Permalänk
Medlem

AKRacing Onyx Deluxe Leather - Black

Hej!

Är van med Kinnarps stolar och har även provat IKEAS Markus stol.
Utifrån detta så har jag kollat in ovanstående stol och den matchar någorlunda komfort som Kinnarps har.
Har köpt en som kommer i nästa vecka och om intresse finns så kan jag försöka göra en amatörrecension utav hur jag finner den efter någon vecka.

Priset ligger någonstans mellan Markus och en typisk Kinnarps, så det är värt att testa tänker jag. (c:a 5500:-)

Stolens hemsida:
http://akracingeurope.eu/product/akracing-onyx-deluxe/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Fått hem stolen (ja PostNord levererade) och skall testa mig runt. Men första intrycket är kvalitet.

Lite bakgrund:
Flera stolar är små för rumpan, det ville jag inte ha. Sedan så är det ofta för mjukt skum i spelstolar, håller sämre vid långa sessioner.
Denna har bra skum och bra plats för rumpan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nu 10 dagar senare så kan jag säga att det här var ett lyckat köp so far. Sitsen klarar av mig med råge(115kg) och är c.a 185cm. Hela stolen andas kvalitet än sålänge och inget känns rangligt. Matchar min Kinnarps på kontoret med råge. Så lite dyr men känns som att de faktiskt lagt ner lite tanke bakom denna kontor/spelstol.

Återkommer väl om 6 månader med en update om intresse finnes.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Ser skönt ut, gillar också större sitsytor osv.
Inget för mig personligen då jag till 90% sitter med ena smalbenet under andra låret. Så lutande sidor = no go.

Permalänk
Medlem

@Valonen: Är lite inne på att köpa stolen också, har du hunnit få ännu lite mer intryck? Har du jämfört/erfarenhet av andra gamingstolar?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CpTiger:

@Valonen: Är lite inne på att köpa stolen också, har du hunnit få ännu lite mer intryck? Har du jämfört/erfarenhet av andra gamingstolar?

Tack!

Hej CpTiger!

Stolen är fortfarande som ett fort, oerhört stabil och alla funktioner i den är tydliga. Har en Kinnarps,senaste modell på jobbet och har haft en IKEA Markus att provsitta. Detta är i samma klass som Kinnarps när det gäller sittkomfort, inget snack om saken. Det känns lite som att ha en formad bilstol i vardagsrummet.
Det som jag kikade på närmare var just sittkomfort och hur mycket skumfasthet etc.

Estestiskt är den klockren, med fina sömmar och gör sitt till vardsrummet.
Detta är inte en stol för gemene gamers, utan för de som vill ha lite kvalitet.

5500:- kronor? Absolut, ingen tvekan.

*Edit*

* Inget skrammel, en Kinnarps skrammlar mer och andra stolar desto mer.
* Rull på golvet, överlägset
* Luta sig fram och tillbaka, klockren och tydligt. Här finns det kraft.
* Nog bästa stolen jag mött, skulle säga att den möter en hel del krav på officiella 24/7 stolar...som kostar runt 20+

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: Tack för att du tog dig tiden att skriva en update, det uppskattas! Låter som ett intressant alternativ för mig, kanske blir en tidig julklapp

Permalänk
Medlem

@CpTiger: Tror du skulle bli nöjd och inga problem att uppdatera.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen, hoppas du fortfarande är aktiv då jag också är lite intresserad av stolen, har två frågor.

Är den lätt att luta/gunga på?

Tror du den skulle passa någon som är 193cm? Har inte extremt lång överkropp men ganska långa ben. Verkar som att man inte kan testa den någonstans. Har jämfört måtten med andra stolar och det verkar ganska lagom.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

@FZL:
Hej Freddan!

Ja stolen är lätt att gunga/luta sig på och det är även med kvalitet så att säga, inget rangel.

Jag är 184 och tror att stolen skulle passa dig med, med det sagt så är det såklart ingen garanti.
Är grymt nöjd med stolen själv, slår min Kinnarps med hästlängder om man ser till pris. Även lädret är tipptopp.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Valonen använder du svankkudden och nackstödskudden eller är den skönare utan dom för att jag såg att man kunde köpa utan dom för 1000kr mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiox:

Valonen använder du svankkudden och nackstödskudden eller är den skönare utan dom för att jag såg att man kunde köpa utan dom för 1000kr mindre

Hej! Jag använder nackstödskudden men inte svankkudden, tror inte jag skulle klara mig utan nackstödet, det gör stolen enormt skön när man lutar sig tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Valonen-Du råkar möjligtvis inte ha testat Noblechairs Icon och kan jämföra?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Valonen-Du råkar möjligtvis inte ha testat Noblechairs Icon och kan jämföra?

Hej!

Jag har inte lyckats prova den stolen, utifrån en snabb blick så ser den trevlig ut. Men vet ej om skumfasthet etc på den.

*edit*
Kollar man specs så är de liknande som Onyxen, ser egentligen bara en större skillnad och det är krm där nere på onyxen. Byggmässigt så har jag ingen aning, men jag hade säkerligen provat den stolen om jag haft behov.

forskade lite
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har haft denna stol och filat på en recension ganska länge utan att komma riktigt till skott. Blir dock lite förundrad när någon jämför och likställer denna stol med en "Kinnarps" och ens nämner en "24h-stol". Nej, nej och nej. Helt olika funktioner, ljusårs skillnad när det gäller anatomi och kvalité. Nedan följer utkastet av min recension, ni får ursäkta diverse stav- och grammatikfel. Jag har även en hel del bilder, försöker lägga in dessa senare idag:

----

AK Racing Onyx Deluxe. Dyrast i segmentet, men då jag har råd hoppades jag på dyrast = bäst och slog till. Hög rygg och relativt begränsade sidostöd borde passa mig som har lång överkropp och breda axlar och lår efter decennier av styrketräning. 5000 kr kostar denna pjäs som kan stoltsera med äkta skinn i de delar som har kroppskontakt.

Stolen levereras i en rejäl kartong och är för någon uppväxt i IKEA-land enkel att skruva ihop.

Låt oss se på stolens individuella delar:

Hjulen är mycket bra, rullar fint i det närmaste ljudlöst med en perfekt hårdhet hos slitytan. De känns rejäla även om det såklart är svårt att uttala sig om hur de kommer förändras med tiden. Infästningen mot aluminiumkrysset är dock katastrofalt dålig. En låsring håller hjulen på plats så de inte trillar ur när stolen lyfts, men det är också allt. Hjulen glappar - och det rejält vilket skapar ett kluckande ljud när stolen förflyttas men ojämn viktfördelning. Någon form av gummiring hade förmodligen eliminerat detta ljud som kraftigt förstärks av aluminiumkryssets som “resonanslådor” på undersidan.

Gascylindern känns gedigen och är den bästa detaljen på stolen. Lätt att justera. Bra höjdomfång även om den kanske är i högsta laget för korta personer. De bör å andra sidan inte köpa denna stol med tanke på generell storlek.

Sittdelen är bred, väldigt bred. Tack vare detta stör inte “sidostöden” speciellt mycket och tillåter varierande benpositioner även om manspreading inte är speciellt bekvämt. Dynans mjukhet och fjädring känns medelmåttig, inte alls det man förvänta sig av en stol för dryga 5000kr. Sittdelen kan frikopplas och tillåter gungning. Detta motstånd kan justeras med en typisk ratt på undersidan. Att hitta ett bra läge när sittdelen åter ska låsas är svårt och det är inte helt enkelt att avgöra om låsningen har fasta lägen eller är steglös.

Armstöden kan justeras i höjdled, framåt/bakåt samt vinklas inåt. Breddjustering saknas i praktiken då det rör sig om några centimeter och kräver att åtta insexskruvar lossas på undersidan. Jag hittar ingen favoritinställning utan det blir mest en massa dragande fram och tillbaka, upp och ner för att hitta något som kändes acceptabelt. Förmodligen gör bredden och att de i utgångsläget sitter ganska långt fram att jag inte hittar rätt.

Ryggdelen är ett skolexempel på icke anatomisk design. Nej, bara för att något ser ut som en stol från en rallybil så är den inte automatiskt “anatomisk”. Nedre delen av ryggstödet lutar svagt bakåt. Ungefär halvvägs upp vinklar så ryggen framåt och följer så en svag båge längs resterande delen. Med andra ord en ytterst märklig design, det känns som utgångspunkten varit en stor, ganska överviktig person med generellt dålig hållning. Det “utplattade S” som är en naturlig och hälsosam sittställning uppmuntras inte alls utan här sjunker ryggraden ihop på ett i längden obekvämt och skadligt sätt. Ser man stolen från sidan är det svårt att inte tänka att det vettigaste man kunde gjort vid design är att helt enkelt invertera profilen.

De obligatoriska men helt onödiga, sidokrafterna är som bekant väldigt små när man sitter framför en dator, sidostöden finns även på denna gamingstol. Tack vare att stolen är så bred är de inte i vägen speciellt mycket, men har man breda axlar och en god hållning kommer dessa definitivt störa då de trycker på baksidan av axlarna och inskränker rörligheten. Någon speciell utformning för nacken/huvudet finns inte, användaren förväntas vara helt slät eller möjligen något framåtböjd från bröstryggen och uppåt.

Ryggdelen kan givetvis fällas bak till en i närmast liggande position, en funktion jag har svårt att se nyttan i. Om man är trött och behöver vila är det väl bättre att resa på sig och gå några meter till närmsta säng eller soffa?

På tillbehörssidan hittar vi två kuddar och vi börjar med en titt på kudden avsedd att användas som svankstöd. Den vanligaste lösningen är att en dylik kudde förses med någon form av parallella band som löper från kudden, upp genom “bälteshålen”, ned längs baksidan, mellan sits och ryggdel och åter ansluter till kudden. På så sätt hålls kudden på plats och kan justeras i höjdled. Här har dock AKracing stött på problem. Onyx saknar “bälteshål” och därmed har man helt enkelt inte brytt sig om att lösa justering eller ens fastsättning. Kudden ligger med andra ord löst, och trillar ner varje gång man lutar sig framåt! Jag orkade hålla på och rätta till den i någon timme och därefter åkte den tillbaka i plastförpackningen. Jag upplevde kudden som något för tjock och pressade svanken framåt för mycket. Med kunde på plats har man ingen kontakt med ryggstödet i övrigt..

Nästa tillbehör är en lite mindre kudde avsedd att användas som nackstöd. Kudden är försedd med resårband och detta tillåter en del justering, om än begränsad då ryggstödets utformning sätter stopp för några större utsvävningar.

Skrämmande usel är mitt första intryck. Kudden är alldeles för tjock, mäter jag den något ihoptryckt så visar linjalen någonstans mellan 7-8 cm, vilket gör den direkt obekväm att använda. Designen är enklast möjliga - två skinnrektanglar som sytts ihop och försetts med ett sladdrigt resårband utan minsta tanke på anatomi och funktion.

Generellt omdöme:

Kvalitétsintrycket vid uppackning är till en början positivt men solkas snabbt av det faktum att ett antal småskador uppdagades. Repor, plastbäljen som som täcker gascylindern är sprucken och ena armstödet är intryckt. Om dessa skador uppstått under transport eller beror på att stolen möjligen varit monterad tidigare är svåra att svara på.

Redan efter första längre spelsessionen uppdagas fler brister, skinnet i sätet har fått “värmeskador” och redan börjat förlora sin spänst vilket ses i att veck börjar formas. Ryggstödets stoppning har en tydligt inbuktning som uppkommit av väldigt begränsat användande.

Det generella intrycket är att stolen designats av någon som inte har någon aning om ergonomi och utan att någon kvalitétssäkring skett. Man har fått en budget som tar sikte på "premiumsegmentet" och gjort material- och designval utefter detta men missat på en rad punkter. Ingen kan ha missat oljudet från hjulen, sittställningen, skinnets snabba förändring eller kuddarnas usla utformning och funktion. Tankarna springer snabbt iväg till 90-talet när “Kina-produkter” började breda ut sig - det kunde vid en snabbt titt se bra ut men var i Själva verket rent skräp och något man skrattade åt.

Avslutningsvis måste det sägas att det är ett gigantiskt marknadssegment som finns tillgängligt för den som kan erbjuda bra stolar med vettiga funktioner (möjligheten att fälla ryggstödet till 180 grader kan man hoppa äver och instället t.ex. erbjuda en sittdel som kan justeras framåt/bakåt) och ergonomi i prisklassen 2-4000 kr. Många är de som kommer bränna sig på en “gamingstol” och därefter börjar leta efter mer förnuftiga alternativ.

Stolen är returnerad och pengarna återbetalda.

Permalänk
Medlem

Oj vad man kan uppleva stolar olika, bra att du skrev din input här. 24h stol är det inte men vidhåller att min Kinnarps på kontoret på intet sätt är bättre kvalisort. Upplever inte heller kvalitetsproblemen som du beskriver men med det sagt så är det nog en återspegling på ojämn produktion och skall såklart beaktas.
Bra input som sagt!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Stolsdyna som börjar bli sladdrig efter någon dag:

Deformerad stoppning i ryggstödet:

"Kluckande" hjul, stål som glappar mot aluminium:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Oj vad man kan uppleva stolar olika, bra att du skrev din input här. 24h stol är det inte men vidhåller att min Kinnarps på kontoret på intet sätt är bättre kvalisort. Upplever inte heller kvalitetsproblemen som du beskriver men med det sagt så är det nog en återspegling på ojämn produktion och skall såklart beaktas.
Bra input som sagt!

Vilken Kinarps är det du jämför med? Dom har väl allt till riktiga basic modeller till high end.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Sitter på en 95xx någonting på kontoret. Hade en ur 8000-serien innan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men måste revidera mitt intryck av stolen. Läder och utsida är fortfarande tipp topp och för en vecka sedan så vek sig/gav sig höger sida infästning, så att stolen är obrukbar. Det är ett såpass stort fel som jag även sett att andra upplevt, så jag kan inte rekommendera denna stol just nu. Får se vad AK Racing säger och hur smidigt garantiärende går.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide