Exchangeserver programvara

Permalänk
Medlem

Exchangeserver programvara

Hej,

Behöver er hjälp, då jag verkligen inte är duktig på serverområdet.
Jag jobbar som underkonsult mot en firma som har ca 15 anställda och lika många underkonsulter, pga ramavtalsfrågor mot min beställare så måste jag använda en epost med firman där jag är underkonsults domän och inte min egen. Problemet jag har är att deras exchangeserver bara stödjer upp till outlook 2010, jag sitter på outlook 2016 och kan därför inte ansluta. Så nu sitter jag på ett webinterface som saknar många funktioner.

Samtidigt har jag fått på mig från min kund att jag måste spara ner alla mina mail som rör det här uppdraget, vilket inte går från webinterfacet. Och jag får inte skicka mailen till mitt egna företags epost och spara ner där, för då syns den adressen samt att det blir väldigt mycket administration då jag får mellan 20-50 mail om dagen.

Så efter att ha lyft fråga i 7 månader så fick jag äntligen gehör och kontakt med företagets it-ansvarig. Han säger att det inte längre går att köpa exchangeserverprogramvara, utan att microsoft nu bara erbjuder 365 lösningar för företag som inte kör stora enterpriselösningar. Detta låter för mig helt ofattbart, så min fråga är har han rätt eller har han missförstått något?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd

Använd POP3 eller IMAP bara så löser du det.

Visa signatur

Chassi:NZXT Switch 810 White PSU:CM V-Series Mobo:ASUS Z170 PRO GAMING CPU:i7-7700K Kylare:CoolerMaster Air Maker 8 RAM:Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU:Asus 1070 SSD: 6x Samsung 830 128GB RAID10 in IcyDock HDD:Seagate/WD->21TB & LSI 9211 Controller OS:unRAID + 2x Virtual Gaming Win10 Tillbehör:Logitech G402, DeathAdder Chroma / QPAD MK-85 / Sennheiser Momentum 2.0 Wireless Skärmar:BenQ 24" LCD+Oculus Rift Mobiler:LG G6 + Samsung S6 Edge + Gear VR SM-R323 HTPC:Raspberry Pi3 LibreELEC Network:Cisco / HP / Meraki

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Uppenbarligen sitter dom med en Exchange 2003 som är lastgammal.

https://www.dustin.se/product/6020037506/exchange-server-stan...
Verkar inte vara några problem att köpa med reservation för att jag inte har helt koll på licensformen men om det är open license tror jag inte det är några problem iom att man köper ett gäng cal:ar samtidigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Han orkar inte uppgradera..., absolut, office365 tar över mer, men klart vanliga on-prem finns kvar för den som vill ha det.

https://products.office.com/sv-se/exchange/microsoft-exchange...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Använd outlook 2010, imap eller ett program som stödjs? Börja inte mecka med någons mailserver, det är ett jävla dynga rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Så efter att ha lyft fråga i 7 månader så fick jag äntligen gehör och kontakt med företagets it-ansvarig. Han säger att det inte längre går att köpa exchangeserverprogramvara, utan att microsoft nu bara erbjuder 365 lösningar för företag som inte kör stora enterpriselösningar. Detta låter för mig helt ofattbart, så min fråga är har han rätt eller har han missförstått något?

Rent nonsens. https://products.office.com/en-us/exchange/microsoft-exchange.... Men det är inte helt gratis med licenser och hårdvara - om man ska göra rätt och lagligt. Osäker på när brytpunkten infinner sig för en Exchange-server men om jag inte missminner mig ligger den på c:a 25 användare och tre år. Därefter kan man räkna hem investeringen gentemot Office 365.

Kan du få tag på en äldre Outlook-klient, 2013 skulle det kunna lösa ditt dilemma. MS tillåter nedgradering av licenser en generation bakåt om det är ett problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har skrivit till honom så pedagogiskt jag kan och utan att peka finger. Får se vad jag får för svar. Tack för all hjälp.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.