Permalänk
Medlem

Nytt PSU eller 12 pin PCI-E

Tja, mitt PSU på 450 W har endast en kabel med 6+2 PCI-E och mitt grafikkort kräver 12 PCI-E pins. Finns det kablar att köpa som ger 12 pins (6+6) eller liknande? Mitt PSU är modulärt också kan jag tillägga.

Annars har jag kollat runt och ett nätaggregat på 500w hade 12 pins, ska jag köpa den istället?

Tack!

Permalänk
Medlem

@Zamasu: Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Entusiast

Det viktigaste är att kolla vilket nätaggregat du har, märke/modell och antal ampere på +12V linan (linorna). Vissa modeller kan man gott köpa en Molex till 6-pin adapter till, andra bör man inte tänka tanken.

Permalänk
Medlem

Gtx 970 GPU
Fractal design PSU
https://m.prisjakt.nu/product/2738858/properties

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zamasu: Nätagget ska ha 2 st. 4-pin Molex-kontakter som du troligtvis inte använder till något, så skaffa t.ex. en sån här adapter bara.

Permalänk
Medlem

Det säkraste är en 8pin pci-e till 2 6pin pci-e då 6pin är "specade" för 75W och 8 pin för 150W så att då håller du fortfarande specifikationen. Du kan dock dra långt över 200 på en 8 pin och många nätagg gör det och splittar i änden.
Agget klarar det och har en stor stark lina så bara du får tag i en adapter så är det lugnt. Jag hade inte kört sata eller molexadapter då det inte är byggda för att tåla lika stora strömmar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det säkraste är en 8pin pci-e till 2 6pin pci-e då 6pin är "specade" för 75W och 8 pin för 150W så att då håller du fortfarande specifikationen. Du kan dock dra långt över 200 på en 8 pin och många nätagg gör det och splittar i änden.
Agget klarar det och har en stor stark lina så bara du får tag i en adapter så är det lugnt. Jag hade inte kört sata eller molexadapter då det inte är byggda för att tåla lika stora strömmar

Vart kan jag få tag i 8 till 12a? Letat ett bra tag utan att lyckas. Jag har också läst om molex så inget jag tänker testa heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zamasu:

Vart kan jag få tag i 8 till 12a? Letat ett bra tag utan att lyckas. Jag har också läst om molex så inget jag tänker testa heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl en extra 6-pin PCI-E kontakt du behöver? Då är en adapter med två molex till en 6 pin helt ok. Det är ett bra nätaggregat du har.

Permalänk
Medlem

@Calathea:
Jag har nu köpt en PSU med 2 x 6+2 pci-e kontakter. Ska jag bara låta bägge 2orna hänga där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamasu:

Jag har nu köpt en PSU med 2 x 6+2 pci-e kontakter. Ska jag bara låta bägge 2orna hänga där?

Ja, de är 6+2 för att vara kompatibla med både 6- och 8-pin PCIe, det är bara att låta dem hänga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zamasu:

@Calathea:
Jag har nu köpt en PSU med 2 x 6+2 pci-e kontakter. Ska jag bara låta bägge 2orna hänga där?

Vad blev det för nytt? Och som sagt +2 kontakterna ska hänga löst bredvid.