Intel Core i9-7980XE "Skylake-X" med 18 kärnor prestandatestas

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det skrev du ju själv innan.

Svaret på den är nej.

Att priset fortfarande är galet högt har jag inte sagt något om eller ens påpekat för den delen. Nu pratar jag om syftet, där 7980XE och 1950X kommer vara alternativen.

Resten som köper Xeon och Epyc är inte samma konsumenter som ovan. Därav att jag svarade på kommentaren om att Epyc ska inte jämföras med denna, bara det är dumdristigt.

Nej, jag skrev vad personen tidigare förmodligen menade när denne jämnförde Epyc och Intels processor.

Vad jag sa var att det är lite skevt att ställ Intels 18 kärniga modell emot AMD's 16 kärnor som kostar halva priset utan att ta med priset i den jämförelsen. Så om man jämför vilken CPU man får för samma pengar så hamnar man på helt andra saker hos AMD. Eller om man jämför med en Intel processor för samma pengar som 1950X. Sedan har som sagt så att Ryzen Threadripper (ja, det är en Ryzen) funkar fint med ECC och det finns flera moderkort som säger sig ha stöd. De billigare Ryzen processorerna har samma kontroller men där är som sagt stödet hos moderkort lite skakigare. Men om man verkligen vill köpa dessa billiga modeller och ändå vill köra ECC så går det att lösa även där. Men utbudet blir mer begränsat.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Nej, jag skrev vad personen tidigare förmodligen menade när denne jämnförde Epyc och Intels processor.

Vad jag sa var att det är lite skevt att ställ Intels 18 kärniga modell emot AMD's 16 kärnor som kostar halva priset utan att ta med priset i den jämförelsen. Så om man jämför vilken CPU man får för samma pengar så hamnar man på helt andra saker hos AMD. Eller om man jämför med en Intel processor för samma pengar som 1950X. Sedan har som sagt så att Ryzen Threadripper (ja, det är en Ryzen) funkar fint med ECC och det finns flera moderkort som säger sig ha stöd. De billigare Ryzen processorerna har samma kontroller men där är som sagt stödet hos moderkort lite skakigare. Men om man verkligen vill köpa dessa billiga modeller och ändå vill köra ECC så går det att lösa även där. Men utbudet blir mer begränsat.

Ok, länka mig en Epyc som matchar prestandan tillsammans med ett moderkort, 32GB RAM och vattenkylare för 30k.

Kan den överklockas är det en bonus...fast vänta lite...

Återigen, du kan kalla det vad du vill. Ryzen och Threadripper är inte certifierade för ECC, något som jag påpekade innan. Därav kommer dom aldrig synas i arbetsstationer som kräver ECC oavsett.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ok, länka mig en Epyc som matchar prestandan tillsammans med ett moderkort, 32GB RAM och vattenkylare för 30k.

Kan den överklockas är det en bonus...fast vänta lite...

Återigen, du kan kalla det vad du vill. Ryzen och Threadripper är inte certifierade för ECC, något som jag påpekade innan. Därav kommer dom aldrig synas i arbetsstationer som kräver ECC oavsett.

Du verkar uppenbarligen ha blandat ihop det en hel del så jag orkar inte försöka reda ut det för dig.

Paketet är en 1950X + grejer som man får för samma pengar som en INTEL.

Kalla det vad du vill.. ECC fungerar... Så här har du en Threadripper och testad med ECC, fungerar prima: https://www.youtube.com/watch?v=RIGM-ezd7ms

Nu släpper jag detta då allt det blir en del här och en del där som vi blandar med lite ordpetande osv. Ingen givande diskussion.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Du verkar uppenbarligen ha blandat ihop det en hel del så jag orkar inte försöka reda ut det för dig.

Paketet är en 1950X + grejer som man får för samma pengar som en INTEL.

Kalla det vad du vill.. ECC fungerar... Så här har du en Threadripper och testad med ECC, fungerar prima: https://www.youtube.com/watch?v=RIGM-ezd7ms

Nu släpper jag detta då allt det blir en del här och en del där som vi blandar med lite ordpetande osv. Ingen givande diskussion.

Du kan inte få en 1950X som presterar som en 7980XE, därav premium + Intelskatt. Det är du som ordpetar och byter ämne då det handlade om tolkningen av personen som jämförde 7980XE med Epyc.

Det är du som kallar det vad du vill, jag har aldrig sagt att ECC inte fungerar. ECC är inte certifierat. Det kommer inte användas i scenarion då funktionen krävs enligt spec.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Enkelt, för att dom inte är fullt certiferade för ECC. Stödet finns, men som sagt, certifieringen är grejen.

Epyc är och moderkorten är, men inte Threadripper.

I känsliga miljöer är det självklart ett krav. Annars är det ju inget som säger att det inte fungerar lika bra utan. Dock i just detta fallet är det av extrem vikt att det verkligen gör det. Annars kanske man kunde vara utan från början.
Sedan kan man ju faktiskt som användare/företag kontrollera att standarden fungerar och efterföljs. Det tar dock tid vilket är pengar och då är det kanske bättre att välja det färdiga alternativet på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com