Grafikkortet trasigt?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet trasigt?

Tjena! Igårkväll använde jag datorn och allt fungerade som det ska men när jag vakna idag och starta datorn så står det bara check signal cable på skärmen, får alltså ingen bild. Så testade med en annan skärm samma där, sen koppla jag in skärmen i cpu grafikkortet och då fungerar skärmen.

Men varför kan jag inte ha skärmen i grafikkortet längre? Är kortet trasigt? Fläkten snurrar. Kan det vara något med nätagget? För datorn har betett sig lite lustigt senaste veckan. När jag startar datorn så trycker jag på knappen och ibland tar det 5 sekunder efter jag tryckt på knappen innan datorn startar. Och det började den här veckan och det verkar ju ha något med strömmen att göra.

Permalänk
Medlem

@pukko:
Start upp problem, kan tyda på att nätagget inte riktigt orkar drar igång datorn.
Om du har möjlighet, prova med ett annat nätagg.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Testa även att starta datorn i safe-mode. Det kan utesluta fel med drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Testa och använda den inbyggda grafiken i CPUn, kan behöva att aktivera den i BIOS först bara.

Kan du skriva en lista på vad som finns i datorn?

Permalänk

Använder du dig av en DP-kabel till monitorn? Då kan det vara den som strular. Inte alla som är korrekta att använda till dator->monitor pga ett stift som inte ska vara kopplat är kopplat. Sök i forumet så hittar du mer info om det.
Det löste iaf mina problem, liknande de du beskrivit.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Inaktiv

Kan vara värt att göra reset av CMOS och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag återställde bios till default, och så hittade jag även en ny dvi kabel. Och nu fungerar det, vet inte om det var reset cmos som löste det eller om det var för jag bytte kabel. Men nu fungerar det iaf! Tack så mycket