Permalänk
Medlem

Rekommendation om ny 4k tv

Hej. Jag är ute efter en ny tv, letar efter en 55" med 4k samt cirka 100hz eller mer. Har tittat lite på https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55uh...
Men får blandade signaler, vissa säger att LG är värdelösa och Samsung är vad man ska ha, däremot när man läser vissa recensioner får man helt motsatta åsikter. Någon som kan rekommendera någon tv runt 10k och samma funktioner i princip? Ber om ursäkt om inlägget skulle varit någon annanstans. Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

@Krillle3: UH66_V-modellerna har jag varnat för säkert en två dussin gånger eller så här på forumet. De är felkonstruerade rent färgmässigt och har 2016 års sämsta IPS-paneler.

"100 Hz" och liknande kan du strunta i, det finns ingen teknisk relevans bakom det begreppet. Går igenom detta i guiden till TV-apparater, länkad i min signatur.

Annars verkar du faktiskt inte ha några specifika krav på TV:n och då kan det mesta ändå faktiskt fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Krillle3: UH66_V-modellerna har jag varnat för säkert en två dussin gånger eller så här på forumet. De är felkonstruerade rent färgmässigt och har 2016 års sämsta IPS-paneler.

"100 Hz" och liknande kan du strunta i, det finns ingen teknisk relevans bakom det begreppet. Går igenom detta i guiden till TV-apparater, länkad i min signatur.

Annars verkar du faktiskt inte ha några specifika krav på TV:n och då kan det mesta ändå faktiskt fungera utmärkt.

Tack för svar mycket uppskattat att veta att dom skärmarna inte är något att ha. Jag läste guiden, känner mig lite mer påläst nu åtminstone. Vad tror du om denna? Väldigt bra pris just nu, läst lite om backlight bleed på denna modell men de flesta verkar inte ha det.

https://www.komplett.se/product/925924/tv-ljud-bild/tv-video/...
Hittade även denna.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55KU6515XXE/...

Edit: Verkar inte vara riktig 4K kvalité på LGn? Vad är skillnaden när det står "uppgradera till 4K upplösning" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillle3:

Tack för svar mycket uppskattat att veta att dom skärmarna inte är något att ha. Jag läste guiden, känner mig lite mer påläst nu åtminstone. Vad tror du om denna? Väldigt bra pris just nu, läst lite om backlight bleed på denna modell men de flesta verkar inte ha det.

https://www.komplett.se/product/925924/tv-ljud-bild/tv-video/...
Hittade även denna.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55KU6515XXE/...

Edit: Verkar inte vara riktig 4K kvalité på LGn? Vad är skillnaden när det står "uppgradera till 4K upplösning" ?

Det där "uppgradera till nästan 4k upplösning" måste syfta på uppskalning av annat material i 1080p, 720p osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 220volt:

Det där "uppgradera till nästan 4k upplösning" måste syfta på uppskalning av annat material i 1080p, 720p osv.

Ja, det verkar vara det rimliga. Iofs så skalar alla apparater eftersom situationen kräver det. Torde bli lite väl sura kunder om allt de fick var en liten bild i mitten.

@Krillle3: LG:n är en IPS i budet/mellanklass från 2017 och Samsungen en beprövad VA-modell i mellanklass från 2016 och därför ganska prispressad/slutförsäljning. Har inte sett någon LG 6-serie från 2017 ännu men generellt har det varit ganska dåliga IPS-paneler med låg kontrast och mycket glow-effekt.

Permalänk

Kan bara varmt rekommendera Sony KD-XE9005 (från 2017), lyckades fynda hem en sådan för 12700:- på Kompletts helgrea förra veckan.
Näst intill lika bra svärta som LG's OLED, men når så klart inte hela vägen, dock till ett lite roligare pris än vad LG's BRA OLED kostar.
Local dimming och HDR ser helt fantastisk ut, samt att jag personligen tycker att Sony är absolut bäst på uppskalning av vanliga program.
Dvs, tittar du mycket på "vanlig tv", streamar 1080p material eller liknande, så ser detta bättre ut.
Om du har HiFi klubben i närheten, så har de även denna på demo i de flesta butiker. Säger bara kööööp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvfarmor:

Kan bara varmt rekommendera Sony KD-XE9005 (från 2017), lyckades fynda hem en sådan för 12700:- på Kompletts helgrea förra veckan.
Näst intill lika bra svärta som LG's OLED, men når så klart inte hela vägen, dock till ett lite roligare pris än vad LG's BRA OLED kostar.
Local dimming och HDR ser helt fantastisk ut, samt att jag personligen tycker att Sony är absolut bäst på uppskalning av vanliga program.
Dvs, tittar du mycket på "vanlig tv", streamar 1080p material eller liknande, så ser detta bättre ut.
Om du har HiFi klubben i närheten, så har de även denna på demo i de flesta butiker. Säger bara kööööp!

Fasen, såg att den fans på power för 11990kr igår, tänkte beställa idag... nu 15k. Jaja, får vänta på nästa tilfälle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Fasen, såg att den fans på power för 11990kr igår, tänkte beställa idag... nu 15k. Jaja, får vänta på nästa tilfälle

Skickades från m.sweclockers.com

Aj fan, ja bara att hålla ögonen öppna! Du kommer verkligen inte bli besviken, lovar dig
Enda modellen som kan slå denna är Sonys A1 i mitt tycke, den kostar dock 32k, så känns lite väl onödigt

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar. Tror nog jag kommer köpa en Samsung som verkar vara mer stabil än LG:s modeller. Reas ut relativt bra på Samsung just nu så bara hålla ett öga på dem. Har tyvärr en budget som hamnar under 10k, är inte så intresserad utav OLED osv, som sagt har man inte sett bättre än LED så vet man inte bättre. 😂

Tror jag köper en UE55KU6515XXE, inte pga curved som jag är rätt ointresserad av men pga bra omdömen på just den.
Tack för all hjälp, uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns intressanta 50 -58 " monitorer med 4k SWEDIX har till bra pris .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Med risk för att kapa tråden en smula: jag är också sugen på en 55"-tv. Den kommer vara kopplad till en receiver med ljudsystem, så tevens ljud är helt ointressant, och det räcker i princip med en (1) HDMI-ingång. Men jag vill förstås att bilden ska vara bra, med vilket jag inte nödvändigtvis menar övermättade färger, utan mer bra på samma sätt som en skärm är bra när den kan visa sRGB med liten avvikelse.
Och jag har en svaghet: jag gillar verkligen Philips Ambilight.
Så... har tv-intelligentian något att säga om Philips 55POS91F? Förutom det vanskliga i att döpa en tv till "POS"?

Säljs för 15 kkr.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...
Några uppenbara fallgropar?

Jag kommer nog inte slå till på något före jul, men börjar gärna undersöka marknaden redan nu.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För 2k mer kan du få årets model på Elgiganten.
Bättre bild och ingen inbyggd ljudlimpa.
Svagheten med 55POS91 är hög latency.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För 2k mer kan du få årets model på Elgiganten.
Bättre bild och ingen inbyggd ljudlimpa.
Svagheten med 55POS91 är hög latency.

Hm, visserligen ett typexempel på "bara lite pengar till" tills det blir jättedyrt. Men ändå, eller just därför, intressant. Har du koll på på vilket sätt det är bättre bild?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Hm, visserligen ett typexempel på "bara lite pengar till" tills det blir jättedyrt. Men ändå, eller just därför, intressant. Har du koll på på vilket sätt det är bättre bild?

Flatpanels recension av den ger svar på detta:
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tack!
Hm. Kanske, kanske inte värt det för mig. Latency inte så viktigt. Och jag hör till skaran som misstror bildinterpolationer och liknande. Å andra sidan, 15 eller 17 kkr är inte så stor procentuell skillnad.
...men jag får nog ändå stå över den här gången pga beställt dyrkamera. Men försöker bevaka marknaden. Om några månader är jag nog rik igen.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2