Bredbandshastighet i Norden enligt Speedtest.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
VG
Registrerad
Okt 2004

Bredbandshastighet i Norden enligt Speedtest.net

Hej!

Vet ej om detta postats tidigare, men Speedtest.net har en sammanställning om bredbandshastigheten i Norden: http://www.speedtest.net/reports/nordic/

Com Hem verkar bäst på D/L - vissa finns inte med som exempelvis Ownit.

Bra info, tycker jag - bäst så in i Norden IAF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Spännande läsning!

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Playstation 3 - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av SWIN:

Hej!

Vet ej om detta postats tidigare, men Speedtest.net har en sammanställning om bredbandshastigheten i Norden: http://www.speedtest.net/reports/nordic/

http://i67.tinypic.com/ejeqfr.png

Com Hem verkar bäst på D/L - vissa finns inte med som exempelvis Ownit.

Bra info, tycker jag - bäst så in i Norden IAF

Kul att se en sammanställning

|| Fractal Design Define R3 || Intel Core i5-2500K || Cooler Master Hyper 212 Plus ||
|| ASUS P8Z68-V/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB || GTX 970 4GB G1 GAMING ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB || Western Digital Green 1TB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Kan vara för att com hem har erbjudit 250Mbps via sitt coaxiala nät väldigt länge. När jag skaffade fiber fanns det ingen leverantör i mitt stadsnät som erbjöd högre än 100Mbps, det är nu på senare tid dom har börjat erbjuda 250Mbps och högre. Men jag har inte brytt mig att uppgradera eftersom jag inte ser någon anledning till det.

Hade andra leverantörer däremot erbjudit 250Mbps först när vi drog in fibern hade vi säkert valt det.

Eftersom det troligtvis är ett snitt av alla olika sorters "abbonemangshastigheter" hos leverantörerna så säger statistiken inte så mycket. Hade varit intressantare om man fått fylla i vilken hastighet man betalade för och därefter gjort ett snitt av alla hastigheter var för sig. Men det kanske är så dom gjort, vad vet jag.

Rigg1: i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance
Rigg2: FX 8120 @4.4 Ghz | ASRock 970 Extreme4 | Radeon HD 6850 | 8 GB 1600 Mhz G.Skill Ripjaws

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
VG
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av alatan:

Kan vara för att com hem har erbjudit 250Mbps via sitt coaxiala nät väldigt länge. När jag skaffade fiber fanns det ingen leverantör i mitt stadsnät som erbjöd högre än 100Mbps, det är nu på senare tid dom har börjat erbjuda 250Mbps och högre. Men jag har inte brytt mig att uppgradera eftersom jag inte ser någon anledning till det.

Hade andra leverantörer däremot erbjudit 250Mbps först när vi drog in fibern hade vi säkert valt det.

Sant - varit mera intressant om dom talat om vilken hastighet man hade på sitt bredband.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av alatan:

Eftersom det troligtvis är ett snitt av alla olika sorters "abbonemangshastigheter" hos leverantörerna så säger statistiken inte så mycket. Hade varit intressantare om man fått fylla i vilken hastighet man betalade för och därefter gjort ett snitt av alla hastigheter var för sig. Men det kanske är så dom gjort, vad vet jag.

Enligt artikeln är det ett genomsnitt av de 10% bästa resultaten för varje leverantör från Speedtest. Så intressant statistik, men den säger som sagt inte särskilt mycket.