Permalänk
Medlem

Är min i7 7700K för varm ?

Hej!

Jag undrar om min i7 är för varm om den ligger på

Max:
89 86 85 85 Grader Celsius ?

Jag använder RealTemp 3.70 för att mäta tempen på processorn.

Permalänk

Är det under last, och va för last?
Spel/bench, va är det för bench?:)

Va har du för kylare?

EDIT:lät så sur

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

Hej!

Jag undrar om min i7 är för varm om den ligger på

Max:
89 86 85 85 Grader Celsius ?

Jag använder RealTemp 3.70 för att mäta tempen på processorn.

Samma siffror jag hade oklockat innan jag gjorde delid på min så det stämmer.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

@Lineri: Jag spelade rainbow six siege på lägsta inställningar och den gick upp mer i temp när jag öppnade chrome också.
Jag har Cooler Master Hyper 212 Evo som kylare!

Edit:

Min CPU låg nu på

Max: 89C 87C 85C 90C När jag spelade Rainbow Six siege på lägsta inställningar.

Och när jag bara kollar på chrome så har jag

Max:

41C 40C 39C 39C

Permalänk

Prova göra om kyl pastan, visst 7700 har dåligt ryckte men det där är lite väl. Ett okokt riskorn är allt som krävs av kylar pastan.

Permalänk
Medlem

Du får tacka Intel för de då de lägger tandkräm på sina processorer.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

Låter som ett läge för en delid är på sin plats faktiskt. Tragiskt att höra så många bevittna om att i7 7700K går så varm även oklockad direkt ifrån fabrik. Intel verkar bryr sig föga om sina kunder eftersom man kan göra jobbet mycket bättre själv. Du kan så klart sätta in en kraftigare processorkylare samt bättre chassifläktar men jag betvivlar att det kommer att göra saken så himla mycket bättre eftersom processormodellen är känd för sina hoppande temperaturspikar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@spicy_mama: Jag gjorde ett vanligt riskorn när jag la på men jag vet inte om kylaren sitter på rätt

& jag vet inte vad delid är för något.

Permalänk

Kolla direkt så att kylaren sitter på ordentligt.

Delid är på ren svenska att man tar av locket på processorn och rengör ifrån kylpasta och sedan sätter man ny kylpasta, fast baserat på flytande metall. Detta sänker temperaturerna avsevärt, men bryter garantin.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Delid vågar jag inte göra för jag antar att garantin ryker..

Hur ska kylaren sitta ens ? För jag vet inte hur hårt den ska sitta eller något

Permalänk

@Frutipro: Ok. Japp, den ryker. Det finns superba vertyg för att göra detta där det kanppast kan gå fel.

Kylaren ska sitta på med sina skruvar bakom moderkortsplåten. Kan inte just din kylare. Men det är enkelt att kolla upp. Kylare ska inte heller skruvas på att det knakar i moderkortet.. Räcker med att skruvarna fäster åt.

Jag tror nog din kylare sitter som den ska, tror mer på just din processormodell som går attans varm tyvärr.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Obalaan:

Samma siffror jag hade oklockat innan jag gjorde delid på min så det stämmer.

@Obalaan:

Vilka temperaturer har du nu efter delid? Nyfiken.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@Frutipro: Ok. Japp, den ryker. Det finns superba vertyg för att göra detta där det kanppast kan gå fel.

Kylaren ska sitta på med sina skruvar bakom moderkortsplåten. Kan inte just din kylare. Men det är enkelt att kolla upp. Kylare ska inte heller skruvas på att det knakar i moderkortet.. Räcker med att skruvarna fäster åt.

Jag tror nog din kylare sitter som den ska, tror mer på just din processormodell som går attans varm tyvärr.

Fan jag orkar inte om det händer något med datorn. Jag är femton och jag sparade till den processorn i ett år Och jag vill inte göra nått med processorn annat än att kolla så att fläkten sitter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@Obalaan:

Vilka temperaturer har du nu efter delid? Nyfiken.

Har inte stresstestat den men max 61 grader under ett långt spelpass.
Dock varmt i rummet.

EDIT: Har för mig att jag hade runt 85-86 i spel innan.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Har spytt galla över min 7700K ända sedan jag köpte den i Februari .
En enkel "lösning" som åtminstone kan användas temporärt (så länge du kan leva med något försämrad prestanda) är att stänga av Turbo Boost och sänka spänningen. Hur lågt du kan gå beror självklart på kisellotteriet, jag kunde ta mig ner till 1.150V utan problem (kunde antagligen gått lägre, men orkade inte pilla med det), och då sjönk maxtemperaturen från ~90c ner till ~70c.
Bör väl noteras att Vcore låg på 1.250V från fabrik i mitt fall.

Finns ju drösvis med folk här på forumet som minsann vill mena på att Intel inte gjort något fel, och att >80 grader under vanlig användning är fullkomligt normalt. "Throttlar den? Inte? Nämen dåså".
Dumheter, saker och ting ska fan i mig inte ligga på bristningsgränsen, möjligtvis att jag godkänner sådana temperaturer under en rejäl överklockning, men att man ska behöva underklocka för att känna sig trygg är inte nice någonstans.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Obalaan:

Har inte stresstestat den men max 61 grader under ett långt spelpass.
Dock varmt i rummet.

EDIT: Har för mig att jag hade runt 85-86 i spel innan.

Det är mycket bra

Brukar hålla mig strax under 60 °C på de innersta kärnorna i spel. I afton blev det 53, 57, 57, 55 °C.
Stresstestar jag blir det 59, 65, 63, 59 °C.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

**UPDATE**

Temperaturen håller sig ganska bra runt 70 Grader Celsius faktiskt men ibland spikar den upp till max 85C fast ibland men inte ofta 90C.

Och det blir väldigt varmt i mitt rum efter ett långt spelpass så kanske får köpa ac eller något liknande

Permalänk
Skrivet av Frutipro:

Fan jag orkar inte om det händer något med datorn. Jag är femton och jag sparade till den processorn i ett år Och jag vill inte göra nått med processorn annat än att kolla så att fläkten sitter

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Jag förstår. Då gör du inte en delid helt enkelt. Det är ingenting som man måste göra.

Skrivet av Frutipro:

**UPDATE**

Temperaturen håller sig ganska bra runt 70 Grader Celsius faktiskt men ibland spikar den upp till max 85C fast ibland men inte ofta 90C.

Och det blir väldigt varmt i mitt rum efter ett långt spelpass så kanske får köpa ac eller något liknande

Det är nog så bra som det kan vara med i7 7700K. 70 grader är varmt men inte hett. Hett blir det inte förrän efter 75 grader, åt 80 hållet, och uppåt kan man säga.

Beroende på vad du har för chassi så kanske sätt in ett par bra fläktar till. Noctua rekommenderas överallt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

**UPDATE**

Temperaturen håller sig ganska bra runt 70 Grader Celsius faktiskt men ibland spikar den upp till max 85C fast ibland men inte ofta 90C.

Och det blir väldigt varmt i mitt rum efter ett långt spelpass så kanske får köpa ac eller något liknande

Du kan alltid ladda ner gratisversionen av AIDA64, där kan du kolla medeltemperaturen efter ett spelpass på någon/några timme(ar).
Det är för övrigt en funktion som exempelvis OpenHWMonitor borde implementera, det går förvisso redan i dagsläget med hjälp av tredjeparts-plugins, men då får man resultatet i en separat textfil vilket är rätt blä enligt mig

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Lite varm är den allt om du inte överklockat, dock har jag märkt att många moderkort kan kräma på ordentligt med spänning även i standard vilket gör att den går varm. Min spikar till 93 grader när jag stresstestar nu när den är överklockad till 5 Ghz, den spikade till runt 80 grader vid spelande i stock.

Permalänk
Avstängd

@Frutipro:
Viktig fråga är,vad har du för kylare?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Har samma kylare, på en c 4670k och jag köpte 2 st Corsair ML120 fläktar som jag kör i push/pull så en blåser in i kylaren och en suger ut. Det sänkte tempen med 5-6 grader på cpu.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Frutipro:
Viktig fråga är,vad har du för kylare?

" Jag spelade rainbow six siege på lägsta inställningar och den gick upp mer i temp när jag öppnade chrome också.
Jag har Cooler Master Hyper 212 Evo som kylare!"

Permalänk
Medlem

fråga om Intel Core i7-7700K Kaby Lake

@Enbitost: vilken pasta är bra eller bättre till en sån här processor som blir så varm? lika om man ska göra Delid på den och bytta ut pastan till vilken ska jag ha då??har även provat några vatten kylare nu kör jag med den här Corsair Hydro S. H115i CPU Kylare med dom här Noctua NF-A14 PWM 140mm fläktarna till

Permalänk
Medlem
Skrivet av snake82:

@Enbitost: vilken pasta är bra eller bättre till en sån här processor som blir så varm? lika om man ska göra Delid på den och bytta ut pastan till vilken ska jag ha då??har även provat några vatten kylare nu kör jag med den här Corsair Hydro S. H115i CPU Kylare med dom här Noctua NF-A14 PWM 140mm fläktarna till

jadu, vad jag har hört så spelar det inte direkt någon roll om man inte ska klocka och stämpla så höga poäng som möjligt. Det brukar enligt min erfarenhet följa med en liten tub med pasta annars är ju arctic silver ett populärt märke (kör med den själv) om det är något annorlunda till delid kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Jag fick min nya dator i fredags och kommer att åka tillbaka med den då jag under stresstestet maxar tempen på 100 grader och CPU:n växlar ner till drygt 3GHz

Kvalitén på 7700K verkar vara under all kritik. Det bästa hade varit om butiken själva gör en "delid", men dom kommer antagligen bara att byta ut den.

För dom som är nyfikna så är kylaren en CoolerMaster Seidon, vattenkylning med 2x 120mm-fläktar. Så kylningen borde inte vara problemet...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Under 90c är optimalt enligt Intel själva. Delidar man så gäller inte garanti längre.
Temperaturen är inget problem i sig om den inte värmer övriga komponenter som är känsligare.

7700k är känd för värmetoppar för vissa.

Köp en AIO kylare istället för att delida så får du ner den 10 - 15c och slipper förstöra din garanti.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället