Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Permalänk
Medlem

Låter som en ren blåsning, eller överambitiöst projekt av jeppar som inte riktigt vet vad dom gett sig in på.

låt mig förklara. Att säga att 2st 4K displayer (ett för varje öga) = 8K , är som att säga att en kompakt CD skiva är 88,2 khz ljud (44,1 khz per öra). med andra ord helt nonsens.

(jo ja vet, ang CD'n ^ . men det är så dom skulle beskriva det.)
I vilket fall som helst inget projekt jag tror leder till någon produkt.

Permalänk
Medlem

Pixeltäthet > FOV, imo.
Stör mig betydligt mer på synliga subpixlar än synfältet på min rift.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

är jag efter eller ? 8k är väl 4k x 4 https://www.youtube.com/watch?v=211Vdi4oC9o ??? inte 4k x 2

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak

Skrivet av wingman92:

är jag efter eller ? 8k är väl 4k x 4 https://www.youtube.com/watch?v=211Vdi4oC9o ??? inte 4k x 2

8k UHD (7680x4320) = 4x 4k UHD (3840x2160)

8k betyder bara att antingen den vertikala eller horisontella (högsta utav de) upplösningen är runt 8000 pixlar, vilket är den viktiga anledningen till att man nämner vilken faktisk standard man pratar om. I gemene folkmun antas givetvis 16:9 proportioner men det finns många fler proportioner så som vad Pixmax kör 32:9. (Även om de kör de över 2st 16:9 paneler.) 4/8K UHD är däremot specifikt 16:9 format. FHD (1920x1080) som också är ett 16:9 format hade även konkurrens utav WUXGA (1920x1200) som är 16:10. Lite samma kommunikations problem som uppstår när folk säger enbart den vertikala upplösningen, exempelvis 1440p, som finns i massor olika varianter så som 3440x1440 och 2560x1440.

Ja, jag vet att jag låter riktigt dryg men de har faktiskt inte missbrukat termen. Går inte att skylla på företaget p.g.a. folkligt ordmissbruk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@Lordsqueak
8k UHD (7680x4320) = 4x 4k UHD (3840x2160)

8k betyder bara att antingen den vertikala eller horisontella (högsta utav de) upplösningen är runt 8000 pixlar, vilket är den viktiga anledningen till att man nämner vilken faktisk standard man pratar om. I gemene folkmun antas givetvis 16:9 proportioner men det finns många fler proportioner så som vad Pixmax kör 32:9. (Även om de kör de över 2st 16:9 paneler.) 4/8K UHD är däremot specifikt 16:9 format. FHD (1920x1080) som också är ett 16:9 format hade även konkurrens utav WUXGA (1920x1200) som är 16:10. Lite samma kommunikations problem som uppstår när folk säger enbart den vertikala upplösningen, exempelvis 1440p, som finns i massor olika varianter så som 3440x1440 och 2560x1440.

Ja, jag vet att jag låter riktigt dryg men de har faktiskt inte missbrukat termen. Går inte att skylla på företaget p.g.a. folkligt ordmissbruk.

Så jag som sitter på två standard 1920x1080 monitorer hemma har kört 4k hela tiden? Gött!

Men trams att kalla den 8k skulle vara korrekt på något sätt. Varje enskild bild renderas väl bara i 4k per öga?

Och sen... Folkligt bruk leder till defacto standard. Så språk fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så jag som sitter på två standard 1920x1080 monitorer hemma har kört 4k hela tiden? Gött!

Det är ju faktiskt så både privatpersoner och industrin benämner multi-screen setups, även om det primärt gäller 3 panels system och uppåt. Exempel på det är vad som kallas 12k, alltså 3x 3840x2160 eller 11520x2160. Skapar det super stor förvirrning? Definitivt, men vi har t.ex. 4 betydelser för 4k när det kommer till upplösning. Antingen som folkligt smeknamn till 4K UHD, DCI 4K eller UW4K, alternativt som en benämning på den axeln med flest pixlar. Lite konstigt att säga att den ena betydelsen är fel när det är industri standarden som standard upplösningarna också namnges efter. Det är ju den sista benämningen folk använder när de säger 4k och syftar på alla upplösningar där den längsta axeln är runt 4000 pixlar. Typexempel är filmer som ofta kör lägre vertikal upplösning men också kallas för 4k.

Personligen skriver jag istället ut antingen upplösningen eller namnet för den givna upplösningen just för att vara tydlig. Avskyr att standarden är att ange den längsta axeln enbart då jag gillar när saker är riktigt tydliga, men kan fortfarande inte kalla det för fel. (Till skillnad från MS som inte kan använda prefixes och är löjligt otydliga p.g.a. det... Det ska vi däremot inte gå in på just nu då det blir lite väl mycket utav en avstickare och det har redan diskuterats en hel del här på forumet.)

Skrivet av talonmas:

Men trams att kalla den 8k skulle vara korrekt på något sätt. Varje enskild bild renderas väl bara i 4k per öga?

Det är ju en benämning på antalet pixlar panelen har, inte hur de visas. Att ange något annat för pixeluplösning än antalet pixlar hade ju varit väldigt konstigt.

Skrivet av talonmas:

Och sen... Folkligt bruk leder till defacto standard. Så språk fungerar

I vanliga sammanhang, ja. Men sällan industri standarder speciellt när inom den givna industrin så är det fortfarande standarden som används. Var fel av mig att kalla det ordmissbruk däremot.

Kommer detta däremot missförstås en hel del som 8K UHD? Tveklöst. Var det avsikligt utav pimax? Väldigt möjligt. Hade trots allt varit mycket tydligare om de namngett den 2x4K UHD men marketing. EDIT: Såg precis att Sweclockers redaktionen gjort exakt detta misstaget, tvärt om vad artikeln hävdar så har de aldrig skrivit 8K UHD såvitt jag ser. Har de däremot skrivit det så är det ett direkt fel då 8K UHD är 7680x4320.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

inte OLED, suck... Så nära.

...och när första produkten med OLED släpps kommer du säga, "inte XLED [eller vad nästa teknik heter], suck...Så nära!".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinSonic:

Har man tid, typ 40 min, kan man kolla in en av de första reviews på vad de har demonstrerat hittills.
https://www.youtube.com/watch?v=JuVWs9IZIvk

Kollade igenom denna, är väldigt intresserad av VR, var en av de första som hade HTC Vive, men jag väntar ytterligare. Pimax är inte den heliga gral.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Precis,
2*4K = 8K
men 2*4K UHD != 8K UHD

Har alltid tyckt xK-namngivningen är kass och bara väntat på förvirringen som följer när mainstream skärman med olika dimensioner rör sig in i dessa upplösningar. Ska man ange pixelantal i en ledd får man lägga till något som anger dimension, anting t.ex. UHD eller 16/9, 32/9, 25/9 etc.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

inte OLED, suck... Så nära.

Inte? Då kanske det åtminstone är RGB mönster på subpixlar. Bara det skulle innebära betydligt bättre bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vart går gränsen för en upplösning vi inte länge kan se skillnad?

Det är rätt enkelt att räkna ut var denna upplösningen är för dig själv faktiskt ( beror ju på hur bra syn man har! )

Sätt dig framför din skärm med huvudet nära och flytta dig sedan långsamt bakåt tills du inte längre kan se skillnad.

Mät vinkeln i grader där du nu sitter från centerpunkten mellan dina ögon till kanterna på din nuvarande skärm.

Räkna sedan fram hur många gånger större synfältet blir i ett VR headset du tycker är lämpligt jämfört med din nuvarande skärm. ( t.ex. 110 / 30 grader = 3.67 ggr )

Multiplicera sedan din skärmupplösning med denna ratio ( t.ex. 4K * 3.67 = 14.7K upplösning ).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ureet:

Jag hoppas att någon snabbt kan ta fram ett VR-headset med foveated rendering (som renderar hög upplösning dit ögat är riktat, men låg upplösning runt om) – det är den enda realistiska lösningen för skarp VR de närmaste åren. Pimax hävdar att man kommer kunna utöka deras headset med olika moduler, t ex för just foveated rendering, men jag tror inte att de har någon fungerande prototyp klar än.

Ligger den delen verkligen på headsetets sida? Det är ju spelmotorn som styr renderingsmetod. Har för mig jag läste nån artikel om olika skarp rendering för VR där Nvidia jobbade på nån lösning eller om det var en specifik spelmotor-utvecklare. Det handlade iallafall om att göra bilden i mitten av synfältet skarpare eftersom bilden på kanterna ändå är förvrängd av linserna att hög upplösning inte gör nån nytta där. Ögonspårning ser jag som en förlängning av den metoden.

Visst måste headsetet ha stöd för ögonspårning och skicka den informationen till spelet men hur det sen ska renderas bestämmer ju spelet. Eller om spelet gör nått helt annat med ögoninformationen, kanske att aktivera HUD-element.

Edit: Multi res shading kallades det visst för och finns tydligen redan, hänger med för dåligt i VR-världen kanske.
https://developer.nvidia.com/vrworks/graphics/multiresshading
Jag tycker det enkelt bara borde kunna vidareutvecklas till att förfina det hela med ögonspårning inom den gröna/mitten zonen som Nvidia visar på sin sida.

Edit2: Här nämns det i slutet av artikel om Foveated Rendering att ögonspårning är det enda som krävs av headseten: https://www.roadtovr.com/nvidia-perceptually-based-foveated-r...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]