Uppgradering av spel-dator, tips?

Permalänk

Uppgradering av spel-dator, tips?

Hej! Har för nuvarande GTX 970 och en I5 6600k Skylake.

Undrar vad som skulle vara mest värt att uppgradera, själva CPU:n eller GPU:n?
Hade tänkt mig antingen en GTX 1070, eller en bättre CPU.

Själva målet är att få mer fps i spel. Spelar enbart Rainbow Six Siege competitive just nu allting på low. Har under 144+ fps.

Spelar aldrig spel på ultra etc.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk

Köp en bra kylare och överklocka processorn om du inte redan gjort det och ett nytt grafikkort (tex ett gtx 1070) skulle nog göra susen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det är din CPU som är flaskhalsen. Finns lite tester på utrikiska här: http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/rainbow-six-siege-test-...

I det testet klarade en i5-2500K driva spelet i 1080p ultra 178 FPS med en 980 Ti SLI setup, och då var det grafikkortet som var flaskhalsen.

Slutsatsen jag drar är att din i5:a lär prestera lika bra eller bättre än ovanstående CPU, och därför är tillräcklig för den FPS du vill ha.

En annan slutsats jag kan dra är att Rainbow Six Siege verkar skala OK i SLI, och att två 970 i SLI borde kunna ge dig de frames du är ute efter. Ett andra 970 kan du plocka upp rätt billigt på marknaden om du sitter med ett moderkort och setup i övrigt (PSU etc) som kan fixa SLI. Men om du behöver köpa en ny PSU för att fixa det är det nog inte värt pengarna.

Permalänk

@pv2b: Måste det nya grafikkortet vara av samma modell? Har just nu Gainward GTX 970.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av redgroove:

@pv2b: Måste det nya grafikkortet vara av samma modell? Har just nu Gainward GTX 970.

Jag vet inte, och svaret verkar komplicerat efter lite snabbgooglande.

Innan du börjar forska på detta skulle jag råda dig att kolla om din nätdel ens räcker för att driva två grafikkort med och att ditt moderkort stödjer SLI. Som sagt, jag tvivlar på att det är värt pengarna om du inte har de förutsättningarna på plats.