[RANT] Apple... Really?

Permalänk
Inaktiv

[RANT] Apple... Really?

Så nu har man en så kallad Filhanterarei iOS. Synd att de glömde lägga till funktionen att skapa och hantera lokala filer. Som man gör på Android... Man kan ju bara spara till Apples Office mappar. Liksom va!?
Är det ingen annan som börjar bli smått less på iOS? Det fungerar ju stabilt och så visst men jäklar vad det är begränsat och nedlåst.
De gör väldigt underliga val när de väljer att inkludera eller inte inkludera vissa funktioner.

Dessutom, nya filsystemet på mac fungerar bara med all Flash. Duktigt med tanke på att de fortfarande säljer en 12000krs dator med 5400rpm HDD.

Någon annan som känner för att klaga lite på Äpplets 2 undermåliga operativsystem??
Jag har god lust att sätta yxan i min MBPro. Damn paperweight.

Permalänk
Medlem

"Det bara funkar".

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zache_:

"Det bara funkar".

Yeah right...
Se nedan, byt ut norrmän till Apple

https://www.youtube.com/watch?v=Ur4i9eotsiY

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zache_:

"Det bara funkar".

Det roliga är att jag säkert sagt det där någongång om Apple. Men damn vad man märker att så inte är fallet direkt man vill göra något mer avancerat än att surfa och redigera bilder.

Permalänk
Medlem

Handlar mer om dina förväntningar än apples olika operativsystem.

Att klaga hjälper föga, försök att rikta in dig på lösningen som passar dig.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Så nu har man en så kallad Filhanterarei iOS. Synd att de glömde lägga till funktionen att skapa och hantera lokala filer. Som man gör på Android... Man kan ju bara spara till Apples Office mappar. Liksom va!?
Är det ingen annan som börjar bli smått less på iOS? Det fungerar ju stabilt och så visst men jäklar vad det är begränsat och nedlåst.
De gör väldigt underliga val när de väljer att inkludera eller inte inkludera vissa funktioner.

Dessutom, nya filsystemet på mac fungerar bara med all Flash. Duktigt med tanke på att de fortfarande säljer en 12000krs dator med 5400rpm HDD.

Någon annan som känner för att klaga lite på Äpplets 2 undermåliga operativsystem??
Jag har god lust att sätta yxan i min MBPro. Damn paperweight.

Hoho, låter nästa mer som att du använt windows lite för länge och inte vet hur mac OS fungerar.
Vad vill du göra som du inbillar dig att du inte kan?

Permalänk
Medlem

@anon284015: Ändra trådens rubrik till:

[Rant tråd] Apple... Really?

Då du inte ber om hjälp eller liknande, utan bara vill avreagera dig och finna likasinnade (lika-osinnade ) rant:are som vill bara ranta runt i tråden så kan du beskriva tråden syfte i rubriken

tack

Permalänk
Medlem

Det är väl i stort sett bara icloud appen med nytt utseende? Vill minnas att man inte kunde skapa filer i den appen sedan tidigare heller.

Permalänk

Hela poängen med Apples sätt att "låsa ner" användarna funkar väldigt bra, förutsatt att du är en normal användare (läs tant Agda, 87), eftersom de inte behöver funktionerna som inte finns, samt att användarens möjligheter att råka göra något som är dåligt för enheten är i det närmaste obefintliga.
Men, så fort du är en lite mer avancerad användare som faktiskt har användning av funktionerna du nämner så är Apples produkter inte längre passande för dig. Då är det bästa valet att välja en annan produkt som erbjuder vad du vill ha.

Apple kontra Android har ganska olika målgrupper, och det verkar som att du ganska tydligt faller under Androids

Permalänk
Medlem

Vill minnas för några år sedan då jag skulle lägga in musik på en kamrats Ipod. Mountade den i windoze "som vanligt" och vad möts man av? En uppsjö av mappar och filer som vars namn såg ut som md5-hashar.. Mp3 filändelser men tydligen blir det så när man syncar över låtar från Itunes. Jag menar, varför ens ha alternativet att kunna koppla in sin mp3-spelare och slänga över låtar när det finns Itunes?
Kamratlig som jag är försökte jag installera Itunes men insåg snabbt att jag begått ett stort misstag... Nej som sagt, surfa och redigera bilder "bara funkar" men sen då?

Permalänk
Medlem

Liksom såhär jag känt i hela mitt liv. Fast har mestadels klagat på de sjuka priserna.

Nu har jag ju inte kollat på ett par år men "Vill du ha 8gb ram istället för 4? Inga problem, lägg bara på 2000:-"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maldergho:

Hela poängen med Apples sätt att "låsa ner" användarna funkar väldigt bra, förutsatt att du är en normal användare (läs tant Agda, 87), eftersom de inte behöver funktionerna som inte finns, samt att användarens möjligheter att råka göra något som är dåligt för enheten är i det närmaste obefintliga.
Men, så fort du är en lite mer avancerad användare som faktiskt har användning av funktionerna du nämner så är Apples produkter inte längre passande för dig. Då är det bästa valet att välja en annan produkt som erbjuder vad du vill ha.

Apple kontra Android har ganska olika målgrupper, och det verkar som att du ganska tydligt faller under Androids

Väldigt bra formulerat. Jag som är poweruser känner mig väldigt begränsad med Apples operatisystem. För min svärmor fungerar det dock jättebra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

@OldFatGamer: Ändra trådens rubrik till:

[Rant tråd] Apple... Really?

Då du inte ber om hjälp eller liknande, utan bara vill avreagera dig och finna likasinnade (lika-osinnade ) rant:are som vill bara ranta runt i tråden så kan du beskriva tråden syfte i rubriken

tack

Jo jag stör mig på Apples sätt att göra saker. Och ja jag kände för att skriva av lite vrede

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trebsor:

Liksom såhär jag känt i hela mitt liv. Fast har mestadels klagat på de sjuka priserna.

Nu har jag ju inte kollat på ett par år men "Vill du ha 8gb ram istället för 4? Inga problem, lägg bara på 2000:-"

Macbook Air... Med en vad är det nu igen, Broadwell CPU och 120gb SSD och en lågupplöst skärm för nästan 10 000 fortfarande!?
Och min MBPro med dualcore i5 och en totalt meningslös touchbar för bara 22 papp
Som hittat....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Hoho, låter nästa mer som att du använt windows lite för länge och inte vet hur mac OS fungerar.
Vad vill du göra som du inbillar dig att du inte kan?

24 år med Windows, ca 8 år med Mac, 9 år med Linux, 7 år med iOS, knappt 6 år med Android.
Nej det kan ju vara så att Apple gör så dåliga operativsystem så att jag ännu efter 8 respektive 7 år fortfarande inte lärt mig hur man gör saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

24 år med Windows, ca 8 år med Mac, 9 år med Linux, 7 år med iOS, knappt 6 år med Android.
Nej det kan ju vara så att Apple gör så dåliga operativsystem så att jag ännu efter 8 respektive 7 år fortfarande inte lärt mig hur man gör saker.

Kan du inte för trådens skull ge ett exempel på något du gör i windows som inte går i OSX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

24 år med Windows, ca 8 år med Mac, 9 år med Linux, 7 år med iOS, knappt 6 år med Android.
Nej det kan ju vara så att Apple gör så dåliga operativsystem så att jag ännu efter 8 respektive 7 år fortfarande inte lärt mig hur man gör saker.

Frågan är ju hur ofta du använder enheten under dessa 7-8år. Jag själv hade en MBP under ett par år, som jag bara använde då och då. Kände fortfarande efter dessa två år att jag inte hade en aning om hur OSX fungerade i sin helhet.
Nu kör jag enbart Mac och iOS på mina jobbdatorer och telefon/surfplatta... och bitarna faller snabbt på plats.
Saker som man tyckte var krångligt eller konstigt, är det inga problem med längre och själv uppskattar jag operativsystemen och hur de samarbetar mer och mer för varje dag känns det som.

Men, vi har alla olika behov och vad vi gör på datorerna varierar. Därför är det också bra att det finns olika alternativ, som passar olika målgrupper.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Så nu har man en så kallad Filhanterarei iOS. Synd att de glömde lägga till funktionen att skapa och hantera lokala filer. Som man gör på Android... Man kan ju bara spara till Apples Office mappar. Liksom va!?
Är det ingen annan som börjar bli smått less på iOS? Det fungerar ju stabilt och så visst men jäklar vad det är begränsat och nedlåst.
De gör väldigt underliga val när de väljer att inkludera eller inte inkludera vissa funktioner.

Dessutom, nya filsystemet på mac fungerar bara med all Flash. Duktigt med tanke på att de fortfarande säljer en 12000krs dator med 5400rpm HDD.

Någon annan som känner för att klaga lite på Äpplets 2 undermåliga operativsystem??
Jag har god lust att sätta yxan i min MBPro. Damn paperweight.

Nog för att de förtjänar kritik på hur files fungerar, men att du inte vet hur man gör är en helt annan sak.
Du kan skapa mappar och slänga in filer hur du vill.
Däremot är tredjepartstödet fortfarande väldigt begränsat, men det släpptes ju igår så lite tålamod får man ha.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Den är ingen filhanterare! Ikonen heter "Filer". Dvs du ser dina filer. End of rant! (stäng tråden).

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Vill minnas för några år sedan då jag skulle lägga in musik på en kamrats Ipod. Mountade den i windoze "som vanligt" och vad möts man av? En uppsjö av mappar och filer som vars namn såg ut som md5-hashar.. Mp3 filändelser men tydligen blir det så när man syncar över låtar från Itunes. Jag menar, varför ens ha alternativet att kunna koppla in sin mp3-spelare och slänga över låtar när det finns Itunes?
Kamratlig som jag är försökte jag installera Itunes men insåg snabbt att jag begått ett stort misstag... Nej som sagt, surfa och redigera bilder "bara funkar" men sen då?

Detta har med patent att göra, Apple betalade inte för att använda FAT32 med funktioner som fulla filnamn med mera till Microsoft, och då är du begränsad till 8.3-filnamn som i gamla DOS före MS-DOS 7/W95. Det sagt, går fint att använda "Send to iPod" i Foobar istället för iTunes. Varför den mountas i Windows är för att iTunes i Windows inte skulle kunna använda enheterna annars Du kunde på den tiden såklart formatera dina iPod-prylar med HFS också, men då fungerade det inte att lägga till låtar på Windows alls. Någon vettigare teknik än UMS fanns inte på den tiden. Hade Microsoft sagt "här använd FAT32 gratis" så hade de förmodligen kört långa filnamn och varit enklare att hantera manuellt. Så ser inte branschen ut däremot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Kan du inte för trådens skull ge ett exempel på något du gör i windows som inte går i OSX?

Allting går, det bara går sämre...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Den är ingen filhanterare! Ikonen heter "Filer". Dvs du ser dina filer. End of rant! (stäng tråden).

Vill jag se mina Onedrive filer så öppnar jag onedrive.. Så vad gör Filer egentligen? Rent tjurbajs som vanligt från Apple,.

Permalänk
Medlem

@anon284015: Gå o lek med din Android!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

@OldFatGamer: Gå o lek med din Android!

har ju en iphone 7 plus , ingen android just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Dessutom, nya filsystemet på mac fungerar bara med all Flash. Duktigt med tanke på att de fortfarande säljer en 12000krs dator med 5400rpm HDD.

Personligen tycker jag att det är värre att de överhuvudtaget säljer en dator med 5400 rpm 2.5" HDD 2017, men det är kanske bara jag. Med tanke på hur mycket flash Apple köper borde de kunna få in lite flash på moderkortet för att åtminstone köra Fusion Drive.

Att APFS bara funkar på flash-drivar verkar dock vara ett övergående problem - det funkade på HDD och Fusion Drives i betan, men det försvann på vägen efter en mängd buggar. Återkommer i en .2 eller nåt sånt skulle jag tro.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Personligen tycker jag att det är värre att de överhuvudtaget säljer en dator med 5400 rpm 2.5" HDD 2017, men det är kanske bara jag. Med tanke på hur mycket flash Apple köper borde de kunna få in lite flash på moderkortet för att åtminstone köra Fusion Drive.

Att APFS bara funkar på flash-drivar verkar dock vara ett övergående problem - det funkade på HDD och Fusion Drives i betan, men det försvann på vägen efter en mängd buggar. Återkommer i en .2 eller nåt sånt skulle jag tro.

Ja alltså att de överhuvudtaget säljer en dator idag med mekanisk disk som systemdisk är helt galet. och det i en produkt som de vill påstå är "premium". Kom nu på att även den dyrare imacen också har en mekanisk skiva. Du måste betala 17000 för 3e nivåns imac för att få sketna 120gb i en fusiondrive konf som inte ens kan använda deras nya filsystem. Och glöm att du knäcker garantin på en dator för de summorna för att kasta in en ssd.

De hade ju fast bara kunnat lägga 64gb i en fusiondrive konf för instegsmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Vill jag se mina Onedrive filer så öppnar jag onedrive.. Så vad gör Filer egentligen? Rent tjurbajs som vanligt från Apple,.

När MS uppdaterat appen kan man använda Files om man vill kopiera över filer till enheten eller direkt till appar med stöd.
BOX är uppdaterad, testade lite förut idag.

Testade med pages också, då kan man välja box och öppna sin fil.
Jag antar att andra tredjepartsappar kan lägga in samma stöd och om de gör det blir det mer som ett traditionellt filsystem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Allting går, det bara går sämre...

Ingenting konkret med andra ord, fantastiskt. Styrker verkligen den påstådda erfarenhet med deras produkter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Ingenting konkret med andra ord, fantastiskt. Styrker verkligen den påstådda erfarenhet med deras produkter.

Har du inget negativt att säga om Apple och du någonsin använt en Mac så är du knappast en poweruser. Du är alltså lika tekniskt begåvad som tant Agda 87 år. Alltså kan du omöjligen förstå vad jag menar. Surfa på du bara, piffa upp de där semester bilderna bara. Det är Macen jättebra till. Ja om inte Safari skulle hänga sig varannan minut. Badbollar är väl fina att se på iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Macbook Air... Med en vad är det nu igen, Broadwell CPU och 120gb SSD och en lågupplöst skärm för nästan 10 000 fortfarande!?
Och min MBPro med dualcore i5 och en totalt meningslös touchbar för bara 22 papp
Som hittat....

Skrivet av anon284015:

Har du inget negativt att säga om Apple och du någonsin använt en Mac så är du knappast en poweruser. Du är alltså lika tekniskt begåvad som tant Agda 87 år. Alltså kan du omöjligen förstå vad jag menar. Surfa på du bara, piffa upp de där semester bilderna bara. Det är Macen jättebra till. Ja om inte Safari skulle hänga sig varannan minut. Badbollar är väl fina att se på iaf.

Kanske inte skulle köpt en dualcore om du är en så kallad poweruser