Gaming laptop till 14-åring. Var lägga ribban?

Permalänk
Medlem

Gaming laptop till 14-åring. Var lägga ribban?

Hej!

Jag är själv Macanvändare sedan många år tilbaka. Min son fyller 14 om en månad och han vill ha en PC (helst laptop)
Han spelar mycket wow, äger CS go men min nuvarande macbook air tillåter inte steam att husera på sin klena 128 GB SSD.

Jag har tittat på datorer kring 11-12.000kr. Det som gör mig osäker är grafikkortet. Hur mycket kraft behövs egentligen?
Jag vet inte vilka spel som kräver mycket men han spelar mestadels online med kompisar så jag antar att de populäraste spelen just nu får lägga ribban. Räcker det med ett GTX 1050 Ti? Jag fattar att 1060 ger mer kraft men är det värt det om man tänker på värme, fläktbrus etc?

Efter att ha läst igenom de vanligaste specarna på diverse mellanbudgetdatorer har jag börjat undra. Varför 250GB SSD + 1 TB HD? Varför inte tex bara 500GB SSD?. Fattar inte logoken varför man vill peta in en gammal 5000rpm disk? Inte optisk enhet heller för den delen? RAM kan man ju alltid uppgradera. Som jag förstår klarar man sig ganska långt på 8 GB?

I dagsläget har han en stor externa skärm kopplad via HDMI.

Tänker jag fel om jag lägger mig på tex GTX 1050 Ti, i7 7700HQ, 8 GB RAM, 15 tums skärm, ca 500 GB SSD? Tänker inte köpa en ny om tre år.

Jag tror vissa kosmetiska effekter som tex MSI´s flerfärgade upplysta keyboard spelar roll.

Spelar märket på tillverkaren roll? Acer, Asus, MSI etc etc? Tittade från början på en Acer Nitro 5 men upptäckte att de inte kommer tillbaka förrän i mitten av november, en månad efter födelsedagen.

Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

Har du förklarat att han får en mycket bättre speldator för samma pengar om han köper stationärt? Särskilt som han redan kör med en extern skärm och om du inte vill köpa en helt ny laptop om 2-3 år.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ja, om jag inser att jag inte har råd med en tillräckligt bra laptop så får det bli en stationär. Han spenderar sina skollov hos sin mor och det tar en dag att resa dit. Visst går det att släpa med en stationär men om det går att hitta något smidigare sätt så är det ju att föredra.

Permalänk
Medlem

för din budget blir det svårt och få en laptop som håller med dagens spel såpass längre tror jag tyvärr speciellt om man anser det vara viktigt och ha RGB tangentbord! 1050ti är inte direkt något värstingkort, jag köpte själv en Asus ROG GL702VM när den var på rea för 12999kr, den har ett gtx 1060, i7 6700k, 8GB ram, 128gb ssd och 1tb hdd. Något under den prestandan hade jag personligen inte köpt i laptop väg tyvärr! Fick uppgradera ram till 16gb för att spelen skulle flyta på bättre. för 10-12k är det stationär som gäller i mitt tycke

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waffa:

Ja, om jag inser att jag inte har råd med en tillräckligt bra laptop så får det bli en stationär. Han spenderar sina skollov hos sin mor och det tar en dag att resa dit. Visst går det att släpa med en stationär men om det går att hitta något smidigare sätt så är det ju att föredra.

Är det endast för att ta med datorn på loven som den ska vara bärbar inte typ varje helg till kompisar eller liknande? Det går att bygga ganska små stationära datorer idag så jag tycker ni ska titta på det om det är som det låter att det blir några längre resor varje år så tror jag att en stationär i mindre storlek skulle kunna funka. Har han dock tänkt lämna skärm och sånt hemma så faller det ju lite dock.

Antar liks att han tänkt släpa med sig skärm, mus, tangentbord, headset osv ändå

Permalänk
Medlem

Ok,

Ni får gärna hjälpa mig att lägga ribban på ett alternativt förslag ,dvs stationär. Jag lägger upp en ny tråd på rätt forum.

Tack så länge

Permalänk
Medlem

Mini-ITX-chassi med handtag:

Lian Li TU100B mITX - Webhallen

Permalänk
Medlem

Här är ytterligare ett litet chassi med handtag för enkel förflyttning.
https://www.komplett.se/product/822041#

Även denna skulle kunna vara intressant:
https://www.inet.se/produkt/6901700/bitfenix-prodigy-svart#sp...
(jag vet dock inte om handtagen på den andra går att bära i eller om det endast är för syns skull. Kanske någon annan som kan svara på det. Det finns också en mATX version av denna som är lite större och rymmer en storlek större moderkort.)

Det kan dock vara lite svårare att bygga i såna små chassin så det rekommenderas att ha erfarenheter med att bygga datorer.

Kommer han att behöva ta med sig skärm, mus och tangentbord etc vid förflyttning eller är det något som finns där? Det kan också vara något att tänka på

Sen det du säger att han för tillfället spelar wow och cs bland annat. Dessa två spel är inte alls krävande egentligen, och de andra största spelen just nu som exempelvis lol, dota, overwatch kräver inte så mycket dem heller. Min dator har ett 960 som grafikkort (som är en aning sämre än 1050Ti) samt 8gb ram och jag klarar mig utmärkt dessa spel med mycket hög fps så för tillfället så skulle nog din tänkta laptop fungera. För tillfället är de största poppulära spelen ofta free to play och är nästan alltid enkla att köra grafikvis, men det är svårt att säga vad nästa populära spel kommer vara i framtiden samt hur dess grafik kommer vara.

Jag klarar mig ju som sagt med råge i de tidigare sagda spelen, men datorn går på knäna på hög grafik när jag försöker spela något mer intensivt som exempelivs Battlefield 1. (Det går ju såklart att sänka grafiken, jag kör exempelvis på low-medium, men jag kommer ihåg själv när jag var yngre och jag alltid ville köra på ultra även om skillnaden i grafik är minimal och blev sur när det inte gick. Kanske bara jag som kände så dock )