Använda 65" 4K TV som datormonitor på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Använda 65" 4K TV som datormonitor på skrivbordet

Eftersom jag har ett visst sug efter att ständigt prova det omöjliga och dessutom råkar ha en 65" 4K OLED (65" OLED E6) som är "över" så tänkte jag ge mig på att testa något jag funderat på en tid, att använda en 65" TV som datormonitor. Och då menar jag inte som en HTPC monitor för film eller liknande utan på skrivbordet.

Är väl medveten om de uppenbara ergonomiska nackdelarna med detta och kanske även de praktiska, men min grundtanke är att kanske använda t.ex. de övre 50% av skärmen till "sällanfönster" som man bara kastar en blick på lite då och då medan de som används mer ofta får placeras på något mer ergonomiskt fördelaktigt ställe. Sen är det väl lite annat med bildinställningar och annat som lär behöva ses över också. Mitt användsningsområde är väl främst programmering (vilket som bekant brukar innebära många fönster) samt mer allmänt kontorsbruk, dvs ingen videoredigering eller känsligt färgarbete.

Hade initialt tänkt att OLED borde vara optimalt iom att det inte har samma problem med tittvinklar som LCD men hade kanske underskattat ABL problemen som blir rätt tydliga när man kör mycket vita fönster. Är nog inget jätteproblem egentligen, men ändå märkbart så här i början. Sen ser jag faktiskt pixlarna mer än jag hade trott, men detta beror nog mer på pixelstrukturen hos OLED då problemet inte alls är lika tydligt på 78" LCDn i vardagsrummet ens från samma tittavstånd, där pixlarna rimligtvis borde vara större. Sen finns det väl en viss fundering kring inbränningsproblematiken, även om jag jag inte märkt några sådana problem när samma TV agerade bildvisare åt HTPCn. Ett plus som jag inte tänkt på är att jag slipper datorhögtalarna på skrivbordet iom att denna TV faktiskt har en riktigt bra inbyggd soundbar. Det är inte alltid man vill köra hörlurar.

Är intresserad av ifall någon annan försökt något liknande tidigare och vad ni isf har för erfarenheter av det. Är väl medveten om det vansinniga i detta så det behöver nog inte påpekas men man lever bara en gång

PS

Som så ofta när man tror sig vara först med något så visar det sig att man har fel:
https://www.digitec.ch/en/page/what-happens-when-you-hook-up-...

Men bortsett från det så verkar det inte vara så många som försökt

Permalänk
Medlem

Visade sig att Eye Comfort mode var påslaget vilket förklarar de oväntat rödtonade färgerna, med den avstängd är det snarare problem åt andra hållet så det krävs nog lite justering av dessa för att få lite varmare färger (vilket iaf jag gillar). Sen är det nog inte fel att dra ner ljusstyrkan lite också då jag förmodar att en 65" vägg i burn mode kan bli rätt saftigt för ögonen även med en OLED.

För enklare fönsterhantering rekommenderas ett program som t.ex. Divvy, vilket nog kan rekommendera för alla med en lite störe 4K skärm med många fönster. Andra bra alternativ är AquaSnap och DisplayFusion.

Permalänk
Medlem

Det är troligen mer ergonomiskt än många TN-paneler med för hög ljusstyrka. Du bestämmer ju själv var på skärmen du tittar och det innebär ju inte nödvändigtvis nackspärr. Vad jag däremot tror du skulle vinna mycket på är att trots allt sätta tvn på väggen och sedan backa skrivbordet någon halvmeter/meter om du har möjlighet till detta. Även sätta tvn så långt ner på väggen som möjligt. Alltså så att skrivbordsskivan fortfarande inte är i vägen för bilden. Gör du på det sättet kan du se så mycket som möjligt vertikalt utan att behöva tilta bak huvudet. På så vis kommer du vara lite snällare mot nacken. Prova att ställa tvn på någonting och backa skrivbordet så långt det krävs för att det fortfarande ska kännas behagligt.

Ta tvns bredd och dividea med två. Det avståndet är nog minst det avstånd du vill sitta på. Ägonen vill du troligen ha strax över mitten av skärmen. Personligen tycker jag det är brhaglogare att titta snett nedåt än snett uppåt på en skärm.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är troligen mer ergonomiskt än många TN-paneler med för hög ljusstyrka. Du bestämmer ju själv var på skärmen du tittar och det innebär ju inte nödvändigtvis nackspärr. Vad jag däremot tror du skulle vinna mycket på är att trots allt sätta tvn på väggen och sedan backa skrivbordet någon halvmeter/meter om du har möjlighet till detta. Även sätta tvn så långt ner på väggen som möjligt. Alltså så att skrivbordsskivan fortfarande inte är i vägen för bilden. Gör du på det sättet kan du se så mycket som möjligt vertikalt utan att behöva tilta bak huvudet. På så vis kommer du vara lite snällare mot nacken. Prova att ställa tvn på någonting och backa skrivbordet så långt det krävs för att det fortfarande ska kännas behagligt.

Ta tvns bredd och dividea med två. Det avståndet är nog minst det avstånd du vill sitta på. Ägonen vill du troligen ha strax över mitten av skärmen. Personligen tycker jag det är brhaglogare att titta snett nedåt än snett uppåt på en skärm.

Just denna TV är dock ovanligt låg trots att den har en soundbar, skulle tippa att bilden börjar 5 cm från "marken" även med stativet på. Nackdelen med att flytta bak skärmen är att man då, beroende på syn, måste börja skala upp det som visas, och då har man snart inte uppnått något. Kör ju Windows även på 78" aren men då i mer vardagsrumsvänligt upplösning (eller snarare skalning). Just nu står den ca 80 cm från skrivbordskanten där jag sitter och märkar att jag redan börjar glömma bort att det är ovanligt stort. Att gå ner till den vanliga 40"s monitorn känns som det kan bli lite kämpligt även om det väl förmodligen är det vettiga valet. Men tanken är att försöka få in den på ett vanligt 60 cm skrivbord sen och då är det frågan om det inte inte blir lite väl nära. Så här långt är nog pixligheten största problemet, även om jag ärligt talat inte tänker så mkt på det.

Bör väl påpekas här att det är upplösningen snarare än storleken som bestämmer vad som faktiskt få plats. 4K är alltid 4K oavsett storleken på monitorn. Mäktar man med att köra 4K i 100% skalning på en mindre skärm så kanske det inte finns så stor anledning att öka skärmstorleken annat än kanske för upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Nä, det här blev inge bra. Men inte främst då pga 65" utan för att OLED fungerar klart sämre än jag väntat mig som datormonitor (på ett skrivbord alltså). Lyckas inte korrigera bort den rätt synliga pixelmatrisen, sen är det så klart ABL problem också men det var mer väntat. Att OLED i sig inte var optimalt för detta är ingen större överraskning i sig, var mer att jag råkade ha en sån TV "över".

Annars tycker jag nog överlag att själva iden med 65" fungerar oväntat bra, så länge man är lite smart med fönsterplaceringen och inte arbetar för mycket aktivt med fönster som har oergonomisk placering utan mer har "sällanfönster" där. Om man sen vinner så mycket på det i praktiken ska jag låta vara osagt, en 4K upplösning är så klart densamma oavsett om den kör på en 15" eller en 65", så det handlar väl mer om vilken skalning man kan ha utan att det börjar bli jobbigt. Är det dessutom så att man måste börja flytta fönster av ergonomiska skäl så känns fördelarna mot typ en 43" inte lika självklara längre.

Permalänk

65 är nog för mkt, jag har min 40 skärm ovanför mina två 24 skärmar och det är makalöst nice att spela på.
så satsa hellre på nånting i den storleken då tror jag du blir jättenöjd

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Jag använder en Sony 50" funkar skitbra
65" skulle jag bara ställa en bit längre ifrån alternativt montera upp på väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

65 är nog för mkt, jag har min 40 skärm ovanför mina två 24 skärmar och det är makalöst nice att spela på.
så satsa hellre på nånting i den storleken då tror jag du blir jättenöjd

Har redan 2 st 40" men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag använder en Sony 50" funkar skitbra
65" skulle jag bara ställa en bit längre ifrån alternativt montera upp på väggen

Som datormonitor, dvs i en skrivbordssetup? Många vanliga människor har ju typ 55" i vardagsrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Som datormonitor, dvs i en skrivbordssetup? Många vanliga människor har ju typ 55" i vardagsrummet

Evolution. När jag började min karriär var det 14"-15" skärmar som gällde. Jag har kört 40" som dataskärm i många år. Det har stannat upp på 75" som vardagsrums-TV, men skulle inte ha något emot att skaffa en större om det hade varit rimliga priser.

Det handlar väl om att täcka upp en allt större del av synfältet.

Permalänk
Medlem

@dblade: Tänkte väl främst på vad du hade för upplösning på 50" aren, sett till att 50" väl varit rätt ovanlig senaste åren så gissar jag att den inte är en 4K TV och en 50" FHD är nog inget jag skulle vilja ha på nån meters avstånd för vanligt kontorsarbete. Därav frågan

Ska väl erkänna att jag börjat snegla på 77" OLED nu så kanske jag snart får en 78" LCD över att ha på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Har nu börjat testa att istället köra med en 78" LCD som en "skrivbordsmonitor" och det fungerar faktiskt klart bättre, främts då för att LCDn verkar mycket mer lämplig än OLEDen för typiska "kontorsbakgrunder", dvs typ Word. Trots att 78" är en hel del större än 65" och tittavståndet är detsamma så är pixelproblematiken inte alls lika påtaglig. VIlket kanske även förklarar avsaknaden av OLED monitorer på marknaden.

78" är dock inget man baxar upp på skrivbordet hur som helst, och om man nu ändå gör det blir överdelen så högt upp att det blir snudd på omöjligt att se vad som händer där. Så här är det snarare fåtölj framför TVn som gäller vilket ställer krav på lite andra kreativa lösningar för att fungera rent ergonomiskt. Återstår väl att se hur väl detta fungerar i praktiken men initialt är det oväntat bra och klart bättre än 65" OLED på skrivbordet iaf

Permalänk
Medlem

Nu gör du mig till stressad panda... Har OLED typ pentile paneler och man riskerar få värre screendoor än LCD. Finns ju bättre och värre LCD paneler gällande den biten men ändå. Jag hade ju hoppats de skulle va mer som plasma alltså betydligt mindre klar pixelstruktur.

en annan lösning är att sitta i en cockpit och tangentbordet i knät. Sitter ju lågt i en cockpit med utsträckta ben så de är rätt så bekvämt. Då kan du montera tvn lågt och ändå få fritt synfält.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu gör du mig till stressad panda... Har OLED typ pentile paneler och man riskerar få värre screendoor än LCD. Finns ju bättre och värre LCD paneler gällande den biten men ändå. Jag hade ju hoppats de skulle va mer som plasma alltså betydligt mindre klar pixelstruktur.

en annan lösning är att sitta i en cockpit och tangentbordet i knät. Sitter ju lågt i en cockpit med utsträckta ben så de är rätt så bekvämt. Då kan du montera tvn lågt och ändå få fritt synfält.

Nja, aldrig något jag sett innan jag slängde upp OLEDen på skrivbordet med mindre än 1 meters tittavstånd och då enbart svagt på främst ljusa miljöer. För video och annat är det utklassning till OLEDens fördel, även på detta avstånd. Den ruggiga kontrastskillnaden gör nog sitt också. Sen bör det nämnas att jag gjort rätt lite bildinställningar för att se om detta går att förbättra, men jag gissar att det i detta fall nog är något som inte går att göra det. Men så har väl LG aldrig sålt sina OLEDs som skrivbordsmonitorer heller.

Lägg till en "planka" som underlag för tangentbord och mus så har du just beskrivit min setup i stora salongen

Det jobbiga är bara att min vanliga 40" monitor känns som en liten leksak i jämförelse just nu

Vår husgud @LaxPudding kanske har några tips även om detta väl lär ligga utanför vad som normalt testas?

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke är jag tveksam om det eg är pixlarna som syns, snarare är det tunna horisontella linjer som syns, främst på vit bagrund. Påminner mkt om de linjer som Alienware hade problem med på sina nya 120 hz TN paneler i fjärde generationens laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vid närmare eftertanke är jag tveksam om det eg är pixlarna som syns, snarare är det tunna horisontella linjer som syns, främst på vit bagrund. Påminner mkt om de linjer som Alienware hade problem med på sina nya 120 hz TN paneler i fjärde generationens laptops.

Ok ja nu är det ju främst att se panelens konstruktion jag oroar mig för. Kan ta rätt mycket sämre bildkvalitet i övrigt om man inte ser ett skvatt av det. Nu i realiteten tror jag nog att jag kanske kommer sitta nära en meter ifrån iaf.

Ska ta en tur till butik och spana in OLED vs LCD med näsan mot.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ok ja nu är det ju främst att se panelens konstruktion jag oroar mig för. Kan ta rätt mycket sämre bildkvalitet i övrigt om man inte ser ett skvatt av det. Nu i realiteten tror jag nog att jag kanske kommer sitta nära en meter ifrån iaf.

Ska ta en tur till butik och spana in OLED vs LCD med näsan mot.

Ska du sitta så nära måste du nog ha en mindre TV för det är rätt lite innehåll som är tillgängligt i 4K (vet iof inte vad du tittar på). T.ex. Viaplay på en 65" TV nån meter ifrån ser ut som....ja, inte är det fotboll iaf, pixlarnas krig typ.

Permalänk
Medlem

Det är främst för 4K material annars hade jag inte ens tittat på en 4K tv

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Måste dock säga att för spel så är en 65" OLED på skrivbordet inte att leka med....eller ja, det är ju just det som det är. Den perfekta svärtan gör mkt för att skapa stämning i spel som annars skulle varit mest grådaskiga. Det lär finnas skärmar som är snabbare, så siktar man på att göra eSports karriär så är väl annat att föredra, men för maximal upplevelse är det svårslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

65 är nog för mkt, jag har min 40 skärm ovanför mina två 24 skärmar och det är makalöst nice att spela på.
så satsa hellre på nånting i den storleken då tror jag du blir jättenöjd

Håller med, körde custom res (21:9) på en 49" TV ett tag som skärm och tyckte att det blev aningen för stort/låg PPI. nånstans 38-42" ligger nog max vad man vill använda på 0.5-1 meters avstånd för de flesta.

@improwise:

För endast spel funkar det nog med hur stort skärm som helst, i längden blir det dock drygt vid vanligt skrivbordsanvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Håller med, körde custom res (21:9) på en 49" TV ett tag som skärm och tyckte att det blev aningen för stort/låg PPI. nånstans 38-42" ligger nog max vad man vill använda på 0.5-1 meters avstånd för de flesta.

@improwise:

För endast spel funkar det nog med hur stort skärm som helst, i längden blir det dock drygt vid vanligt skrivbordsanvändande.

Vilken upplösning hade du på din 49"? Allt under 4K känns som det blir omöjligt i dessa storlekar.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu man gjorde för att få bort "färgfläckar" på texten (Windows 10)? Jag har för mig att detta hänger ihop med BGR och att nyckeln till framgång är att ändra ClearType men jag minns inte riktigt. Problemet tas upp här men dock ingen exakt väg till vad som ska göras:

http://www.sweclockers.com/test/23748-philips-brilliance-bdm4...

Har kört igenom ClearType wizarden och i sista steget ser texten där bra ut, till skillnad från i steg 1, men sen när jag kollar runt i olika program så är det ändå vissa som fortfarande har problem. Främst att vissa bokstäver får en gul bakgrund.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur var det nu man gjorde för att få bort "färgfläckar" på texten (Windows 10)? Jag har för mig att detta hänger ihop med BGR och att nyckeln till framgång är att ändra ClearType men jag minns inte riktigt. Problemet tas upp här men dock ingen exakt väg till vad som ska göras:

http://www.sweclockers.com/test/23748-philips-brilliance-bdm4...

Har kört igenom ClearType wizarden och i sista steget ser texten där bra ut, till skillnad från i steg 1, men sen när jag kollar runt i olika program så är det ändå vissa som fortfarande har problem. Främst att vissa bokstäver får en gul bakgrund.

Genom att helt döda ClearType och även stänga av Font Smoothingen så blev det genast bättre helt klart. Jag har för mig att det även fanns ett registerhack som man ibland var tvungen att göra för att få det riktigt bra, men minns inte vad det var. Har för mig att jag fick göra det när jag en gång skulle köra en 4K skärm i FHD upplösning för att få texten skarp. Men med ovanstånde tips blir det klart bättre, iaf om man som jag har en liten nostalgisk vurm för "kantiga typsnitt"

Edit:
Bara stänga av ClearType gör en hel del skillnad också. Förmodligen räcker det. Med ClearType avslaget försvinner också mkt av problemen med att det hela tiden kändes "suddigt". Trodde i min enfald att jag redan hade gjort detta då det normalt är något som jag brukar göra direkt men tydligen hade jag glömt det

Permalänk
Medlem

Attans, här trodde man sig ligga i framkant men så kommer direkt någon och visar att man snarare får kämpa för att alls hänga med

Permalänk
Medlem

@improwise:

Givetvis 4k, dessutom en curved vilket enligt min mening är ganska vettigt om man ska använda en större TV/skärm till gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@improwise:

Givetvis 4k, dessutom en curved vilket enligt min mening är ganska vettigt om man ska använda en större TV/skärm till gaming.

Ja, iaf med en LCD med de problem med betraktningsvinklar som nästan alltid finns där. Men är du säker på att det verkligen var LCD panelen och inte något som t.ex. ClearType eller nån skalning som satte begränsningarna? För jag måste rejält nära min 78" LCD innan jag kan urskilja några pixlar trots rätt ok syn ok det är ju en del större än 49". Text blir dock lite kantig, i synnerhet med ClearType avstängt som uppenbarligen fungerar så där på vissa skärmar.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Det är väl inte direkt att man ser individuella pixlar, men det är en rejäl skillnad i allmän skärpa mellan 90 och 110ppi som jag sitter med nu. Bland annat så fick jag allmänt använda högre AA på min TV när jag spelade för att det inte skulle störa mig. Sitter man t.ex med 4k på 30" eller lägre så är det i vissa fall nästan omöjligt att avgöra om man har nån form av AA eller inte.

Rent allmänt så var min Samsung TV med rätt inställningar rätt bra att använda som skärm, den var helt jämförbar med en 24" Skärm som har liknande PPI när det kommer till text osv. Fanns nån guide där ute exakt vad för inställningar man skulle använda för att stänga av så mycket skit som möjligt för just samsung, skulle säga att den också var något snabbare än min äldre Dell 27" IPS (äldre 1440p med CCFL backlight) men aningen sämre än min LG 34" (first gen 21:9).

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Ja, här håller jag med. Även om man kan köra många spel i 4K så är det väl lite si och så om dom verkligen är 4K i själva innehållet (textures etc). Även en titel som Crysis 3 ser rätt "blocky" ut i 4K på en 65" TV om man sitter en meter ifrån, speciellt mot slutet i grottorna (som väl iof såg rätt kasst ut även på en mindre skärm när man körde det första gången). Tänkte att jag skulle testa köra Metro igen när jag får tid, har för mig att det var ett riktigt snyggt spel. Ska även testa av något snyggt bilspel, vad är det som gäller där för stunden på PC, Project Cars 2?

I just denna tråd var väl främst tanken att utvärdera hur det fungerar utifrån ett "kontorsbehov" och där fungerar det klart bättre, även om 65" är väl högt. Därmed inte sagt att hur det fungerar för spel är oviktigt, men där är det kanske lite andra behov som styr.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Den största negativa aspekten för mig vid skrivbordsanvändning är att även om man har skärmytan så har man inte samma flexibilitet som om man istället använder många skärmar. Med vettiga monitorarmar och skärmar i 27-40" klassen så får man en bättre setup just for det området enligt mig.