Face ID och Touch ID (iPhone, datainsamling)

Permalänk

Face ID och Touch ID (iPhone, datainsamling)

Nu när dem ändå skickat ut artiklar om detta.. Varför inte diskutera?

http://omni.se/apple-chefen-ingen-face-id-data-till-molnet/a/...

Det tänkte jag på redan innan när ryktena började dyka upp om "Face ID".. Och Touch id..

Tror ni Apple och Google samlar in denna data och säljer till olika stater? Eller hade någon redan gått ut om det?

Är jag fånig som tänker såhär? Börjar undra haha

Permalänk
Medlem

Apple har officielt varit väldigt restriktiv med vilken information dom delar med sig av, tex touchID verkar ju omöjligt för myndigheter att ta sig in i, samma sak med krypteringen på telefoner. Jag tvivlar inte en sekund på att apple lagrar faceID i samma chip som fingeravtrycken, och detta lämnar aldrig telefonen.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Apple har officielt varit väldigt restriktiv med vilken information dom delar med sig av, tex touchID verkar ju omöjligt för myndigheter att ta sig in i, samma sak med krypteringen på telefoner. Jag tvivlar inte en sekund på att apple lagrar faceID i samma chip som fingeravtrycken, och detta lämnar aldrig telefonen.

Är vi helt säkra på detta?

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här, där det finns pengar och vilja finns möjligheter...har svårt att tro att någon oavsett sida spelar med öppna kort. Jag skulle bli förvånad om det någon gång visar sig att varken Andorid eller iOS har inbyggda bakdörrar, jag förutsätter nog att de faktiskt har det.

Better safe then sorry? right?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Etilaclya:

Är vi helt säkra på detta?

Relativt säkra. De säger att det fungerar så och jag har aldrig hört något annat. Dock har källkoden för just secure enclave läckt ut så vi bör veta bättre snart.

Dock ska man inte tro att apple är säker då deras hela säkerhet (imessage och liknande) bygger på att de har kontrollen över nyckelutbytet. Detta betyder att det är trivialt att lägga till en NSA nyckel och det finns inget sätt för användaren att se det.

Permalänk
Medlem

Just att fokus ligger på att touch-ID och face-id ska sparas lokalt och är något som t.ex. inte ska fungera att överföra via backup vid telefonbyte låter bra.
Sen att säga "är vi säkra på det?" är lite löjligt, helt säkra på detta är endast de som varit med och utvecklat.
Det är oerhört få saker vi kan vara säkra på här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Apple har officielt varit väldigt restriktiv med vilken information dom delar med sig av, tex touchID verkar ju omöjligt för myndigheter att ta sig in i, samma sak med krypteringen på telefoner. Jag tvivlar inte en sekund på att apple lagrar faceID i samma chip som fingeravtrycken, och detta lämnar aldrig telefonen.

Apple har varit väldigt tydliga med det men hur löser Android-tillverkar detta? Är det upp till de individuella tillverkarna hur de hanterar datat? Eller är det en integrerad del i Android? Googles affärsidé är ju mer eller mindre hantera sina användare som produkter så lite konstigt att fokus har legat på just på Apples TouchID i de artiklar i ämnet jag läst.

Permalänk
Medlem

Det är nog betydligt enklare att ge sig på tomtarna som har hand om ditt biometriska pass än Apple om de vill ha den infon.
Vem vet hur många som har access till den infon utan att ha genomgått en SUA...

Permalänk
Medlem

@S_Z: på androidenheter sen version 6 så ska tillverkarna respektera activation lock, dvs om du har haft ett google konto måste du ange detta för att kunna starta telefonen efter en återställning.

Men android-ägare tenderar inte ha samma säkerhet på sina telefoner, äldre lurar har inte kryptering och nyare tvingar inte en på samma sätt att skaffa icloud-konto och findmyiphone (eller motsvarande).

Över lag, att stjäla en android lur är mer lönsamt - kombinera allt ovan med faktum att låsa upp android-enheter är relativt enkelt, då det ofta finns exploits. IOS är mycket mer låst på så vis.