Permalänk
Medlem

Vilken Philips OLED?

Hej

Var i hugget att köpa en 55pos901f då Elgiganten plötsligt sänkte priset på den nyare 55pos9002 till 17000:- Endast 2000:- dyrare än föregångaren. Vilken ska man välja? Är det värt 2000:- för den nyare ? Gillar att den gamla har soundbar så man kan få hyffsat ljud även då man inte kör via stereon. Sen i recensioner pratar man om att den nya är "nerbantad" för att vara billigare.

Vilken skulle ni välja?

Missbruk av skiljetecken korrigerat. // MOD
Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bosse78: Vad jag sett av de två så är den nyare modellen den bättre av dem. Bättre elektronisk kontroll över bilden, likt jämnare gråskala, och även mindre problem runt bandning i mörka partier som annars kan associeras med 2016-OLED-panelerna som sitter i 901:n.

Jag lägger dock all tonvikt kring bildkvalitet och har inte koll på resten som omgärdar apparaten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Bosse78: Vad jag sett av de två så är den nyare modellen den bättre av dem. Bättre elektronisk kontroll över bilden, likt jämnare gråskala, och även mindre problem runt bandning i mörka partier som annars kan associeras med 2016-OLED-panelerna som sitter i 901:n.

Jag lägger dock all tonvikt kring bildkvalitet och har inte koll på resten som omgärdar apparaten.

Laxpudding,
Vet du något om Philips pixelgaranti? Har hört att den är sämre än hos tex LG..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedomansky:

Laxpudding,
Vet du något om Philips pixelgaranti? Har hört att den är sämre än hos tex LG..

Var på Elgiganten och fråga just om detta. Han sa att de har olika för olika serier. Ska ha nolltolerans för de högre serierna vilket denna tv tillhör men får gå in på philips och finläsa för jag råka köpa en 9002. Men han vill ju möjligen sälja. Ändå positivt de försöker sälja oled när man skulle köpa plasma försökte varenda ellada pracka på mig LCD för plasma var inget att ha...

Har också hört mycket gott om rörelsehanteringen jämte LGs OLED. Priset för detta högre input lag även om de ska va bättre än 901f? Sett 39 ms nämnas fast ibland ska de gå upp över 50 ms. Byggkvaliten är där de sparat in vad de verkar med mer plast på baksidan ex och ljudet då. De senare är positivt jag vill inte betala för tv-ljud

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hittar detta i manualen. De refererar till LCD/LED...

Denna LCD-/LED-produkt har ett högt antal
färgpixlar. Även om produkten har 99,999 % eller fler
effektiva pixlar kan svarta punkter eller starka
ljusskällor (rött, grönt eller blått) visas kontinuerligt på
skärmen. Detta är en strukturegenskap för skärmen
(enligt vanlig branschstandard) och är inte något
tekniskt fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Läste någonstans att det var möjligt att ha hur många kassa pixlar som helst utan åtgärd från Philips. LG tolererar bara någon eller några sådana pixlar..

Permalänk
Medlem

Blev en 55pos9002. Sjukt nöjd! Löjligt bra bild!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Sent svar men ja philips pixelgaranti hoppas jag att jag aldrig behöver pröva :p. Men det är väl bara att påstå att man ser döda pixlar från 5 meter

Jag är nöjd med min. Synd bara med vertikal banding som emellanåt dyker upp men inte särdeles ofta. Utan det och väl mycket posterisering emellanåt är de bra nära en perfekt tv. En sak blev bättre än förväntat. Input lag delen. LGn är ju klart snabbare i game mode men det ska haverera bildkvaliteten. Detsamma gäller philipsen. Eller den blir inte påtagligt fel blir bara otroligt torr och tråkig. Jättesvårt att förklara exakt vad då inget ser direkt konstigt ut men det är som ljud utan vettigt mellanregister. Skulle säga att min z35 lcd med inte alltför häpnadsväckande panel jag har att tillgå ger en mer attraktiv bild än oleden i game läget medan annars det enda som talar för den är 21:9 formatet som jag är riktigt svag för :). Detta trots avsaknad av kontrast och lägre upplösning.

LGn utanför game läget har mätts upp till över 100 ms emellanåt tom men de beror väl på vilka filter man använder. Sett värden på 55 ms för 9002:anoch det känns då inte som att 9002n går över de med mina inställningar. Ingen rörelsehantering, skärpefilter eller ultra resolution eller något aktiverat. För långsamt för ultra kompetitiv gaming men jag har inga större problem med de i övrigt.

Att bara ha två hdmi stom stödjer 4K var ett rätt så korkat drag. Det är kört redan med ps 4 pro, pc och 4k bluray spelare. Dumsnålt.

Sedan är tvn bra seg på att reagera på fjärrkontrollen. Vänta 2 sekunder på att de ska reagera är väl lång tid. Då har man ofta redan hunnit stänga av tvn eller bytt källa ännu en gång

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x