Nybyggd dator dör vid uppstart, även bara med psu och moderkort.

Permalänk

Nybyggd dator dör vid uppstart, även bara med psu och moderkort.

chassi: Minitower Fractal Design Core 1100 Mini-Tower Black
processor: Intel Core i5 7400 3.0 GHz 6MB
ramminne: 1st Samsung 8GB (1x8GB) DDR4 2133MHz CL15 Reg.
grafikkort: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming X
hårddisk: Samsung 850 EVO Basic SSD 250GB MZ-75E250B/EU
moderkort: Gigabyte GA-B250M-DS3H
psu: Fractal Design EFFEKT 400W

Har provat återställa cmos, kopplat ur cpu:n, har tillochmed kopplat så bara moderkortet är inkopplat tsm med på knappen, den dör ändå. Efter att den dör så startar den upp och pulserar, som att en bil har lite bränsle, och dör sedan. Har man fläktarna inkopplade så hör man tydligt, annars ser man på den orangea led som är på moderkortet att strömmen är ojämn.

Vad tror ni är problemet, och har jag uteslutit PSU/moderkort på rätt sätt?

Bidra hellre än att bara läsa, behöver allas kompetens!
Hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kopplat i sladden för CPU-ström ordentligt?

Permalänk

@pv2b: Går inte att koppla den hårdare. Dock så är det inte exakt samma "mönster" på min psu:s uttag som det är på cpu:n. Min har några avrundade där moderkortet har fyrkantiga. Vet dock inte varför detta ska betyda något. Är en 4+4 som jag har, moderkortet har 8.

Permalänk

Det verkar som att varje gång jag startar så blir det 3 pulser, sedan två längre pulser, sedan kör den i några sekunder och sedan stänger den av. Det upprepas.

Permalänk

Både moderkortet 8 pin och dina 2x4 pin har ett par rundade hörn så att man inte kan sätta dom fel.
Vi tipsade i en annan tråd nyligen att att ta bort moderkortet och kontrollera att alla distanser sitter på rätt ställe. Kan ge kortslutning annars.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du pressat i PCI-E kabeln i moderkortet? Det ska inte gå eftersom dom är olika formade, men med lite våld så går ju det mesta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Om du kopplar in "högtalaren" i chassiet till MB så kanske du kan få några beep codes som kan hjälpa dig.

https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/816

Koppla bort fractals "fan-controller" om det är samma skräp som tidigare. Det kan det bli strul om man kör fläktarna på "mellan" läget d.v.s 7 volt eftersom fläktarna då är inkopplade mellan +5v och +12v (12-5=7volt).

Du har en klen PSU och Fractal har gjort den (eller snarare köpt in den) och jag pajade två CPUer innan jag kom på att Fractals PSUer inte klarar av 7v modden.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Kolla så att inga pinns är böjda på moderkortet, jag hade ett liknande problem, men lyckades böja tillbaka dom så att det fungerade igen

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Både moderkortet 8 pin och dina 2x4 pin har ett par rundade hörn så att man inte kan sätta dom fel.
Vi tipsade i en annan tråd nyligen att att ta bort moderkortet och kontrollera att alla distanser sitter på rätt ställe. Kan ge kortslutning annars.

Har tagit ut moderkortet ur chassit, ligger på en isoleringsplast som kom med grafikkortet. Omöjligt jordat nu.

Skrivet av immutable:

Det är inte så att du pressat i PCI-E kabeln i moderkortet? Det ska inte gå eftersom dom är olika formade, men med lite våld så går ju det mesta https://i.stack.imgur.com/M3aeL.png

Nej, har ett 1050 ti som pci-e kabeln sitter i. Sen ser inte min cpu kontakt ut exakt sådär. Min har som på bilden på 1,2,5,6 men bara avrundade på 3,4,7,8.

Skrivet av kdk_warhead:

Om du kopplar in "högtalaren" i chassiet till MB så kanske du kan få några beep codes som kan hjälpa dig.

https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/816

Koppla bort fractals "fan-controller" om det är samma skräp som tidigare. Det kan det bli strul om man kör fläktarna på "mellan" läget d.v.s 7 volt eftersom fläktarna då är inkopplade mellan +5v och +12v (12-5=7volt).

Du har en klen PSU och Fractal har gjort den (eller snarare köpt in den) och jag pajade två CPUer innan jag kom på att Fractals PSUer inte klarar av 7v modden.

Har ingen högtalare att koppla in, var köper man dom små? Kan kanske fixa en via någon vän. Jag kan inte koppla bort fan-controller då jag inte får någon post. Möjligt klen PSU, ska köpa en imorgon och prova annars är det nog moderkortet eller ram visst?

Skrivet av Tazadar:

Kolla så att inga pinns är böjda på moderkortet, jag hade ett liknande problem, men lyckades böja tillbaka dom så att det fungerade igen

Jag hittar inga böjda pinns på moderkortet, om du syftade på under cpu:n. Jag kan kolla en extra gång bara för att.

Permalänk
Skrivet av fruktsallad1:

Jag hittar inga böjda pinns på moderkortet, om du syftade på under cpu:n. Jag kan kolla en extra gång bara för att.

"Har tagit ut moderkortet ur chassit, ligger på en isoleringsplast som kom med grafikkortet. Omöjligt jordat nu."
Tror i och för sig att ESD påsar är svagt ledande för att förhindrar att det byggs upp statisk elektricitet men det är säkert ingen fara med det.

"Har ingen högtalare att koppla in, var köper man dom små? Kan kanske fixa en via någon vän."
Det brukar bara vara en piezoelektrisk lite högtalare. Står det inte speaker på en av sladdarna från chassiet? Ska monteras där alla andra små sladdar från chassiet kopplas in (reset knapp, start knapp, leds mm). Du kanske har något gammalt chassi som har en sådan kontakt? Brukar var tunn och 4 stift bred med en sladd i varje ända.
Se sida 16 i manualen

"Jag kan inte koppla bort fan-controller då jag inte får någon post."
Med fan controller så menar jag en fysisk knapp på chassiet som har tre lägen. Har kollat upp ditt chassi och den har inte någon sådan som tur är.

"Möjligt klen PSU, ska köpa en imorgon och prova annars är det nog moderkortet eller ram visst?"
400W borde räcka väl för att starta datorn såvida det inte är något fel på det.

Antar att du har provat att demontera/montera minnet? Kanske byta sockel.

Har tyvärr inga andra bra förslag

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

@fruktsallad1:

Det är värt att ta en titt

Jag va också säker på att där inte va några dom va böjda när jag satte i min processor men när jag plockade av den igen så va där två jäklar som lagt sig ner -_-

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

@kdk_warhead: Är inte antistat påsen, utan isoleringsplasten som skyddar grafikkortet i lådan.
Finns ingen sida 16 i manualen, följde inte med någon högtalare till chassit. Finns pinns för högtalare dock.
Finns ingen fancontroller, är ett budget chassi.
Ska som sagt prova imorgon och fixa en liten högtalare också, tack alla.

Permalänk
Skrivet av fruktsallad1:

@kdk_warhead: Är inte antistat påsen, utan isoleringsplasten som skyddar grafikkortet i lådan.
Finns ingen sida 16 i manualen, följde inte med någon högtalare till chassit. Finns pinns för högtalare dock.
Finns ingen fancontroller, är ett budget chassi.
Ska som sagt prova imorgon och fixa en liten högtalare också, tack alla.

Hittade manualen här (se sida 16):
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-b250m-ds3h_e.pdf

Hmm... du trodde nog att jag menade manualen till chassiet. Sorry.

Hoppas du löser det på något sätt.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara lite småknepigt att få tag på en piphögtalare om man inte har någon liggande. Säljs inte av någon i Sverige som jag hittat och brukar inte följa med chassit längre.

När jag hade det problemet vände jag mig till @Inet där jag köpte mina delar och förklarade mitt dilemma. De skickade ut en gratis som de hade i sin verkstad med post. Jag lade fram förslaget att de borde sälja såna här just i syfte för diagnos sv boot, de skulle kolla på det. Vet inte om de hunnit med.

Annars är det slakta gammal pc eller ebay som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Koppla in pc speaker på moderkortet.
Om du inte har en så finns det på ebay eller kanske tradera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruktsallad1:

Har ingen högtalare att koppla in, var köper man dom små?

Net2world säljer såna i Sverige. Rena ockerpriset jämfört med eBay förstås, men man slipper i alla fall vänta några veckor.

Permalänk

Går tydligen att ta vilken lite högtalare som helst.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422263-var-kopa-4-pin-pc-speaker-i-sverige

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk

SOLVED

Skrivet av kdk_warhead:

Problemet löst, visade sig vara ett defekt ramminne.

Permalänk

Kul att du löste problemet

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kan vara lite småknepigt att få tag på en piphögtalare om man inte har någon liggande. Säljs inte av någon i Sverige som jag hittat och brukar inte följa med chassit längre.

När jag hade det problemet vände jag mig till @Inet där jag köpte mina delar och förklarade mitt dilemma. De skickade ut en gratis som de hade i sin verkstad med post. Jag lade fram förslaget att de borde sälja såna här just i syfte för diagnos sv boot, de skulle kolla på det. Vet inte om de hunnit med.

Annars är det slakta gammal pc eller ebay som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Här kan du handla. Såg att problemet var löst lite för sent!

https://net2world.se/intern-speaker-hogtalare-for-pc