Hjälp med uppgradering för äldre dator - budget 3000 kr

Permalänk

Hjälp med uppgradering för äldre dator - budget 3000 kr

Ok, polaren hör av sig o hans son vill uppgradera sin dator. Jag inser direkt att jag e gammal o fan inte hänger med längre, så jag får fråga proffsen: Er

Han har idag:
ATX chassi
MB MSI B85M-G43
CPU Intel G3258 w stock cooler
GPU MSI 650TI 2G
MEM 8G DDR3 ram
HD Samsung SSD 250g
PSU Be quiet 400watt

Budget för uppgradering e 3000kr och han spelar CSGO och H1z1, så jag har googlat lite och då bör väl CPU vara en tanke att börja med, men vad? AMD har ju släppt ett gäng, men då behöver jag byta moderkort och minne. Vinst att gå till DDR4 och nyare skylake processor? Inom budget då förstås.

Kom igen nu, hjälp farbror Dave här

Dave

Otydlig rubrik
Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem

För 3000kr kan du få en Ryzen 1200 med passande moderkort och 8GB DDR4. Men betydligt mer prisvärt är att försöka hitta en begagnad i5/i7 som passar till moderkortet istället, som t.ex. en i7 4770K eller 4790K. Sen lägga pengarna som blir över på ett bättre grafikkort, t.ex. ett GTX 1060 3GB eller något begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerousdave:

Ok, polaren hör av sig o hans son vill uppgradera sin dator. Jag inser direkt att jag e gammal o fan inte hänger med längre, så jag får fråga proffsen: Er

Han har idag:
ATX chassi
MB MSI B85M-G43
CPU Intel G3258 w stock cooler
GPU MSI 650TI 2G
MEM 8G DDR3 ram
HD Samsung SSD 250g
PSU Be quiet 400watt

Budget för uppgradering e 3000kr och han spelar CSGO och H1z1, så jag har googlat lite och då bör väl CPU vara en tanke att börja med, men vad? AMD har ju släppt ett gäng, men då behöver jag byta moderkort och minne. Vinst att gå till DDR4 och nyare skylake processor? Inom budget då förstås.

Kom igen nu, hjälp farbror Dave här

Dave

Det är ju svårt att köpa nytt med den budgeten. Ny processor + moderkort + RAM går ju på betydligt mer om man inte tar billigaste möjliga processor, och då var det ju inte mycket till uppgradering.

Du kan däremot köpa en bättre processor som passar till hans gamla moderkort, till exempel en i5:a:
https://www.proshop.se/CPU/Intel-Core-i5-4460-Haswell-Refresh...

Eller samma i5:a med högre klockfrekvens:

https://www.proshop.se/CPU/Intel-Core-i5-4690-Haswell-Refresh...

Tveksamt att det är värt 500 kr mer för den lilla frekvensökningen dock.

Jag tror dessa processorer passar om man gör en bios uppdatering först på moderkortet (det kan behövas en BIOS-uppdatering eftersom det här är haswell "refresh", dvs. nyare model av Haswell). Den BIOS uppdateringen gör ni i så fall innan ni tar ut den gamla processorn.

Det borde göra gott att få en i5:a i datorn eftersom hans nuvarande processor bara har två kärnor och en i5:a har fyra.

För att det ska bli riktigt bra kan man ju kolla på nytt grafikkort också. Men för att det ska bli en hyfsad uppgradering från hans nuvarande hade jag i såfall satsat på ett GTX 1060. Detta är prisvärt:
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-GTX-1060-W...

Uppdatering: Haswell-refresh processornerna kommer att fungera efter en BIOS uppdatering på det moderkortet. Se här för senaste BIOS:
https://www.msi.com/Motherboard/support/B85M-G43.html#down-dr...

Permalänk
Medlem

Kolla efter en begagnad cpu som passar i moderkortet som många säger. Sen kan du se om du hittar typ ett gtx 1060 på ngn rea, billig är dock 2k flr ett 3GB kort och 2500kr för ett 6GB kort.

Permalänk
Medlem

Gör som @perost sa!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

@dangerousdave:

Håller med @perost, vill bara bygga vidare på att försöka hålla budgeten på ungefär 1500 för processorn och 1500 för grafikkortet. Ner till 1000 för processorn och där med upp till 2000 för grafikkortet går också bra, men inom de ramarna är att föredra. Du borde kunna få en I5a eller en I7a, gärna en K-modell (högre standardklockfrekvens) tillsammans med ett Nvidia GTX1060 för de pengarna. Det finns andra grafikkort, men inga som jag kan rekommendera med det nätagget.

Permalänk
Medlem

Kan man få tag på en begagnad processor billigare så är ju det guld, men min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få tag på endast processor begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för era svar, lutar åt rysen 1200 med modermodem o 8 gig ddr4 som uppgradering nu. Det kostar ca 3000kr. Sen rekommendera köp 1060 nästa gång.

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Avstängd

@dangerousdave: Eller så väntar du några veckor på Coffe Lake.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@dangerousdave:

GTX 1060 2199:- samt valfritt bland dessa:
i5a samt i7a ifrån tradera
Det känns som betydligt mer prestanda. Eller börja med ett grafikkort och spara ihop till ett processor/ram/mb-paket senare? Att bara köpa en R3 1200 med samma mängd minne känns som en sidgradering. Du får nya grejer, men inte kraftigare grejer.

Permalänk

Begagnat är inte att tänka på tyvärr, sen är detta steg ett i uppgraderingen och ett 1060 till jul är tanken som polaren har. Då kanske någon 1060 är ännu billigare, man kan ju hoppas

Tack för tankar o tips!

/Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...