Permalänk
Medlem

Vattenkylning köp råd

Hej
jag har köpt mig en referens vega 56 och tänkte ge mig in i vattenkylning mest för tystnad och som ett kul projekt. Så det som behövs är vattenkylning för gpu, cpu och en låda tittat runt en del och kommit fram till detta :

fractal define S utan fönster
Verkar vara en bra låda för vattenkylning och jag vill gärna hålla det så kompakt som möjligt utan att det blir för trångt.

ekwb kit s360 + ek-fc radeon vega block + 2 fittings
tycker det är lite dyrt 350£ men jag antar att det är vad de kostar. Försökte plocka ihop lösa komponeter men det kändes som om priset blev mycket högre utan märkvärt bättre komponeter. Efter lite läsande verkar en allmän uppfattning vara att en 120 rad per komponent som ska kylas vara en riktlinje. Där av valet av en 360 rad så man har lite överklocknings möjligheter.
Titta även på att sätta in någon form av drain verkar kosta runt 35£ är det värt de?

Komponeter :
4770k
gigabyte z-97 gaming 5
vega 56
evga supernov g2 750w
en 3.5 tums och en 2.5tums hd

Permalänk
Medlem

120 mm rad per komponent är väl snarare minimum i mitt tycke, speciellt med ett såpass strömslukande grafikkort

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Vilka sidor har du kollat på?
Annars kan du kika in på: www.coolerkit.se - Mycket bra utbud av vattenkylning.

120rad/ komponent är en bra ide, sen består radiatorerna av olika profiler, smala eller tjocka. Tjockare brukar tendera till att kyla bättre osv.

Drain är värt om du har tänkt byta vätskan ofta, annars klarar man sig utan den. Finns andra tekniker på hur man lättast tömmer ett system utan en massa spill.

En reservoar är bra att ha, blir enkelt att fylla på, man ser nivån, utluftning och så får man mer vätska i systemet.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

120 per komponent var minimum utan överklockning därför valde jag en en 360. Eller behöver jag ännu mer radiatorer ? eller tjockare ? den i kitet är deras tunnaste.

reservoar var med i kitet eller pump kombo historia antar att det funkar lika bra.

Ingen drain då för jag hade inte planerat på att byta vätska ofta.

Ska även kolla in coolerkit.se har ni några märken att rekommendera eller hålla sig borta ifrån? känner bara till ek

Permalänk
Medlem

@tjokke:

EK, phobya och Alphacool är märkena som jag själv alltid kört med. Sen finns det XSPC också, men vet inte så mycket om dem.

En 360 radiator räcker gott och väl, dem är enorma. Om den är tunn så kan det hjälpa med utrymme, speciellt om du har tänkt att ha fläktar undertill också. Kylningsmässigt bör det vara ungefär samma som en tjockare, man kanske får någon grad högre med en tunnare radiator.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Kör själv främst med EK via Inet då de alltid kan köpa in saker från EK som kanske inte finns i deras egna sortiment, bara att man frågar så fixar dem.

Och precis som du säger 120 per komponent utan OC brukar man köra på. Så för en CPU och GPU skulle jag säga att det räcker gott och väl, samt att man kan OC lite.

En drainport är att rekommendera, underlättar saker. Som @scimanyD säger så kan man lösa det på andra sätt också. Sen det där med att byta vätska så har folk lite olika rekommendationer på hur ofta man ska byta. Kör man clear så kan man klara sig i 18-24 månader, men kör man med dyes och annat så brukar man säga 12 månader.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

blev att jag köpte ekwb var enklast så allt på en och samma plats.
En sak jag har märkt är att fläktarna beror på cpu värmen, men om jag kör något grafik tungt så som superposition så startar knappt fläktarna vilket gör att gpun blir onödigt varm.
Det kanske är ett inte problem då spel belastar både cpu och gpu till skillnad från benchmarks? eller brukar man gör något åt det?

Förövrigt flashad vega 56 med vega 64 liquid bios och petad lite i wattman utan någon större ansträngning fick jag upp det i 1720 stabil core 1020 mem. Fick 4300 i superposition och 23800 i firestrike.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjokke:

blev att jag köpte ekwb var enklast så allt på en och samma plats.
En sak jag har märkt är att fläktarna beror på cpu värmen, men om jag kör något grafik tungt så som superposition så startar knappt fläktarna vilket gör att gpun blir onödigt varm.
Det kanske är ett inte problem då spel belastar både cpu och gpu till skillnad från benchmarks? eller brukar man gör något åt det?

Förövrigt flashad vega 56 med vega 64 liquid bios och petad lite i wattman utan någon större ansträngning fick jag upp det i 1720 stabil core 1020 mem. Fick 4300 i superposition och 23800 i firestrike.

Kan du ställa in en manuell fläkthastighet?
Beror på vad för slags bench du kör, finns dem som enbart testar gpu och sen både och. Spel belastar båda, sen om det är ett tungdrivet spel gör också skillnad i temperaturerna.

23800 i firekstrike som det är eller custom inställningar?

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

det jag ändra var bioset till liquid, höjde power limiten med 50% och satte minnena till 1020. Går säkert att tweaka mer, men de känns som wattman kommer bli lite bättre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

En reservoar är bra att ha, blir enkelt att fylla på, man ser nivån, utluftning och så får man mer vätska i systemet.

Mer vätska är dock ingen fördel/nackdel. Vätskan i systemet har samma temp, oavsett mängd.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34