FPS per krona, budget runt 6000

Permalänk
Medlem

FPS per krona, budget runt 6000

Hej!

Då jag har tröttnat på att komma hem och kolla serier/film i 3 timmar varje dag känner jag att det kanske är dags att köpa en speldator igen. Intresset har dock svalnat en del sen jag hade min förra stationära, så jag har inte något speciellt intresse av att köpa nyare spel, så de flesta spel som kommer spelas är sådana som kom 2013-2014 eller tidigare. Exempelvis Dota 2, CS:GO, Skyrim, Europa Universalis IV, sen kanske det blir lite WoW igen.

Min budget ligger på runt 6000 SEK, Windows 10, skärm, tangentbord, mus och allt sådant har jag, så jag behöver bara köpa själva delarna. Jag har satt ihop en kundvagn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10718219/

SSD känner jag inte att det behövs vid denna budget, så därför har jag skippat det. Finns ju alltid möjlighet att köpa till senare.

Hur ser ovanstående ut? Är delarna kompatibla, duger prestandan?

Tack på förhand!

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

Det ser ok ut, hade dock rekommenderat en SSD, det är avsevärd skillnad mot en HDD. Kanske 16 GB ram, men det äter på budgeten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att köpa begagnat?

Exempelvis ett Z170 moderkort med en i5a eller i7a och tillhörande förhoppningsvis 16gb minnen kan nog hittas rätt så billigt nu.

Lådor kan också hittas billigt begagnat. Sen köper du en ny ssd, då det är så stor skillnad, en dator för 20 000kr kan upplevas som lika seg som en för 6000kr med en mekanisk hårddisk.

Edit: Förstår också grejjen att köpa nytt, jag skulle tveka ett par gånger på att köpa begagnat själv så jag ska inte säga så mycket, så den datorn du plockat ihop är rätt ok ändå, men försök ändå få med en ssd istället, minne kan du utöka sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Du har inte funderat på att köpa begagnat?

Exempelvis ett Z170 moderkort med en i5a eller i7a och tillhörande förhoppningsvis 16gb minnen kan nog hittas rätt så billigt nu.

Lådor kan också hittas billigt begagnat. Sen köper du en ny ssd, då det är så stor skillnad, en dator för 20 000kr kan upplevas som lika seg som en för 6000kr med en mekanisk hårddisk.

Edit: Förstår också grejjen att köpa nytt, jag skulle tveka ett par gånger på att köpa begagnat själv så jag ska inte säga så mycket, så den datorn du plockat ihop är rätt ok ändå, men försök ändå få med en ssd istället, minne kan du utöka sedan.

Mm, dels är det kul att köpa nytt, man vill ju inte minimera miljövänligheten :). Njae, men har haft lite problem med den marknaden så känner att jag gärna köper nytt med garanti och att man vet vad man får, så länge man inte får ett måndagsexemplar.

Är det så stor skillnad verkligen mellan SSD och mekaniskt? Har inte använt mekaniskt på väldigt länge så har faktiskt ingen aning om hur det är i vanligt användande. Det jag är rädd för när det gäller SSD är att få slut på lagring, för budgeten täcker inte en alltför stor SSD.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Mm, dels är det kul att köpa nytt, man vill ju inte minimera miljövänligheten :). Njae, men har haft lite problem med den marknaden så känner att jag gärna köper nytt med garanti och att man vet vad man får, så länge man inte får ett måndagsexemplar.

Är det så stor skillnad verkligen mellan SSD och mekaniskt? Har inte använt mekaniskt på väldigt länge så har faktiskt ingen aning om hur det är i vanligt användande. Det jag är rädd för när det gäller SSD är att få slut på lagring, för budgeten täcker inte en alltför stor SSD.

Det gör stor skillnad på hur seg datorn känns, bara att ha Windows på SSD gör mycket. Men du får ju inte så mycket SSD för de pengarna så du kommer behöva en mekanisk utöver SSD:n i vilket fall för att det ska räcka till med lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Mm, dels är det kul att köpa nytt, man vill ju inte minimera miljövänligheten :). Njae, men har haft lite problem med den marknaden så känner att jag gärna köper nytt med garanti och att man vet vad man får, så länge man inte får ett måndagsexemplar.

Är det så stor skillnad verkligen mellan SSD och mekaniskt? Har inte använt mekaniskt på väldigt länge så har faktiskt ingen aning om hur det är i vanligt användande. Det jag är rädd för när det gäller SSD är att få slut på lagring, för budgeten täcker inte en alltför stor SSD.

det är stor skillnad på mekanisk och SSD. natt och dag.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Är det så stor skillnad verkligen mellan SSD och mekaniskt? Har inte använt mekaniskt på väldigt länge så har faktiskt ingen aning om hur det är i vanligt användande. Det jag är rädd för när det gäller SSD är att få slut på lagring, för budgeten täcker inte en alltför stor SSD.

I min bekantskapskrets tenderar folk att slita sitt hår när de måste gå tillbaka till mekanisk från SSD.

Permalänk
Medlem

Men det sagt så gör ju en SSD ingen skillnad i själva spelandet (förutom att det kan göra en del på laddningstider). Men skillnaden på att vänta några sekunder och ett par minuter att starta datorn till exempel, det är sånt som gör mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Men det sagt så gör ju en SSD ingen skillnad i själva spelandet (förutom att det kan göra en del på laddningstider). Men skillnaden på att vänta några sekunder och ett par minuter att starta datorn till exempel, det är sånt som gör mest.

Det kan man lösa genom att inte stänga av datorn

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Avstängd

Tycker med att på en budget dator är SSD inte högsta prioritet för även om laddnings tiderna blir bättre ger det inte ökad prestanda i spel och som tidigare sagts så kör man sleepmode är datorn i gång på en gång

Jag tycker ditt bygge ser bra ut och är balanserat med en cpu som är stark nog att maxxa gpu ett moderkort man kan klocka på och uppgradera i framtiden efter behov sen 8gb ram duger till alla spel idag och med 4 slots kan du peta i mer minne om behovet av mer skulle uppstå

Ssd kan man med peta i sen om man känner för det och 1050ti är vettigt kort och strömsnålt men 1060 3gb är inte så mycket dyrare men har rätt mycket bättre prestanda som är ett trevligt alternativ som är vad jag hade haft mest ångest över i bygget ...men båda tar alla spel idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du väntar på i3-8100 som borde komma 5 oktober. Borde rimligtvis spöa en Ryzen 3 när det gäller gaming.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Skulle rekommendera att du väntar på i3-8100 som borde komma 5 oktober. Borde rimligtvis spöa en Ryzen 3 när det gäller gaming.

8100an är intressant cpu och bör hamna runt i5 7400 prestanda men amd med oc möjlighet på 4ghz så är 1200an prisvärdare än 7400an men blir intressant att se vart 8100an hamnar prismässigt

1200an är inte en bottleneck till 1050ti/1060 och båda cpu är gångbara alternativ som är vettiga men vill man optimera så är det nog värt att invänta 8100an men har svårt att tro det blir värt extra pengarna för ett budget system men beror helt på vad dom säljs för

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

@Ytabil: Jag rekommenderar att du åtminstone köper en mindre SSD att installera OS + program/spel på. Det räcker rätt långt med bara 128 GB där. All lagring sker förstås på den mekaniska disken. Problemet med att köpa en SSD senare är väl att du måste migrera din Windows-installation från den mekaniska. Det är långt ifrån omöjligt, men jag tycker själv att det låter som en så stor operation att jag inte hade pallat att köpa en ny disk på grund av det Men du känner väl dig själv bäst! Du skulle möjligen kunna underlätta det genom att skapa en egen partition med lagom storlek för Windows och liknande på den mekaniska, jag inbillar mig att det skulle vara lättare att klona en sån partition till en SSD i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ja skulle försökt hitta ett beg grafikkort för att få upp prestanda per krona lite mer.
Sedan skulle jag som tidigare nämnt verkligen försöka förmå budgeten att inkludera en SSD.
Speciellt även om 8 gig ram räcker i de flesta scenarion så blir det inget att cacha över och det blir mycket väntande på att det skall knattra klart.
SSD må inte ge några mer FPS men det ger ett riktigt rappt och trevligt intryck på datorn mot en HDD.