Permalänk
Medlem

Förslag på bra laptop

Hej medlemmar

Min far och hans sambo skall köpa en ny bärbar dator och jag skulle gärna få råd och förslag på vilken dator de skall köpa.
De skall främst använda datorn till att surfa på internet, hantera epost, använda spotify, kolla youtube, sköta bankärenden och skriva i word. De kommer även spara en del dokument, bilder och mp3-filer på datorn. Datorn kommer inte bäras omkring utan stå på ett skrivbord så batteritid spelar ingen roll.

Några krav som helst skall uppfyllas:
1. Minst 15"-skärm och gärna en bra skärm med inte allt för låg upplösning så att text blir skarp. De ser lite dåligt.
2. SSD-disk, snabb hybriddisk eller SSD och en intern mekanisk. De använder idag ca 150GB på sin nuvarande dator och de kommer fylla på med ett antal GB de kommande åren.
3. Windows
4. HDMI-utgång
5. Gärna inbyggd optisk brännare. Om det inte går önskas förslag på en liten och bra extern variant.
6. Maxpris 7000kr. Gärna lägre.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Hej medlemmar

Min far och hans sambo skall köpa en ny bärbar dator och jag skulle gärna få råd och förslag på vilken dator de skall köpa.
De skall främst använda datorn till att surfa på internet, hantera epost, använda spotify, kolla youtube, sköta bankärenden och skriva i word. De kommer även spara en del dokument, bilder och mp3-filer på datorn. Datorn kommer inte bäras omkring utan stå på ett skrivbord så batteritid spelar ingen roll.

Några krav som helst skall uppfyllas:
1. Minst 15"-skärm och gärna en bra skärm med inte allt för låg upplösning så att text blir skarp. De ser lite dåligt.
2. SSD-disk, snabb hybriddisk eller SSD och en intern mekanisk. De använder idag ca 150GB på sin nuvarande dator och de kommer fylla på med ett antal GB de kommande åren.
3. Windows
4. HDMI-utgång
5. Gärna inbyggd optisk brännare. Om det inte går önskas förslag på en liten och bra extern variant.
6. Maxpris 7000kr. Gärna lägre.

mata in dina krav i prisjakts filter och kolla vad du får fram, länka till vad du ser okej ut så kan man ju diskutera därifrån?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag har filtrerat på prisjakt nu och hittat denna. Kan den anses vara tillräckligt bra för deras behov och är den prisvärd?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4418836

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag har filtrerat på prisjakt nu och hittat denna. Kan den anses vara tillräckligt bra för deras behov och är den prisvärd?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4418836

pris/prestanda/hårdvara är bra tror inte du hittar ungefär samma spec för mindre pengar..

Den klarar behovet med råge..
Dock om synen inte är den bästa kanske en 17" med samma upplösning är ett bättre val, speciellt som den ska vara ganska stationär..

Eller om den inte ska flyttas varför inte en stationär i minimal storlek..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om datorn ändå ska vara stationär, varför inte en stationär dator?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

En bärbar har ju inbyggd UPS, det kan ju vara en anledning. Och om man inte skaffar en NUC så tar den ju ofta ganska lite plats, fäller man ihop den när den inte används så är det ju mycket smidigare än att ha en separat skärm.

Några anledningar att fundera över

Permalänk
Medlem

Jag har föreslagit att de skall skaffa en stationär tex en NUC men de vill ha en bärbar så att den kan fällas ihop och tar lite plats samt att den inte syns. Att den inte syns så mycket är tydligen viktigt för farsans sambo då datorn står på ett litet skrivbord i en öppen planlösning med matplats och vardagsrum. Hon tycker skärmar är fula.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen hög upplösning för att man ser dåligt? Jag som är närsynt och numera även lite dassig på närmare höll pga 40+ skulle snarare hävda att det är ganska ointressant. Hög upplösning gör saker skarpa samt även, mindre. Mindre saker tenderar att vara besvärliga om man ser dåligt med resultatet att man zoomar in och då är det inte längre skarpt ändå.

Däremot kanske det är desto viktigare med bra betraktningsvinklar och god kontrast.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Behöver man verkligen hög upplösning för att man ser dåligt? Jag som är närsynt och numera även lite dassig på närmare höll pga 40+ skulle snarare hävda att det är ganska ointressant. Hög upplösning gör saker skarpa samt även, mindre. Mindre saker tenderar att vara besvärliga om man ser dåligt med resultatet att man zoomar in och då är det inte längre skarpt ändå.

Däremot kanske det är desto viktigare med bra betraktningsvinklar och god kontrast.

Jag tycker personligen att en mer högupplöst skärm där man ändrar skalningen i Windows till 125% eller 150% ger skarpare text än en lågupplöst skärm.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag tycker personligen att en mer högupplöst skärm där man ändrar skalningen i Windows till 125% eller 150% ger skarpare text än en lågupplöst skärm.

Ja helt riktigt, hög upplösning behöver inte betyda att saker och text blir mindre, och man behöver inte ens använda skalning jämt för att åstadkomma det, tex ikoner och text kan man ställa till lämplig behaglig storlek, utan skalning, och med hög upplösning så blir tex text skarpare, vissa element i program kan dock upplevas små men där kan man oftast skala istället, en del äldre eller tveksamt skrivna program gillar dock inte skalning så bra.

Dock en 17" laptop med 1920x1080 har ett bra förhållande upplösning/storlek på skärm för att köra utan skalning alls, det mesta blir tillräckligt stort ändå, + text ska inte ändra sin skärpa om man zoomar om man nu inte använder nån ålderdomlig bitmap baserad font.

Själv har jag svårt för 1920x1080 på 23-24 tums skärmar, tycker det blir för lågupplöst oftast.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300