Bredbandsbolagets TV via Mikrotikrouter laggar

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets TV via Mikrotikrouter laggar

Har ett lite halvintressant problem.
Kör en Mikrotik hEX RB750Gr3 som huvudrouter hemma istället för BBB's Technicolorskräp, och kör multicast för att få tv'n att lira...men jag har ett problem som jag inte riktigt kan ordna.
Varje gång man slår på tv'n så uppstår ett lagg på ca 3-5 sek innan jag får upp kanalerna, och det funkar oftast inte alls att se på HDTV?
Vet inte riktigt hur eller vad jag ska pilla på för att få det att lira felfritt.

Permalänk
Medlem

Hur har du konfat routern? Jag använder en Edgerouter-X SFP och det funkar bra.

Jag har alla 6 portar (5 eth, 1 sfp) inlagda i switch0. Sen har jag 3 virtuella interface switch0.1 (WAN), switch0.100 (LAN) och switch0.845 (IPTV). NAT och firewall är konfat på switch0.1. DNS är konfat på switch0.100. switch0.845 routas inte alls.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Vänta, har du VLAN 845 på tv porten..?

Permalänk
Medlem

Ja precis. Inkommande har jag internet på vlan 1 otaggat och iptv på vlan 845 taggat. Vlan 1 routas och heter vlan 100 på local sidan. Vlan 845 switchas till en iptv-port otaggat.

Kanske ska förtydliga att jag har Telia öppen fiber nät så vlan kan skilja men tekniken borde vara den samma.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att routern inte pallar med trafiken? Funkar det om du kopplar förbi routern?
Blir lite fundersam eftersom du skriver att HDTV oftast inte funkar, det kräver ju betydligt mer bandbredd än SDTV.

Permalänk
Medlem

Har extremt svårt att tro att den inte skulle palla trafiken med tanke på vad den är specad för..
New r3 64 byte 1518 byte 1400 byte
Bridging 523 Mbps 1972 Mbps 1972 Mbps
Routing 530 Mbps 1972 Mbps 1972 Mbps
AES-128 21 Mbps 472 Mbps 450 Mbps

Permalänk
Medlem

Ditt stadsnät ska tillhandahålla en fiberfödelare när du har mer än en tjänst. Vanligen en inteno.

Vad tar din tvbox för ip?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Ditt stadsnät ska tillhandahålla en fiberfödelare när du har mer än en tjänst. Vanligen en inteno.

Vad tar din tvbox för ip?

Skickades från m.sweclockers.com

Kikar ikväll och återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Har extremt svårt att tro att den inte skulle palla trafiken med tanke på vad den är specad för..
New r3 64 byte 1518 byte 1400 byte
Bridging 523 Mbps 1972 Mbps 1972 Mbps
Routing 530 Mbps 1972 Mbps 1972 Mbps
AES-128 21 Mbps 472 Mbps 450 Mbps

Specen säger ofta inte hela sanningen. Börjar du blanda in VLAN-taggning, IGMP snooping och sådant kan den faktiska prestandan vara väldigt mycket lägre.