Permalänk
Medlem

Delid 4790K

Hej Alla,

Går i tankebanorna kring att delida min I7 4790K Devils Canyon CPU då jag troligen nått peak på min CPU gällande överklockning.
Den körs för närvarande i 4.8Ghz @ 1.288v med uncore på 4.2ghz. Kör en Corsair H115i kylare med Noctua NF-A14 iPPC-2000 140mm.

Anledning till deliden är helt sonika att jag vill ha ner temperaturerna ännu mer och se om jag kan komma upp i över 4.8ghz (vilket jag kanske inte kan) men är ändå ett 'kul projekt' att testa. Min garanti har gått ut för längessedan så om något går åt pipsvängen så är jag full införstådd att jag får köpa nya grejer och det kan jag leva med.

Tänkte mig att köpa in följande:

der8auer delid die mate 2
https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2...

Thermal grizzly conductonat
https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Arcticlean rengörningskit (hittar inte var jag kan köpa isopropanol i mindre flaska)
https://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit...

För relid:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/silikon-casco-v%C3%A4rmebe...

Verktyg:
Tops som följer med till Thermal grizzly conductonaut för att sätta smeta ut metallpastan

Rakblad (för att få bort gammalt silikon/lim)

Nagelbandsverkyg (är från sambons pedikyr-set )

Frågorna då?

Jag tänkte sätta Thermal grizzly på die'n bara, har sett videos där man sätter det på undersidan av IHS. Vad rekommenderar ni?

Använda metallpastan ovanpå dien verkar vara no-go då coldplaten på min AIO är gjord av koppar.

Tänkte använda Arctic silver 5 (som används idag för detta) känns det rimligt?

Gällande Relid så har jag egentligen bara googla upp ett värmebeständigt silikon - Vad har ni använt?
Det är några som säger de inte använder något och "klämt" fast IHSen. Hur tusan går det till?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Det är några som säger de inte använder något och "klämt" fast IHSen. Hur tusan går det till?

Då lägger man deliddade processorn i sockeln, lägger över IHSen och använder sedan den vanliga sockelbygeln för att spänna fast och fixera IHS

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Isopropanol brukar man kunna köpa på apoteket. Men man får fråga efter det för det står bakom kassan ofta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koffelito:

Isopropanol brukar man kunna köpa på apoteket. Men man får fråga efter det för det står bakom kassan ofta.

Är det en sån här?

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg: Brukar vara en glasflaska när jag köpt men det är väl samma innehåll. Visste inte att Kjell sålde det faktiskt.

Permalänk
Skrivet av roo:

Hej Alla,

Går i tankebanorna kring att delida min I7 4790K Devils Canyon CPU då jag troligen nått peak på min CPU gällande överklockning.
Den körs för närvarande i 4.8Ghz @ 1.288v med uncore på 4.2ghz. Kör en Corsair H115i kylare med Noctua NF-A14 iPPC-2000 140mm.

Anledning till deliden är helt sonika att jag vill ha ner temperaturerna ännu mer och se om jag kan komma upp i över 4.8ghz (vilket jag kanske inte kan) men är ändå ett 'kul projekt' att testa. Min garanti har gått ut för längessedan så om något går åt pipsvängen så är jag full införstådd att jag får köpa nya grejer och det kan jag leva med.

Tänkte mig att köpa in följande:

der8auer delid die mate 2
https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2...

Thermal grizzly conductonat
https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Arcticlean rengörningskit (hittar inte var jag kan köpa isopropanol i mindre flaska)
https://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit...

För relid:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/silikon-casco-v%C3%A4rmebe...

Verktyg:
Tops som följer med till Thermal grizzly conductonaut för att sätta smeta ut metallpastan

Rakblad (för att få bort gammalt silikon/lim)

Nagelbandsverkyg (är från sambons pedikyr-set )

Frågorna då?

Jag tänkte sätta Thermal grizzly på die'n bara, har sett videos där man sätter det på undersidan av IHS. Vad rekommenderar ni?

Använda metallpastan ovanpå dien verkar vara no-go då coldplaten på min AIO är gjord av koppar.

Tänkte använda Arctic silver 5 (som används idag för detta) känns det rimligt?

Gällande Relid så har jag egentligen bara googla upp ett värmebeständigt silikon - Vad har ni använt?
Det är några som säger de inte använder något och "klämt" fast IHSen. Hur tusan går det till?

@roo:

Yes! Ett gammalt plastkort (typ kreditkort) går alldeles utmärkt att skrapa bort gammal slikon med och du slipper oroa dig över att skrapa pcb:n på processorn. Skulle inte rekommendra att skrapa med rakblad där. Att endast applicera Conductonaut på DIE går utmärkt, gjorde detsamma själv. Sätter man på undersidan utav IHS så riskerar det att kladda ut om man använder för mycket. Var försiktig så att du inte kladdar ut flytande metall över transistorerna som sitter alldeles bredvid på processorn. Och att använda flytande metall ovanpå ska gå bra om kylarbasen är gjord utav koppar. Men INTE om den är gjord utav aluminium! Då vittrar den sönder och det vill man inte. Själv använde jag Noctuas kylpasta ovanpå och flytande metall under IHS. Du måste inte limma ihop processorn igen med silikon, det går utmärkt att endast klämma fast den med bygellåset i sockeln. Det är en klar fördel att inte limma om man skulle behöva göra om. Tänk bara på att sätta processorn aningen högre upp när du ska till och klämma fast den eftersom den har en tendens att utan silikon glida ner en liten bit. Väl på plats fungerar det utan problem. Det är klart, skulle du få för dig att sälja processorn är det en fördel om den är ihoplimmad, men det kan du ju göra vid senare tillfälle. Jag använde allt på som du listat förutom silikon, rakblad och nagelbandsverktyg när jag tog av locket på min processor. Arcticleans rengöringskit fungerar bra till ändamålet. Isopropanol är tacksamt att ha till hands om det skulle behövas ta bort flytande metall. Använd bara inte kemiskt ren bensin till just detta eftersom det kommer att smälta plast som pcb:n är gjord utav. Hoppas detta besvarade några utav dina frågor. Lycka till!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koffelito:

@superegg: Brukar vara en glasflaska när jag köpt men det är väl samma innehåll. Visste inte att Kjell sålde det faktiskt.

Inte jag heller man Google lite och fick upp Kjell det första som kom upp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@roo:
Jag deliddade min 4790k mest för temperaturens (ljudets) skull och använde även jag conductonaut resultatet blev -20 grader på core, brukar maxa ut på ungefär 60 grader med pwm styrd fläkt som då landar drygt 1000 rpm. i 4.9ghz

så, helt klart värt besväret. använd inte metall när du skrapar på processorn din, hellre plast.

om det är första gången du använder conductonaut så använd mindre än du tror du behöver, sedan tar du mindre ändå lätt att ta för mycket och det är ingen höjdare då det både är flyktigt och ledande.

Lycka till och kör hårt!

btw så gick det allderles utmärkt att använda skruvstycke om du har tillgång till ett sådant, det gjorde jag utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

@gaspari:
Jag deliddade min 4790k mest för temperaturens (ljudets) skull och använde även jag conductonaut resultatet blev -20 grader på core, brukar maxa ut på ungefär 60 grader med pwm styrd fläkt som då landar drygt 1000 rpm. i 4.9ghz

så, helt klart värt besväret. använd inte metall när du skrapar på processorn din, hellre plast.

om det är första gången du använder conductonaut så använd mindre än du tror du behöver, sedan tar du mindre ändå lätt att ta för mycket och det är ingen höjdare då det både är flyktigt och ledande.

Lycka till och kör hårt!

btw så gick det allderles utmärkt att använda skruvstycke om du har tillgång till ett sådant, det gjorde jag utan problem.

Tack för bra information! Jag tänkte använda metallbladet till att göra rent från gammalt lim på IHS. Hur gjorde du efteråt relid med lim/silikon eller klämde du bara fast i sockeln?

Jag har https://www.inet.se/produkt/6902363/corsair-commander-pro#mer... till fläktarna så jag använder corsair link till alla mina fläktar och så styr jag vattenkylningen där också. Så har skapat profiler beroende på vad jag skall göra, min "chilling" profil där det är mer eller mindre helt tyst hade varit nice att använda när man spelar eller gör något annat som kräver lite mer av cpun.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@gaspari:

Yes! Ett gammalt plastkort (typ kreditkort) går alldeles utmärkt att skrapa bort gammal slikon med och du slipper oroa dig över att skrapa pcb:n på processorn. Skulle inte rekommendra att skrapa med rakblad där. Att endast applicera Conductonaut på DIE går utmärkt, gjorde detsamma själv. Sätter man på undersidan utav IHS så riskerar det att kladda ut om man använder för mycket. Var försiktig så att du inte kladdar ut flytande metall över transistorerna som sitter alldeles bredvid på processorn. Och att använda flytande metall ovanpå ska gå bra om kylarbasen är gjord utav koppar. Men INTE om den är gjord utav aluminium! Då vittrar den sönder och det vill man inte. Själv använde jag Noctuas kylpasta ovanpå och flytande metall under IHS. Du måste inte limma ihop processorn igen med silikon, det går utmärkt att endast klämma fast den med bygellåset i sockeln. Det är en klar fördel att inte limma om man skulle behöva göra om. Tänk bara på att sätta processorn aningen högre upp när du ska till och klämma fast den eftersom den har en tendens att utan silikon glida ner en liten bit. Väl på plats fungerar det utan problem. Det är klart, skulle du få för dig att sälja processorn är det en fördel om den är ihoplimmad, men det kan du ju göra vid senare tillfälle. Jag använde allt på som du listat förutom silikon, rakblad och nagelbandsverktyg när jag tog av locket på min processor. Arcticleans rengöringskit fungerar bra till ändamålet. Isopropanol är tacksamt att ha till hands om det skulle behövas ta bort flytande metall. Använd bara inte kemiskt ren bensin till just detta eftersom det kommer att smälta plast som pcb:n är gjord utav. Hoppas detta besvarade några utav dina frågor. Lycka till!

Jag tackar ödmjukast för ett ypperligt bra svar! Jag tar med mig allt till deliden!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Nice! Tack!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

Jag tackar ödmjukast för ett ypperligt bra svar! Jag tar med mig allt till deliden!

Varsågod. Bara kul om man kan vara till någon nytta. Lycka till!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@roo:

Jag har inte relidat min ihs utn bara klämt fast den. Med anledning av att jag lätt vill kunna kontrollera eller applicera om kylpasta. Den främsta anledningen var att det vid ingreppet var första gången jag använde flytande metall och var osäker på hur det åldras och beter sig över tid. Oavsett vad jag läst gillar jag att ha egna slutsatser 😊

Bye så använde jag nagellack för att isolera de blottade komponenterna bredvid kärnan som säkerhetsåtgärd.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt in allt och väntar bara på leverans av följande saker:

Rakblad i plast
Rockit 88 - Delid tool och relid del
Thermal Grizzly - Conductonaut
Thermal Grizzly - Kryonaut

Precis lyckats klocka upp min 4790K Stable på 5.0Ghz men kommer upp i 82 grader på package för jag måste köra 1.4V.

Så skall bli spännande och se vad deliden gör i samma tester med samma rumstemperatur!

Tack alla för bra respons och svar!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

@roo: Fått grejorna och lyft av locket?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@gaspari: Fått grejorna och lyft av locket?

@septembro
Inte ännu! Kryonaut och conductonaut fanns inte i lager när jag beställde hos Inet och estimat på leverans är på tisdag 26/9 så efter det!
Har du själv en 4790K som du tänker delidda?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

@septembro
Inte ännu! Kryonaut och conductonaut fanns inte i lager när jag beställde hos Inet och estimat på leverans är på tisdag 26/9 så efter det!
Har du själv en 4790K som du tänker delidda?

@roo:

Aha okej. Nej, bara nyfiken i en strut. Har deliddat en utav mina två i5 4690K. Blev mycket bra. Enda grejen är att "värmeproblematiken" förflyttade sig till grafikkortet istället. Alltså processorn går nu svalare än grafikkortet. Men det "problemet" är numera enkelt löst via moderkortets fläktstyrningsprogram genom att använda mer sida- och botten fläkt. Har placerat en sensor där så de två chassifläktarna ökar varv automatiskt när det verkligen behövs. Som vid t ex långa spelsessioner. Det fungerar också bra att köra grafikkortet utan att använda funktionen 0dB på grafikkortet som är ett gtx 970 strix. Det låter visserligen lite mer om det då, men det är inget som direkt stör. Blir ett mysigt hummande ifrån grafikkortsfläktarna och använder man hörlurar så hör man ingenting utav det ändå. Chassifläktarna varvar ju också upp när det behövs. Men det beror lite på var jag baserar temperaturen ifrån. Kör jag t ex alla chassifläktar (förutom cpu fläktarna) baserat på tex 75% utav grafikkortets temperatur + 25% utav vcore temperaturen så fungerar det bra. Frontfläktarna landar någonstans mellan 7-800 RPM medans bakfläkten, sido och bottenfläkten kanske landar strax över 800 RPM. Ingen fara på taket ändå eftersom processorn som är trimmad till 4.7 GHz håller sig under 60 grader vid spel och grafikkortet inte blir varmare än max 66 grader. Sorry, nu blev det lång utläggning här men så här kan det t ex se ut:

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@gaspari:

Aha okej. Nej, bara nyfiken i en strut. Har deliddat en utav mina två i5 4690K. Blev mycket bra. Enda grejen är att "värmeproblematiken" förflyttade sig till grafikkortet istället. Alltså processorn går nu svalare än grafikkortet. Men det "problemet" är numera enkelt löst via moderkortets fläktstyrningsprogram genom att använda mer sida- och botten fläkt. Har placerat en sensor där så de två chassifläktarna ökar varv automatiskt när det verkligen behövs. Som vid t ex långa spelsessioner. Det fungerar också bra att köra grafikkortet utan att använda funktionen 0dB på grafikkortet som är ett gtx 970 strix. Det låter visserligen lite mer om det då, men det är inget som direkt stör. Blir ett mysigt hummande ifrån grafikkortsfläktarna och använder man hörlurar så hör man ingenting utav det ändå. Chassifläktarna varvar ju också upp när det behövs. Men det beror lite på var jag baserar temperaturen ifrån. Kör jag t ex alla chassifläktar (förutom cpu fläktarna) baserat på tex 75% utav grafikkortets temperatur + 25% utav vcore temperaturen så fungerar det bra. Frontfläktarna landar någonstans mellan 7-800 RPM medans bakfläkten, sido och bottenfläkten kanske landar strax över 800 RPM. Ingen fara på taket ändå eftersom processorn som är trimmad till 4.7 GHz håller sig under 60 grader vid spel och grafikkortet inte blir varmare än max 66 grader. Sorry, nu blev det lång utläggning här men så här kan det t ex se ut:

https://www.pixeltopic.com/thumbnail/pcyywtuliigewre/

@septembro:
Först och främst, be inte om ursäkt för ett lång utlägg. Detta är ju awesome!
Ja det problemet du har haft med värme från gpu kommer nog dock inte te sig för mig då jag har 3x140mm leviterande ML fläktar i fronten och en 140 utblås som jag kontrollerar via fläktkontroller som är ansluten till corsair link. Så jag har profiler som styr detta. Plus mitt gfx ligger på ca 48 grader vid gaming och då har jag även tänkt att köra conductonaut på DIEn på gpun.

Har du gjort några moddningar med TIM till GPUn? Samt så undrar jag hur du deliddade? Vad använde du för verktyg!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

@septembro:
Först och främst, be inte om ursäkt för ett lång utlägg. Detta är ju awesome!
Ja det problemet du har haft med värme från gpu kommer nog dock inte te sig för mig då jag har 3x140mm leviterande ML fläktar i fronten och en 140 utblås som jag kontrollerar via fläktkontroller som är ansluten till corsair link. Så jag har profiler som styr detta. Plus mitt gfx ligger på ca 48 grader vid gaming och då har jag även tänkt att köra conductonaut på DIEn på gpun.

Har du gjort några moddningar med TIM till GPUn? Samt så undrar jag hur du deliddade? Vad använde du för verktyg!

@roo:

Tack

Ok. Låter bra.

Edit *** Ökade upp gpu fläkten nu i afton till 43% och satte chassi fläktarna till 75% gpu och 25% vcore (förutom cpu fläktarna som står på samma men baserat på 75% cpu och 25% vcore). Landade på max 63 grader för grafikkortet och max 57 grader för processorn:

Nej. Har inte gjort några moddningar med TIM på grafikkortet. Vill inte riskera att det "läcker" flytande metall i datorn eftersom det då kan fräta upp aluminium. Eller rättare sagt, det vittrar sönder aluminium. Tänk på det innan du använder conductonaut där. Ta reda på vad din grafikkortskylarbas är gjord utav innan. Mycket viktigt.

Se mitt galleri "Delid i5 4690K" för hur jag lyfte av locket.

Använde Delid Die Mate 2, ArctiClean rengöringskit, ett uttjänt bankkort till att ta bort gammalt silikon och lite tejp för tillfällig maskering. En gammal chassiplåt är bra att ha som underlag när man ska rengöra, skrapa processorn osv. Kan säga som så att det är väldigt tacksamt att ha isopropanol till hands om i fall i att du skulle få för mycket flytande metall på och önskar att ta bort en del alternativt kladdar.

Edit *** Ökade upp gpu fläkten nu i afton till 43% och satte chassi fläktarna till 75% gpu och 25% vcore (förutom cpu fläktarna som står på samma men baserat på 75% cpu och 25% vcore).
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Tjena Alla,

Efter min delid så dök jag på patrull i form av flytande metall som kortslöt cpun och böjda pins på cpu-sockeln. Ni som är intresserade kan läsa historien här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492822-delid-probleme...

Den korta historian är att jag fick rätt på både cpu och mobo (utan att köpa nytt) och efter mycket blod,svett och tårar så är här resultatet:

Jag kör cpun på 1.38v (spikar på 1.4v i CPU-Z) och 5GHZ på cpu (50x100mhz) och uncore/cache på 4.2GHZ Stable med EIST enabled.

Tempminskningar är ca 23 grader efter delid med conductunaut mellan die och ihs samt kryonaut (ej konduktiv) mellan kylare och IHS.

Delidden (använde ej derbauer utan rockit 88 delid tool):
https://imgur.com/a/UfY3X

Idle:
https://i.imgur.com/Kozs5ho.png

Load:
https://i.imgur.com/whoLLTE.png

Har ni några frågor på temat så skicka gärna ett PM då jag mer än gärna är behjälplig då jag har lärt mig alla misstag den hårda vägen

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||