Billig dedikerad hårdvara för mina ändamål?

Permalänk
Medlem

Billig dedikerad hårdvara för mina ändamål?

Hej,
Det är som så att jag letar efter något litet och billigt som jag kan driva en Syslog server på samt Unifi Controller.
Jag har funderat på en Raspberry Pi 3 men då kommer man till SD-korten att dom inte klarar av så mycket frekventa skrivningar så den uteblir antar jag.

Någon som har något tips? Den ska vara liten.

Nej, jag tänker inte köra det i VM för detta är saker som måste vara uppe fast servern går ner och dom ska sitta på ett enskilt VLAN som inte har tillgång till internet förutom då när jag sätter upp dom mot internet för att uppdatera dom.
Detta pga. säkerheten.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är som så att jag letar efter något litet och billigt som jag kan driva en Syslog server på samt Unifi Controller.
Jag har funderat på en Raspberry Pi 3 men då kommer man till SD-korten att dom inte klarar av så mycket frekventa skrivningar så den uteblir antar jag.

Går att använda en USB disk, som "main storage" på en Rasberry Pi.
How to use a HDD instead of a SD card on Raspberry Pi 3
Using an External Drive as a Raspberry Pi Root Filesystem

Ett annat alternativ är Banana Pi

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

@Calby:

Här har du en bättre enkortsdatorer http://www.lattepanda.com/product-details/?pid=3.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Går att använda en USB disk, som "main storage" på en Rasberry Pi.
How to use a HDD instead of a SD card on Raspberry Pi 3
Using an External Drive as a Raspberry Pi Root Filesystem

Ett annat alternativ är Banana Pi

Desvärre så är det lika med USB stickor, så vitt jag vet så går det inte att boota från en USB hårddisk dvs te.x en SSD som ligger i ett USB kabinett?
Dvs utesluta SD-kort helt.

Eller har jag missförstått det helt?

Edit:
NVM såg länkarna nu, får se om det fungerar på Rasbin med, retorPI är jag inte så sugen på att använda.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det här var intressant, väldigt intressant.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Du har ju udoo också, samt bananapi har ju versioner med 8 gb onboard storage. Lite bök att installera på, men man slipper ju SD-korten efter.
Udoo har ju sin x86 också... https://www.udoo.org/udoo-x86/

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Det här var intressant, väldigt intressant.

Ja den kör med x64/X86 så du kan köra Windows och sånt med den.

Och den klara av att spela Crysis på låg om man kollar på Youtube.

Man kan även koda i C# i Windows.

Ska själv köpa en sån här då den verka vara intressant men har lat alla mina pengar på andra saker.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja den kör med x64/X86 så du kan köra Windows och sånt med den.

Och den klara av att spela Crysis på låg om man kollar på Youtube.

Man kan även koda i C# i Windows.

Ska själv köpa en sån här då den verka vara intressant men har lat alla mina pengar på andra saker.

Kommer köra Ubuntu alt. Debian som MainOS.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/nuc/...

om man sätter in 4GB ram och en SSD?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vad tror ni om denna?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/nuc/...

om man sätter in 4GB ram och en SSD?

Kommer säkert fungera utmärkt till det ändamål du vill ha den till.

Är dock ~100:- billigare på Conrad.se

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kommer säkert fungera utmärkt till det ändamål du vill ha den till.

Är dock ~100:- billigare på Conrad.se

Gött, känns som att jag behöver ha en som man kan lita på dvs inte SD-card issues osv som att det handlar om att styra och felsöka nätverket vid ev. problem så att säga.

Och den verkar liten och nätt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vad tror ni om denna?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/nuc/...

om man sätter in 4GB ram och en SSD?

Jag har en sådan och kör Arch Linux på den.
Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

@Calby: Du kan ändra en bit eller om det var en byte via RPIns config så kan du från och med då boota från valfri USB-enhet utan SD-kort. Tänk på att ändringen är permanent.
Då kan du koppla in en SSD eller en gammal mekanisk disk så har du en disk som inte kommer fallera på ett bra tag
SSD är nog helt poänglöst förutom att den är ljudlös, då USB2 kommer flaska den bra nog. USB2 flaskar t.o.m min 5400rpm mekaniska hdd.. Men som sagt, mkt bättre än ett SD-kort som dör/blir korrupt rätt snabbt om man kör Raspbian eller dylikt.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@Calby: Du kan ändra en bit eller om det var en byte via RPIns config så kan du från och med då boota från valfri USB-enhet utan SD-kort. Tänk på att ändringen är permanent.
Då kan du koppla in en SSD eller en gammal mekanisk disk så har du en disk som inte kommer fallera på ett bra tag
SSD är nog helt poänglöst förutom att den är ljudlös, då USB2 kommer flaska den bra nog. USB2 flaskar t.o.m min 5400rpm mekaniska hdd.. Men som sagt, mkt bättre än ett SD-kort som dör/blir korrupt rätt snabbt om man kör Raspbian eller dylikt.

Har faktist en 2.5” hdd liggandes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar låsta i enlighet med §3.3*

Tråd låst pga. upprepade §3.3-relaterade regelbrott (korspostning/flera trådar om samma ämne).

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...