Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

Moderkort med 3000 MHz ram

Vissa moderkort är överklockningsbara och går att klocka upp till 3000 MHz men finns det något moderkort som är
Kompitabelt med 3000 MHz ram utan att man behöver överklocka? Ifall det inte skulle finnas så skulle jag gärna uppskatta "tutorials" på hur man överklockar ramen på sitt moderkort!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Nej, eftersom det (vad jag vet) inte finns något chipset som har native stöd för över 2400? MHz så kommer allt över det att räknas som överklockat.

Intel Core i7-4790k / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Moderkortet har mycket lite med frekvenserna att göra. Minneskontrollern sitter numera i CPU'n, och det är den som överklockas för att köra snabbare minnen. Moderkortet är i sammanhanget helt passivt, och bidrar bara med kopparbanorna, som, så länge de är lika långa, helt ignorerar frekvensen minnena körs i.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017
Skrivet av -=Mr_B=-:

Moderkortet har mycket lite med frekvenserna att göra. Minneskontrollern sitter numera i CPU'n, och det är den som överklockas för att köra snabbare minnen. Moderkortet är i sammanhanget helt passivt, och bidrar bara med kopparbanorna, som, så länge de är lika långa, helt ignorerar frekvensen minnena körs i.

Hur ska jag då veta hur mycket min processor ska vara klockad för att klara 3000mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Luksenburg00:

Hur ska jag då veta hur mycket min processor ska vara klockad för att klara 3000mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Du klockar inte CPU utan du klockar dina minnen i BIOS (enligt menyval). T.ex genom att använda deras förvalda XMP profil genom att bara välja att aktivera denna under menyn. Information om detta bör finnas i ditt moderkorts manual och information om dina minnens XMP profiler finns hos tillverkaren.

ASUS PRIME X370-PRO | AMD Ryzen 1600 3.9 @ 1.38 | Noctua NH-D15 | Corsair 2x8 DDR4 3200Mhz @ 1.375 Vengeance LPX | KFA2 GTX 980ti OC Black @ 1377/7908| Samsung 850 Evo 250Gb, Kingston HyperX Fury 120Gb | Corsair RM750x | Fractal Design R5 Svart | Beyerdynamic DT770 pro 80 | Vortex Pok3r |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Luksenburg00:

Minnes kontroller och "CPU hastighet" är inte kopplade till varandra. Som Svaj skriver, man har en uppsättning egna inställningar i BIOS för överklockning av minnen / minneskontroller.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.