Tangentbord slutade fungera efter windows-uppdatering

Permalänk
Medlem

Tangentbord slutade fungera efter windows-uppdatering

Hej!

Titeln beskriver det mesta, uppdaterade Windows 10 igår och när jag startade datorn idag fungerar inte tangentbordet.

Misstänkte drivrutinsfel och fick det bekräftat av kontrollpanelen. Tangentbordet är ett gammalt Logitech G11. Provade att uppdatera genom Windows egna felsökare, men den snackade bara om att "enheten kanske inte är kompatibel med USB3.0, anslut den i ett USB2.-uttag", men den har alltid suttit i ett 2.0-uttag. Provade så klart att flytta den mellan lite olika uttag och för skojs skull även ett 3.0, men såklart utan resultat. Installerade Logitech Gaming Software i hopp om att det skulle kunna hitta kompatibla drivrutiner, men icke!

Edit 19:57: Kan tillägga att jag har musen inkopplad i ett av USB-uttagen på tangentbordet, och den fungerar utan problem!

Har slut på idéer nu, kan någon mer kunnig hjälpa till tro?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Vila i frid

Gör en systemåterställning och inaktiva automatiska uppdateringar och invänta (sic) buggfix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Gör en systemåterställning och inaktiva automatiska uppdateringar och invänta (sic) buggfix.

Avinstallerade uppdateringen igår, men det gjorde ingen skillnad. Menar du att jag ska prova installera om hela datorn?

Kan tillägga att tangentbordet fungerar på min laptop, så det är inte dött.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Medlem

Har du kikat om det finns någon färsk BIOS till ditt moderkort? Det kan vara värt att undersöka.
I annat fall kanske en ren omformatering löser problemet, även om jag förstår att det är vääääldigt surt för ett så pass litet problem.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jonpab:

Avinstallerade uppdateringen igår, men det gjorde ingen skillnad.

Använd en tidigare systemåterställningspunkt, t.ex. dagen före att uppdateringarna blev installerade.

Permalänk
Medlem

Det är förbaskat många saker som slutat att fungera plötsligt på olika datorer efter den senaste påtryckta windowsuppdatering, och olika verkan på olika datorer även om gemensamma temat är att det slår på olika kommunikationsvägar utåt och mot periferi - det måste verkligen ha varit en ryggmärgsoperation i OS som har gjorts...

För min del gick inte nätverket igång igen på jobbdatorn förrän efter flera reboot, för en kollega så slutade nätverket att fungera _innan_ omstart på MS egna padda och efter omstart och installation inte bootade färdigt utan hade snurrade 'hjul' för att 'slutföra installationen i en evighet', inte förrän efter 3 hårda reset, som det står att man absolut inte får göra, gick skiten igång igen, en annan kollega så var det Bluetooth som pajade och krävde en del strul innan den snurrade igång igen...

En skituppdatering är var det är och jag vågar inte tänka på hur många datorer i industriprocesser etc. som påverkats av detta med tanke på att tex. nätverksanslutning slutar att fungerar och gör datorn oåtkomlig utifrån (tex. för RDT-anslutning) _innan_ omstart/reboot eller att den inte lyckas efter första rebooten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Använd en tidigare systemåterställningspunkt, t.ex. dagen före att uppdateringarna blev installerade.

https://www.google.se/amp/s/www.howtogeek.com/235474/how-to-r... provade denna guiden, men har inte möjligheten att välja "go back" under recovery..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av k3nny:

Har du kikat om det finns någon färsk BIOS till ditt moderkort? Det kan vara värt att undersöka.
I annat fall kanske en ren omformatering löser problemet, även om jag förstår att det är vääääldigt surt för ett så pass litet problem.

Ska kolla! Jo det är väl kanske en sista utväg men å andra sidan är ju datorn ändå obrukbar utan tangentbord..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är förbaskat många saker som slutat att fungera plötsligt på olika datorer efter den senaste påtryckta windowsuppdatering, och olika verkan på olika datorer även om gemensamma temat är att det slår på olika kommunikationsvägar utåt och mot periferi - det måste verkligen ha varit en ryggmärgsoperation i OS som har gjorts...

För min del gick inte nätverket igång igen på jobbdatorn förrän efter flera reboot, för en kollega så slutade nätverket att fungera _innan_ omstart på MS egna padda och efter omstart och installation inte bootade färdigt utan hade snurrade 'hjul' för att 'slutföra installationen i en evighet', inte förrän efter 3 hårda reset, som det står att man absolut inte får göra, gick skiten igång igen, en annan kollega så var det Bluetooth som pajade och krävde en del strul innan den snurrade igång igen...

En skituppdatering är var det är och jag vågar inte tänka på hur många datorer i industriprocesser etc. som påverkats av detta med tanke på att tex. nätverksanslutning slutar att fungerar och gör datorn oåtkomlig utifrån (tex. för RDT-anslutning) _innan_ omstart/reboot eller att den inte lyckas efter första rebooten...

Jaså, ja då kan man ju alltid hoppas på att de är snabba med en ny uppdatering för att fixa det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |