Skollaptop - Ska "klara" Photoshop/AE/Maya, Budget ca 12 000kr

Permalänk
Medlem

Skollaptop - Ska "klara" Photoshop/AE/Maya, Budget ca 12 000kr

Hej!

Jag behöver skaffa en dator för mina studier inom design. Jag kommer framförallt använda mig av program som Photoshop/After Effects/ Maya. Jag har en kraftfull stationär dator hemma som klarar dessa program galant, så datorn kommer mest att användas i skolan.

Jag har funderat på Surface Pro (2017) med i5 och 8 gb ram, då den är smidig, har bra batteritid och kan användas som en Wacom hemma. Jag funderar dock på om det är bättre att skaffa typ en speldator som har bättre prestanda (processor/grafik) för samma pris, men som samtidigt har sämre batteritid och saknar touch.

Jag har redan en Wacom Intuous (small) som jag skulle kunna använda när jag behöver designa.

Jag skulle gärna vilja ha vägledning om hur jag ska göra. Min budget är ca 12000 kr, vilket man just nu kan köpa Surface Pro för med studentrabatt.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kräm behöver du i datorn? Maya och Photoshop är ju inte jättekrävande men AE slukar en hel del processorkraft om jag inte har helt fel. Zenbook känns som ett bra val om du vill ha något portabelt med ändå hyfsad prestanda: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4380059 Annars är det väl någon gaminglaptop som gäller i den prisklassen med Quad core om du vill ha prestanda, men då kanske du lika gärna kan köra på din stationära, då dom oftast inte är så portabla. Surface Pro är nog inte dumt val heller. Vad är det för utbildning du går förresten?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~