Coffee Lake - 25-35k inkl. skärm.

Permalänk
Medlem

Coffee Lake - 25-35k inkl. skärm.

Hej Sweclockers,

Det börjar bli dags för en ny gamingburk, denna gången skall det inte kompromissas eller sparas in på något - Jag är ute efter det bästa möjliga prestanda utan att slänga pengar i sjön.

Jag vill kunna spela i 1440 och har siktat in mig på antingen PG279Q eller XB271HU (det är 27" som gäller, blir eventuellt två stycken) - finns där några andra vettiga alternativ?

I burken är det Coffee lake (8700k) samt ett 1080ti jag har kollat på, som jag förstår det kan det även vara en idé att köra på en m2-disk? Vilka minnen ska man köra på?

Finns det moderkort till Coffelake än, eller måste man vänta på dessa också? (Jag hade velat ha ett med inbyggt WIFI samt bra klocknigsmöjligheter)

Är det något mer jag behöver tänka på inför köp? Jag kommer att låta INET bygga datorn, då intresset helt försvann i samband med senaste bygget...

Tack på förhand

//TT

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem

Är i precis samma tankar och budget, moderkort har nog inte kommit ut än och minnen tänker jag minst 3000MHz. m2-disk är ett måste om man ändå ska lägga ut så mycket pengar, tänker mer på bra kylning till processorn etc. PG279Q kostar 8k, så två såna blir nog dyrt och då hamnar man nog på runt 40k.

Permalänk
Medlem

Nu nämnde du en sak jag faktiskt glömt, kylning - vet du hur bra de s.k. slutna (AIO) vattenkylningslösningarna är? Eller är det luft som gäller om man vill slippa pilla för mkt med det?
Minnen har jag också funderat en del på, vet dock att INET varit lite känsliga när det kommer till minneskonfigurationen om de ska montera... (Någon som vet varför?)

Skulle det bli två skärmar så får jag kanske sträcka mig lite i budgeten... Känner snåltarmen vrida sig redan

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk

Du kanske kan använda din gamla CPU-Kylare det ska jag göra, samt PSU. Blir lite billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

AIO lösningar kyler väldigt bra och det är faktiskt inget pill med det, om de inte är defekta så håller de minst 5 år. För mig är det en självklarhet att köra AIO kylning, frågan är bara hur stor radiator? Är själv inne på NZXT Kraken X62 eller liknande beroende på chassi. Ena dagen vill jag ha med fönster/glas med RGB överallt och andra dagen helt utan allt krimskrams och bara total tystnad och undangömd för att inte bli störd när jag kollar på film.

Minnen får man nog konfigurera själv, låter mest logiskt utifrån företagsperspektiv.

Jag kommer nog inte spela på 2 skärmar samtidigt så för mig blir det nog bara en riktigt bra skärm och sen någon annan billigare för multitaskingensskull.

Permalänk
Medlem

Skippa 2 skärmar och kör på en ultrawide istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Du kanske kan använda din gamla CPU-Kylare det ska jag göra, samt PSU. Blir lite billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett bra förslag, men den gamla burken kommer gå som sekundär speldator samt medieserver - så den får stå som den är!

Skrivet av iffelito:

AIO lösningar kyler väldigt bra och det är faktiskt inget pill med det, om de inte är defekta så håller de minst 5 år. För mig är det en självklarhet att köra AIO kylning, frågan är bara hur stor radiator? Är själv inne på NZXT Kraken X62 eller liknande beroende på chassi. Ena dagen vill jag ha med fönster/glas med RGB överallt och andra dagen helt utan allt krimskrams och bara total tystnad och undangömd för att inte bli störd när jag kollar på film.

Minnen får man nog konfigurera själv, låter mest logiskt utifrån företagsperspektiv.

Jag kommer nog inte spela på 2 skärmar samtidigt så för mig blir det nog bara en riktigt bra skärm och sen någon annan billigare för multitaskingensskull.

Det låter ju ganska lockande med AIO-kylning isåfall, plats har jag gått om så kan utan problem välja ett stort chassi (bara det är tyst också, radiator ingår väll i AIO lösningen? Eller är jag helt ute och cyklar? RGB lockar inte alls, det ska vara tyst och inte synas!

Okej, men funkar det då att välja 3200mhz minnen, låta inet bygga och sen klockar man upp dem själv?

Jag kommer bara spela på en skärm också, men mitt problem idag är att jag har en 60hz skärm, samt en VÄLDIGT gammal 30hz(?) skärm, och om jag gör något alls på min sekundära skärm - så verkar ordinarie skärmen släpa efter.... Kanske räcker med att man kör samma hz på båda iof....

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Skippa 2 skärmar och kör på en ultrawide istället.

Har ännu inte hunnit kolla allt för mycket på dessa, men det är nog inget för mig... Dock inte helt säker, ska hem till en kollega som kör X34A och kolla hans setup, så får vi se om man ångrar sig.

Tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Ett bra förslag, men den gamla burken kommer gå som sekundär speldator samt medieserver - så den får stå som den är!

Det låter ju ganska lockande med AIO-kylning isåfall, plats har jag gått om så kan utan problem välja ett stort chassi (bara det är tyst också, radiator ingår väll i AIO lösningen? Eller är jag helt ute och cyklar? RGB lockar inte alls, det ska vara tyst och inte synas!

Okej, men funkar det då att välja 3200mhz minnen, låta inet bygga och sen klockar man upp dem själv?

Jag kommer bara spela på en skärm också, men mitt problem idag är att jag har en 60hz skärm, samt en VÄLDIGT gammal 30hz(?) skärm, och om jag gör något alls på min sekundära skärm - så verkar ordinarie skärmen släpa efter.... Kanske räcker med att man kör samma hz på båda iof....

Vill du ha datorn tyst ska du absolut skippa AIO och köra en rejäl luftkylare som Noctua D15.
Pumparna på aio lösningar är ofta billiga och därmed högljudda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vill du ha datorn tyst ska du absolut skippa AIO och köra en rejäl luftkylare som Noctua D15.
Pumparna på aio lösningar är ofta billiga och därmed högljudda.

Okej, då är det nog bäst ändå - Hade faktiskt tittat speciellt på D15 tidigare, passar den i R5 chassit? Eller får man gå på en större formfaktor då?

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Okej, då är det nog bäst ändå - Hade faktiskt tittat speciellt på D15 tidigare, passar den i R5 chassit? Eller får man gå på en större formfaktor då?

Passar utan problem i en R5. Sitter med den kombon själv i nuvarande rig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Passar utan problem i en R5. Sitter med den kombon själv i nuvarande rig.

Tackar, då blir det en R5:a också!

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag ska också bygga nytt samma budget och prylar som dig. Dock undrar jag om en m2 disk verkligen är ett måste? I spel ska det inte vara någon skillnad. Vet heller inte om man märker någon skillnad i vanligt användande? Utveckla gärna om m2 disken,

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eziz:

Hej,

Jag ska också bygga nytt samma budget och prylar som dig. Dock undrar jag om en m2 disk verkligen är ett måste? I spel ska det inte vara någon skillnad. Vet heller inte om man märker någon skillnad i vanligt användande? Utveckla gärna om m2 disken,

Mvh

Jag är själv inte helt hundra på att en m2-disk är värt det, men sen o andra sidan - Är man uppe och snurrar runt 30k känns det lika bra att lägga runt tusenlappen på en disk som håller måttet framöver.

Jag minns än idag lyftet när man gick från en gammal 5400rpm disk till SSD - Jag är fullt medveten om att jag inte kommer uppleva samma lyft SATA -> m2, men om det ens är i närheten av detta så är det helt klart värt det för min del, även om det inte märks vid spelande.

Hade gärna hört andras åsikter ang. m2 också!

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Jag är själv inte helt hundra på att en m2-disk är värt det, men sen o andra sidan - Är man uppe och snurrar runt 30k känns det lika bra att lägga runt tusenlappen på en disk som håller måttet framöver.

Jag minns än idag lyftet när man gick från en gammal 5400rpm disk till SSD - Jag är fullt medveten om att jag inte kommer uppleva samma lyft SATA -> m2, men om det ens är i närheten av detta så är det helt klart värt det för min del, även om det inte märks vid spelande.

Hade gärna hört andras åsikter ang. m2 också!

Jag tycker att en m2 disk är given för din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Jag tycker att en m2 disk är given för din budget.

Det känns så, har du någon erfarenhet av att gå från SATA till m2? Är det ett märkbart lyft även om man inte jobbar med stora filer regelbundet?

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Det känns så, har du någon erfarenhet av att gå från SATA till m2? Är det ett märkbart lyft även om man inte jobbar med stora filer regelbundet?

Ingen egen erfarenhet men är väldigt intresserad av att köpa en!

Här är ett bra inlägg från användaren @Multithread från en annan tråd

Skrivet av Multithread:

Hej igen

Några tester jag själv gjorde när jag skaffade min 960.

Test 1 – här glänser 960 Pro som är ca 350% snabbare än vanlig SSD
Kopiera 17GB som 7ZIP file inom samma disk
Inom 960 Pro: 20 sek
Inom SSD EVO 500GB: 90 sek
Inom mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 420 sek

Test 2 – Ungefär lika snabba
Söka igenom alla filer efter en viss sträng med Agent Ransack, 17GB av blandade filer
För 960 Pro med 16st trådar: 3.11 min (med 1 st tråd 35 min)
För SSD EVO 500GB med 16st trådar: 3.07 min (med 1 st tråd 34 min)
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 6.13 min

Test 3 – 960 Pro ca 120% snabbare än vanlig SSD
Packa en katalog på 17GB till en 7Zip fil
För 960 Pro: 39 sek
För SSD EVO 500GB: 88 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 290 sek

Test 4 – 960 Pro ca 100 % snabbare än vanlig SSD
Packa upp 17GB.7zip till en katalog
För 960 Pro: 43 sek
För SSD EVO 500GB: 89 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 424 sek

Test 5 – Tydligt att begränsningen inte ligger i disken för denna uppgift utan i CPU.
Konvertera 203 st jpeg bilder på ca 16MP till 0.6MP med Ryzen 1700X där 16st trådar användes.
För 960 Pro: 67 sek
För SSD EVO 500GB: 67 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 70 sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Ingen egen erfarenhet men är väldigt intresserad av att köpa en!

Här är ett bra inlägg från användaren @Multithread från en annan tråd

Då var en m2 spikad också, tackar för info! (Fina siffror, klart över förväntan!)

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Då var en m2 spikad också, tackar för info! (Fina siffror, klart över förväntan!)

Hur du spenderar dina pengar är såklart din ensak, men ska du ha gamingprestanda spelar det ingen roll(vilket testet visar hyfsat bra)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tv_tuben:

Varför ska du ha två stycken spelskärmar? Känns rätt dumt att lägga nästan merparten av budgeten på skärmar om du frågar mig ...

Vill du ha en extra skärm för surfning och dylikt så visst, men du kommer väl ändå bara spela på en av dem?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Jag kommer bara spela på en skärm också, men mitt problem idag är att jag har en 60hz skärm, samt en VÄLDIGT gammal 30hz(?) skärm, och om jag gör något alls på min sekundära skärm - så verkar ordinarie skärmen släpa efter.... Kanske räcker med att man kör samma hz på båda iof....

Skrivet av Samlooh:

@Tv_tuben:

Varför ska du ha två stycken spelskärmar? Känns rätt dumt att lägga nästan merparten av budgeten på skärmar om du frågar mig ...

Vill du ha en extra skärm för surfning och dylikt så visst, men du kommer väl ändå bara spela på en av dem?

Jag har funderat länge på detta, som jag skrev tidigare så vill jag inte märka av någon eftersläpning (på ordinarie skärm), men har ju egentligen inget behov av varken 144hz eller 1440p på den sekundära.... Men det kanske är något annat som spökar, och inte att den ena skärmen klarar av lägre fps?

Är inte alls hemma på det här med skärmar....

Skrivet av Bodorio:

Hur du spenderar dina pengar är såklart din ensak, men ska du ha gamingprestanda spelar det ingen roll(vilket testet visar hyfsat bra)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har alltid tänkt så tidigare, att inte slösa pengar på prestanda jag inte behöver, men ångrat mig samtliga gånger... Så denna gången blir det inga kompromisser! Men tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Jag har funderat länge på detta, som jag skrev tidigare så vill jag inte märka av någon eftersläpning (på ordinarie skärm), men har ju egentligen inget behov av varken 144hz eller 1440p på den sekundära....

Sorry, missade detta.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh
Jag vet dock inte om det stämmer, du råkar inte vara insatt?

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB