G sync eller Freesync? Fördelar och nackdelar. Eller behöver man ens något av det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

G sync eller Freesync? Fördelar och nackdelar. Eller behöver man ens något av det?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag vad fördelar och nackdelar är med Freesync och G sync. Eller behöver man ens något av det?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2014

Skillnaderna är väll i stort sätt att en gsync modul kostar 1000kr och att freesync är i stort sätt gratis att implementera då det förhåller sig på DisplayPort standard eller något liknande.

Både teknikerna är ju låsta till AMD/nvidia vilket innebär att du inte kommer kunna byta grafikkort utan att byta skärm eller leva utan din adaptiva synk.

[I7 4770k Delid 4,5GHz] [1080 SEA HAWK EK] [16GB 2133MHz] [SSD:250+500GB; HDD 1TB] [Essence STX] [Custom vattenkylning]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Om man behöver det beror på hur mycket du stör dig på screen tear. För mig förstördes spel upplevelsen ganska mycket. I mina ögon har jag inte märkt något annat förutom screen tearing ä borta med gsync, värt för min del..

Skickades från m.sweclockers.com

Gaming: i7 6850k@4.1 | Gigabyte X99 SLI | MSI 1080 ti Gaming x | Gskill 4X4gb | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Htpc: A8-7600 | hyperx 8gb | kinstone V300 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Det finns andra aspekter också. Om du vanligtvis spelar på max frekvens för din​ skärm (tex 60 fps på 60 Hz) så blir det ingen skillnad med adaptiv sync eller inte.

Att spela i windowed mode/borderless window fungerar antingen inte alls (freesync) eller dåligt (gsync). Vill du verkligen spela så så är det i nuläget helt onödigt med dessa sync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

@Don_Tomaso: Tyvärr är man sällan på stabila FPS. Nästan alla spel, oavsett rigg*, dippar i FPS ibland. Och det är här adaptiv sync är kung.

*menar att har du 50k dator så är 144fps din måttstock o inte 60 så samma problem existerar

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Jan 2002

Jag ställer mig också frågande till detta.
Får man inputlag med dett som man får med vsync?
Ni som inte upplever inputlag/konstig kännsla med vsync svara inte på denna fråga.
Vsync har funnits länge men jag har aldrig kunnat använda det pga kännslan blir förstörd av det, har hellre tearing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Molotov:

Jag ställer mig också frågande till detta.
Får man inputlag med dett som man får med vsync?
Ni som inte upplever inputlag/konstig kännsla med vsync svara inte på denna fråga.
Vsync har funnits länge men jag har aldrig kunnat använda det pga kännslan blir förstörd av det, har hellre tearing.

Det är det som är grejen, adaptiv sync är som vsync utan inputlag. Det finns ett minimalt påslag men verkligen inget du kommer märka.

Många säger att 60 g-synkade fps känns bättre än 80 osynkade eller liknande jämförelser. Kommer int ihåg exakta nummer.

[I7 4770k Delid 4,5GHz] [1080 SEA HAWK EK] [16GB 2133MHz] [SSD:250+500GB; HDD 1TB] [Essence STX] [Custom vattenkylning]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av theo0019:

Det är det som är grejen, adaptiv sync är som vsync utan inputlag. Det finns ett minimalt påslag men verkligen inget du kommer märka.

Många säger att 60 g-synkade fps känns bättre än 80 osynkade eller liknande jämförelser. Kommer int ihåg exakta nummer.

Låter positivt, tack för din input

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Jag skulle säga freesync då skärmarna med den tekniken är billigare.

Ducati Streetfighter 848 Akrapovic IBC HT-map -13
Yamaha FZR 1000 -87

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

För mig var upplevelsen ungefär samma som första gången jag petade in en ssd
Kommer inte kunna köra utan adaptiv synk i fortsättningen.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon E3-1230, 8GB, 28TB
HP ML350 G6, 2xL5630, 90GB. Qnap TS453A, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch m.m m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Kan väl vara värt att påpeka att det beror på vad man har för GPU, Nvidia = G-Sync, ATI/AMD = Freesync.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

G-Sync fungerar generellt sätt bättre. Sweclockers har en guide någon stans på sidan har jag för mig som förklarar allt.

Freesync fungerar ju inte heller över alla Hz eller vad det är utan bara under specifika ranges typ 35-75hz

CPU: Intel Core i7 6700K Mobo: EVGA Z170 FTW GPU: Nvidia GeForce GTX 1080Ti Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: Corsair Hydro H110i GTX Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync OS: Windows 10 Pro 64-Bit VR: HTC Vive

Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Intressant att få läsa en kommentar på detta från @Laxpudding

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Ta mig fan!

Finns det några addendum du vill tillägga gällande just Gsyng vs Freesync, såhär ett år senare?

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där Som det är Roligast
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Garderoben:

G-Sync fungerar generellt sätt bättre. Sweclockers har en guide någon stans på sidan har jag för mig som förklarar allt.

Freesync fungerar ju inte heller över alla Hz eller vad det är utan bara under specifika ranges typ 35-75hz

Har en AGON 1440P med fressync 30-144z. Fungerar super bra, spannet mellan 30 till 144 är ju stort

Så köp Skärm efter Grafikkort eller tvärtom.!!

GPU = 2st R9-290X EK-Watercooling Crossfire
CPU = Intel 4770K EK-Supreme Watercooling
OS = Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av StegeSWE:

Har en AGON 1440P med fressync 30-144z. Fungerar super bra, spannet mellan 30 till 144 är ju stort

Så köp Skärm efter Grafikkort eller tvärtom.!!

Beror på skärmen givetvis men G-Sync har inte samma begränsningar som Freesync.
G-Sync brukar väl dock bara ha HDMI och Display port om jag inte minns fel.

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

CPU: Intel Core i7 6700K Mobo: EVGA Z170 FTW GPU: Nvidia GeForce GTX 1080Ti Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: Corsair Hydro H110i GTX Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync OS: Windows 10 Pro 64-Bit VR: HTC Vive

Steam

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Mithras:

Finns det några addendum du vill tillägga gällande just Gsyng vs Freesync, såhär ett år senare?

Det är ungefär som jag skriver även idag. Produkter med G-Sync är mer konsekventa hur de fungerar. Det handlar väldigt mycket om vad Nvidia åstadkommer med modulen. G-Sync på en produkt sker endast ifall Nvidia blir iblandade.

Produkter med Adaptive Sync/Freesync är mer inkonsekventa. Det kräver mer detektivarbete att avgöra hur de fungerar och det förekommer fel, som att fel intervall rapporteras till Crimson. AMD är inte nödvändigtvis inblandade (det är en öppen standard) och därför kan det bli lite hur som helst.

Det senare försöker AMD råda bot på med "Freesync 2" och en starkare/hårdare certifiering. Har ännu inte hört något nytt där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Är det inte så också att microsoft med xbox ansluter sig till Freesync 2?

Förhoppningsvis kommer detta sätta press på TV-tillverkarna att börja implementera Freesync 2.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av loffis:

Förhoppningsvis kommer detta sätta press på TV-tillverkarna att börja implementera Freesync 2.

Det blir ju ganska luddigt men de flesta säger "Freesync" om den här tekniken oavsett vad.

Freesync = AMD:s varumärke och domän, samt eventuell framtida certifiering för den teknik de släppt som öppen standard. Finns för Displayport och HDMI. Utanför AMD är den tekniken mer känd som:

VESA DisplayPort Adaptive-Sync = den öppna standarden som den är inskriven i VESA Displayport-specifikation

HDMI Game Mode VRR = den del av denna teknik som kommer skrivas in i den ännu inte spikade HDMI 2.1-specifikationen.

Tillverkarna kan alltså implementera VESA DisplayPort Adaptive-Sync och HDMI Game Mode VRR utan att AMD är inblandade. Men när begreppet Freesync förekommer är AMD sannolikt inblandade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@South_156: G-sync propriertärt dyrare modul på skärmen, freesync/freesync2/adaptive sync öppet billigare via displayport

annars samma sak