Permalänk
Avstängd

Vit eller svart musmatta till optisk mus?

Bytte ut min gamla mus idag som har hängt med längre än vad jag själv minns. Nu blev det en Logitech M525 trådlös optisk mus.

Men jag kom i diskussion med säljaren om färgen på musmattan. Jag har ett svagt minne av att en vit musmatta förlänger livslängden på batterierna och motsvarande en svart musmatta förkortar livslängden på batterierna.

Någon som kan bekräfta eller förneka?

Någon annan för- eller nackdel med vit resp svart musmatta?

Permalänk
Skrivet av vinylsamlaren:

Bytte ut min gamla mus idag som har hängt med längre än vad jag själv minns. Nu blev det en Logitech M525 trådlös optisk mus.

Men jag kom i diskussion med säljaren om färgen på musmattan. Jag har ett svagt minne av att en vit musmatta förlänger livslängden på batterierna och motsvarande en svart musmatta förkortar livslängden på batterierna.

Någon som kan bekräfta eller förneka?

Någon annan för- eller nackdel med vit resp svart musmatta?

Har då aldrig hört att färg på mattan ska spela någon roll för hur mycket batteri sensorn drar ifrån musen. Däremot kan jag tänka mig att olika material på mattan belastar den optiska sensorn olika mycket, vissa sensorer tycker t.ex. inte om glasmattor
Sen om det skulle påverka batteritiden är ytterst tveksamt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har då aldrig hört att färg på mattan ska spela någon roll för hur mycket batteri sensorn drar ifrån musen. Däremot kan jag tänka mig att olika material på mattan belastar den optiska sensorn olika mycket, vissa sensorer tycker t.ex. inte om glasmattor
Sen om det skulle påverka batteritiden är ytterst tveksamt

Jag har försökt att finna svar på min fråga men än så länge bara funnit...

Use a Lightly Colored Mouse Pad to Conserve Your Mouse's Battery Life

Permalänk
Medlem

För några år sedan bytte jag ut de flesta möblerna här hemma.
Nytt soffbord som mus och tangentbord används med för HTPC:n och ett nytt skrivbord
Allt från IKEA
De första åren gick det inte att använda musen direkt på bordet då de var för blanka.

Nu efter några år slitage (skrivbordet i behov av ersättning) så har de så många mikrorepor att optiska musen lätt fungerar direkt på bordsytan.

Färgen spelar mindre roll men våra möbler är vitfärgade.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Det är väl materialet på den platta ytan på musmattan som spelar roll, mjuk eller glidande yta?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vet att en polare fick ha en speciell musmatta efter som han ville ha en gjort utav glas, det var väl en grej på den tiden, och då fick man beställa en speciell sort för att en optisk mus ska fungera... Men annars så funkar det väl på dom flesta ytor?