CCleaner malware bakdörr hittad Windows x86 ( 32-bitars )

Permalänk
Medlem

CCleaner malware bakdörr hittad Windows x86 ( 32-bitars )

Som rubriken lyder, så har det hittats en bakdörr till det populära programmet CCleaner. Risken har funnits att CCleaner laddat ner malware utan att användaren märkt någonting, men enligt Piriform själva så har dom hunnit stoppa det i tid. Som jag förstår det så är det 32-bitars ( x86 ) versioner av Windows som varit i farozonen.

Ni får själva dra era egna slutsatser utifrån länkarna nedan.

Mer info här:

Piriform, engelska : https://www.piriform.com/news/blog/2017/9/18/security-notific...

IDG.se, svenska : https://techworld.idg.se/2.2524/1.688985/ccleaner-bakdorr

Edit : det skapades en till tråd samtidigt som jag skrev det här, skulle Moderator kunna slå ihop trådarna eller ta bort den ena t ex den här?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Nod32 varnade för "Operating memory » CCleaner.exe(4912);a variant of Win32/CCleaner.B trojan;cleaned" när jag startade det. Hade 64-bits versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Nod32 varnade för "Operating memory » CCleaner.exe(4912);a variant of Win32/CCleaner.B trojan;cleaned" när jag startade det. Hade 64-bits versionen.

Jag tog det säkra och avinstallerade bums CCleaner från alla mina inklusive min Samsung Note II, kör nu en fullständig antivirus / malwarescan på allt.
Jag hade också x64, utom min Samsung då.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Techs: tack för varningen hittade inget och har också 64 bits versionen men avinstallerade den med.