Råd och dåd för första bygget med vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Råd och dåd för första bygget med vattenkylning.

Kan redan nu varna för mycket text. Jag är en eftertänksam människa vars praktiska sida inte alltid lever upp till den konstnärliga. Därför är jag noga med att planera och samla in information för att mina projekt skall gå så smärtfritt som möjligt. Om man mot all förmodan är akut allergisk mot för mycket text så gör man nog bäst i att inte läsa den här tråden.

Sen tonåren har jag varit intresserad av datorer och har sedan första stund byggt mina system själv. Mina datorer har varit allt från väldigt lågbudget byggen till strax under entusiastklass (någon/några komponenter har varit entusiastprodukter) och det de har gemensamt är att alla har varit luftkylda. Jag har nästan aldrig kört med stockkylare utan bytt kylare till så väl CPU som GPU. Ett år försenat är det äntligen dags för mig att bygga den dator jag ville ha förra hösten. Detta är första gången på sju år jag köper en ny komponent och vissa saker i min nuvarande dator är över tio år gamla. Jag vill därför kosta på mig något extra denna gången och tänkte slå två flugor i en smäll genom att utforska en del av min hobby där jag tidigare inte haft några erfarenheter.

Min kommande dator utgörs av ett CaseLabs SMA8 (beräknad leverans ca 1-1.5 månad), i7 7700k (eller i7 8700k beroende på prestanda, tillgänglighet och pris) och ett z270 (troligen Asus ROG Maximus IX Hero eller ett motsvarande z370) och ett eller två GTX 1080 ti. Tanken är en moderat överklockning av systemet. CPU och GPU kommer att vattenkylas och jag planerar inte att vattenkyla andra komponenter som vrm, ram, hårddiskar, nb osv. Helst av allt hade jag velat använda mig av kopparrör eftersom jag gillar estetiken med blanka kopparrör.

Eftersom det är mitt första vattenkylda bygge har jag spenderat de senaste veckorna på Sweclockers, Reddit, olika entusiastforum, kollat youtubevideos, kollat in tillverkare av vattenkylningskomponenter etc. Tanken var först att göra det enkelt för mig och använda mig av EKWB för alla komponenter, men ju mer jag läste och desto mer information jag samlade in verkade det som ett dåligt beslut. Inte för att EK är dåliga, utan för att det fanns massa andra bra tillverkare att välja mellan. Dock har jag stött på ett problem; jag är säker på att jag inte enbart vill använda mig av EKs produkter, men jag är inte säker på vilka andra produkter jag vill använda mig av. Jag tänker även på pengafrågan. Även om datorer är min hobby och jag gärna hade velat säga att pengar inte spelar någon roll så är det inte realistiskt av mig. Jag vill ha högkvalitativa komponenter som presterar bra och det är jag inte rädd för att lägga pengar på, däremot hade jag känt mig dum om jag la 20-30 000 på vattenkylning om jag hade fått ungefär samma prestanda för 5-10 000 kr.

De frågor som jag har och som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med är:

  1. Vilka tillverkare kan ni rekommendera när det gäller allt från CPU- och GPU-block till pumpar, fittings, reservoarer och radiatorer?

  2. När det kommer till pumpar, är det då D5 eller DDC som gäller? Har läst om Iwaki, Little Giant och Danner som alla tre skall ha pumpar som presterar riktigt bra. Är det för mycket besvär med att använda sig av pumpar från de tre tillverkarna? Hur är prestandan och ljudnivån? Kan jag använda mig av en 12v-24v konverterare eller måste jag köpa en dedikerad PSU om jag skulle vilja köra med till exempel en Iwaki?

  3. En eller två loopar? Tjänar jag något på att köra två loopar om jag bara har ett GTX 1080 ti och en i7 7700k/8700k? Tänker mig att GPU och CPU kanske "värmer varandra" om de är på samma loop än om de är på separata loopar.

  4. Jag leker med tanken att fylla mitt SMA8 med radiatorer. Det skulle innebära 140.4 och 140.2 i botten, 120.3 i fronten, 120.3 i toppen och 120.1 i bakändan. Jag vet att det är överdrivet många radiatorer men för egen del gör det inget om systemet är överdrivet. Det jag är rädd för är den avtagande effekten på att ha så många radiatorer. Skulle det på något sätt påverka temperaturerna negativt (det vill säga att temperaturen höjs)? Skulle en D5 eller DDC klara av en loop med två grafikkort, en processor och alla dessa radiatorer?

  5. I mina tidigare byggen har jag nästan alltid använt mig av Noctuas fläktar. Någon gång har jag väl smugit in en Scythe SlipStream som chassifläkt. Nu funderar jag på att använda mig av Noctua NF-A12/14 Industrial PPC 2000 RPM PWM. Några synpunkter gällande mitt val?

  6. För att övervaka och kontrollera flöde, pump, fläktar osv tänkte jag köpa mig en Aquaero 6 XT, flödes-, temperatur- och möjligen en trycksensor, ett par Splitty9 och en Farbwerk för RGB. Är det någon som har en Aquaero 5 eller 6 och kan berätta lite om sin setup och komma med rekommendationer gällande tillbehören?

  7. Var tusan hittar man kopparrör med 16mm eller 5/8" som inte är kromade och inte kostar skjortan? Hårda eller glödgade spelar mindre roll. Hittar endast 10-20m på spole eller i längder på 2 meter som kostar skjortan.

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:
  1. Vilka tillverkare kan ni rekommendera när det gäller allt från CPU- och GPU-block till pumpar, fittings, reservoarer och radiatorer?

  2. När det kommer till pumpar, är det då D5 eller DDC som gäller? Har läst om Iwaki, Little Giant och Danner som alla tre skall ha pumpar som presterar riktigt bra. Är det för mycket besvär med att använda sig av pumpar från de tre tillverkarna? Hur är prestandan och ljudnivån? Kan jag använda mig av en 12v-24v konverterare eller måste jag köpa en dedikerad PSU om jag skulle vilja köra med till exempel en Iwaki?

  3. En eller två loopar? Tjänar jag något på att köra två loopar om jag bara har ett GTX 1080 ti och en i7 7700k/8700k? Tänker mig att GPU och CPU kanske "värmer varandra" om de är på samma loop än om de är på separata loopar.

  4. Jag leker med tanken att fylla mitt SMA8 med radiatorer. Det skulle innebära 140.4 och 140.2 i botten, 120.3 i fronten, 120.3 i toppen och 120.1 i bakändan. Jag vet att det är överdrivet många radiatorer men för egen del gör det inget om systemet är överdrivet. Det jag är rädd för är den avtagande effekten på att ha så många radiatorer. Skulle det på något sätt påverka temperaturerna negativt (det vill säga att temperaturen höjs)? Skulle en D5 eller DDC klara av en loop med två grafikkort, en processor och alla dessa radiatorer?

  5. I mina tidigare byggen har jag nästan alltid använt mig av Noctuas fläktar. Någon gång har jag väl smugit in en Scythe SlipStream som chassifläkt. Nu funderar jag på att använda mig av Noctua NF-A12/14 Industrial PPC 2000 RPM PWM. Några synpunkter gällande mitt val?

  1. Kylningsmässigt så är det en grad hit eller dit. Det viktigaste är faktiskt vilket material du väljer. Den absolut största påverkan är faktiskt vilket GPU vattenblock du väljer. Här är de olika i den bemärkelse hur pass bra de stödjer SLI bryggan. I vissa fall så får du inte lätt dit en SLI brygga på grund av att toppdelen med portarna kan ta i en stor SLI brygga. Här är det värt att jämföra olika vattenblock och vilken riktning portarna sitter åt, samt hur pass mycket åt höger på kortet de sitter... i relation till PCIE skruvarna.

    Vad gäller fittings så tycker jag personligen att priset styr mycket vilket val du gör, samt kompatibiliteten med ditt bygge, samt utbudet av de delar du behöver. T.ex. så kanske en specifik EK Ball T-valve passar ditt bygge bättre än något annat, samt en 90 graders adapter från Bitpower... och så vidare. De ska generellt fungera med varandra förutsatt att du inte blandar olika metaller.

  2. Personligen tycker jag en D5 pump är bättre än någon annan pump, oavsett märke. Den är relativt tyst (hummar mest) och kyls via vattnet. Men den är rätt stor och kanske inte passar för det monteringsställe som du vill ha en pump på. I sådana fall så funkar även en DDC pump, även om den har ett mer högpitchande ljud. Det går även att blanda pumpar om så önskas. De flesta pumpar jag har haft drivs med en vanlig Molex kabel. Det viktigaste att tänka på vid val av pump och märke är om de är PWM styrda, eller om det finns ett litet vrid för hastighet, samt även var på toppen som portarna är lokaliserade. I vissa fall så kanske ett specifikt märke har bättre riktning på portarna än ett annat märke för just ditt bygge.

  3. Fördelen med två loppar är att det blir lättare att byta komponenter då du har två isolerade loopar från varandra. Nackdelen är att du får två loopar att tömma och fylla. Prestanda mässigt bör du inte få någon märkbar skillnad mellan de två, om någon alls. På en stor loop så kanske du har 2-3 st radiatorer och eventuellt två pumpar, medan på två separata så har du kanske 1-2 radiatorer och en pump på vardera. Personligen gillar jag att ha en stor loop

  4. Om du ska ha så där många radiatorer så tycker jag att du ska ha två pumpar. Jag kan redan nu säga att 4-5 radiatorer inte kommer öka prestandan något märkvärt. Det ser mest coolt ut. Däremot så kanske du får något sämre generell prestanda då du har flera radiatorer som stryper luftflödet in och ut, vilket gör att du får sänkt luftflöde genom chassit. Å andra sidan så sprider du ut TDP:n på flera radiatorer vilket innebär att de i värsta fall blir hudvarma vid belastning, vilket betyder att du kan köra dina fläktar på lägre varv om så önskas.

  5. Vad gäller fläktar så tycker jag personligen att det räcker med 1200-1300 RPMs fläktar. Det kör jag i mitt system och det fungerar bra. Frågar du mig så tycker jag det är mer viktigare att få reda på vad för ljudkaraktär fläktarna får när de sitter på en radiatorer. Med vissa fläktar och vissa radiatorer så blir det inte alls bra. Här tycker jag du ska söka på de specifika fläktar du funderar på och läsa om dem där de har används i vattenloopar. Personligen kör jag på Noctuas P12 fläktar.

Jag hoppas att detta har hjälpt lite. Notera att alla har olika filosofi kring hur ett vattenbygge ska se ut och metoder på hur man ska gå tillväga. Det finns vissa faktabaserade grejer att ha i åtanke, men det är också viktigt att vara medveten om att bygge av en vattenkyld dator handlar mycket om erfarenheter och hur man själv vill att det ska ut. I slutändan handlar det om att göra det så lätt som möjligt med så lite olyckor som möjligt. Och så lätt att underhålla som möjligt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Tack så mycket för hjälpen, det uppskattar jag verkligen!

1. Jo, det är ungefär vad jag kommit fram till jag med. Enda jag sett en riktigt stor skillnad på är Aqua Computers "aktiva" GPU backplate där de satt en kopparslinga till vattenkylningen. I alla andra tester verkar det max skilja 3-4 grader bland blocken.Utseendemässigt gillar jag Watercools Heatkiller IV och EK Supremacy.

Gällande fittings så har jag försökt hålla mig till en tillverkare tidigare, problemet är att ingen verkar vara "komplett". Jag har hört mycket bra om Bitspower och Barrow men där känns det som att de har få färger eller funktioner. Primochill verkar ha bäst utbud hittills. Där kanske jag får tänka om lite och blanda lite mer. Jag kommer säkert ha fler frågor gällande vilka fittings jag skall köpa när jag väl skall börja bygga. Här var tanken att försöka planera för att dra så mycket rör som möjligt och istället böja dem där det behövs böjas istället för att bara använda mig av raka delar och sen fittings.

2. Då kör jag med en D5. Troligen kommer jag välja Aqua Computers med Aquabus-interface eftersom jag planerar att köra med en Aquaero 6 XT. D5orna verkar även vara arbetshästar som presterar väldigt bra. Iwaki RD-30 eller MD-30 är en våt dröm mest för den råa prestandan, men priset samt att det blir för jobbigt att inkorporera den i min loop med hänsyn till strömförsörjning och pumpstyrning gör att jag just nu får avstå den.

3. Det blir visserligen estetiskt snyggare med två loopar även om det blir lite bökigare. Jag kan inte sticka under stolen med att jag tilltalas av två loopar just för att man får nya möjligheter att leka med färg och form.

4. Nej, jag vet att det är en överdriven radiatorkapacitet för min ganska modesta rigg och att jag inte vinner något gällande temperaturer. Dock finns det lite av en buffert om jag skulle lägga till ett till grafikkort. Sen, som du skriver, kan jag troligen köra fläktarna på lägre hastigheter och på så sätt få ett tystare system.

5. Tanken med valet av fläktar är att flyttar mycket luft och har ett högt statiskt tryck. Visserligen är det uppmätt på 2000 RPM och jag tänkte lägga fläktarna någonstans runt 500-800 RPM idle. Som jag förstår det är NF-A12/14 IndustrialPPC gjorda för just det här ändamålet. Fast jag kanske har missuppfattat något. Skall undersöka saken noggrannare. Har även fått tips om Corsair ML som jag ska kolla in lite mer.

Jo, "smaken är som baken" säger man. Jag försöker göra sånt som jag tycker blir bra men samtidigt inhämta kunskap från personer med mer erfarenhet än vad jag har. Som person är jag en sån som gärna förbereder allt innan så att arbetet skall flyta på lätt. Nästa steg är att försöka rita upp loopen i Google SketchUp eller något liknande program för att visualisera allt.

Permalänk
Medlem

@rytterstedt: Jag har ett Phantek Enthoo Primo chassi och har fyllt den med 4 st radiatorer mest för att jag kunde, tyckte det var kul samt att det gav en tillfredsställande känsla av att man för en gångs skull fick gå lite overboard.

Mitt resonemang var att jag ville ha ett så "semi passivt" bygge som möjligt där jag hade fler men svalare radiatorer, än färre men varmare, även om verkningsgraden för båda konfigurationerna skulle ha varit detsamma. Under tung belastning på både CPUn och GPUn så blir radiatorerna inte ens varma. Det enda som påverkar deras temperatur (när man tar på dem) är rumstemperaturen.

Då sitter jag på 2 st 240mm (27mm tjocka) samt en 480mm (60mm tjock) och en 360 mm (60mm tjock) radiatorer. Helt overkill, men det fungerar och det är det viktigaste. Jag har även en 120mm som jag kan trycka in men valde att köra utan den. På allt detta har jag en DDC pump samt en D5 pump. Jag kan köra dubbla D5: or och till och med två D5:or och en DDC om jag vill. Men den nuvarande setupen blev mest clean utseendemässigt.

Med denna setup ligger grafikkortet under tung belastning någonstans mellan 40 grader (nuvarande kylighet) och 48 grader (riktigt varm sommardag) i spel som Rise of the Tomb Raider, Witcher 3, Mass Effect Andromeda, Deus Ex Mankind Divided och liknande grafik intensiva titlar. CPUn är överklockad till 4.4 GHz från 3.3 GHz och ligger på runt 55 grader i program som t.ex. Handbrake och H265 (HEVC) encoding.

Jag encodar (transcodar) väldigt mycket så hela detta bygge är planerat inför Intels 18 kärniga processor.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Lite så jag resonerar: 1. Det är roligt, 2. Det smeker egot att kunna göra sitt bygge lite överdrivet bara för att man kan.

Ditt system verkar vara vad jag eftersträvar med mitt bygge: Jag vill ha det så tyst som möjligt och att det kyler bra. Det tror jag att jag kommer få med hjälp av att temperatur-/PWM-styra mina 140mm fläktar och använda mig av stora/överdimensionerade radiatorer för att kunna gå ner i varvtal.

Jag spelar mest, men jag kommer även att pyssla med videoredigering och dataanalys.