smak. Jag kanske är konstig men jag tittar hellre på skärmen än på chassit så det där med stylish eller tempererat glas är inget jag bryr mig om egentligen. Jag kör hellre på en rigg som är vettigt stor med bra luftflöde. Dvs hellre praktiskt än snyggt.. Inte för att min Nano S är ful eller så

EDIT: Bör även nämnas att trots att mitt mobo kan blinka bättre än en julgran så valde jag inte ett chassi med fönster

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ignostic:

Dom kunde lagt till 2 cm i toppen för I/O, lagt PSUn ner och tagit bort 10 cm i botten så hade det vart klart bättre enligt mig. Måste 95% av alla ITX chassin verkligen ha plats för 5 radiatorer och en halvmeter grafikkort?

Bra recension.

Är också negativt inställd till onödigt stora chassin, men hade man krympt Evolv Shift enligt ditt förslag hade det (som du antyder) blivit ett helt annat chassi. Det hade nämligen inte gått in en enda 120 mm-radiator. Det hade fortfarande varit ett väldigt intressant chassi – i mina ögon ännu mer så, eftersom jag generellt föredrar luftkylning – men definitivt något helt annat än vad det är.

Den som söker ett litet ITX-chassi kan (förutom såklart Dan A4, Ghost S1 och Ncase M1) med fördel kolla in PC‑TU100. Dock inte lika snyggt som Evolv Shift, och av någon anledning betydligt dyrare nu än när jag köpte det för under tusenlappen i förfjol. Verkligen två helt olika chassin på alla sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KplSteiner:

Riktigt snygg! Hade varit drömchassit om det bara funnits någon mer 3,5-tums-plats.

Oj, det var verkligen en diametralt motsatt infallsvinkel än min egen. Jag skulle inte ens få för mig att använda den som finns. Kan du inte bara koppla in en extern hårddisk (som också är mer versatil)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pixo:

På tok för många nackdelar för min smak. Jag kanske är konstig men jag tittar hellre på skärmen än på chassit så det där med stylish eller tempererat glas är inget jag bryr mig om egentligen. Jag kör hellre på en rigg som är vettigt stor med bra luftflöde. Dvs hellre praktiskt än snyggt.. Inte för att min Nano S är ful eller så

Om vi bortser från att detta är ett entusiastforum där själva datorn faktiskt kan stå i centrum tycker jag ändå att ditt argument är som att säga att det inte spelar någon roll hur till exempel högtalare ser ut för att det inte är dem man primärt ska titta på. Det är väl inte konstigare att vilja ha en snygg dator i sitt hem än alla andra prylar som finns i mer eller mindre estetiskt tilltalande varianter?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Oj, det var verkligen en diametralt motsatt infallsvinkel än min egen. Jag skulle inte ens få för mig att använda den som finns. Kan du inte bara koppla in en extern hårddisk (som också är mer versatil)?

Klart det går. Men det blir fult...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och om jag ändå får drömma: mer moderna portar på framsidan, såsom USB 3.1 (både typ A och typ C). Och en omodern: SD. Görs inte chassi med SD-läsare nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning, lite lagom humoristiskt och med bra nördighet med referenser till andra saker. Väldigt tråkigt att (åter?) läsa om den märkliga lock-konstruktionen. Undras om det går att kringå med lite åverkan/moddning på insidan eller om man helt enkelt är tvungen att leta efter vinklade/extra korta kontakter. Åter, tack och bock för en bra recension!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Alling
Väl skrivet, lagom nördnivå och riktigt fin svenska, trevlig läsning!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Oj, det var verkligen en diametralt motsatt infallsvinkel än min egen. Jag skulle inte ens få för mig att använda den som finns. Kan du inte bara koppla in en extern hårddisk (som också är mer versatil)?

En extern hårddisk är ju inte till så stort värde på en stationär dator. Blir ju bara mer skit på skrivbordet. Man köper ju ett chassi där grejerna man vill få i får plats.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Näbbdjuret:

@Alling
Väl skrivet, lagom nördnivå och riktigt fin svenska, trevlig läsning!

Skrivet av Gurk:

Mycket trevlig läsning, lite lagom humoristiskt och med bra nördighet med referenser till andra saker.

Verkligen roligt att höra! De tre karakteristika ni nämner är precis vad jag siktar på.

Citat:

Väldigt tråkigt att (åter?) läsa om den märkliga lock-konstruktionen. Undras om det går att kringå med lite åverkan/moddning på insidan eller om man helt enkelt är tvungen att leta efter vinklade/extra korta kontakter. Åter, tack och bock för en bra recension!

Det är möjligt att en händig moddare skulle klara av det, men min bedömning är att det inte blir helt enkelt. Locket är endast ca 17 mm tjockt, och de övre 14 består bara av parallella, längsgående fenor, vilkas inbördes mellanrum är precis så stort att en normal DP-kabel får plats, men bara vissa DVI. Det skulle nog vara svårt att uppnå en generell lösning som inte är specialanpassad för en viss kabel i en viss position (där den då måste fås att stanna av sig själv), och som inte heller ser ful ut från utsidan.

Dessutom sitter det en plastgrunka som hyser power-LED:en i mitten av locket (se bild), just ovanför moderkortets I/O, så där blir det extra knepigt. Men som sagt, en duktig moddare med en dremel kan kanske hitta på något bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

En extern hårddisk är ju inte till så stort värde på en stationär dator. Blir ju bara mer skit på skrivbordet. Man köper ju ett chassi där grejerna man vill få i får plats.

Så kan man se det. Själv vägrar jag ha en mekanisk hårddisk i någon av mina persondatorer – de får nöja sig med att bo i filservern. Och hade jag inte haft en sådan hade jag använt externa diskar istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om vi bortser från att detta är ett entusiastforum där själva datorn faktiskt kan stå i centrum tycker jag ändå att ditt argument är som att säga att det inte spelar någon roll hur till exempel högtalare ser ut för att det inte är dem man primärt ska titta på. Det är väl inte konstigare att vilja ha en snygg dator i sitt hem än alla andra prylar som finns i mer eller mindre estetiskt tilltalande varianter?

Vi borde nog bortse från att detta är ett entusiastforum för väldigt många som besöker oss här kan väldigt lite. Dom frågar ofta om hjälp med vad som är bra delar osv. Jag menar absolut inget ont mot dom som sitter i den sitsen utan mer att läget är så helt enkelt. Jag har aldrig känt mig som jag vore en del av någon sorts elit för att jag kan svara på endel saker här på forumet iallafall. Däremot är det bra att det finns kunnigt folk som kan hjälpa personer som inte är lika väl insatta (ännu). Ditt exempel om högtalare är väl bra.. Inte för att jag skulle ta dom med sämre ljud bara för dom såg lite ballare ut. Men ändå.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |