Permalänk
Medlem

Köpråd speldator under 20k

Hej!

Efter 6 år är det dags att köpa ny dator. Jag inser att jag har rätt så lite koll på
datorer idag, därför vill jag gärna få lite hjälp av er, mer kunniga. Jag vill alltså ha en
speldator och jag kräver rätt mycket av den, faktiskt. Tanken är att den ska hålla några
år, åtminstone.
Jag har spanat in en dator som motsvarar mina krav, men priset känns ganska högt.
Fast, vad vet jag? Det är där er expertis kommer in. Jag behöver helt enkelt tips och goda råd!

Denna dator är det jag kollat på:

Speldator iNet

Känner någon till motsvarande till ett bättre pris? Sätta ihop i delar?
Vad är svagheterna i ovanstående dator? Jag har som sagt dålig koll, tacksam för hjälp!

Speldator iNet

Permalänk

Om 2 veckor kommer Coffee Lake från Intel som har 50% mer kärnor och är på så sätt mer framtidssäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Om 2 veckor kommer Coffee Lake från Intel som har 50% mer kärnor och är på så sätt mer framtidssäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det tål ju att tänka på. Frågan är hur mycket dyrare det kan tänkas bli? Blir det samma typ av moderkort?

Permalänk
Medlem

Nej du behöver den nya kretsen, 300 någonting. Samma sockel som nu men fungerar ej på 200-chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Nej du behöver den nya kretsen, 300 någonting. Samma sockel som nu men fungerar ej på 200-chipset.

Ok. Tänker spontant att det kan innebära några tusenlappar till, om man kollar på riktpriserna för 8700. 7700k är ju en rätt trevlig cpu, trots allt och min budget är redan ansträngd. Några tankar om datorn jag länkade till? Går det att komma billigare undan med motsvarande prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade ett alternativ där jag, med lite uppgraderingar hamnar på 18000kr, utan operativsystem och vattenkylning. Dock har jag ingen erfarenhet av företaget Datorbyggarna.
pc datorbyggarna