Permalänk
Proffsmoddare

Vision | by timpelay

Jag har haft ett chassi stående ett tag, närmare bestämt ett Corsair 460X RGB jag lyckades kamma hem i tävlingen Månadens Galleri för ett bra tag sen. I väntan på idéer och en nypa motivation har jag låtit det mogna en stund. Nu är jag taggad och redo med en plan!

Min plan är dock ganska grov i dagsläget, jag har ingen 3D-modell och kommer inte heller göra någon. Det blir mer att utforska chassits potential och därifrån "hitta på något"

Vad jag ska försöka med är i alla fall en roterad och inverterad layout. Med detta menar jag att moderkortet ska byta sida och roteras 90 grader med kontakterna uppåt. Chassits översta del blir alltså en typ av kabelkammare. Varför jag även tänker byta sida på moderkortet beror på att då kan jag flytta det mot fronten och montera grafikkorten precis bakom chassits framsida i glas. Sidbytet innebär dock en del problematik med chassisidorna som behöver byta plats. Glassidan och den täckta plåtsidan har inte samma typ av infästning så där får jag hitta på något.

Eftersom framsidan ska vara genomskinlig kommer den få agera luftintag utan några fläktar. Toppen och kabelkammaren sätter stopp för någon fläkt eller radiator där. Kvar är chassits baksida med plats för 2x 120 mm. Till det kommer jag komplettera med 120 mm till i botten framför nätaggregatet. Kommer det räcka till för high end SLI? Ingen kommer ihåg en fegis och fläktar är gjorda för att flytta luft!

Färger jag kommer jobba med är svart, vit och orange. Rubbet ska dessutom vattenkylas. Jag tänker mig att temat även det kommer växa fram. Lite risky men kul!

Jag höll nästan på att glömma, den färdiga datorn ska bli klar till Dreamhack Winter 2017 för att ställa ut den i Corsairs monter!

Hårdvara:

  • Chassi, Corsair 460X RGB

  • Moderkort, Gigabyte AORUS X299 Gaming 7

  • CPU, Intel Core i9 7900X

  • GPU, AORUS GTX 1080Ti SLI

  • RAM, 8x8GB (64GB) Corsair Vengeance RGB DDR4

  • PSU, Corsair RM850X

  • SSD, Corsair Force MP500 240GB M.2

Vattenkylning:

  • 3x EK CoolStream SE 120 mm

  • EK X299 GAMING RGB Monoblock - Nickel

  • EK XTOP Revo D5 PWM - Plexi

  • EK Nickel fittings

  • EK CryoFuel Clear Premix

  • Bitspower Crystal Link Tube 12 mm Orange

  • Mayhems Dye Orange

  • 3x Corsair MLPRO 120 White

Kablar:

Corsair Premium Sleeved Svart/vit.
Alla kablar är modifierade till rätt längd och med pinout anpassade till RM850X

Ett stort tack till Corsair, AORUS och EKWB som hjälper till med hårdvara!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

Så ivrig var jag att chassit inte ens blev med på bild innan jag hade plockat bort en del grejer De första timmarna spenderade jag med att vända och vrida på chassit, plocka i och ur moderkort för att kunna lista ut hur jag ska gå tillväga. Hur jag än försöker komma fram till något så slutar planen i att i princip bara ramen kommer vara sig lik, och den ikoniska fronten såklart.

Så varför inte hoppa rakt in i processen och slakta chassit helt och hållet. Steg ett fick bli att avlägsna moderkortsplåt som fick gå till skrot. Jag sparade dock ramen för I/O och expansionsplatserna. Moderkortsdistanserna var även lite längre än normalt och fastlödda i plåten. Dessa gick att bryta loss med lite finess och kommer återanvändas. Alla nitar borras ur och de var rätt dryga och ville gärna snurra med. Fick improvisera lite och borra med vinkel för att få bort en hel del.

Baksidan ska som sagt helt byggas så därför klippte jag bort de delarna jag inte behöver med hjälp av en plåtsax. Fördelen med sax jämfört med dremel eller fullstor vinkelslip är att det inte väsnas eller skitar ner. Dock blir det inte alltid så vackert där det är svårt att komma åt. I detta fall gör det inget då både in- och utsidan av baksidan ska få ny beklädnad och ramen kommer inneslutas!

Avslutar med att måtta in lite akryl som kommer klä baksidan!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Skriver för att följa tråden

Permalänk
Proffsmoddare

Här har det faktiskt hänt en del grejer! Jag började med att kapa till en ny "moderkortsplåt" i akryl. Därefter kunde jag fortsätta med den lite mer komplicerade toppskivan. Efter en hel del måttande med moderkort och grafikkort bestämde jag mig för en placering för den bakre ramen jag sparat från den forna moderkortsplåten.

Rita, sticksåga och fila. Provmontera och fila, upprepa..

Sådär nånting, nu är vi på banan. Detta innebär att placering av moderkort är spikat och jag kan gå vidare. Själva ovansidan som håller metallramen kommer behöva fästas in ordentligt då grafikkorten kommer hänga i ena sidan och skapa en del belastning. Men det tar jag en annan gång. Nu vidare till fronten!

Corsair har ett trevligt dammfilter i fronten jag först tänkte ersätta med ett helt eget mönster. Men jag funderade en stund och kom fram till att det är roligare att använda de delarna som fanns på chassit och istället modifiera.

Eftersom grafikkorten kommer bli synliga genom chassits främre glaspanel vill jag inte ha för mycket i fronten som täcker insynen. Det skulle sabba tanken jag har med den roterade och inverterade layouten inuti chassit. Istället för att slopa hela dammfiltret lurade jag en stund på hur det kunde modifieras för att passa in bättre. Det slutade med att jag kapade bort ungefär halva filtret och följde det honey-comb mönster som fanns. Jag tror det kommer bli en snygg detalj i fronten där ena sidan är mönstrad och lite dov pga. filtret, och den andra sidan är öppen rakt igenom. Det återstår en del finlir på filtret innan det är bearbetat och fint, men man får en tydlig bild av hur det kommer se ut!

För att öppna fronten för insyn har jag dessutom kapat bort hela infästningen för fläktarna. Det är snart bara en naken ram med dess yttre vinklar kvar av det ursprungliga chassit. Ska bli spännande att se ändå hur pass likt ett vanligt 460X det kommer vara när jag är klar. För tanken är att det på håll ska vara snarlikt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Då jag gör en ny baksida bestående av dubbla skivor akryl (för att få in och utsida i lika bra finish) med det som är kvar av ramen mitt emellan dem, så blir det lite jobb med nätaggregatet och sedan radiatorerna. Nätaggregatet är det enda jag valt att spara på sin ordinarie plats i chassit, för att utnyttja det luftintag som redan finns för det i botten. Men då baksidan blir nytillverkad så fick steg ett bli att göra hål för ut-luft samt infästning.

Provmonterat i chassit och allt ser ut att vara rakt och snyggt. Då jag inte har radiatorerna hemma ännu så får nästa jobb bli att modifiera chassits topp. Då anslutningarna kommer uppåt är det lämpligt med någon form av lucka så de går att komma åt. Fram med kapen så ses vi snart igen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Många moment i denna logg som får mig att tänka "sådär gjorde ju jag med!". Man kan ju inte alltid vara unik

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Faggan:

Många moment i denna logg som får mig att tänka "sådär gjorde ju jag med!". Man kan ju inte alltid vara unik

Haha säger detsamma! Jag tror våra byggen kommer bli lika, men ändå så olika. Kul läge skulle jag vilja säga

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Eftersom toppen numer ska få agera kabelkammare är det ju lämpligt att massera den lite för att smidigt kunna komma åt alla anslutningar. I min tidigare casemod DAWN valde jag att ha en helt öppen topp med anslutningar. Det är sjukt smidigt att ha tillgång till allt snabbt och enkelt uppifrån, men kanske inte så snyggt när kablarna syns. Detta har jag tagit med mig och satsar denna gång på en kammare med smidig access, samtidigt som allt är dolt när jag vill.

Toppen i 460X består av ett galler med hål för montering av radiator eller fläktar. Ovanpå det ett finmaskigt nät med magnetfäste. Min tanke är att spara nätet som ett lock, och på så sätt spara det yttre utseendet.

För att försöka knyta ihop lite med mönstret jag sparat i fronten på chassit valde jag att ta vara på det som fanns i toppen. Resultatet fick bli ett lite speciellt mönster som ger full åtkomst till anslutningarna för grafikkort och moderkort. Toppen har dessutom en genomföring, antagligen för att fylla vatten, som jag funderar på att använda som plats för startknapp. Jag har nämligen en tanke på att ta bort den lilla frontpanelen nu när jag ändå har anslutningarna nära.

Det knepigaste med mitt val av layout har hittills varit att bygga den övre skivan för moderkort och grafikkort, och sedan på den att sitta fast på rätt ställe. Eftersom grafikkorten delvis kommer hänga i den skivan gäller det att den sitter fast och är tillräcklig stabil. För att ordna det har jag byggt två fästen, ett mindre i fronten och ett längs hela långsidan (enligt bild). Här återanvände jag material från chassits ordinarie moderkortsplåt, en vinkel i metall jag kapade bort och nitade fast i en remsa akryl. Denna remsa kommer sitta längs toppen på den öppna långsidan och skärma av kabelkammaren och hålla i min toppskiva. Genomskinlig lär den dock inte förbli!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Följer detta mycket intressanta bygge! Är särskilt intresserad av hur du kapar plåten då jag själv behöver göra det. Just nu ser det ut som att vinkelslip är the way to go. Blir nog dock svårt då jag bara ska kapa en pcihållare-plats. Har du något tips?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av seraj5:

Följer detta mycket intressanta bygge! Är särskilt intresserad av hur du kapar plåten då jag själv behöver göra det. Just nu ser det ut som att vinkelslip är the way to go. Blir nog dock svårt då jag bara ska kapa en pcihållare-plats. Har du något tips?

Jag använder mig oftast av plåtsax, då det är tyst och inte skitar ner. Funkar inte det så i första hand sticksåg, därefter vinkelslip. Populärt är ju multiverktyg som Dremel. Jag äger dock ingen men känner att jag skulle dra nytta av en många gånger. Är det småpill du ska göra så är nog en Dremel mest riskfritt

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu är jag klar med ramen och det blev inte mycket kvar. Förhoppningsvis har jag inte glömt att borra något hål eller så för nu är den ommålad i mattsvart färg och redo för ihopmontering med komponenter. Eller ja, det är en del kvar att göra med de inre skivorna och baksidan innan det kan börja bli någon montering. Men steg ett känns nu klart och det är skönt!

Ping @Faggan

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Då jag byter plats på glassidan och plåtsidan så behövde jag modifiera infästningarna för dem. Glassidan skruvas fast med fyra skruvar, en i varje hörn, och plåtsidan skjuts på plats och fästs med två skruvar. Efter lite måttande och borrande sitter glaset nu stadigt och i position på chassits högra sida sett framifrån!

Min nya baksida gör även att plåtsidan kommer behöva modifieras en smula. Det för att den nu inte kommer gå att skjuta på, utan behöver vikas in istället.

Jag fick lov att knycka de stansade distanserna från den ordinarie moderkortsplåten då de är lite högre än vanliga stand-offs och således behövs för att matcha ramen för I/O och expansionsplatserna. Först så limmade jag fast distanserna på rätt plats med hjälp av moderkortet. Men därefter så tänkte jag om och borrade ur gängorna och gängade istället själva akrylskivan. Jag kommer alltså köra med längre genomgående m4 skruv då jag inte kunde lita på limmade distanser. Moderkort med vattenblock och dubbla grafikkort blir tungt!

Fortsatt arbete med chassits baksida. Tidigare hade jag gjort fästet för PSU och nu var det hög tid för radiatorerna. Jag har valt att gå på två 120 mm rads istället för en 240 mm. Varför? Jo med två radiatorer kan jag montera dessa vridna och på så sätt få vattengången naturligt uppifrån och ned. Självklart är det en tanke med det estetiska också, men såhär kan jag få inlopp i den övre radiatorn och utlopp i den nedre. Dessa kommer dessutom få agera som reservoar till pumpen. Blir det kalas, ja det får vi se!

Corsair har som sagt sponsrat med några godbitar till komponenter, bland annat deras Force MP500 240GB SSD. Denna får ta plats it moderkortets första och mest synliga plats för m2 SSD. Detta blir faktiskt min första upplevelse med en NVMe PCI-E SSD bortsett från laptops!

På plats! CPUn jag valt att använda är Intel Core i9 7900X som känns som den vettigaste processorn för detta system. 10 kärnor, 20 trådar och 44 PCI-E banor. Räcker alltså till två PCI-E X16 och min m2 SSD i X4.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Avstängd

Ja, verkligen inspirerande till egna byggen nu, blir mer och mer spännande att följa underhand som det växer fram.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, verkligen inspirerande till egna byggen nu, blir mer och mer spännande att följa underhand som det växer fram.

Kul! Kör bara säger jag!
Ser ganska ghetto och skitigt ut nu när jag håller på. Men desto roligare blir det sedan att ta bort skyddsplast och montera ihop allt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Jag använder mig av Corsairs Premium färdigsleevade kablar i svart och vitt. Alla dessa ska dock anpassas i längd då jag inte kommer kunna eller vilja gömma undan överflödig längd. Min placering av moderkortet i förhållande till nätaggregatet gör att 24 pin till moderkort och 8 pin till grafikkorten blir kortast möjliga. De dubbla 8 pin till CPU blir dock desto längre.

Tekniken jag använder för att korta kablarna är att jag plockar av kontakterna i plast i ena änden, denna gång lämpade det sig att ta bort kontakten mot nätaggregatet. Därefter klipper jag helt enkelt av kablarna i lämplig längd enligt den dragning jag kommer använda. Alla kablar krimpas sedan om med nya stift i den kapade änden. När alla lösa kablar är klara så använder jag originalkablarna som följer med nätaggregatet som mall för att få rätt stift på rätt plats i kontaktstyckena. Med denna metod syns inget ingrepp på de färdiga kablarna och de ser precis ut som från förpackningen, men nu i precis rätt längd.

Dessutom får jag ett gäng kablar över (den änden som klippts bort) med färdiga stift som jag kan använda till annat som pump, matning av LED-lister eller liknande.

Självklart ska jag ha lite trevliga LED-lister och det blir första gången jag använder mig av Corsairs Lighting Node Pro med tillhörande lister. De listerna kommer med kontakter i varje ända så man enkelt kan skarva vidare flera lister på rad och fortfarande styra dem separat. Jag valde dock att löda ihop listerna för att komma in ordentligt i ett hörn där kontakterna satte stopp. LED-listerna kommer placeras på baksidan av moderkortets skiva i chassit och lysa upp denna bakifrån. Hoppas det kan ge en trevlig effekt.

Det bakre radiatorgallret och baksidan fick sig mattsvart färg. Baksidan kommer dessutom kläs med en svart folie så färgen är bara en grund för att absolut minimera ljusgenomsläpp. Radiatorgallret är ett gammalt specialgaller som inte passar på de flesta vanliga 240 mm radiatorer. Det på grund av det lite större avståndet mellan de två fläkt/radiatormönstren. Tror det tillhört en Phobya-radiator? Nu är det i alla fall perfekt då jag gärna har mellanrum mellan mina två 120 mm radiatorer i bakkant.

Allt passar i baksidan och radiatorgallret smälter in alldeles perfekt. Jag vill ha en anonym baksida men valde att krydda det en smula med rostfria skruvar. Egentligen bara för att jag inte har eller hittat några icke försänkta svarta skruvar hos min lokala butik.

Vidare till toppen som nu fått sin skyddsplast borttagen och därefter nitats ihop med det som är kvar av originalramen från moderkortsplåten i chassit. Riktigt trevligt må jag säga! Hålet som syns är för min fill-port jag valt att placera på den högst belägna platsen. Det för att jag kommer lufta genom denna, vilket i sig kommer bli drygt då jag valt att inte ha reservoar. Räknar med några luftfickor här och var som får agera expansionsutrymme vid temperaturskillnader. Lite tryck lär ju systemet klara?

Den obligatoriska startknappen fick sin plats nedsänkt i vad som troligtvis är tänkt som plats för fill-port? Passade som gjutet gjorde den i alla fall och nedsänkningen gör att jag fortfarande kan använda det magnetiska nätet i toppen, sjukt bra! Jag ska även tillverka en cover för platsen där frontpanel/startknapp varit placerad. Med alla anslutningar uppåt ser jag ingen anledning att ha kvar den. Istället får det bli ett lite mer avskalat yttre även uppe i fronten.

Nu börjar bygget av vattenkylningen! Jag kommer gå in på det mer framöver men EK står med alla delar och jag kommer använda deras Nickel-fittings ihop med orange hardtube. Redan nu finns det lite rör i skräphögen! Ses snart igen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

@timpelay Sjujäkla trevligt att följa detta, ser grymt ut! Riktigt kul att du detaljerat beskriver, med både ord och bilder vad, och hur du gör dina modifieringar, snyggt! Vad ser du som mest utmanande i projektet så här långt?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge

Gillar skart all akryl! Hade planer på att fästa moderkort på en akrylskiva tidigare, men det blev aldrig av. Kul att du också fått den idén, tror det kan bli riktigt häftigt som helthet i slutet.

Ett tips till baksidan. Det finns svarta popnitar att köpa, bör finnas i bygghandeln, köpte mina på Aliexpress. Tänkte så inte de silvriga bryter färgmässigt

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bluppblupp:

@timpelay Sjujäkla trevligt att följa detta, ser grymt ut! Riktigt kul att du detaljerat beskriver, med både ord och bilder vad, och hur du gör dina modifieringar, snyggt! Vad ser du som mest utmanande i projektet så här långt?

Kul! Jag försöker vara utförlig med det jag gör och faktiskt satsa krutet på byggloggen till just modifikationer och byggnationer istället för att fokusera för mycket på att visa hårdvara. Just det här bygget är på långa vägar det mest extrema vad det gäller komponenter som jag någonsin har byggt. Men jag har valt att spara den biten till sist eller kanske till och med till galleriet. Några kartonger lär det ju dock visas

Skrivet av eucalyptus:

Snyggt bygge

Gillar skart all akryl! Hade planer på att fästa moderkort på en akrylskiva tidigare, men det blev aldrig av. Kul att du också fått den idén, tror det kan bli riktigt häftigt som helthet i slutet.

Ett tips till baksidan. Det finns svarta popnitar att köpa, bör finnas i bygghandeln, köpte mina på Aliexpress. Tänkte så inte de silvriga bryter färgmässigt

Tack! Akrylen jobbar jag med just för att den är smidig, hyffsat lätt och samtidigt stark. Om du sett mitt bygge från Computex, CM6 så använde jag mig där av en transparent skiva med enligt mig ett lyckat resultat. Denna blir dock opalvit.

Såhär i efterhand tyckte jag det passade rätt bra ändå. Med tanke på att jag kör Nickel-fittings så är silver inget som sticker iväg.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Äntligen rördragning! Fram tills nu har jag enbart jobbat med chassimodifikationer och nu med allt på plats kan jag börja med vattenrören. Min lite annorlunda setup med 120 mm radiatorer gör att loopen kommer se lite speciell ut, vilket jag tycker är kul! Dessutom är det lite utmaning att få till det snyggt.

Här provar jag en lösning med parallella rör från grafikkorten via radiatorn i botten. Det istället för att direkt sammankoppla grafikkorten. Jag har även en till tanke med att ha rören såhär. När de båda går direkt till radiatorn som är fäst till chassit så kommer de hjälpa till att stabilisera grafikkorten, något jag gärna gör då datorn ska få åka bil.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Äntligen rördragning! Fram tills nu har jag enbart jobbat med chassimodifikationer och nu med allt på plats kan jag börja med vattenrören. Min lite annorlunda setup med 120 mm radiatorer gör att loopen kommer se lite speciell ut, vilket jag tycker är kul! Dessutom är det lite utmaning att få till det snyggt.

Här provar jag en lösning med parallella rör från grafikkorten via radiatorn i botten. Det istället för att direkt sammankoppla grafikkorten. Jag har även en till tanke med att ha rören såhär. När de båda går direkt till radiatorn som är fäst till chassit så kommer de hjälpa till att stabilisera grafikkorten, något jag gärna gör då datorn ska få åka bil.

https://i.imgur.com/LRcf0AV.jpg

Riktigt bra lösning. Inte bara är det snyggt, men bonusen som du nämner att det blir stabilt är ju en extra bonus.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av grimboso:

Riktigt bra lösning. Inte bara är det snyggt, men bonusen som du nämner att det blir stabilt är ju en extra bonus.

Exakt, både form och funktion!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Lite perspektiv på det hela. Jag fick lura bra länge på hur returledningen från grafikkorten skulle dras till radiatorerna i chassits bakkant. Värt att tänkta på är ju dessutom att jag valt att köra utan reservoar, något som kanske anses dumt eller tråkigt av några. Men jag vill prova hur bra det fungerar och dessutom se en loop med design utan res. I detta bygge hade en res per automatik dolt någon annan komponent då chassit är proppfullt.

I och med detta behöver jag påfyllning och luftning i loopens högsta punkt, för att inte behöva vrida chassit då jag fyller upp det. Därför fick det bli en T-fitting med en pass-through upp genom toppskivan. Detta blir en perfekt placering när det blir dags att fylla på kylvätska. Dessutom är det samma sak här med två flugor i en smäll då jag samtidigt stabiliserar ett annars långt rör. Hittills nöjd!

Monoblocket är nu äntligen på plats och rördragningen kan fortsätta med de fasta punkterna på sina bestämda ställen. Jag upplever dock att dessa orangea rör är lite knepigare att böja än Bitspowers transparenta. Kanske är det en inbillning då då transparenta rör är mer förlåtande och inte visar defekter i böjar lika lätt. Vad vet jag.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Härligt hantverk!

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Proffsmoddare

Projektet är nu avslutat och bilder finns i galleriet!

Galleri - VISION

Tack alla som följt detta!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt kul att se både den och tilt på dhw 2017, ses snart igen Tim!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, och fina bilder Riktigt coolt med inverterade grafikkort och vattenkylning!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]