Laptop optimal för spel och illustration?

Permalänk
Medlem

Laptop optimal för spel och illustration?

Hejsan!

Jag undrar vilken laptop jag ska köpa som är lätt att bära runt på (ogillar tunga datorer), kan hantera spel med ganska hög grafik och är optimal för digital illustration? Jag brukar använda programmet Paint Tool Sai när jag ritar på datorn och även Photoshop för extra effekter.

Budget är runt 10k till 15k- Detta är min examen present så haha'

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1961284/msi-gp62mvr-i5-8gb-256gb-...

https://www.inet.se/produkt/1961129/lenovo-legion-y720-15-i5-...

Lite högre GPU minne i den sistnämnda, dock 1k dyrare. Men någon utav dem hade jag kört på.

Permalänk
Medlem

@addefet: Tack så mycket!! Ska kika på dem och tala med fadern min då, tack tack!

Permalänk
Medlem

Vad innebär "optimal för digital illustration" för dig? Penna som du kan rita med på skärmen?

Permalänk
Medlem

@improwise: Alltså som kan hantera rätt så tunga ritprogram och storlekar på bilderna. Tidigare när jag ritat på datorn har det ibland hakat upp sig för bilderna är så stora och programmen rätt robusta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon12:

@improwise: Alltså som kan hantera rätt så tunga ritprogram och storlekar på bilderna. Tidigare när jag ritat på datorn har det ibland hakat upp sig för bilderna är så stora och programmen rätt robusta med.

Hur mycket RAM hade du i datorn det hakade upp sig på?

Senast jag sysslade med grafik på laptop gjorde jag banor till Counterstrike på en laptop med 8MB VRAM, och iirc 128MB RAM (tror inte ens det var DDR1). Detta var 17 år sedan så jag är inte så uppdaterad på laptop 2D/3D-göra.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Oj herregud uhh-- Jag har ingen aning faktiskt ^^' Antar rätt så mycket..? Kan vara så att den hakade upp sig pga åldern på datorn, den var 4-5 år ungefär.. Men kanske ska skaffa en laptop med ungefär lika mycket RAM som den du använde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon12:

@Raphaei: Oj herregud uhh-- Jag har ingen aning faktiskt ^^' Antar rätt så mycket..? Kan vara så att den hakade upp sig pga åldern på datorn, den var 4-5 år ungefär.. Men kanske ska skaffa en laptop med ungefär lika mycket RAM som den du använde?

Jag tänker såhär, hade jag skaffat en laptop för bildredigering (eller div. grafik-orienterade ändamål) hade jag inte ens övervägt 8GB RAM, men du kanske klarar dig på det då det är svårt för utomstående att avgöra utan att veta vad det är du sysslar med.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Sant.. Funderar på att satsa på någon utav dem två datorerna ovan som jag blev rekommenderad, och fråga pappa såklart haha'' Men jag berättar vad du skrev till mig så får vi se vad han säger! Tack så mycket <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon12:

@improwise: Alltså som kan hantera rätt så tunga ritprogram och storlekar på bilderna. Tidigare när jag ritat på datorn har det ibland hakat upp sig för bilderna är så stora och programmen rätt robusta med.

Nyckelordet är nog hur viktigt det är att spela jämfört med övriga krav och vilka krav du isf har på spelkvalité osv. För är du främst ute efter en smidig laptop för bildredigering men som det även vid behov går att spela på så finns det klart bättre alternativ än de 2 som förslagits ovan.

Är speldelen mindre viktig skulle jag nog kolla på t.ex. Dell XPS15. Om du skyndar dig får du dessutom ett par tusenlappar i rabatt så då kanske du kan få farsan att sträcka sig till en 4K "bildskärm" som är mkt bättre för bildoptimering än de flesta FullHD skärmar. Ev kanske du kan få någon studentrabatt också men det var länge sen jag kvalificerade för en sådan själv så har dålig koll

http://www.dell.com/se/p/xps-15-9560-laptop/pd?ref=PD_OC

("Skärm" = LCD panel)