ATX 8 pin 12V - En av de 8 (småsladdarna) lossnade

Permalänk

ATX 8 pin 12V - En av de 8 (småsladdarna) lossnade

Hej Sweclockers,

Stötte tyvärr på ett problem när jag skulle byta moderkort i min dator. När jag hade bytt moderkort och till sist sätta dit alla sladdar upptäckte jag att en av de 8 (småsladdarna) på min ATX 8 pin 12V-kontakt från nätaggregatet hade släppt ur sitt hölje. Försökte stoppa ner den men den bara släpper. Tror ni jag kan köra ändå om den inte sitter i höljet fast de andra 7 stycken gör det? Är det någon som till och med har någon lösning om det inte skulle fungera istället för att behöva byta ut hela nätaggregatet..

Jag är en nybörjare och väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det beror helt på vilken kabel det är som har lossnat eftersom de gör olika saker. Visa på en bild och säg exakt vilket nätagg det är du har. Kan du löda så kanske du kan laga kabeln, annars måste du hitta en ny som passar. Går inte det är det byta nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Generellt sett behöver man bara 4 av de 8 pinnarna och det finns nätaggregat som säljs med bara 4 pins-kontakter. Men det beror nog på vilken av sladdarna som har lossnat. Prova?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Proffsmobbare

Försök inte tvinga kontakt genom att stoppa ned den i höljet igen, det är bättre med ingen kontakt alls.

Dålig kontakt skapar motstånd, och i sin tur värme. Värme leder i värsta fall kabelbrand.

Permalänk

Jag förstår! Tusen tack för snabba och användbara svar. Kan ta kort och skicka bild i eftermiddag!

Jag provade faktiskt att starta upp datorn sent igår kväll fast kontakten inte var i och datorn startade upp och jag kom till skrivbordet men sen stängde jag ner. Vet inte om den skulle säga ifrån vid ett senare skedde när jag pressar datorn eller något. Kanske är ett gott tecken om den gick igång som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ossccccar:

Jag provade faktiskt att starta upp datorn sent igår kväll fast kontakten inte var i och datorn startade upp och jag kom till skrivbordet men sen stängde jag ner. Vet inte om den skulle säga ifrån vid ett senare skedde när jag pressar datorn eller något. Kanske är ett gott tecken om den gick igång som vanligt?

Ofta när moderkortet har en 8-pin kontakt så behöver man som sagt bara 4-pin. 8-pin brukar bara krävas om man ska överklocka mycket, så du kan troligtvis köra på en 4-pin utan några problem även om en hel kabel så klart är att föredra.

Om hylsan fortfarande sitter fast på sladden och det bara är hylsan som inte vill fastna i kontakthuset så kan det hända att du bara behöver bända ut delen som ska haka i lite. Har sladden däremot lössnat från hylsan helt så bör du helst skaffa en ny hylsa och crimpa på den med en crimptång (de ska alltså inte lödas). Hylsor kan köpas från t.ex. Electrokit, problemet är bara att en crimptång är rätt dyr. Men lägg upp en bild så kan vi se vad problemet är.

Permalänk

Okej! I går kväll lirade jag lite och det verkade flyta på bra. Startade upp PUBG och allt bara frös (Då blev jag orolig). Lyckades byta till fullscreen och då helt plötsligt flöt allting bra. Eftersom ni skrev att det ATX 12v-kabeln hade med CPU:n att göra så tänkte jag att det var kört eftersom PUBG pressade den. Men men, den verkar ju än så länge säga att det funkar. Jag skickar en bild på Sladden som lossnat och Nätaggregatet så ser ni med enkelhet vad som skett

Nätaggregatet:

Sladden som lossnat: