Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Det är samma resonemang som jag hade som köpare: när räntorna ökade så skulle huspriserna gå ner. Jag tänkte att folk ville hålla sina räntekostnader ganska konstanta och därmed vara villiga att ta 1-2 miljoner mindre i lån. Facit: knappast. Har varit lite stillestånd på marknaden, men trots att räntan har gått upp 300% syns det knappt på priserna. Inga galna budgivningar men de flesta hus går strax över vad det ligger ute för (Göteborg).
Om huspriserna går upp när räntorna går ner blir jag mörkrädd...

Tror det beror på att säljarna inte har accepterat ett lägre pris än vad de själva tycker huset är värt. Märkte att andrahandsuthyrning av villor sköt i höjden förra året. Bara de som absolut varit tvungna att sälja har sålt, vi andra försöker hitta andra lösningar.

Finns ett stort uppdämt behov av större boende. Familjer som växer kan vill gärna flytta till större. Sen att det inte byggts något och att de som börjar byggas i framtiden är inte klart för inflyttning för senare innebär att dom boenden som finns blir det stötte konkurrens om. Så tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolånespel:

Tror det beror på att säljarna inte har accepterat ett lägre pris än vad de själva tycker huset är värt. Märkte att andrahandsuthyrning av villor sköt i höjden förra året. Bara de som absolut varit tvungna att sälja har sålt, vi andra försöker hitta andra lösningar.

Det tar alltid emot att sälja med förlust. Och då tänker många inte ens på att inflationen äter upp även husvärdet. Så även om det känns som om det stått stilla har faktiskt bostadspriserna gått ner en hel del. I de fall där det rapporterats ~10% ner lär det ju kännas om man varit sen in.

Var inte för så längesedan som det skrevs om att de flesta lånen nu ska förnyas. I samma veva har vi sett övriga kostnader skjuta i höjden. Kassorna ska sina något och först därefter tror jag dom tuffa beslutet fattas. Även om räntorna går ner till 3.5% så är nog mångas kalkyler alldeles för glada då dom främst beräknades med största risken på räntekostnaden. Inflationen är ännu inte klar med oss. Lågkonjunkturen kan kanske räddas.

Med detta säger jag inte emot dina tankegångar. Vi står just nu och väger om det är uthyrning-låna-köpa eller sälja-köpa som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolånespel:

Inflationen äter upp lånen i en rasande takt nu och som vanligt är det personer med resurser som tjänar på detta. Så länge man klarar kostnaderna är hög belåning att föredra i tider av hög inflation.

Förstår vad du menar, men inflationen äter inte upp några lån förrän vi får löneökningar i takt med inflationen och även om det historiskt sett ut så är det ingen garanti att den kommer utan vi kanske bara har fått en sänkning av levnadsstandarden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Det är samma resonemang som jag hade som köpare: när räntorna ökade så skulle huspriserna gå ner. Jag tänkte att folk ville hålla sina räntekostnader ganska konstanta och därmed vara villiga att ta 1-2 miljoner mindre i lån. Facit: knappast. Har varit lite stillestånd på marknaden, men trots att räntan har gått upp 300% syns det knappt på priserna. Inga galna budgivningar men de flesta hus går strax över vad det ligger ute för (Göteborg).
Om huspriserna går upp när räntorna går ner blir jag mörkrädd...

Exakt så. Mörkrädd blir man isf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Exakt så. Mörkrädd blir man isf.

Fastighetspriser är på 2014 nivåer i reala termer. En krasch, men inte i faktiska priser.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, för jag pratade om kostnaden för lånet (och jag räknade med avdrag).

När du nu fortsätter exemplet är det precis som jag skrev, inga problem för ett par med medel/medianinkomster.
Du kommer inte ens upp i en persons lön.

Notera också att exemplet är på 4 miljoner, även om det säkert inte är ovanligt i Stockholm så är lånen i snitt långt mindre än det.

En kalkyl med medianlönen i Sverige (34200 kr/mån) ger hos Länsförsäkringar ett icke godkänt lån idag på 4 000 000.

Vi antar då att två vuxna personer vill köpa en villa för 4 735 000. De lägger 735 000 kr i kontantinsats (16 %) och vill således låna exakt 4 000 000 kr till den exempelränta som anges (4.76 %).

För enkelhetens skull är deras situation då:

  • 34 200 * 2 i inkomst per månad (före skatt)

  • Deras driftskostnad är 7000 kr i månaden för el (elområde 4), vatten, avlopp, sophämtning, värme

  • De har varsitt CSN-lån som kostar 700 kr i månaden per person

  • De har två hemmaboende barn

  • De har INGA övriga lån och har ingen bil då Länsförsäkringars standarduträkning anger 0 på bilresekostnader

Enligt den kalkyl som Länsförsäkringar erbjuder - där de jämkar varje månad - har de utlägg som Konsumentverket anger för mat, kläder, fritid med mera så går de back 3 112 kr varje månad. Ränteförhandlar de bra och får 4.2 % ränta istället så går de "bara" minus 1 824 kr per månad istället.

Tar vi bort barnen så lyckas de förhoppningsvis spara 3 498 kr varje månad om de lever exakt efter Konsumentverkets modell. Antalet personer jag känner som håller sig till den modellen vill jag påstå är i princip 0. De flesta lever nog minst ett par tusenlappar över den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

En kalkyl med medianlönen i Sverige (34200 kr/mån) ger hos Länsförsäkringar ett icke godkänt lån idag på 4 000 000.

Vi antar då att två vuxna personer vill köpa en villa för 4 735 000. De lägger 735 000 kr i kontantinsats (16 %) och vill således låna exakt 4 000 000 kr till den exempelränta som anges (4.76 %).

För enkelhetens skull är deras situation då:

  • 34 200 * 2 i inkomst per månad (före skatt)

  • Deras driftskostnad är 7000 kr i månaden för el (elområde 4), vatten, avlopp, sophämtning, värme

  • De har varsitt CSN-lån som kostar 700 kr i månaden per person

  • De har två hemmaboende barn

  • De har INGA övriga lån och har ingen bil då Länsförsäkringars standarduträkning anger 0 på bilresekostnader

Enligt den kalkyl som Länsförsäkringar erbjuder - där de jämkar varje månad - har de utlägg som Konsumentverket anger för mat, kläder, fritid med mera så går de back 3 112 kr varje månad. Ränteförhandlar de bra och får 4.2 % ränta istället så går de "bara" minus 1 824 kr per månad istället.

Tar vi bort barnen så lyckas de förhoppningsvis spara 3 498 kr varje månad om de lever exakt efter Konsumentverkets modell. Antalet personer jag känner som håller sig till den modellen vill jag påstå är i princip 0. De flesta lever nog minst ett par tusenlappar över den.

Medianinkomsten var 34.000 år 2022, det finns ingen nyare siffra mig veterligen men räknar vi upp den med märket så är det snarare 36500 i år. Genomsnittslönen är betydligt högre om man tittar på den istället.

Javisst kan man hitta på en kalkyl så det inte går ihop, men till vilken nytta?
Ditt egna exempel visar ju att det går ihop för vad jag skrev, ett par med medianlön.
Dessutom har du kryddat den med höga csn-lån, då har man sannolikt högre inkomst.
Och överdrivet dyra driftskostnader.

Ska man gräva ner sig i detaljer här så får man också titta på hur vanligt det är att ha det lånet med såpass låga löner.
Eftersom vi vet att lån i snitt ligger långt under 4 miljoner vågar jag påstå att det är väldigt få.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det är samma resonemang som jag hade som köpare: när räntorna ökade så skulle huspriserna gå ner. Jag tänkte att folk ville hålla sina räntekostnader ganska konstanta och därmed vara villiga att ta 1-2 miljoner mindre i lån. Facit: knappast. Har varit lite stillestånd på marknaden, men trots att räntan har gått upp 300% syns det knappt på priserna. Inga galna budgivningar men de flesta hus går strax över vad det ligger ute för (Göteborg).
Om huspriserna går upp när räntorna går ner blir jag mörkrädd...

Priserna kommer bara gå ned om det blir många som blir av med sina jobb. Annars håller man ju i och ut. Det kan inte vara så roligt att vara i byggbranschen nu. Jag och frugan jobbar Region respektive kommunalt. Dock är vi redo för det mesta. Men vi har dragit ned ENORMT på konsumtionen. Jag spenderar minst 3K mindre på utemat och annat trams.

Permalänk

Problemet med dagens markand är att säljare förväntar sig lika mycket eller vissa till och med mer än vad dom köpte för 2021-2022 som är toppen av marknaden.

Säljarna som köpte för 5 miljoner med räntor på 1,5-2% under 2021-2022 vill ha 5-5,2 idag. Detta medför en missmatchning på förväntningar från säljare och köpare. Märklarna som är i mitten kör vilseledande information och vill såklart trissa upp priset.

Jag hade en mäklare som sa till mig att en 4a är värd 6 miljoner idag pga renovering och det goda marknadsläget. men säljaren köpte lägenheten 2021 för 4,7 och total renoverade. visst har den ökat i värde men har den ökat med 1,3 miljoner?

Vi står i den sitsen idag, det som vi hittar är totalt överprisat pga säljarana köpte dyrt och inte vill sälja under deras inköpspris.

Dom enda som kan göra en bra affär idag är dom som köpte innan 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Problemet med dagens markand är att säljare förväntar sig lika mycket eller vissa till och med mer än vad dom köpte för 2021-2022 som är toppen av marknaden.

Eller så är problemet att köparna vill betala för lite.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Eller så är problemet att köparna vill betala för lite.

haha så kan man också se det om man är säljare. man kan också se det att säljarna betalade för mycket vid deras köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Problemet med dagens markand är att säljare förväntar sig lika mycket eller vissa till och med mer än vad dom köpte för 2021-2022 som är toppen av marknaden.

Säljarna som köpte för 5 miljoner med räntor på 1,5-2% under 2021-2022 vill ha 5-5,2 idag. Detta medför en missmatchning på förväntningar från säljare och köpare. Märklarna som är i mitten kör vilseledande information och vill såklart trissa upp priset.

Jag hade en mäklare som sa till mig att en 4a är värd 6 miljoner idag pga renovering och det goda marknadsläget. men säljaren köpte lägenheten 2021 för 4,7 och total renoverade. visst har den ökat i värde men har den ökat med 1,3 miljoner?

Vi står i den sitsen idag, det som vi hittar är totalt överprisat pga säljarana köpte dyrt och inte vill sälja under deras inköpspris.

Dom enda som kan göra en bra affär idag är dom som köpte innan 2021.

Tror många är i den sisten att inte sälja till förlust, jag sitter där idag.
Fick min värderad till 100.000kr under vad jag gör +/- 0.
Det innebär man sitter kvar eller försöker få det priset man önskar sig.

Men övervärderingar är galna idag, samtidigt byggs det inte och folk vill flytta, då är man villig att ta en större kostnad ett tag tills räntorna går ner.
Frågan är bara hur marknaden ser ut om 5-10år, hur högt belånade är folk då?
Priserna ökar även med mäklarnas arvode, 65.000kr för att sälja en 2a? Detta driver även på att säljarna vill ha mer betalt.

Så, det är ett pokerspel, köparna vill inte betala, säljarna vill inte göra förlust. Det står stilla.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så, det är ett pokerspel, köparna vill inte betala, säljarna vill inte göra förlust. Det står stilla.

Riskbanken löser det om ett par veckor

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Problemet med dagens markand är att säljare förväntar sig lika mycket eller vissa till och med mer än vad dom köpte för 2021-2022 som är toppen av marknaden.

Säljarna som köpte för 5 miljoner med räntor på 1,5-2% under 2021-2022 vill ha 5-5,2 idag. Detta medför en missmatchning på förväntningar från säljare och köpare. Märklarna som är i mitten kör vilseledande information och vill såklart trissa upp priset.

Jag hade en mäklare som sa till mig att en 4a är värd 6 miljoner idag pga renovering och det goda marknadsläget. men säljaren köpte lägenheten 2021 för 4,7 och total renoverade. visst har den ökat i värde men har den ökat med 1,3 miljoner?

Vi står i den sitsen idag, det som vi hittar är totalt överprisat pga säljarana köpte dyrt och inte vill sälja under deras inköpspris.

Dom enda som kan göra en bra affär idag är dom som köpte innan 2021.

En pressad säljare kanske är beredd att slumpa bort sin bostad, men räkna då med budgivning. I en öppen marknad är det svårt att fynda. Det finns alltid någon som har mer pengar och/eller är beredd att ta en större risk. En köpare kan ju också känna sig pressad över att ha någonstans att bo.

Inte för att stressa dig, men nu väntar sig folk att räntorna kommer att gå ner och att lönerna höjas ikapp inflationen. Nybyggnationen har tvärstannat. Det framtida utbudet kommer vara skralt. Hyrorna för hyresrätter höjs 5-6% årligen. Pengarna till insatsen tappar i värde för varje dag som går.
Det är svårt att fånga en fallande kniv. Priserna har redan gått ner upp emot 30% om man räknar med inflationen, med undantag de exempel du ger.

Hur du än gör så kommer du känna att du betalar för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Medianinkomsten var 34.000 år 2022, det finns ingen nyare siffra mig veterligen men räknar vi upp den med märket så är det snarare 36500 i år. Genomsnittslönen är betydligt högre om man tittar på den istället.

Javisst kan man hitta på en kalkyl så det inte går ihop, men till vilken nytta?
Ditt egna exempel visar ju att det går ihop för vad jag skrev, ett par med medianlön.
Dessutom har du kryddat den med höga csn-lån, då har man sannolikt högre inkomst.
Och överdrivet dyra driftskostnader.

Ska man gräva ner sig i detaljer här så får man också titta på hur vanligt det är att ha det lånet med såpass låga löner.
Eftersom vi vet att lån i snitt ligger långt under 4 miljoner vågar jag påstå att det är väldigt få.

CSN-lån där man betalar 700kr är knappast mycket, men påverkar väldigt mycket beloppet som man får låna. Men även om man har lån på 2 miljoner så påverkar det eftersom det är flera tusen kronor dyrare att ha en ränta på 4,7 istället för 1,2. De pengarna kommer i bästa fall från sparande, men i värsta fall så är det konsumtionen som dras ned. Så det är egentligen inte de som tar bolån idag för de vet redan kostnaden medan den som köpte sommaren 2021 visste inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Men även om man har lån på 2 miljoner så påverkar det eftersom det är flera tusen kronor dyrare att ha en ränta på 4,7 istället för 1,2. De pengarna kommer i bästa fall från sparande, men i värsta fall så är det konsumtionen som dras ned. Så det är egentligen inte de som tar bolån idag för de vet redan kostnaden medan den som köpte sommaren 2021 visste inte det.

Hur är det i värsta fall att konsumtionen dras ned när det är det som är syftet med räntehöjningarna?
Och ingen har väl påstått att det inte har en påverkan?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur är det i värsta fall att konsumtionen dras ned när det är det som är syftet med räntehöjningarna?
Och ingen har väl påstått att det inte har en påverkan?

Syftet med räntehöjningen har inte alls med att dra ned konsumtionen. För det är inget självändamål att företag går i konkurs och folk blir arbetslösa. Räntehöjningarna finns enbart för att inflationen är för hög. Att några fler blir arbetslösa är tyvärr sånt man får räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Syftet med räntehöjningen har inte alls med att dra ned konsumtionen. För det är inget självändamål att företag går i konkurs och folk blir arbetslösa. Räntehöjningarna finns enbart för att inflationen är för hög. Att några fler blir arbetslösa är tyvärr sånt man får räkna med.

Mekanismen är just att minska efterfrågan det vill säga minska konsumtionen genom att folk har mindre tillgång till pengar.

Så det är inte ändamålet men minskad konsumtion är verktyget som ska få ner inflationen. Enligt den teori Riksbanken följer.

Vad jag förstått.

Permalänk
Skrivet av aent:

Mekanismen är just att minska efterfrågan det vill säga minska konsumtionen genom att folk har mindre tillgång till pengar.

Så det är inte ändamålet men minskad konsumtion är verktyget som ska få ner inflationen. Enligt den teori Riksbanken följer.

Vad jag förstått.

Målet är att minska inflationen.
Oavsett vad som driver inflationen (bensin pris, dålig växel kurs *host host *) så kan de enbart höja räntan för att stävja det.

Det märktes väldigt snabbt när de höjde att all våran inflation är inte från inrikes beslut (bortsett från riksbanken och dumpning av värdepapper)

Jag är övertygad att vår inflation inte hade varit så mycket högre, om ens högre, med en ränta runt 2.5-3%. Nu blir det istället en crash pga för snabb höjning.

Skall bli intressant vad som händer med just bygg branschen. Blir väl knappt 20k nya bostäder iår mot normala 60k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Syftet med räntehöjningen har inte alls med att dra ned konsumtionen. För det är inget självändamål att företag går i konkurs och folk blir arbetslösa. Räntehöjningarna finns enbart för att inflationen är för hög. Att några fler blir arbetslösa är tyvärr sånt man får räkna med.

Hur tror du att högre ränta dämpar inflationen?

Skrivet av aent:

Mekanismen är just att minska efterfrågan det vill säga minska konsumtionen genom att folk har mindre tillgång till pengar.

Så det är inte ändamålet men minskad konsumtion är verktyget som ska få ner inflationen. Enligt den teori Riksbanken följer.

Vad jag förstått.

Precis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur tror du att högre ränta dämpar inflationen?

Precis.

Nu hamnar vi ju off topic här, men hög ränta -> inflöde av utländskt kapital som ökar efterfrågan av SEK -> valutan ökar i värde och vi betalar mindre för utländska varor och inflationen går ned. Var i kedjan ser du minskad konsumtion?

Det är anledningen att Riksbanken helst ej sänker före ECB/FED.

Hög ränta för att pengar blir dyrt och det i sig minskar den ekonomiska aktiviteten som kan leda till minskad konsumtion. Men det är inte huvudmålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nu hamnar vi ju off topic här, men hög ränta -> inflöde av utländskt kapital som ökar efterfrågan av SEK -> valutan ökar i värde och vi betalar mindre för utländska varor och inflationen går ned. Var i kedjan ser du minskad konsumtion?

Det är anledningen att Riksbanken helst ej sänker före ECB/FED.

Hög ränta för att pengar blir dyrt och det i sig minskar den ekonomiska aktiviteten som kan leda till minskad konsumtion. Men det är inte huvudmålet.

Du har missförstått det här, målet är givetvis inte minskad konsumtion i sig, men det är en del av det resultat man vill ha, inte något som "kan" uppstå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nu hamnar vi ju off topic här, men hög ränta -> inflöde av utländskt kapital som ökar efterfrågan av SEK -> valutan ökar i värde och vi betalar mindre för utländska varor och inflationen går ned. Var i kedjan ser du minskad konsumtion?

Det är anledningen att Riksbanken helst ej sänker före ECB/FED.

Hög ränta för att pengar blir dyrt och det i sig minskar den ekonomiska aktiviteten som kan leda till minskad konsumtion. Men det är inte huvudmålet.

Riksbanken har inget växelkursmål.

Marknaden förväntar sig att Riksbanken troligen kommer sänka före ECB, och nästan alldeles säkert före FED.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

https://www.stabelo.se/flytta-bolan

En liten varning om Stabelos erbjudande om en månad räntefritt. I lånehandlingarna så framgår det att du blir återbetalningsskyldig för den fria månaden om du byter långivare inom 12 månader, finns inte något om det i ansökan eller på hemsidan.

Swedbank körde med räntefri månad för ett tag sen men hade inte samma krav.

Det är bra att du varnar, men jag tror inte att det stämmer längre. Jag ringde precis till Stabelo och frågade rakt ut om det går bra att flytta lånet efter bara någon månad efter den första gratismånaden. Killen jag pratade med sade att de inte har några krav på att man ska vara kvar en viss tid och att man inte blir återbetalningsskyldig för gratismånaden.

Jag håller på att byta till Stabelo nu, tänkte dock bara stanna några månader. Innan jag skriver under ska jag dock lusläsa avtalet och se så att det inte står något om det du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nu hamnar vi ju off topic här, men hög ränta -> inflöde av utländskt kapital som ökar efterfrågan av SEK -> valutan ökar i värde och vi betalar mindre för utländska varor och inflationen går ned. Var i kedjan ser du minskad konsumtion?

Det är anledningen att Riksbanken helst ej sänker före ECB/FED.

Hög ränta för att pengar blir dyrt och det i sig minskar den ekonomiska aktiviteten som kan leda till minskad konsumtion. Men det är inte huvudmålet.

Som utbildad ekonom och verksam inom området vill jag bara kommentera att användaren ovan inte bara har fel men baserat på tidigare inlägg väldigt uppenbart inte har kunskaper i ämnet. Innan någon följer dåliga råd.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Som utbildad ekonom och verksam inom området vill jag bara kommentera att användaren ovan inte bara har fel men baserat på tidigare inlägg väldigt uppenbart inte har kunskaper i ämnet. Innan någon följer dåliga råd.

Okej, jag läste på på Riksbanken och det visade sig att jag hade fel att man även ville minska på konsumtionen.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/vad-ar-penningpolit...

Det där med växelkurskanalen som Riksbanken beskriver så står det inget om minskad konsumtion. Bara att SEK blir starkare och därför minskar inflationen.

Nästa gång kan du väl säga och bidra med fakta istället för att flasha din civilekonomexamen. Blir mer konstruktivt så.

Permalänk
Skrivet av triplea:

Det är bra att du varnar, men jag tror inte att det stämmer längre. Jag ringde precis till Stabelo och frågade rakt ut om det går bra att flytta lånet efter bara någon månad efter den första gratismånaden. Killen jag pratade med sade att de inte har några krav på att man ska vara kvar en viss tid och att man inte blir återbetalningsskyldig för gratismånaden.

Jag håller på att byta till Stabelo nu, tänkte dock bara stanna några månader. Innan jag skriver under ska jag dock lusläsa avtalet och se så att det inte står något om det du nämner.

Yes, det stämmer, dom tog bort det kravet efter någon månad. Bytte själv först till Swedbank under deras kampanj för fri ränta, sen tillbaka till Stabelo efter ett par månader pga samma anledning. Väntar nu på att fler ska erbjuda detta.

Det sjuka är att kort efter att jag bytt så hörde Swedbank av sig och erbjöd en månad fri ränta om jag flyttade till dom, var ärlig och berättade att jag precis hade bytt till Stabelo och tidigare utnyttjat det erbjudandet hos Swedbank. Sa att jag var intresserad av att flytta igen men inte hört något av honom sen dess.

Vore intressant om man kunde hoppa fram och tillbaka och ha räntefritt lån. Stod inget (just då) om att erbjudandet bara fick nyttjas en gång.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. Har hittat ett väldigt intressant objekt som ska ha visning om ca 2 veckor. Jag har höjt min lön ca 20% sedan mitt tidigare inlägg så förutsättningarna har förbättrats avsevärt.

Jag har dock inte ordnat lånelöfte än, så det kanske är på tiden. Men i vilken bank? Spelar det roll? Antar att det tas en kreditupplysning varje gång man gör det, så hur avväger man vilken bank man ska söka lånelöftet hos, om man vill arbeta för att bankerna ska förtjäna mig som kund och inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Snabb fråga. Har hittat ett väldigt intressant objekt som ska ha visning om ca 2 veckor. Jag har höjt min lön ca 20% sedan mitt tidigare inlägg så förutsättningarna har förbättrats avsevärt.

Jag har dock inte ordnat lånelöfte än, så det kanske är på tiden. Men i vilken bank? Spelar det roll? Antar att det tas en kreditupplysning varje gång man gör det, så hur avväger man vilken bank man ska söka lånelöftet hos, om man vill arbeta för att bankerna ska förtjäna mig som kund och inte tvärtom.

Lånelöfte behöver du egentligen bara från en (valfri) bank. Du kan ju börja förhandla om räntor redan nu, men det behöver du inte lånelöfte för att göra.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021