Någon som kör Netflix i 4k på datorn?

Permalänk
Medlem

Någon som kör Netflix i 4k på datorn?

Hej, jag blir verkligen inte klok på detta och måste höra om någon annan fått detta att fungera.

Enligt Netflix så skall det gå att se på 4k på datorn via Microsofts App eller webbläsaren Edge.
Jag har testat båda, men får det inte att funka.

Det finns lite andra krav också, men det är lite luddigt.

På netflix sida så står det såhär:
*Streaming in 4K requires an HDCP 2.2 compliant connection to a 4K capable display, Intel's 7th generation Core CPU, and the latest Windows updates. Check with the manufacturer of your system to verify specifications.

Jag möter inte dessa krav, då jag bara har en 1440p skärm, och en processor som är första generationens GPU.

Läser man vidare på andra ställen online, så ser man dock att Nvidia för några månader sedan släppte en drivrutin som gjorde så att all 4k decoding kan ske på ett grafikkort som är utav modell GTX 1050 Ti eller högre. Jag har ett GTX 1080 Ti, det står också att man måste vara medlem i windows insider för att få en beta uppdatering utav windows, men det ska inte längre behövas, den uppdateringen släpptes för allmänheten för flera månader sedan och jag har den.
^ Källa på det: https://www.nordichardware.se/nyheter/nvidia-ger-stod-for-4k-...

Och det borde väl inte göra något om man har en 1440p skärm istället för 4k? Jag har testat att med hjälp utav "downsampling" tvinga en upplösning i 4k för att se om det hjälper men icke.

Jag har kollat upp och min skärm borde stödja HDCP 2.2, jag har testat både med Displayport och HDMI.
Jag har en internetuppkoppling på 250 ner och 100 upp.
Givetvis har jag ställt in högsta kvalitetsinställningen i inställningarna.

Vad är det jag har missat, eller gjort för fel? Jag försökte prata med netflix om detta, och trots att dom var duktiga så kunde dom inte prata för vad Nvidia har gjort, det är som om Nvidia släppte sitt "netflixstöd" utan att riktigt prata med Netflixutvecklarna? Jag blir inte klok på det riktigt.

Tack i förskott!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Tråden passar nog bättre i forumdelen för moln- och internettjänster. Vad gäller din fråga förutsätter jag att du har ett abonnemang där den högsta upplösningen ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

*tråd flyttad*

Tråden passar nog bättre i forumdelen för moln- och internettjänster. Vad gäller din fråga förutsätter jag att du har ett abonnemang där den högsta upplösningen ingår?

Visste att det var något jag hade glömt att skriva, japp, jag har 4k abonemanget.

Jag har nu även testat exakt den drivrutinen som sägs krävas för att det ska funka, men då crashade bara appen, och när jag testade i Edge så frös hela datorn sig efter ett tag, och inte blev det 4k heller.

Alla dessa krav finns ju:

Windows 10 version 1703 or later
A Microsoft account signed up to the Windows Insider Program
NVIDIA GeForce driver version 381.74, distributed exclusively and solely through the Windows Insider Program
A GeForce GTX 1050 3GB or better
One or more HCDP 2.2 compatible displays connected through HDMI 2.0 or Displayport 1.2a
Microsoft Edge browser or the Windows Store Netflix app
A network connection capable of 25Mbps speeds (so, 40Mb VDSL or 25 Mb fibre)

http://www.nag.co.za/2017/05/03/nvidia-gpus-will-soon-be-able...

Och jag har uppfylt ALLA utav dom nu, och ändå funkar det inte.

Permalänk
99:e percentilen

Visst måste man bara älska DRM …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja, så vitt jag har förstått det så har det med DRM att göra, något med att Microsoft vill kunna sitta i mitten och kontrollera vem som har tillgång till tekniken och vem som inte har det.

Det kommer ju bli en uppgradering utav processorn snart, men nog vill jag tro att min dator är fullt kaptabel till 4k med en i7 920 på 4ghz med 12 trådar och ett 1080 Ti... trots att processorn är 9 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja, så vitt jag har förstått det så har det med DRM att göra, något med att Microsoft vill kunna sitta i mitten och kontrollera vem som har tillgång till tekniken och vem som inte har det.

Det kommer ju bli en uppgradering utav processorn snart, men nog vill jag tro att min dator är fullt kaptabel till 4k med en i7 920 på 4ghz med 12 trådar och ett 1080 Ti... trots att processorn är 9 år gammal

Enligt netflix själva *För att streama i 4K krävs en anslutning som är kompatibel med HDCP 2.2 och en skärm som kan visa innehåll i 4K, en 7:e generationens Intel Core-processor och de senaste uppdateringarna för Windows. Kontakta systemets tillverkare för att verifiera specifikationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyllan80:

Enligt netflix själva *För att streama i 4K krävs en anslutning som är kompatibel med HDCP 2.2 och en skärm som kan visa innehåll i 4K, en 7:e generationens Intel Core-processor och de senaste uppdateringarna för Windows. Kontakta systemets tillverkare för att verifiera specifikationerna.

Japp, men visst är det konstigt att dom säger så, när Nvidia sen går ut med att dom fixat så att alla med ett 1050 Ti eller högre kan också kolla på netflix i 4k? Det är som att dom gjort det helt själva utan att ha någon kontakt med Netflix, för som du själv säger så står det inget om det på netflix sidor.

Men yeah, läs länkarna jag skickade så står det ju tydligt att Nvidia har fixat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Japp, men visst är det konstigt att dom säger så, när Nvidia sen går ut med att dom fixat så att alla med ett 1050 Ti eller högre kan också kolla på netflix i 4k? Det är som att dom gjort det helt själva utan att ha någon kontakt med Netflix, för som du själv säger så står det inget om det på netflix sidor.

Men yeah, läs länkarna jag skickade så står det ju tydligt att Nvidia har fixat det

Du har inte en skärm som klarar 4k. Netflix säger tydligt att du måste ha en skärm som klarar 4k. Vad är oklart?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Du har ju inte en 4k-skärm. Nu vet jag inte om det är ett krav att man måste ha en skärm som stödjer native 4k, eller om det också fungerar med att supersampla upp till 4k..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Du har inte en skärm som klarar 4k. Netflix säger tydligt att du måste ha en skärm som klarar 4k. Vad är oklart?

Jag har kollat upp detta, det skall inte påverka, 1080p ser ganska grynigt ut på en 27" skärm, 1440p har dessutom cirka 14% mer pixel density jämfört med till exempel 1080p på en 24" skärm, så det blir en rätt så rejält förbättring, även om det blir downsamplat.

Jag kanske glömde att skriva det, men givetvis har jag testat att köra med en 4k upplösning på skärmen (downsampling) för att lura applikationen, andra har också gjort liknande med varierande framgång.

Men om det nu är så att netflix på något vis ändå känner att min skärm inte är 4k så är det väl kört, men det känns seriöst som att det finns lite överdrivet mycket regler och väldigt lite kontroll på själva netflix...