Permalänk
Medlem

Delad nätverkskabel

Hej

Jag vill dela en nätverkskabel. Jag köpte 4st kontakter sådana:Keystone-jack Cat. 6a UTP verktygsfri Blå
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Delade sladden och 4 trådar fungerar men inte resten av dom.

Är det något special sätt att koppla dom?

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

@njanja: Du kan inte bara dela en nätverkskabel. Hur har du kopplat? Och varför ska du dela den? Ska den fortfarande användas för nätverk, eller nåt annat?

Permalänk
Permalänk
Medlem

En kabel till varje datauttag

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/78184
https://www.kjell.com/se/38830

måste dock använda två, y koppling i båda ändar.
två i routern o två enheter på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@njanja: Du kan inte bara dela en nätverkskabel. Hur har du kopplat? Och varför ska du dela den? Ska den fortfarande användas för nätverk, eller nåt annat?

Hej

Jag har bara en sladd mellan rum1 och rum2. Rum1 är internet, rum2 är router. Obs jag vill inte köra Wifi. Den sladden är monterat in i väggen och jag har inte möjlighet att ersätta den eller dra en till. Min tanke var att jag ska dela den så att jag kan använda samma sladd får både skicka och ta emot data.
På dessa 4 kontakter som jag köpte 2 fungerar och jag kopplade så här:
Vit/orange
orange
vit/grön
grön

När jag kopplar den andra 4, då fungerar inte.
vit/blå
blå
vit/brun
brun

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det snygga sättet är att använda switch för då förlorar du ingen eller mycket lite prestanda men om du verkligen vill vara snål och inte använda switch så kan du göra 2st 100 Mbitlänkar av en 4 pars kabel eftersom 100Mbit bara kräver 2 av paren.
Du ska då bara koppla in paren i mitten av kontakten, stift 3-6 i respektive kontakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eh? Em vanlig ethernetkabel både skickar och tar mot data i samma kabel. Vad vill du uppnå?

Permalänk
Skrivet av njanja:

När jag kopplar den andra 4, då fungerar inte.
vit/blå
blå
vit/brun
brun

Du använder samma stift i alla kontakter?

Den ena delningen kommer använda vit/orange + orange. Och vit/grön + grön. I Båda ändar.

Om du vill använda det blå och bruna paret som en egen kabel, så måste du lägga blå på samma stift som det orange paret i första kontakten. Och brun lägger du på samma stift som gröna paret ligger i första "kabeln".

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

du har alltså
Internet och en dator i rum 1

Router och dator i rum 2

Köp två st: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

så slipper du göra nått eget. Eller så sätter du router i rum 1 med internet, och använder kabeln du har till en switch i rum 2. Då får du gigabitt istället för dålig 100mbps.

Permalänk

jag förstår inte varför du inte bara köper en switch

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Jag har bara en sladd mellan rum1 och rum2. Rum1 är internet, rum2 är router. Obs jag vill inte köra Wifi. Den sladden är monterat in i väggen och jag har inte möjlighet att ersätta den eller dra en till. Min tanke var att jag ska dela den så att jag kan använda samma sladd får både skicka och ta emot data.
På dessa 4 kontakter som jag köpte 2 fungerar och jag kopplade så här:
Vit/orange
orange
vit/grön
grön

När jag kopplar den andra 4, då fungerar inte.
vit/blå
blå
vit/brun
brun

Kan du förklara noggrannare vad det är du vill åstadkomma och hur din miljö ser ut så kan vi nog hjälpa dig bättre. Det känns som att du tänkt fel någonstans. Ethernet kan både skicka och ta emot data på samma kabel.

Skrivet av boibo:

du har alltså
Internet och en dator i rum 1

Router och dator i rum 2

Köp två st: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

så slipper du göra nått eget. Eller så sätter du router i rum 1 med internet, och använder kabeln du har till en switch i rum 2. Då får du gigabitt istället för dålig 100mbps.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Dels får han maximalt ut 200Mbit/s med en kabeldelare då varje kabel maximalt kan föra över 100Mbit/s. Dels förstår jag inte vad han ska med en switch till i rum 2 om han bara har en dator där?

Permalänk
Medlem

@Binky: medveten om att man bara får 100mbps med delare.

Jag förstår inte hur hans miljö ser ut, om internet är i rum 1 och du har dator i både 1 och 2 varför då inte bara sätta router i rum 1 och sen använda kabeln han har till rum2 och då behövs inga fler kablar och han får 1gbps om så önskar.

Om han promt måste ha router i rum 2 och fortfarande vill ha internet till en dator i rum 1 så måste han dra en kabel till eller splitta den han har med ovan adapter.

Sätta switch i rum 1 och sen router i rum 2 funkar bara om han har färre enheter än vad ISP ger han i adresser.

Permalänk

Dela signalen? jag följderdenna tråden då jag e ute efter samma sak fast jag har bara 2 par från routern som sitter i köket till sovrummet! gammal telekabel.

@mrqaffe: jag hoppas det är oki att flika in med en delfråga här i eran trevliga tråd.

om jag förstått det rätt så räcker det med 2 par för att köra upp till 100mb och de räcker för mig.

jag har en gammal telekabel som jag avänder mig av men är lite osäker på vart jag skall lägga den. jag har stiftat in den på
1,2&3,6 vitgrön grön och vitorage orage i uttaget men får väldigt kostiga hastigheter känns som jag stiftat ett par fel.

vet ni vilka par det skall sitta på? Med vänlig hälsning Pierre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PierreRobertFreij:

@mrqaffe: jag hoppas det är oki att flika in med en delfråga här i eran trevliga tråd.

om jag förstått det rätt så räcker det med 2 par för att köra upp till 100mb och de räcker för mig.

jag har en gammal telekabel som jag avänder mig av men är lite osäker på vart jag skall lägga den. jag har stiftat in den på
1,2&3,6 vitgrön grön och vitorage orage i uttaget men får väldigt kostiga hastigheter känns som jag stiftat ett par fel.

vet ni vilka par det skall sitta på? Med vänlig hälsning Pierre.

Principen är att hålla ihop paren på rätt sätt och för 100 Mbit så finns det inget krav på att nätverkskorten ska klara automatisk korskoppling även om de flesta moderna kort troligen fixar det då det är ett krav för Gbit.
En korskopplad 2 parskabel borde vara det du ska koppla

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable
Färgerna på din kabel är kanske annorlunda men håll ihop paren på samma sätt bara för det är partvinningen som skyddar kabeln mot yttre störningar.

Jag kanske fattade fel nu för 2 par korsad är för att koppla 2 klienter till varandra eller koppla en svitch till en router men 1000Mbit kort ska automatisk kunna korskoppla 4 par och troligen gör de det med 2 par också men det är inget krav i standarden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej och tack men jag vet inte om jag kanske förklarade dåligt. Jag har 2 uttag. Ett i köket och ett i sovrummet. Skall jag verkligen koppla så som din fina skiss visar? Är uttaget till vänster det närmast routern och de till höger de jag sätter i sovrummet då?
Tack igen. Med vänlig hälsning, Pierre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PierreRobertFreij:

Hej och tack men jag vet inte om jag kanske förklarade dåligt. Jag har 2 uttag. Ett i köket och ett i sovrummet. Skall jag verkligen koppla så som din fina skiss visar? Är uttaget till vänster det närmast routern och de till höger de jag sätter i sovrummet då?
Tack igen. Med vänlig hälsning, Pierre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte riktigt vad du menar, bilden visar hur en kabel ska kopplas för att fungera via 2 kabelpar mellan 2 klienter.
Du har en 2 pars telekabel mellan platserna du vill förbinda och du vill byta telejacken mot rj45 uttag ?
Då borde kopplingen bli som i bilden, med reservation för att du kanske ska ha en rak koppling men det beror på vad du ska koppla ihop för något och om nätverkskorten stödjer auto mdi/mdix även om man bara kopplar in 2 par i stället för 4 och det kan jag inte svara på och det står troligen inte heller i databladen då man normalt kopplar det med 4 par eftersom det är det som behövs för Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreRobertFreij:

@mrqaffe: jag hoppas det är oki att flika in med en delfråga här i eran trevliga tråd.

om jag förstått det rätt så räcker det med 2 par för att köra upp till 100mb och de räcker för mig.

jag har en gammal telekabel som jag avänder mig av men är lite osäker på vart jag skall lägga den. jag har stiftat in den på
1,2&3,6 vitgrön grön och vitorage orage i uttaget men får väldigt kostiga hastigheter känns som jag stiftat ett par fel.

vet ni vilka par det skall sitta på? Med vänlig hälsning Pierre.

Hej Pierre,

Du kan mest troligt INTE använda en gammal telekabel som nätverkskabel.
En kabel avsedd för nätverkstrafik är helt annorlunda uppbyggd mot en telekabel.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dixon:

Hej Pierre,

Du kan mest troligt INTE använda en gammal telekabel som nätverkskabel.
En kabel avsedd för nätverkstrafik är helt annorlunda uppbyggd mot en telekabel.

Det är väldigt vanligt att man kör telekabeln för nätverket om man inte har behov av telefonifunktionen. Det fungerar fint förutsatt kablarna mår bra och man har två tvistade par.

Skillnaden i hur kabeln är uppbyggd mellan telekabel (i väggen för telefonjack) och nätverksuttag är marginell. Dock är det ju bara 100 Mbit/s som går att få ut från teleparen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, bilden visar hur en kabel ska kopplas för att fungera via 2 kabelpar mellan 2 klienter.
Du har en 2 pars telekabel mellan platserna du vill förbinda och du vill byta telejacken mot rj45 uttag ?
Då borde kopplingen bli som i bilden, med reservation för att du kanske ska ha en rak koppling men det beror på vad du ska koppla ihop för något och om nätverkskorten stödjer auto mdi/mdix även om man bara kopplar in 2 par i stället för 4 och det kan jag inte svara på och det står troligen inte heller i databladen då man normalt kopplar det med 4 par eftersom det är det som behövs för Gbit.

Oki tack så mkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Principen är att hålla ihop paren på rätt sätt och för 100 Mbit så finns det inget krav på att nätverkskorten ska klara automatisk korskoppling även om de flesta moderna kort troligen fixar det då det är ett krav för Gbit.
En korskopplad 2 parskabel borde vara det du ska koppla
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Ethernet_MDI_crossover.svg/660px-Ethernet_MDI_crossover.svg.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable
Färgerna på din kabel är kanske annorlunda men håll ihop paren på samma sätt bara för det är partvinningen som skyddar kabeln mot yttre störningar.

Jag kanske fattade fel nu för 2 par korsad är för att koppla 2 klienter till varandra eller koppla en svitch till en router men 1000Mbit kort ska automatisk kunna korskoppla 4 par och troligen gör de det med 2 par också men det är inget krav i standarden.

Jag gjorde som på bilden och vips så funkar de kanon. Tack så jättemkt.

Skickades från m.sweclockers.com